Visa fullständig version : Bäcköring..........
boogieman77
2003-08-23, 16:18
Hej!
Jag har ett stort frågetecken när det gäller bäcköring. Vad är bäcköring? Är det en öring som är anpassad för sin miljö eller är det en speciell art? Vad jag hört så är det så att det bara finns en sorts öring och att den sen anpassar sig efter miljö. Då kommer vi till det kluriga. I den bäck/å jag fiska finns det bara öring och ärling, men jag får tre typer av öring med helt olika dräkter. Silverblank, Rödbuk och Gulbuk. Vad är detta? Den som jag sett på andra ställen runt om i sverige är ju i regel lite gulare på buken, alltså den som jag kallar gulbuk. Jag ska försöka att fotografera alla typer och sedan visa det här tänkte jag!
det finns bara en art; salmo trutta. Sedan kan man dela upp dem i Havsöring "salmo trutta trutta", insjööring "salmo trutta lacustris" och bäcköring "salmo trutta fario".
Samtliga sorter av öring kan förekomma i en mängd olika färger även i samma vattendrag. Har själv i fjällen på samma "strömnacke" tagit öring som varit smörgul, klassiskt brun och i det närmaste blank.
I mitt tycke den vackraste öringen är den som är starkt senapsgul, svarta prickar med inslag av knallröda prickar. Enormt vackra!!!
Jämtlänningen©
2003-08-24, 05:19
mm det finns en bild på en sån ,som jag lagt upp,helt klart finaste öringarna... :peta:
Silverblank, Rödbuk och Gulbuk.
låter som silverblank och gulbuk är örinar och rödbuk röding
gulbuk är vad jag kallar för bäcköring och den silverblanka för öring.
ifall det är röding i bäcken eller gott om öring så skriv inte här på fiskesnack var den ligger
Hmmm, men var kommer då "cutthrought trout" och "brown trout" in?
Brown trout är så vitt jag fattat det det samma som norrmännen kallar brunörret och vi kallar insjööring.
Cutthrout trout är en amerikansk art.
Amerikansk/norsk eller inte, är det fortfarande "salmo trutta" ? :-)
brunöringen är salmotrutta. cutthrought trout eller strupsnitts öringen har jag ingen aning om
Strupsnittöringen är nog mera steelhead än salmo trutta. =)
Den latinska beteckningen är Oncorhynchus clarki clarki.
Regnbågen i sin tur heter Oncorhynchus mykis på latin.
Oncorhynchus är det latinska släktnamnet för en grupp Nordamerikanska öringarter.
vet nån en tjärn/bäck nära enköping där det finns bäcköring ?
Förlåt men....
Bäcköring, det är en rädd liten öring. Det är den i familjen som helt saknar äventyrslyssnad.
Färgerna har att göra med öringarnas årliga tävling, vinnarna guldgula tvåan givet silver och trean brons med för mycket koppar i alltså röda.
Ps: det trodde jag att alla viste.:ordning: