handdator

Visa fullständig version : Göra ett stationärt ekolod portabelt

btc_andersson
2008-03-11, 23:52
Som rubriken lyder..

Jag är väldigt mkt inne på att köra lite göstrolling och annat fiske där ekolod är viktigt som exempelvis vertikaljiggning. Men då jag inte äger någon båt ännu är ett portabelt ekolod som jag kan sätta fast på hyrbåtar vad jag söker, oc dom portabla ekoloden håller inte särskilt hög klass vad jag förstått. Så finns det en möjlighet att köpa ett grymt stationärt ekolod och använda det som ett portabelt lod?

Har du även något tips på ett bra portabelt ekolod där man kan se det mesta så kom med förslag!

Ett lowrance x25 för 750:- spänn begagnat har jag till att börja med, har inte fått det än men är det någon som vet ifall det räcker för mina krav eller ska jag spara pengar och investera i något hetare?

pepp-robert
2008-03-12, 00:04
Jag vet inget om x25:an men det är lätt att göra ett stationärt portabelt. Såhär har jag gjort:

Du tar en planka, lika bred som fästet på givaren, typ 5-7 cm och lite längre än en akterspegel är hög. Skruva dit fästet för givaren och givaren, fäst sladden på plankans kortsida med nåra böjda spikar lr vad som hellst som håller den på plats. Sen köper du den billigaste skruvtving du hittar (de rostar som jag sköter dem och då köper man en ny), med tvingen drar du fast plankan och givaren i akterspegeln så långt från motorn som möjligt stick ner plankan lagom långt för att givaren skall hamna på rätt plats.

Sen köper du en bly-acc från biltema, typ 5-6ah de är billiga. Den och lodet stoppar du i en verktygslåda (eller vad du vill). Jag byggde en konstruktion där jag hade lodet fäst i locket på lådan och batteriet lagom fäst i lådan så kunde jag fälla ihop det, och när man skulle köra så vände man på locket å vips satt skärmen i fäst i taket på lådan. :) Sen äre ba köra.

Lite roddig förklaring, det finns nån bild på det hela i nån annan tråd. Finns massa folk som gjort otroligt mycke finare konstruktioner men denna tar en timme att få till och man behöver inget speciellt, en planka kan man hitta i källaren eller sno från en pallbock, nån gammal spik kan man säkert hitta nånstans. Jag har rationaliserat bort lådan nu sedan jag bor i stockholm - nå _jäävuskt_ trångt och har åkt kommunalt till fisket.

Edit: här är tråden med bilderna: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=7631
Lycka till

btc_andersson
2008-03-12, 00:15
jag förstår hur du menar...

Verkar inte så överdrivet svårt!

har du något bra lod att rekomendera? maxpris 5000:. då bör jag få ett jävla fint lod som kan urskilja betesfisk och stor fisk osv osv...där man kan se det mesta liksom...

pepp-robert
2008-03-12, 00:44
Jag vet faktiskt inte så mycket om lod, är skitnöjd med det jag har x125, men jag tror det mindre x57(?) är helt ok även det, kan va värt med ett mindre om man ska flytta omkring mycket. Finns skitmycke trådar om du söker.
Tror även att det är svårt att skilja ut stora fiskar, men det är kanske att skilja "fisk" från betesfisk du menar. Jag använder lodet för att hitta rätt, hitta betesfisk, kolla bottentyp hård/mjuk och lite för att se på vilket djup det finns fisk om man trollar.

Här är en bra sida om ekolod: http://www.teamlillamy.se/content_tekniska_tips_ekolod.php

Flodström
2008-03-12, 10:22
Du kan kolla på de här loden, men jag har inte en aning om priset i Sverige då jag bor i Norge, hehehe. Sen kan ju lod etc. köpas från "abroad" (typ USA) och då får du mer för samma pengar.

Alla: Lowrance

X-510C (endast 200 kHz frekvens, men ok för ditt behov)
X-515C DF (dubbelfrekvens, 50 + 200 kHz för djupa vatten + trolling)

Sen har du en modell om det blir aktuellt med kartplotter:
LMS-522C iGPS (har inbyggd GPS-mottagare/antenn, optimalt för bärbart)

Dem här loden funkar bra och har färgkärmar så dem har mycket god läsbarhet/detaljrikedom.

mvh

El_Kebabo
2008-03-12, 12:19
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/showimage.php?iid=32972&cid=11&scid=0&sort=date
gör om jag ett aluminiumplattjärn som jag skruvat fast givarn i sen använder jag svetstånge att klämma fast den i båten, har lagt ett 12 volts borrmaskinbatteri i lådan lodet kom i och skruvat fast skärmen i lådan funkar skitbra...

