handdator

Visa fullständig version : Ena cylindern lägger av

PederE
2008-03-04, 01:07
Hej! Har en Crescent 20 hk som går på båda cylindrarna i ca 10 min sedan lägger ena cylindern av. Vad kan det vara för fel? Tändstiften är nya. Vissa tror att kompet inte är okej och vissa tror att kylningen inte är tillräcklig. Vad tror ni?

grudor
2008-03-04, 09:53
Tändningen eller dåligt strift eller skit i förgasaren, troligen det första!
Tändningen brukar spöka på de där motorerna!

Rospigg
2008-03-04, 10:11
Har den separata tändspolar så kan den var på väg att ge upp på den cylindern, för det låter onekligen som ett tändfel om stiften är nya, kolla även förgasaren när Du ändå mekar och brytare.

Bolin
2008-03-04, 16:43
Är det nedre cylindern så kan det vara packboxen till veven som har avlidit...men troligast verkar tändningen (kondingen)....fast cresent kan vara lite allmänt skumma.
Ja hadde en husqvarna 5hästare för hundra år sen, den gick som en klocka om ja hadde verktygslådan med mig, annars protesterade den på alla sätt.

Eino
2008-03-04, 16:46
Vill inte vara taskig eller otrevlig men jag tycker du ska ge upp hela motorn ,de är inget att lägga ner energi på
passa på att byt motor nu när den äntligen packat ihop
det pä min personliga åsikt
:cheers:

Johan29j
2008-03-04, 16:58
tycker det låter som om powerboxen har börjat lura.
men börja med att kolla spolarna (klart billigare)
mitt råd är att du kör tills den ena cylindern lägger av, ta sedan bort kåpan o knacka lite med en skruvmejsel på boxen o se kör igen, ofta så blir de lite glapp i boxen innan den dör för gått.

hade samma problem med min Evinrude för länge sedan. började med komptest, kollade alla spolar men riktigt lurigt om de är powerboxen, svårt att veta. Powerboxen brukar vara i gjuten i ett stycke så de går inte mecka själv. förhoppningsvis är den relativt billig..

för att kolla kylningen är de bara att plocka bort termostaterna o köra utan.. så har du uteslutit det... går även att koka dom så ser du om dom öppnar i stänger sig som dom skall.
Hoppas de löser sig!

elanen
2008-03-04, 17:56
Kolla att du får gnista på stiften.
Är ju bara att lägga i mot gods.
Är nog rätt mycket inne på Einos resonemang.
Reservdelar till dessa äldre motorer är svindyra om du nu hittar nån.
Bara Bengt Ahls Marin som har nåt att hämta i så fall.
Och han håller till en bit utanför Stockholm.
Sök på Bengt Ahl på Maringuiden så finns hans telenummer där.

knota
2008-03-04, 18:40
tycker det låter som om powerboxen har börjat lura.
men börja med att kolla spolarna (klart billigare)
mitt råd är att du kör tills den ena cylindern lägger av, ta sedan bort kåpan o knacka lite med en skruvmejsel på boxen o se kör igen, ofta så blir de lite glapp i boxen innan den dör för gått.

hade samma problem med min Evinrude för länge sedan. började med komptest, kollade alla spolar men riktigt lurigt om de är powerboxen, svårt att veta. Powerboxen brukar vara i gjuten i ett stycke så de går inte mecka själv. förhoppningsvis är den relativt billig..

för att kolla kylningen är de bara att plocka bort termostaterna o köra utan.. så har du uteslutit det... går även att koka dom så ser du om dom öppnar i stänger sig som dom skall.
Hoppas de löser sig!

Är ingen Powerbox på denna.

knota
2008-03-04, 18:44
Hej! Har en Crescent 20 hk som går på båda cylindrarna i ca 10 min sedan lägger ena cylindern av. Vad kan det vara för fel? Tändstiften är nya. Vissa tror att kompet inte är okej och vissa tror att kylningen inte är tillräcklig. Vad tror ni?

