Visa fullständig version : Plottrars noggrannhet?
Hallå!
Satt och läste en artikel i en båttidning som handlade om GPS:ns begynnelse och noggrannhet. I artikeln stod det att när EGNOS kommer igång så har vi en diff på Ca 30 +- cm. kan det stämma och är det igång?
Om jag fattat det rätt är det ett europeiskt komplement till GPS som ökar noggrannheten.
Jag navigerar ibland i mycket steniga områden där det inte finns sjökort och jag får hålla god uppsikt efter sten.
Det vore ju guld om man när man ska hem bara följer samma väg ut och på det viset kanske kan slappna av lite och kanske öka farten någon knop.
Finns det några vetenskapliga studier på hur exakt en GPS är idag?
//C
Abelsson
2008-02-12, 19:51
Lita inte blint på plottern... Har kostat mig ett rejält skadat växelhus...
Färdades på ett område där det minst skulle vara 3 meter vatten, och utan några grynnor/stenar på flera hundra meter... Pang, sa de....!! Detta va i K-krona Skärgård...
Radsby va mä i båten, så ja skyller på han ;-)
//Abel
Hallå!
Satt och läste en artikel i en båttidning som handlade om GPS:ns begynnelse och noggrannhet. I artikeln stod det att när EGNOS kommer igång så har vi en diff på Ca 30 +- cm. kan det stämma och är det igång?
Om jag fattat det rätt är det ett europeiskt komplement till GPS som ökar noggrannheten.
Jag navigerar ibland i mycket steniga områden där det inte finns sjökort och jag får hålla god uppsikt efter sten.
Det vore ju guld om man när man ska hem bara följer samma väg ut och på det viset kanske kan slappna av lite och kanske öka farten någon knop.
//C
Sökordet är klart (Egnos) bara forska, själv är bäste dräng!
Ja den europeiska motsvarigheten till det amerikanska WAAS en satellit baserad form av DGPS dock inte med samma noggrannhet lokalt men ger stor noggranhet över hela ytan DGPS korrektioner skickas via landfyrar eller kanske skickades vet inte om det fortfarande är operativt bra är det men kanske inte nödvändigt längre.
Din viktigaste funktion (om du inte har kartor då utan endast en plotter) zoomen se till att hög inzoomning för stor skala då bör det vara ganska exakt dock beror detta på kvaliteten på din maskin kompletterar du med ett ekolod bör det funka bra dock är det grunt överallt bör du vara uppmärksam definitivt finns alltid viss eftersläpning men ekolodet avslöjar detta har du kartor gör praktiska på platsen prov bygger förtroende/missförtroende av grejorna lycka till och kom ihåg ingenting hittar bättre en stygg sten än din skädda! :sun:
Ska tillägga att jag använder PC i båten med scannade kort måste säga att jag är förvånad över hur exakt det fungerar minst sagt åtminstone i STHLMS ytterskärgård vid några få tillfällen har jag hittat punkter där korten inte riktigt stämt men bara vid ETT tillfälle har jag hittat en rejäl avvikelse, oftast glider man in över uppgrundningslinjer enligt datorn för att sedan slänga en koll på lodet och visst där kommer botten helt enligt kortet nästan garanterat alltid så heder åt Sjöfartsverket mätarna kan sina saker! mvh
En sak till hög inzoomning i fart gör det svårt att följa linjen speciellt om man börjar bli lite trött senare på dagen inzoomning med fart anpassad gör det lättare prova och testa (försiktigt i början!)
Plotterns noggrannhet är väl en sak men även sjökortet spelar ju in. Finns ju en del rejäla avvikelser på Navionicskorten men det gäller säker även de andra fabrikaten.
//Stefan
Hej Cole,
på båtsidorna ventileras detta
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=92860&highlight=nogranhet
Har själv en HandburenGPS för att markera "hot spots" vid fisket och för att hitta till bryggan vid ev. dimma och mörker
Old Firehand
2008-02-12, 22:22
Lita inte blint på plottern... Har kostat mig ett rejält skadat växelhus...
Färdades på ett område där det minst skulle vara 3 meter vatten, och utan några grynnor/stenar på flera hundra meter... Pang, sa de....!! Detta va i K-krona Skärgård...
Radsby va mä i båten, så ja skyller på han ;-)
//Abel
Hej Abelsson; Det finns oftast tre blå kurvor på sjökortet, en riktigt ljusblå 10-meterskurva, en något mörkare ljusblå 6-meterskurva och en ännu mörkare fast fortfarande ljusblå 3-meterskurva. Innanför 6-meterskurvan har både lotsbåtar och sjömätningsbåtar gått på grund med jämna mellanrum. Innanför 3-meterskurvan kan det vara hur grunt som helst även om markeringar för brytgrynnor (svart kors med 4 punkter runt) kan saknas. På samma sätt förhåller det sig med plotterkartorna i moderna ekolod/GPS-navigatorer. Navionics visar det mesta. Navionics Gold visar ännu mer...men fortfarande upptäcks nya grynnor varje år både i Mälaren, Vänern och Östersjön.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Hallå!
//C
I Ditt läge skulle jag använda funktionen spår i GPS.en och reka några användbara vägar och spara dem som spår som Du kan följa hur många gånger som helst, har Du körrt en väg och kollat noga och vet att den är säker så är den ju det i fortsättningen med!!
Den metoden tycker jag är bäst i icke kartlagda vatten, sen är det som OF säger att dem olika djupområdena är väldigt osäkra då ju betydelsen av tex 3m kurvan är "djup mindre än 3m ofullständigt mätt" lika med 6 & 10m kurvorna så inom 3m området kan det mycket väl vara sten i ytan utan att det finns med på något sjökort.
Vad gäller nogrannheten idag på moderna Plottrar som använder 12 kanaler eller bättre så anger iaf Garmin att det med EGNOS aktiverat (EGNOS har varit i drift i ca5-6 år nu om jag minns rätt) så är nogrannheten <3m minst 95% av tiden och om ett Amerikanst företag lovar något sådant med deras rätt till stämningar av företag så kan man nog känna sig ganska säker på att det stämmer :appl:
Har iaf inte märkt några problem med exakheten och mindre marginaler är 3m kör jag inte med oavsett så inget problem.
För 10-talet år sedan när jag körde båt med bland det bästa man kunde hitta i GPS-väg så var GPS:en skrämmande missvisande på vissa ställen trots DGPS. T.ex. uppe i Härnösands skärgård visade signalen att man körde rakt över öarna. Det kan ha berott på störsignaler från landet i väst. Jag kan dock inte säga hur exakta gps:erna är idag. Jag skulle aldrig lita blint på en GPS utan ett riktigt sjökort och kompass i båten och som OF säger så markerar 3-meterskurvan att djupet är 0-3 meter. Jag undviker att passera 3-meterskurvorna om jag inte skall in till land eller in i en vik p.g.a osäkerheten med djupangivelsen samt att det finns massor av stenar och grynnor som ej är markerade.
Flodebanan
2008-02-12, 23:44
Kan man inte se "noggranheten" på skärmen? Kan man iaf på min 72a, men det kanske inte är "den" noggranheten ni pratar om...
Kan man inte se "noggranheten" på skärmen? Kan man iaf på min 72a, men det kanske inte är "den" noggranheten ni pratar om...
Jo det kan man under menyn satelitstatus så ser man det och hur många sateliter den tar emot signaler från.
Abelsson
2008-02-13, 12:22
Hej Abelsson; Det finns oftast tre blå kurvor på sjökortet, en riktigt ljusblå 10-meterskurva, en något mörkare ljusblå 6-meterskurva och en ännu mörkare fast fortfarande ljusblå 3-meterskurva. Innanför 6-meterskurvan har både lotsbåtar och sjömätningsbåtar gått på grund med jämna mellanrum. Innanför 3-meterskurvan kan det vara hur grunt som helst även om markeringar för brytgrynnor (svart kors med 4 punkter runt) kan saknas. På samma sätt förhåller det sig med plotterkartorna i moderna ekolod/GPS-navigatorer. Navionics visar det mesta. Navionics Gold visar ännu mer...men fortfarande upptäcks nya grynnor varje år både i Mälaren, Vänern och Östersjön.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
En sånn va de ja hittade :-) Förväl att det endå gick precis under planingsfart.. Så jäkla svårt att hålla av på gasen när lodet visar jämn fin botten å en 4-5 meter.. Du är påväg mot, och därtill nära nästa djupkurva.. Å vill hem...
Förövrigt är det jusst Navionics Gold jag använder mig av..
//Abel
GPS´en är tillräckligt noggrann. Undantag vissa tider på vissa platser.
Höga markformationer, berg, åsar, trånga farvatten, kan även de påverka satellitkontakterna åt det negativa hållet.
Sjökorten är den svaga länken i de flesta fall. Speciellt grundare än 6 meter.
Finns även altituden att ta hänsyn till om det är i insjöar.
Vättern 88 meter och Vänern 45 meter t.ex.
Hej!
Det är precis så jag menar, ex jag rekar ut en farbar väg med hjälp av ögon och ekolod som sparas i GPS:en som jag sedan kan köra efter. Frågan är egentligen om spåret visas exakt eller om det kan diffa lite hit och dit från gång till gång.
//C
I Ditt läge skulle jag använda funktionen spår i GPS.en och reka några användbara vägar och spara dem som spår som Du kan följa hur många gånger som helst, har Du körrt en väg och kollat noga och vet att den är säker så är den ju det i fortsättningen med!!
Den metoden tycker jag är bäst i icke kartlagda vatten, sen är det som OF säger att dem olika djupområdena är väldigt osäkra då ju betydelsen av tex 3m kurvan är "djup mindre än 3m ofullständigt mätt" lika med 6 & 10m kurvorna så inom 3m området kan det mycket väl vara sten i ytan utan att det finns med på något sjökort.
Vad gäller nogrannheten idag på moderna Plottrar som använder 12 kanaler eller bättre så anger iaf Garmin att det med EGNOS aktiverat (EGNOS har varit i drift i ca5-6 år nu om jag minns rätt) så är nogrannheten <3m minst 95% av tiden och om ett Amerikanst företag lovar något sådant med deras rätt till stämningar av företag så kan man nog känna sig ganska säker på att det stämmer :appl:
Har iaf inte märkt några problem med exakheten och mindre marginaler är 3m kör jag inte med oavsett så inget problem.
Pikeless
2008-02-14, 17:08
Vet att en hel del här använder sig av Lowrance plottrar, tänk på att de inte stödjer EGNOS systemet.
:)
Flodström
2008-02-14, 17:58
Vet att en hel del här använder sig av Lowrance plottrar, tänk på att de inte stödjer EGNOS systemet.
Här har du faktiskt fel Pikeless, stödjer dem WAAS så har du också EGNOS, i varje fall så står det så i min plotter (LCX-112C).
Nu är det väll också så att EGNOS inte är operativt hela dygnet (under uppbyggning) och kan stängas av under kortare eller längre tider utan att man vet det.
Cole, det är så du kan gjöra det som Rospigg säger. Problemet ligger i att det spår du lagt in i minnet/"saved rout" är att det helt enkelt är en serie med kordinater efter den första turen du körde den vägen. Den kan vara felmarkerad innanför GPS-systemets tolerans/avvikelser, med eller utan EGNOS (för det vet du inte om det var aktivt då du sparade "spåret"). Sen vid "tracking", då du följer det lagrade spåret så skall du veta att om toleransen/felangivelsen ochså är där men åt annat håll så kan det första felet läggas tillsammans med aktiv navigering så blir felet dubbelt så stort än att bara färdas en gång över ett område typ:
± 3 m åt ett håll kan bli till ± 3m + ±3m när du färdas tillbaka i samma spår.
Är felet stort då du "lägger" ditt spår (Egnos är : av) kan felet bli ± 10-20m
och p.g.a. det här så måste du ha stora marginaler (kända) i ditt lagrade spår
P.g.a. dem här omständigheterna så måste alla Routs ha stora marginaler om man sen skall navigera efter dem (t.ex. med en autopilot).
mvh
Flodström, på min Lowrance så får jag meddelandet att positionen är låst och man kan välja om den ska fordra WAAS eller larma när WAAS inte fungerar.
Så det borde väl gå att ha koll på WAAS är aktivt när man lägger spåret?
Men jag skulle ändå inte lita på det och köra fullt men man kanske kan höja hastigheten lite.
Pikeless
2008-02-14, 18:10
Ledsen att göra dig besviken Flodström, men enligt Lowrance själva så stödjer bara deras handburna iFinder EGNOS. Blev själv väldigt besviken att min Lowrance enhet inte stödjer EGNOS.
"The only GPS units that we have at this time that support EGNOS is our handheld iFinder units.
At this time we do not have any full size units that are EGNOS compatible, and at this time we do not have any information on when we will have any.
Märkligt WAAS/EGNOS är en utveckling av GPS systemet avsett i första hand för instrument landning av flygplan och ska mej veterligt vara kompatibelt med varandra trist för USA piloter att landa i dimma över exv London annars!
Hej!
Det är precis så jag menar, ex jag rekar ut en farbar väg med hjälp av ögon och ekolod som sparas i GPS:en som jag sedan kan köra efter. Frågan är egentligen om spåret visas exakt eller om det kan diffa lite hit och dit från gång till gång.
//C
Min erfarenhet är att det är relativt säkert har använt handburna Global map 100 för att hitta pimpelhål på isen massor av gånger och även gamla positioner för hugg brukar gå rätt på dem faktiskt högsta inzoomning och bara trava på funkar bra dessa maskiner har aldrig hört talas om korrektioner alldeles för gamla möjligen DGPS men det har jag aldrig testat eller ens känt behovet av (på isen) grundtips fundera inte testa dina grejor istället mot kända punkter lycka till och kör inte på en sten :sun:
Det finns olika versioner av Lowrance antenner till plottrarna de senare bör stödja även Egnos systemet
Flodström
2008-02-14, 22:54
Ledsen att göra dig besviken Flodström, men enligt Lowrance själva så stödjer bara deras handburna iFinder EGNOS. Blev själv väldigt besviken att min Lowrance enhet inte stödjer EGNOS.
"The only GPS units that we have at this time that support EGNOS is our handheld iFinder units.
At this time we do not have any full size units that are EGNOS compatible, and at this time we do not have any information on when we will have any.
Det betyder att dom lurar kunderna sina. Den här e-mailen skickade Lowrance till mig den 27 dec. 2006 på en direkt fråga om DGPS då jag frågade om dem hade sin Beacon receiver kvar på programmet:
Thank you for the inquiry.
DGPS is becoming obsolete. Now with WAAS and EGNOS etc... there is no need for expensive, bulky beacon receivers.
If you have further questions about Lowrance products, please contact us.
Thank you for supporting Lowrance.
Dessutom, i min LCX-112C står det klart och tydligt: EGNOS i stället för WAAS og jag tolkar då detta som en aktiv del av mitt GPS-system. Det låter otroligt om det du säger skulle vara sant då varenda ny plotter har den texten på menyn.
Det här framkommer inte i Users Manual då den bara är skriven på engelska (USA?)
Någon kan väll ringa den svenska agenten och höra vet jag. Jag kan ringa här i Norge.
mvh
Pikeless
2008-02-14, 23:13
Jag bara vidarbefodrar vad jag fått höra av Lowrance USA, och man tycker de om någon borde ha lite koll! ;) Hur som helst, enligt deras hemsida stödjer visst deras GPS antenner LCG-2000 & LCG-3000 EGNOS, men inga av deras huvudenheter.
The LGC-2000 & LCG-3000 module is WAAS enabled. This is slightly different than the EGNOS system to provide the satellite based
augmentation of signal. Unfortunately your unit does not properly support the EGNOS system at this time. This feature may be
available in the future with a software update or may be provided on future models
Har lagt en hel del tid på detta ämne själv då min autopilot har lite problem att navigera spikrakt med hjälp av en kurs ifrån GPS'en. Sista budet från Lowrance är att stänga av WAAS då det gör mer skada än nytta att ha det aktiverat här i Europa. Nästa steg blir väl att byta GPS till en som stödjer EGNOS! ;) :)
Och jag som trodde att min plotter hade det där, alltså att WAAS och EGNOS var samma grej bara att det var europeiska eller amerikanska sateliter.
Jag har haft problem med att den växlar med låst position då & då så jag har stängt av funktionen.
Och ofta så talar den om att min noggranhet är ca: 10meter.
Verkar ju mer än lovligt konstigt om inte Lowrance plottrar klarar EGNOS ännu Garmin har ju haft det iaf sedan -04 och den talar tydligt om i menyerna att EGNOS är aktiverat, hoppas det inte är så illa som det verkar för alla Lowranceanvändares skull.
Pikeless, vilken plotter har du?
Jag hajar inte för de skriver att antennerna är WAAS kompatibla men inte EGNOS.
Men uppdateringen 1.9.0 är just för att få antennen (mer) EGNOSkompatibel.
http://www.lowrance.com/Downloads/Product-Software-Updates/LGC-2000-Software-Update/
Verkar konstigt att det går att fixa till med en mjukvaruuppdatering men att de inte gör det, fast den europeiska marknaden kanske är för liten.
Och kan de få till det i Ifindern så borde de väl kunna få till det enkelt på de andra apparaterna också.
Pikeless
2008-02-15, 00:21
http://www.lowrance.com/Downloads/Product-Software-Updates/LGC-2000-Software-Update/
Verkar konstigt att det går att fixa till med en mjukvaruuppdatering men att de inte gör det, fast den europeiska marknaden kanske är för liten.
Och kan de få till det i Ifindern så borde de väl kunna få till det enkelt på de andra apparaterna också.
Jag kör med en LCX-110C, med en tillhörande LCG-2000 antenn. Allt med den senaste mjukvaran uppdaterad
Det kommer säkert en mjukvaruuppdatering ifrån Lowrance så fort EGNOS är i drift till 100%, de är väl rädda att bli stämda av nån snubbe som seglar upp på land. De förstår väl inte att detta inte är USA. ;)
Konstigt bara att Garmin, Magellan m.fl..haft detta ett bra tag..
Jag kör med en LCX-110C, med en tillhörande LCG-2000 antenn. Allt med den senaste mjukvaran uppdaterad
Det kommer säkert en mjukvaruuppdatering ifrån Lowrance så fort EGNOS är i drift till 100%, de är väl rädda att bli stämda av nån snubbe som seglar upp på land. De förstår väl inte att detta inte är USA. ;)
Konstigt bara att Garmin, Magellan m.fl..haft detta ett bra tag..
Visst är det konstigt, min Garmin 188C från 2004 hade EGNOS i funktion redan från början och efter mjukvaruuppgradering 2006 blev den ännu bättre, Garmin garanterar (redan 2004) att deras plottrar med WAAS/EGNOS aktiverat har en nogrannhet på <3m minst 95% av tiden och det skulle inte ett Amerikanst bolag våga lova i skrift om dem inte visste till 120% att dem kan hålla det just pga stämningsrisken, så väldigt knepigt att Lowrance inte har det som standard på alla sina plottrar ännu då ju EGNOS varit fullt pålitligt i åtminstone 4-5 år nu.
