Visa fullständig version : gäddflugfiske!
scanvrak
2002-10-15, 15:10
En sida som jag ofta tittar in på!
Han plockar inte dåligt med gäddor och det är C&R!
kolla in dagboken.
http://www.gagnekulla.net/pikefly/
scanvrak
2002-10-15, 15:20
japp,han har ett speciellt sätt och skriva och berätta,kan tänka mig att det är en sån där "lugn" person i "verkligheten".
Uhm..hittade en rolig länk med viss anknytning till fiske,men av smått erotisk karaktär.
http://www.dazbert.co.uk/health/1.htm
finner ngn moderator den olämplig,ta väck den!
Kolla www.pikehunters.com , det är en skitbra gäddflugfiskesida, om du inte redan har sett den sidan.......
Gäddsidor kan man sldrig få för många av :)
//K
Nä gäddfiske är så trevligt ;)
Bra att läsa hans dagbok så man kan se var han varit för han håller till i trakterna där jag bor hehe
hans fiske film e så skön asså.............
(darrrande ben) måste skaffa gäddflug grejer NU! kolla hans ass sköna bilder på översta artikeln .Anväder han bara sin Gäddsara?
föresten det finns redan 2 stycken gäddflug forums............
jo han verkar enbart köra med gäddssara... jag har gjort några sådana och de verkar gå mycket fint i vattnet och man tar fisk på dom!
ja jag ser det ska nog göra några såna.......band en häromdan som ser bra utt
men hur fäster man då tafsen till linan.eller e det ögler på gäddtafsar också?. låter lite dúm men beror delvis på att jag har ont i magen och e trött .men hur?
Du binder fast ena enden i flugan o tvinnar linan och smälter nylonet runt om ¨så att den fäster. Sen gör du en ögla på samma sätt på andra änden som du fäster den vanliga lina i. Jag har testat nu att sätta fast ett beteslås i ena änden så jag kan byta flugor. Får se hur det går ;o)
men istället för och smällta kan man väll använda hylster som till gäddfisket ( spinn asså?).men då måste ju linnan ha en ögla också?
hmmmmmm värkar va nåt och testa faktiskt
har inte testat det men det verkar vara ganska vettigt.
jag har använt ett betslås längst ut, storlek 12.
Hade lite problem med att kasta med min anordning ;o) men det blåste som fasen så det kan ha varit det också.
Men det blir lite bökigare, iaf med mina saker, att kasta när man har tafs på.
har du fiskat utan tafs förut elle?
jupps det har jag... men med ganska grov nylonlina... men det håller inte så bra :)
får ta o binda fast flugorna direkt i tafsen istället... går nog bra det med...
ja men då kanske du måste ha ett kraftigare spö?ja det blir nog bätre efrersom dom e gorda för det.men du ska använda gäddtafs nu va?.vad e det för klass på dina grejer?
6/7 spö och 4/6 rulle... men det ska räcka gott o väl
men tror du det larar en hel gäddtafs och fluga?
det gäller nog att lära sig tekniken... men visst kanske det är bättre med ett annat spö... ska testa ett 8/6 spö jag har också och se skillnaden...
jag ska köpa ett 7-9 spö och en 7-9 storspolls rulle :)kolla på www.willysportfiske.se vision super lite rullen
ok det är säkert bra. 6/7 är lite mer allround... har det när jag tar båge o så med... kommer man upp i 7/9 för det blir nog det för kraftigt
hade dock varit kul att testa ett lite större spö för att känna på känslan i det.
men köp inget flugspö förrän du kännt på det. Inte alls säkert att just det spöet passar just dig.
jag e ifersej rätt stark för min ålder och jag ska köpa det begangnat
nej men det blir rätt tungt att kasta med ett sådant kraftigt spö
Originally posted by Ogge
nej men det blir rätt tungt att kasta med ett sådant kraftigt spö
Timing is the key my padawan. ;)
Kan endå va jobbigt för en liten eller 13-14års åldern person att gå och slita med en 9 fotb 8-9 en hel dag.
jappp men då får jag väl göra pous ibland då?
Sant man vänjer ju sig. Tycker också att det är jobbit dom första turerna innan man kommer in i det.
Det mesta, precis som POi säger, är timingen i kasten. Ibland får jag till gudakast men ibland hamnar allt i en sketen hög framför mig ;)
Yoxler:vet du hur man sätter gäddtafsen till nylonen?
vad menar du ogge?
Gäddtafsen jag använder har nylonöverdrag. Jag viker upp ändarna och tvinnar så det blir öglor. Ena öglan sätter jag i flugan o sen smälter jag nylonet och då sitter det
ja men mellan linnan och själva Metaltafsen (eller vad det nu e gort av)och flug linnan ska man väl ha en bit Nylonlina?
jasså den ;o) Jag kör med min vanliga nylonlina ;o) som jag har även när jag inte har tafs på
men hur fäster man nylondelen till metaldelen?
du gör en ögla i metalltafsen sen knyter du fast metalltafsen i linan med knut ;o)
Majakovskij
2002-11-26, 18:01
ett flugspö i 6-7 är i regel för låg klass det med.. #8-9 är bättre då man behöver både stora flugor och tafsen är bökig och kasta och så är det ofta blåst på kusten
Tim:jag fiska i injsö mest och mitt spö ska vara i klass 7-9
HEHE... har ni provat gäddsarre ? oops.. där blev det lite grovt.... host....
jo gäddsaran har jag testat. rör sig fint i vattnet! Har inte fiskat så mycket med en renodlad gäddsara men jag bundit i lite grönt och lite rött och den har jag fått fisk på :)
Har du provat sarran Yxoler;)
hehehe jo jag har en o annan sara hemma höhö, en sambo med som heter sara faktiskt höhö.
min gula sara special gick lite sönder i torsdags. måste fixa till den lite ;)
Vadå bet gädan sönder materialet?
öö det var nog två veckor sen så jag kommer inte ihåg...
tror jag hade sönder den själv när jag plockade ut den ur munnen på en båge.
fick du en båge på en gäddsara?.har fått mitt Gäddset nu!.nu är det bara att träna!:) :cheers:
nope... på en vanlig gul sara ;)
är det samma sak men att dom är mindre när du säger bra "sara"?
jo dom är mindre.. typ krok 6-8 och till den används vanlig marabou och inte strutsfjäder.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.