Har ev en del grejor som du kan få låna för att felsöka tändspolar tex, bor ju inte så långt bort, sedan har jag en kontakt i Värmland som har en hel del delar, har själv några liknade motorer, Penta/Arcemedies är ju också i princip samma.

Impellrar har Marinhallen i Eskilstuna, går även att svarva om hålet i en Yamaha impeller, har en sådan som jag inte provat.

Kör tills den börjar gå illa, ta bort stiften ta ett kompprov, är det övre eller undre cylindern som bråkar?

För att felsöka tändspolarna , skifta cylinder med dom och se om felet flyttar sig.
Har även en instruktion för tändinställning till denna motor.

TAMTAM
2008-03-04, 19:54
Steg ett containern steg två banken steg tre japansk kvalitets motor lycka till :sun:

Sälstryparn
2008-03-04, 19:55
När den slutar gå på en cylinder så håller du i den
tändhatten/stiftet och känner om det finns spänning.

Är det ljust ute eller dålig kontakt där man håller
tändstiftet kan man lätt missa gnistan men känseln
i fingrarna är mer tillförlitlig.

Pacemakers kan dock få funktionsproblem .

johanm
2008-03-04, 20:01
kompisen hade en yamaha med dom problemen,plockade ner motorn och kylkanalerna hade erjat sönder så den gick inte att laga.

sjöbris
2008-03-04, 20:28
Hej kolla om tändstift är rena eller sotiga är ett stift rent efter du har kört en stund så har du garanterat vatten i cylindern har själv råkat ut för det lycka till......................................

Flodström
2008-03-05, 00:18
Hej här kommer fler tips:

Hade en gång en Mariner 1982:a på 25 häst som hela tiden la av på ena, och i bland på bägge cylindrarna. Meckade som en galning. Bytte bensinfilter, kollade impellern, skruvade isär förgasaren, kollade tändstiften, men bytte för att vara säker. Köpte t.o.m. en ny tändspole (svindyrt) Samma skit hela tiden men en gång då jag var nära på att hiva skiten i sjön så kom jag att tänka på nått jag sett i en manual: Det sitter nån sorts jækla störningsskydd i tändhattarna som sitter över tändstiften, kanske det är någon av dem som gått?
Tog isär skiten då den började fuska på sjön, ca efter 5-10 min (när den blivit varm). Skruvade isär tändhatten och drog en liten tunn koppartråd ner direkt på tändstiftets H.V kontakt från tänningskabelns innerledare. Provstartade och skiten gick utan problem. Då bytte jag tändhattarna på bägge cyl. og sen gich den som en klocka i 3 år (såldes sen), mycke jobb för ett skitfel :mad:

mvh

PederE
2008-03-05, 19:13
Hej här kommer fler tips:

Hade en gång en Mariner 1982:a på 25 häst som hela tiden la av på ena, och i bland på bägge cylindrarna. Meckade som en galning. Bytte bensinfilter, kollade impellern, skruvade isär förgasaren, kollade tändstiften, men bytte för att vara säker. Köpte t.o.m. en ny tändspole (svindyrt) Samma skit hela tiden men en gång då jag var nära på att hiva skiten i sjön så kom jag att tänka på nått jag sett i en manual: Det sitter nån sorts jækla störningsskydd i tändhattarna som sitter över tändstiften, kanske det är någon av dem som gått?
Tog isär skiten då den började fuska på sjön, ca efter 5-10 min (när den blivit varm). Skruvade isär tändhatten och drog en liten tunn koppartråd ner direkt på tändstiftets H.V kontakt från tänningskabelns innerledare. Provstartade och skiten gick utan problem. Då bytte jag tändhattarna på bägge cyl. og sen gich den som en klocka i 3 år (såldes sen), mycke jobb för ett skitfel :mad:

mvh
Bra tips! Det ska jag prova!