Visst är det konstigt, min Garmin 188C från 2004 hade EGNOS i funktion redan från början och efter mjukvaruuppgradering 2006 blev den ännu bättre, Garmin garanterar (redan 2004) att deras plottrar med WAAS/EGNOS aktiverat har en nogrannhet på <3m minst 95% av tiden och det skulle inte ett Amerikanst bolag våga lova i skrift om dem inte visste till 120% att dem kan hålla det just pga stämningsrisken, så väldigt knepigt att Lowrance inte har det som standard på alla sina plottrar ännu då ju EGNOS varit fullt pålitligt i åtminstone 4-5 år nu.
Har för mig att det var i provdrift och var igång endast då & då när jag köpte min plotter och det var 2 år sen har jag för mig.
Därför brydde jag mig inte så mycket i att det inte fungerade och sen har det bara blivit att det är mer intressant att tvätta dragen än att lära sig plottern.
Flodström
2008-02-15, 00:48
Enig med dig här Ola.
För senaste uppdateringen 1.9.0 (LGC-2000) står det följande (om uppdateringens innehåll):
Lowrance citat:
"Improved SBAS (WAAS and EGNOS) enabling and disabling functionality"
Då måste det ha nått att göra med att det fungerar (då EGNOS är i drift) annars var det här totalt meningslös uppdatering?
mvh
Pikeless
2008-02-15, 09:44
Lowrance Sverige hade ingen på plats i dag som kunde svara på frågor om EGNOS, teknikern som har koll på detta återkommer på måndag med ett svar.
Flodström
2008-02-15, 16:05
Lowrance Sverige hade ingen på plats i dag som kunde svara på frågor om EGNOS, teknikern som har koll på detta återkommer på måndag med ett svar.
Ok. Jag fick inte tid men här ser du en länk till ett norskt forum där jag jag också ställde samma fråga:
http://forum.trollingfiske.org/viewtopic.php?t=816
Han som svarade ("Team Scuirus") arberar med båtelektronik och han menade att det fungerar hela tiden med många olika Lowrance-plottrar, från äldre modeller fram till dagens. Du kan själv läsa vad han svarade på mina direkta frågor. :)
Sen får vi se då på måndag vad som sker. :ordning:
mvh
Pikeless
2008-02-15, 17:45
Ok. Jag fick inte tid men här ser du en länk till ett norskt forum där jag jag också ställde samma fråga:
http://forum.trollingfiske.org/viewtopic.php?t=816
Han som svarade ("Team Scuirus") arberar med båtelektronik och han menade att det fungerar hela tiden med många olika Lowrance-plottrar, från äldre modeller fram till dagens. Du kan själv läsa vad han svarade på mina direkta frågor. :)
Sen får vi se då på måndag vad som sker. :ordning:
mvh
Han säger samma sak som vi redan hört från Lowrance USA och som vi har kommit fram till här, att deras antenner stödjer EGNOS. Problemet va ju att deras GPS enheter inte gör det. :)
Hur som helst, på måndag kanske vi blir lite klokare! ;)
Gjorde ett litet test idag här hemma, körde min Lowrance enhet parallellt med min laptop som vart uppkopplad mot en annan GPS antenn. Antennen till datorn hitta direkt EGNOS korrektion, mitt Lowrance låste bara på 3D, inget WAAS/EGNOS fix fick jag där.
Kanske lite nördigt ämne det här, men kul!
:cool2: :nut: :rolleyes:
Hmmm någon som är sugen på en äkta DGPS antenn från Lowrance?
Klart man behöver en sån! har en i garaget, Flodström blir bra pris lovar, tro inte på dem!! :sun::sun:
PS det enda plotters behöver som går att uppgradera i mjukvara är rätt fil från Lowrance om det nu skulle skilja och de är på bra humör och faktiskt bryr sej om sina kunder med något äldre grejer, de kanske vill att du ska byta några problem är det inte kan inte tänka mej det.
Han säger samma sak som vi redan hört från Lowrance USA och som vi har kommit fram till här, att deras antenner stödjer EGNOS. Problemet va ju att deras GPS enheter inte gör det. :)
Gjorde ett litet test idag här hemma, körde min Lowrance enhet parallellt med min laptop som vart uppkopplad mot en annan GPS antenn. Antennen till datorn hitta direkt EGNOS korrektion, mitt Lowrance låste bara på 3D, inget WAAS/EGNOS fix fick jag där.
Mattias vilket PC program och vilken antenn modell kör du??
Jag bara vidarbefodrar vad jag fått höra av Lowrance USA, och man tycker de om någon borde ha lite koll! ;) Hur som helst, enligt deras hemsida stödjer visst deras GPS antenner LCG-2000 & LCG-3000 EGNOS, men inga av deras huvudenheter.