Old Firehand
2008-03-12, 12:53
Som rubriken lyder..

Jag är väldigt mkt inne på att köra lite göstrolling och annat fiske där ekolod är viktigt som exempelvis vertikaljiggning. Men då jag inte äger någon båt ännu är ett portabelt ekolod som jag kan sätta fast på hyrbåtar vad jag söker, oc dom portabla ekoloden håller inte särskilt hög klass vad jag förstått. Så finns det en möjlighet att köpa ett grymt stationärt ekolod och använda det som ett portabelt lod?

Har du även något tips på ett bra portabelt ekolod där man kan se det mesta så kom med förslag!

Ett lowrance x25 för 750:- spänn begagnat har jag till att börja med, har inte fått det än men är det någon som vet ifall det räcker för mina krav eller ska jag spara pengar och investera i något hetare?

Hej BTC Andersson; När jag sålde mina allra första hembyggda Heathkit Fish Spotter MI-2901 portabla, gröna ekolod 1971 fanns det en flytringsfiskande indian i Lake Eufalia, Alabama som hette Tom Mann. Han hade ett portabelt Humminbird Tournament Super Sixty ekolod i en gul box fastknuten med spännband på ovansidan av sin flytring som han fiskade bass från. Tom Mann var med sin "Yellow Bird Trap" en av USA´s mest omtyckta och välkända fiskeguider och tävlingsfiskare på 1960- och 1970-talet. Idag är Humminbird ett av världens mest kända ekolod och tillverkaren heter Techsonic Industries, Inc. Alabama.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com

Mogge
2008-03-18, 23:32
Jag monterade mitt gamla X75 med sugpropp på en verktygslåda. Strömförsörjningen kommer från ett motorcykelbatteri som är placerat i lådan. Enkelt och praktiskt när man vill flytta med mellan båtar.

Bifogar tre bilder som visar hur jag gjort.

Scaner
2008-03-19, 11:01
Jag monterade mitt gamla X75 med sugpropp på en verktygslåda. Strömförsörjningen kommer från ett motorcykelbatteri som är placerat i lådan. Enkelt och praktiskt när man vill flytta med mellan båtar.

Bifogar tre bilder som visar hur jag gjort.

Inte använt allt för ofta? :sun::sun:

btc_andersson
2008-03-19, 15:38
hur är eagel cuda 242? såg att dom säljer ett sånt för 1095:-

E det bra för trollingfiske och fiske i mindre sjöar?

Flodström
2008-03-19, 18:38
För trolling och mindre sjöar?

Har du större djup än 30 m så bör du köpa ett lite kraftigare lod, men minst 1500W pp (300w rms) eller mer för annars kommer du inte att kunna se mycket mer än till termoklinen (temperaturskiktet), spesiellt då vattnen "blommar" och då du har stora temp. skillnader i vattenskikten.

Ett användbart lod bör ha minimum 1500W, men bättre med ca 2400W (300-400W rms) uteffekt för att kunna tränga i genom termokliner och för att kunna se skillnader mellan plankton och betesfisk-stim. Cuda´n har en låg skärmupplösning vilket starkt begränsar dina möjligheter till att detaljstudera objekt på lodet. Dessutom är skärmen liten + att det bara är 16 gråskalor vilket också bidrar til dålig upplösning och tydbarhet med den skärmen.

Några du bör kika på:

320 x 320 pixel skärm:
Eagel FishMark 320 (1500W)

480 x 480 pixel skärm:
Lowrance x-125 (2400W)
Lowrance X-126 DF (4000W, dubbelfrekvens 200 + 50 kHz)

Lowrance X-510C (2400W) färgskärm (mest behaglig att använda)

ninjaboy
2008-03-19, 18:59
Biltema har billiga snabbtvingar som jagg brukar fästa givarpinnen till mitt portabla stationära ekolod med. Funkar kanon och det är bara att köpa på sig ett gäng för jag lovar dig att du kommer att tappa nån i sjön då och då