handdator

Visa fullständig version : Får man mer/större fisk med jerkbait????

DOR-ERIK
2008-02-07, 13:16
Efter att ha sett filmer som fiskefeber så får man ju uppfattningen att jerkbait skall ge napp på alla kast. Självklart är så inte fallet, men har ni märkt att jerkbait skulle ge mer eller större fisk? Är det inte någon här som har tävlat mot sin polare, som kör med vanligt spö och vanliga drag? Är bara sugen på att höra om det är så mycket bättre egentligen.

Alessandro
2008-02-07, 13:19
Menar du filmen gäddfeber? Jerk effektivitet är väl beroende var man fiskar och
vilka arter?

BBRF
2008-02-07, 13:37
Efter att ha sett filmer som fiskefeber så får man ju uppfattningen att jerkbait skall ge napp på alla kast. Självklart är så inte fallet, men har ni märkt att jerkbait skulle ge mer eller större fisk? Är det inte någon här som har tävlat mot sin polare, som kör med vanligt spö och vanliga drag? Är bara sugen på att höra om det är så mycket bättre egentligen.

Jerkbait ger alltid mer och större fisk och ju mer och dyrare beten, spön och rullar Du köper, ju större fisk fångar Du..

tintin_jkpg
2008-02-07, 13:45
Jerkbait ger alltid mer och större fisk och ju mer och dyrare beten, spön och rullar Du köper, ju större fisk fångar Du..

dagsens sanning!
utrustning under 20.000kr sammanlagt är bara slöseri med tid och jerkbaits tar alltid störst och vackrast fiskar.

Konkwista
2008-02-07, 13:49
kanske för att det är flest utövare

tintin_jkpg
2008-02-07, 13:51
Inte en chans att jerkfiske har flest utövare.

Konkwista
2008-02-07, 14:14
när det handlar om gädda lär det nog vara det om man plockar bort svenssonfiskarna

limnos
2008-02-07, 14:22
BMW är den vanligaste bilen, om man inte räknar de som kör andra bilar.

tintin_jkpg
2008-02-07, 14:36
BMW är den vanligaste bilen, om man inte räknar de som kör andra bilar.

Männen föder flest barn om man räknar bort kvinnorna.

pepp-robert
2008-02-07, 14:43
Jag får absolut inte fler än mina två fiskepolare som fiskar med jigg lr annat, men jag får definitivt större.

karki
2008-02-07, 14:54
Tror det beror mycket vem som håller i spöt.... i höstas sög jerk för mig. Det jag fick fisk på var jigg och tail drag. Nån tappad på jerk. men inget går upp emot ett skönt hugg på jerk grejer. SMACK!

Blir flugfiske efter gädda nu till våren. Äkta. Tror det kan vara snudd på effektivare också.

Bjoz
2008-02-07, 15:52
Vid flera tillfällen har jag varit med om att en större gädda helt bojkottat allt som presenterats i spinnväg, men högg så fort ett stort jerkbait kom i närheten. Jag tror på att man får mer grov gädda på jerkbait.

Brownie
2008-02-07, 16:13

Hjälper det att ha dyr båt också?

evo01
2008-02-07, 16:39
Jag tror inte jerkfiske är bättre än wobbler/jigg fiske. Allt handlar mer om vilken teknik man har för respektive bete och att man fiskar på rätt ställen vid rätt tidpunkt på året.

Old Firehand
2008-02-07, 17:12

Hej Dor-Erik; Tidningen heter Fiske-Feber och filmen heter GÄDDFEBER. I denna gäddfilm medverkade två av Sveriges i särklass skickligaste gäddfiskare Torbjörn "Buster" Jensen och Stefan "Trumman" Trumstedt. Efter den här filmen sägs det att Buster tvingades byta efternamn! Det stora antalet fångade gäddor över 10 kilos vikt i bl.a. Maraviken beror inte bara på skickliga fiskare och ett suveränt gäddbete vid namn Buster Jerk. Vattenområdet, Eriksberg utanför Karlshamn kan i dagsläget tveklöst räknas till ett av världens i särklass bästa storgäddvatten. Här har flera gäddor över 20 kilos vikt landats genom åren!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Ps. Köp filmen GÄDDFEBER och upplev ditt livs gäddfiske! Ds.

Sg
2008-02-07, 17:22
Ps. Köp filmen GÄDDFEBER och upplev ditt livs gäddfiske! Ds.

Snarare Busters och trummans livs gäddfiske kanske ;)

BBRF
2008-02-07, 17:30
Hjälper det att ha dyr båt också?

Absolut, samt att köra upp mest bensin..

BeBest
2008-02-07, 17:57
Ifall jag går rakt och prydligt i jämn fart ser jag inte speciellt intressant ut om jag i övrigt saknar allmänt iögonfallande detaljer. Skulle jag komma vinglande så gatans bredd knappt räcker till kommer jag snart att uppmärksammas. Den som söker något att överfalla triggas direkt eftersom mitt egendomliga beteende ger ett intryck av försvarslöshet.

Det är samma för gäddorna. De står ungefär på busets nivå reflexmässigt. Vevar jag hem en intetsägande målad wobbler i stabil takt så riskerar den inte att bli uppmärksammad så hög grad att den genast triggar hugginstinkten. En jerk som fladdrar hit och dit och inte tycks kunna ta mer rätt på sig än en stupfull människa upptäcks lätt och triggar ögonblickligen gäddornas lust till attack.