The LGC-2000 & LCG-3000 module is WAAS enabled. This is slightly different than the EGNOS system to provide the satellite based
augmentation of signal. Unfortunately your unit does not properly support the EGNOS system at this time. This feature may be
available in the future with a software update or may be provided on future models
Har lagt en hel del tid på detta ämne själv då min autopilot har lite problem att navigera spikrakt med hjälp av en kurs ifrån GPS'en. Sista budet från Lowrance är att stänga av WAAS då det gör mer skada än nytta att ha det aktiverat här i Europa. Nästa steg blir väl att byta GPS till en som stödjer EGNOS! ;) :)
Mattias har du täckning för DGPS i dina vatten då menar jag normal radioöverförd DGPS om så testa min antenn som står i garaget ingen kostnad förutom posten blir det bättre får du den för en skitsumma, dock om du har problem med piloten tror jag att det är fel på antingen grejen i sej eller installationen av den dock vill du testa skicka privat helt komplett ink antennspröt bara koppla.
PS Har dålig koll på om radioöverförd DGPS fortfarande stöds av kustfyrarna men om så är fallet finns inget bättre på LOKAL nivå mej veterligt är det klart vassare än Egnos finns det fortfarande och för viss tid framöver torde det vara det klart bästa alternativet men som sagt känner på mej att felet ligger någon annanstans vad gäller piloten, är det en Ray pilot?? enda gången min sportpilot funkade bra ordentligt var när plottern med DGPS stod för input,
Fel där ska säga riktigt bra
Flodström
2008-02-15, 22:58
F...n, jag som just har sålt en DGPS receiver på eBay till Frankrike.
Den var i stort sätt oanvänd och jag sålde den p.g.a. det besked jag fick av Lowrance (DGPS is Obsolete) under 2006, och då viste dom att jag bodde i Norge + att jag hade specifisert Hardangerfjorden och nu säger dom att: EGNOS -nej, vad är det för stil?
Då jag testade min Lowrance DGPS Beacon Receiver med 1,2 m DGPS antenn (2224 från Shakespear) via mitt gamla LMS-350A så hade jag en felangivelse på ca 1,5 m i genomsnitt, max 2,5-3 m som mest, funkade klockrent, (fick in station "Utsira" på 313 kHz) och så sålde jag grejerna, tabbe :( :beer:
Tycker det här låter jäkligt oseriöst måste jag säga, om det nu är på det viset. Är fortfarande inte övertygad att så är fallet, om EGNOS nu förtiden värkligen är aktivt.
Skall kolla satteliterna (nummren) nästa gång jag är ute på sjön.
mvh
Pikeless
2008-02-15, 22:58
Mattias har du täckning för DGPS i dina vatten då menar jag normal radioöverförd DGPS om så testa min antenn som står i garaget ingen kostnad förutom posten blir det bättre får du den för en skitsumma, dock om du har problem med piloten tror jag att det är fel på antingen grejen i sej eller installationen av den dock vill du testa skicka privat helt komplett ink antennspröt bara koppla.
PS Har dålig koll på om radioöverförd DGPS fortfarande stöds av kustfyrarna men om så är fallet finns inget bättre på LOKAL nivå mej veterligt är det klart vassare än Egnos finns det fortfarande och för viss tid framöver torde det vara det klart bästa alternativet men som sagt känner på mej att felet ligger någon annanstans vad gäller piloten, är det en Ray pilot?? enda gången min sportpilot funkade bra ordentligt var när plottern med DGPS stod för input,
Fel där ska säga riktigt bra
Har full täckning för DGPS i de vattnen där jag fiskar:
http://www.sjofartsverket.se/upload/3551/a175_1.pdf
Men dessvärre ser det ut som att det inte går att ansluta min enhet till en DGPS antenn. Vad har den för modellbeteckning, och hur ansluter man den till sin befintliga enhet?
Har lite problem med att hålla ett rakt "kurs över grund" värde i min GPS, snurrar åt alla håll och kanter nästan hela tiden. Är nog något fel som är trasigt någonstans..
;)
Flodström
2008-02-15, 23:07
DGPS-antennen kommunicerar via NMEA-0183 porten. men du måste också ha en 12V matning direkt till Beacon receivern via en egen säkring +att du måste ställa in DGPS-en på Starlink tror jag det var. Sen närmaste stations sändarfrekvens och baud rate. Då funkar det om den inte söker automatiskt efter stationsfrekvenser.
Står i slutet av din manual om GPS navigering tror jag, kolla det.
mvh
Har full täckning för DGPS i de vattnen där jag fiskar:
http://www.sjofartsverket.se/upload/3551/a175_1.pdf
Men dessvärre ser det ut som att det inte går att ansluta min enhet till en DGPS antenn. Vad har den för modellbeteckning, och hur ansluter man den till sin befintliga enhet?
Har lite problem med att hålla ett rakt "kurs över grund" värde i min GPS, snurrar åt alla håll och kanter nästan hela tiden. Är nog något fel som är trasigt någonstans..
