handdator

Visa fullständig version : Var leta efter gäddorna så här års?

Bolin
2008-02-13, 20:28
Jag fiskar i en mellanstor och ganska grund lerbotten insjö med många grunda vassvikar och ett par små hålor/branter som "stupar" ner till fantastiska 4 meter.
Jag har nu under några pass fiskat av några av vikarna där ja vet gäddan brukar leka men inte fått ett smack.
Var leta? Var brukar gäddorna hålla till så här års?Vilka färger/jerkar bör jag försöka med i grumliga sjöar?
Tacksam för svar

LordPike
2008-02-13, 20:37
Jag fiskar i en mellanstor och ganska grund lerbotten insjö med många grunda vassvikar och ett par små hålor/branter som "stupar" ner till fantastiska 4 meter.
Jag har nu under några pass fiskat av några av vikarna där ja vet gäddan brukar leka men inte fått ett smack.
Var leta? Var brukar gäddorna hålla till så här års?Vilka färger/jerkar bör jag försöka med i grumliga sjöar?
Tacksam för svar

mina kort lägger jag på "branterna" som du pratar om. trolla över dom långsamt långsamt och då pratar vi runt 1-2kmh kör skrikiga färger och långsamt långsamt,

-salsa-
2008-02-13, 22:05
släng på en jigg och fiska hem den sakta över botten....

Bolin
2008-02-14, 22:07
Ja har bara ganska stora jiggar....minsta shad ja har e 24 cm......ska testa imorgon en sväng

MrGädda
2008-02-14, 22:56
Storleken har ingen betydelse vet du vä'l? Nä men ibland är mindre beten bättre när det är kallt i vattnet på våren innan leken. Som sagt kör me jigg längs botten vid branterna eller använd dig av trolling som nämns.

Gädd_kungen
2008-02-22, 09:49
mitt fips fiska av branterna eller varför inte flötestrolla?? de är grymt bra när de är kallt i vattnet :)

btc_andersson
2008-02-22, 19:55
var ute idag i en mindre sjö i skåne..Blåste kraftigt så höll mig inne i en midnre vik, blev dock bara en mindre gädda...

skall ut i morgon, har fått tag på en djupkarta över sjön,
http://www.m.lst.se/NR/rdonlyres/D90BFFFC-9DDE-42DB-AB0E-32CF7FEDFFE2/0/Sovdesjon.jpg

var bör jag leta efter gäddorna? viken jag fiskade i är maxdjuper 2 meter.. djupaste stället i sjön är 8 m...kan någon vänlig själ hjälpa mig?