Jerkbeten tvingar fiskaren att jobba hem betena. Spinnfiskaren har beten med egenrörelse. Skulle spinnfiskaren trixa lite mer med sina skulle även den få fisk. Det är min förklaring till att jerkfiskare umöjligen får fler och kanske större fiskar än dem som slövevar hem sina beten fantasilöst.

Rassie
2008-02-07, 17:58
Männen föder flest barn om man räknar bort kvinnorna.

hmm nej! :) det är inte samma sak...

odevetu
2008-02-07, 18:05
Min erfarenhet är att man inte får fler, snarare tvärt om men genomsnittsvikten har varit enn aning större på jerk...

Rassie
2008-02-07, 18:28
Jag har ju ingen större erfarenhet av jerkfiske eller gäddfiske i allmänhet ännu, men jag har upplevt att jerkbaits har fungerat bättre i vissa vatten, säkerligen pga den oregelbundna gången samt att jerks oftast är större storleksmässigt också

Old Firehand
2008-02-07, 18:43
Ifall jag går rakt och prydligt i jämn fart ser jag inte speciellt intressant ut om jag i övrigt saknar allmänt iögonfallande detaljer. Skulle jag komma vinglande så gatans bredd knappt räcker till kommer jag snart att uppmärksammas. Den som söker något att överfalla triggas direkt eftersom mitt egendomliga beteende ger ett intryck av försvarslöshet.

Det är samma för gäddorna. De står ungefär på busets nivå reflexmässigt. Vevar jag hem en intetsägande målad wobbler i stabil takt så riskerar den inte att bli uppmärksammad så hög grad att den genast triggar hugginstinkten. En jerk som fladdrar hit och dit och inte tycks kunna ta mer rätt på sig än en stupfull människa upptäcks lätt och triggar ögonblickligen gäddornas lust till attack.

Jerkbeten tvingar fiskaren att jobba hem betena. Spinnfiskaren har beten med egenrörelse. Skulle spinnfiskaren trixa lite mer med sina skulle även den få fisk. Det är min förklaring till att jerkfiskare umöjligen får fler och kanske större fiskar än dem som slövevar hem sina beten fantasilöst.

Hej BeBest; Genomtänkt, lockande och informativt skrivet! Wobbler som Bomber 16A, 17A och även Rebel F30S och F20S beskriver tillverkaren som jerkbaits i sina USA-kataloger sedan massor av år tillbaka....minst 40 år tillbaka för att komma närmare sanningen.

När jag några höstdagar i början av 1970-talet var nere vid Mörkö och Askö i Trosaskärgården och fiskade gädda och havsöring tillsammans med Rolf Smedman (in memoriam) och Sven Ström (EXPRESSEN) demonstrerade Rolf Smedman en i det närmaste fulländad jerkfisketeknik med sina silverglänsande Rebel F30S wobbler. Varken gäddor eller havsöringar tvekade att hugga!

Cirka 10 år senare var jag ute vid Gålö och fiskade gädda med Christer Rockström (New York Rangers) och Håkan "Hågge" Andersson (Detroit Red Wings). Christer Rockström jerkfiskade med en Bomber 16A-XSIO "Fegisen". Korta dragningar i sidled och uppåtflyt mot ytan, långa dragningar i sidled och korta uppåtflyt. Gäddorna över storgrynnan på Blistafjärden högg i vartenda kast Christer gjorde. Christer, van vid hockeyns snabba handledsskott, missade inte att kroka en enda gädda. Jag räknade tyst för mig själv. Christer släppte tillbaka 43 gäddor och Hågge något liknande.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Mink!
2008-02-07, 19:17
Du har betydligt större möjligheter att presentera rätt bete med jerkbaits, då du kan variera både gång och bete betydligt mer, men vissa gånger har gamla hederliga skeddrag fungerat betydligt bättre än jerkbaits. Jag vet inte om jag kan säga att snittvikten blivit bättre för mig, då smågäddor verkar lika glada för stora jerkbaits.

I längden tror jag dock att stora gäddor är lättare att fång på jerkbait, men då gäller det också att fiska på rätt plats.

jerklimpan
2008-02-07, 19:30

Kör ja med Buster å polarn med Hell tail som inte ja kallar för jerkbait så får ju ja spö 8 gånger av 10 plus att han får större . Iof har han så jävla tur .
Å på våran förra trip i blekinge så enda killen i gänget som körde atom fick flest fiskar dock inte störst .

Ja håller väll inte riktigt med om det där .

/Fredrik

DOR-ERIK
2008-02-07, 20:18
Ja nu jävlar kom jag på det........ Om en tjej inte ser en på dangolvet då skall man gå fram som ett jerkdrag, då lär hon ju garanterat komma fram och naffsa lite...........eller??

BeBest
2008-02-07, 20:58
Ja nu jävlar kom jag på det........ Om en tjej inte ser en på dangolvet då skall man gå fram som ett jerkdrag, då lär hon ju garanterat komma fram och naffsa lite...........eller??

Om hon ser ut som en gädda så. Kan bli ett hyggligt personbästa. 50kg+ är väl minst att räkna med!

marulken
2008-02-07, 21:08
[QUOTE=DOR-ERIK;335914]Ja nu jävlar kom jag på det........ Om en tjej inte ser en på dangolvet då skall man gå fram som ett jerkdrag, då lär hon ju garanterat komma fram och naffsa lite...........eller??[/QUOTE

Jajamän... Ta ett par snabba shots innan så får du en riktigt fin oregelbunden gång. Som en pig ungefär.. Går alltid hem!!!