;)
Läs manualen borde framgå klart annars är det vit och grön kabel (för dataöverföring då send and receive, röd och svart kopplas till båtens elsystem för strömförsörjning) om du har fyrtrådigt i strömkabeln ska tillägga att mina Lowrance grejor är lite obsolete nuförtiden efter PCn men kan kolla wiringen till min X15MT om det behövs trist om DGPS antennen bara samlar damm år efter år behöver du posta privat din för en skitsumma gratis att testa (bara heta tips för Hanöområdet önskas i gengäld kanske man kommer neröver när allt funkar på egen båt) mvh
PS återigen troligen nåt fel på piloten vilket märke och modell????
Vilken Lowrance maskin kan kolla manualen online.
Har manual på engelska till antennen visar hur du kopplar (är en Eagle antenn men den är identisk med Lowrance endast dekalerna skiljer)
DGPS-antennen kommunicerar via NMEA-0183 porten. men du måste också ha en 12V matning direkt till Beacon receivern via en egen säkring +att du måste ställa in DGPS-en på Starlink tror jag det var. Sen närmaste stations sändarfrekvens och baud rate. Då funkar det om den inte söker automatiskt efter stationsfrekvenser.
Står i slutet av din manual om GPS navigering tror jag, kolla det.
mvh
Den jag har, den enda någonsin från Lowrance/Eagle använder Starlink samt är helt manuell både frekvens och baudrate måste ställas in för aktuell radiofyr men detta gör man bara en gång (om du inte går in i annan fyrs täckningsområde då måste frekvensen ändras dock inte baudraten som är rikstäckande vad jag vet) inställningarna görs i och behålls av huvudenheten som i sin tur sköter antennen.
Kan tänka mej att senare modeller inte har dessa menyer men detta framgår av manualen till enheten ifråga bara kolla
Mattias testa både grejorna mot varandra samtidigt och notera positions angivelserna för att se eventuell diff kan vara intressant GPS efter att de släckte ned S/A koden är både stabilt och ganska exakt enligt min erfarenhet bara tacka de amerikanska skattebetalarna för tjänsten vad gjorde man utan!:appl:
Hittade detta
Fråga: Vad är WAAS/EGNOS?
Svar: WAAS/EGNOS: Wide Area Augmentation System/European Geostationary Navigation Overlay Service är två olika system för att korrigera satellitsignalen från GPS. WAAS fungerar i USA och EGNOS i Europa. Noggrannheten med dessa signaler blir ner till fem meter.
Till toppen
Fråga: Vad är DGPS?
Svar: DGPS: Differential Global Positioning service består av ett antal landbaserade sändarstationer som skickar ut en korrektionssignal via långvåg till en DGPS-mottagare som i sin tur är kopplad till en GPS. Detta ger din GPS en noggrannhet på ner på en-tre meter. Dessa mottagare är inte så vanliga längre, de var vanligare när USA använde sig av sin störsignal, De flesta GPS som säljs från och med 2004 är ej förberedda att ta emot signal från en DGPS-mottagare eftersom WAAS/EGNOS-systemet ger en näst intill lika bra position.
Pikeless
2008-02-16, 10:29
De flesta GPS som säljs från och med 2004 är ej förberedda att ta emot signal från en DGPS-mottagare eftersom WAAS/EGNOS-systemet ger en näst intill lika bra position.
Just detta jag är rädd för när det gäller att koppla upp min enhet mot en DGPS antenn, men jag ska höra med Lowrance vad som verkligen gäller. Så på måndag vet jag även om detta fungerar, gör det det så har du en spekulant på din antenn! :) För om nu inte EGNOS fungerar med Lowrance så ska jag helt klart köra med DGPS om det nu går.
Angående diff på laptop resp min GPS plotter, så angav plottern en felvisning på ca 15 meter. Laptopen 1-3 meter..så där fanns en diff.
:oj:
Just detta jag är rädd för när det gäller att koppla upp min enhet mot en DGPS antenn, men jag ska höra med Lowrance vad som verkligen gäller. Så på måndag vet jag även om detta fungerar, gör det det så har du en spekulant på din antenn! :) För om nu inte EGNOS fungerar med Lowrance så ska jag helt klart köra med DGPS om det nu går.
Angående diff på laptop resp min GPS plotter, så angav plottern en felvisning på ca 15 meter. Laptopen 1-3 meter..så där fanns en diff.
:oj:
Online manualen hos Lowrance talar om detta bara kolla rätt modell den måste ha meny för inställning av frekvens och baudrate antennen har bara en kabel inga inställningar kan göras på den måste skötas från plotterlodet data portar har den helt säkert din maskin (NMEA 0183)
Tror priset börjar stiga här haha skojar
Hmm undrar hur pålitliga de där angivelserna är i verkligheten.
Låt mej veta pc program och fab/modell på pucken/antennen?
