handdator

Visa fullständig version : Hur ska en idialisk ål plats se ut??

kenta_85
2003-08-22, 15:24
:peta: Tänkte ut och prov ål för första gången...... jag har hört att ålen finns var som helst i havet men man vill ju ha ställen som är säkra kort......tänkte fiska i närheten av ett ställe där en polares farsa fiskade ål för hehe ett antal ål sedan.... om körde med plottning här förut.... ( stora flottar med stora stockar som ska till pappersbruk och sågverk...) Så förr låg det enhel del skit på botten men nu har dom rensat upp det mästa skulle jag tro men jag har sätt att dom har missat ett ställe det sticker upp fullt med stockar och jag vet av egen erfarenhet att dett finns enhel del stockar också på botten.... vem vet kanske har man hittat en "hot- spot" :sol: Vart annars skulle kunna vara en bra kjort för ål hur ska platsen se ut.?? botten, vattnet, ljud, ljud ska det va grund, djupt stenigt mycket gräs , vass??

Stizo
2003-08-22, 15:37
Det finns inga säkra ställen när det gäller ålfiske! Men jag är också intresserad av hur det bör se ut. Mycket skräp har jag hört skall vara bra...

DanneStock
2003-08-22, 17:05
Mycket bråte är självklart bra för då har ålen någonstans att bo. Att sedan få upp den från allt bråte är ett annat problem. Och om någon annan har fiskat där förut och fått ål så är det väl inget att fundera över. Testa dig fram, det är roligast!

Wario
2003-08-23, 10:00
Ålen gillar som sagt mycket vildvuxet med bra gömställen, t.ex stockar, näckrosbälten m,m. Jag tror att det stället verkar mycket bra!

Jan O
2003-08-23, 12:58
Alla sund är heta platser, likaså hamnar, likaså åmynningar....

Push-Up
2003-08-23, 13:08
Tjoho, ålfrågor igen.
Ju mer bråte botten har, ju mer ål kan du räkna med att det finns. På dessa platser krävs kraftiga utrustningar för att direkt på mothugg få upp ålen från botten. Annars ére fet kört.
Har du inte kraftiga grejjer rekomenderas, sund, kajjer osv som drar till sig mkt fisk, men inte är så lätt för ålen att gå fast i.
Djupet då? vi tar de flesta ålarna på 3-8meters djup. Fast det kan oxå bero till största del på val av plats.
I vår kära huvudstad som kryllar av stora pilar som hänger ut över strandkanten, är hot-spotarna att lägga betet just under dessa. Även sthlms alla kajjer är riktigt heta hot-spots.
Ljud? vill du sjunga för ålen så gör det :)
Sist men inte minst, lyssna till de äldre om vart de fiskade ål, mkt gratis kommer ofta därifrån......
...svinga lugnt....

kenta_85
2003-08-23, 14:10
Ok... haha nja jag hade inte tänkt att ljunga för ålen...:) men där vi fiskar är det som ett stort rör som går ner i vattnet och det brummar och låter fast det har väl legat där åtskilliga år så kan ålen ha vant sig med det ljudet?

ljohan
2003-08-23, 15:38
push up:
"ryllar av stora pilar som hänger ut över strandkanten"

Vad är "pilar" ?

BBRF
2003-08-23, 15:45
Ijohan. En "pil" är ett träd.

KG?
2003-08-23, 17:03
Vad du kan BBRF! Man blir överraskad!

Push-Up