Kollade upp LCX 110C fanns inte ett ord om DGPS i manualen tror du är körd vad gäller antennen kan gå med annan då kanske som sköts utifrån men knappast denna nog ganska säkert dessvärre.
Igen har du problem med piloten tror jag garanterat felet ligger någon annanstans det borde funka utan problem konstigt annars ring bägge agenterna speciellt pilotsäljaren och skäll som en bandhund skulle jag gjort! :sun:
Pikeless
2008-02-16, 11:19
Låt mej veta pc program och fab/modell på pucken/antennen?
GPS antennen - http://www.globalsat.com.tw/eng/product_detail_00000044.htm
Program kör jag lite olika, har både OziExplorer, Fugawi samt nåt satellit status program som heter SiRFDemo.
Kollade upp LCX 110C fanns inte ett ord om DGPS i manualen tror du är körd vad gäller antennen kan gå med annan då kanske som sköts utifrån men knappast denna nog ganska säkert dessvärre.
Tror det är rätt kört ja, finns varken något i menyer el manual som handlar om DGPS, men ska se vad de säger.
Igen har du problem med piloten tror jag garanterat felet ligger någon annanstans det borde funka utan problem konstigt annars ring bägge agenterna speciellt pilotsäljaren och skäll som en bandhund skulle jag gjort!
Inga problem med piloten, bara med min GPS som inte kan förse piloten med stabil kurs över grund data via NMEA.
Så ser den ut iaf:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/LOWRANCE-DGPS-BEACON-RECEIVER-NEW-IN-THE-BOX_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ38630QQihZ012QQitem Z220202620538QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Inga problem med piloten, bara med min GPS som inte kan förse piloten med stabil kurs över grund data via NMEA
Vad håller du för fart?
Är det en S1000 pilot?
Konstigt om inte Lowrance maskinen skulle klara detta någorlunda bra, det går inte att minska hastigheten på uppdat. av signalerna eller nåt liknande för att få stabilare gång?
om S1000 byt till någon i 6000 serien skulle tro de är bättre med sina styrdatorer.
Obs bara spekulerar här men en känsla
Gjorde ett litet experiment förut med en GPS puck Holux GR-213 försökte koppla den till min Lowrance maskin som ersättning för original antennen via NMEA/data ingången i strömkabeln så vitt jag kan förstå skickar puckarna ut redan korrigerade signaler fullt färdiga för GPS enheten att visa dessvärre var den av USB typ vilket kräver drivrutiner och jag är nästan helt säker att det var pga detta det inte funkade, frågan om en med serie ports kontakt RS232 skulle kunna göra jobbet vad jag vet kräver inte en sådan några drivrutiner borde bara skicka ut en ren signal obs vet inget säkert alls här pinout på kontakten går att bena ut så man vet vilken sladd som ska var enkelt att ordna strömförsörjningen vid sidan om med en enkel strömregulator från Elfa a 5 spänn och lite löda har dock ej kommit längre.
Kanske en ide mvh
Pikeless
2008-02-18, 10:13
Svar från Lowrance, Sverige angående EGNOS kompatibilitet:
"Nej, det stämmer inte. Lowrance plottrar tar emot signaler från EGNOS-satelliter och korrigerar positionen utifrån denna."
Som vanligt så säger generalagent en sak och tillverkaren en annan.
;)
Hur som helst, jag får ingen EGNOS låsning på min enhet och ska få det innan jag ger upp!
:blah:
Hej Mattias testa dear sir mr tech #22 på Lowrance han brukar kunna sina saker!
Alltid hjälpsam! (hälsa inte från mej bara de gillar inte att man stör från ulandet (utlandet) :sun::sun:
Flodström
2008-02-19, 02:27
Svar från Lowrance, Sverige angående EGNOS kompatibilitet:
"Nej, det stämmer inte. Lowrance plottrar tar emot signaler från EGNOS-satelliter och korrigerar positionen utifrån denna."
Som vanligt så säger generalagent en sak och tillverkaren en annan.
;)
Hur som helst, jag får ingen EGNOS låsning på min enhet och ska få det innan jag ger upp!
:blah:
Det var som jag trodde.
Det som är förvillande är all gammal information som ligger på Lowrance hemsida (inte manualer eller produktinfo, men gamla GPS-beskrivningar). Läste nyligen ett dokument. Inga datum angett. Efter att ha läst texten (om WAAS och EGNOS så kom jag fram till att dokumentet måste vara flera år gammalt, ja kanske 5 år gammalt.
Allt det här gör att det blir svårt att hitta dom rätta svaren (eg. fakta på bordet)
Du kan se på din display vilka satteliter (sattelit-status) som fångas in av din GPS-antenn (bör vara ca 8-12 st med nummer). Det skall visas att någon av dom är en korrektionssattelit (mot horisonten på sattelit.globen) men jag vet inte vad den/de heter. Skall kolla upp det här.
mvh
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.