Visa fullständig version : Hjälp ! Handburna GPS / plotter
Finns det någon som vet eller använder någon portabel / handburen GPS /plotter ?
Kollar just nu på Garmin : TREX Legend och TREX Vista
Det står karta (tillbehör) ???? får man ladda ned den eller ? och vad kostar sånt ? Är detta något att ha på "småsjöar"
Flodebanan
2008-03-19, 18:54
Finns det någon som vet eller använder någon portabel / handburen GPS /plotter ?
Kollar just nu på Garmin : TREX Legend och TREX Vista
Det står karta (tillbehör) ???? får man ladda ned den eller ? och vad kostar sånt ? Är detta något att ha på "småsjöar"
Karta får man köpa till. Duger alldeles utmärkt med en svartvit utan sjökort till småsjöar (t.ex 72an). Skall du ha karta, köp en plotter ist.
team char
2008-03-19, 18:55
Dom funkar aldeles utmärkt om man inte åker mycket fort. Kartan kommer på en cd och laddas in med en kabel via datorn
hej! jag har en garmin etrex legend cx. jag har laddat in friluftskartan pro i den, funkar fint, har även digitalt sjökort över siljan/orsasjön på datorn och det går att trycka ut rutter/waypoints på datorn och sedan överföra alltihopa till friluftskartan på GPS:en, Garmin funkar dock inte om du har tänkt dig att ladda in sjökortet.
hej! jag har en garmin etrex legend cx. jag har laddat in friluftskartan pro i den, funkar fint, har även digitalt sjökort över siljan/orsasjön på datorn och det går att trycka ut rutter/waypoints på datorn och sedan överföra alltihopa till friluftskartan på GPS:en, Garmin funkar dock inte om du har tänkt dig att ladda in sjökortet.
OK ! Tack för bra svar ! Men nu söker jag pris på Friluftskartan Pro ?
Hahaha.... är det hemmligt tills man köper en ?
Blir det någon skillnad om man köper en GPSmap 60CS
christer
2008-03-19, 21:00
60cs funkar kanon med sjökort i.. som en riktig plotter i miniformat.. hade en sådan förut och tyckte den va skitabra.. men i höga farter och mörker så ville jag ha en större display.
OK ! Tack för bra svar ! Men nu söker jag pris på Friluftskartan Pro ?
Hahaha.... är det hemmligt tills man köper en ?
Blir det någon skillnad om man köper en GPSmap 60CS
Priset kom jag rätt billigt undan med, nästan så gott som gratis :) har den kvar på datorn om du behöver en. tycker att det är onödigt att köpa en sån karta, om man ändå bara ska ha den till att fiska efter.
60cs funkar kanon med sjökort i.. som en riktig plotter i miniformat.. hade en sådan förut och tyckte den va skitabra.. men i höga farter och mörker så ville jag ha en större display.
Jo ! men här kommer det att gå ganska långsamt ! men som det ser ut så finns inga sjö-kartor till dalarnas omr ? (Siljan - Orsasjön.. mm )
Anledningen att inte köpa en riktig plotter är att vi skulle kunna använda denna till att vandra vilse i skogen också :winner:
Men Friluftskaratan Pro måste väl kunna funka hyffsat ?
eller vad sa du " BuuLuu " ?
Jo ! men här kommer det att gå ganska långsamt ! men som det ser ut så finns inga sjö-kartor till dalarnas omr ? (Siljan - Orsasjön.. mm )
Anledningen att inte köpa en riktig plotter är att vi skulle kunna använda denna till att vandra vilse i skogen också :winner:
Men Friluftskaratan Pro måste väl kunna funka hyffsat ?
eller vad sa du " BuuLuu " ?
Friluftskartan Pro fungerar alldeles utmärkt här "uppe", har varit ute å gått lite med GPS:en i skogen å det funkar förvånansvärt bra. Jag kan rekomendera den. http://www.garmin.se/mappage.aspx?pageid=1198 det går att ladda hem friluftskartan pro på piratebay :)
Friluftskartan Pro fungerar alldeles utmärkt här "uppe", har varit ute å gått lite med GPS:en i skogen å det funkar förvånansvärt bra. Jag kan rekomendera den. http://www.garmin.se/mappage.aspx?pageid=1198 det går att ladda hem friluftskartan pro på piratebay :)
Ja, det får bli en sådan, varken jag eller frun har nått lokalsinne :oj: och dessutom nyinflyttade , dessutom är det ju bara skog här där vi bor :winner:
Jasså........... Hmm... piratebay... trodde den sidan var stängd ? får kolla lite då ...
Ja, det får bli en sådan, varken jag eller frun har nått lokalsinne :oj: och dessutom nyinflyttade , dessutom är det ju bara skog här där vi bor :winner:
Jasså........... Hmm... piratebay... trodde den sidan var stängd ? får kolla lite då ...
haha ja det låter bra. lycka till! hör av dig om du behöver hjälp
haha ja det låter bra. lycka till! hör av dig om du behöver hjälp
JA , I förgår körde jag upp på gården med bilen och min nyinskaffade GPSmap 60CS , skulle bara kliva in och byta skor :appl: sedan skulle jag gå ut en bit i skogen och testa lite, precis innan jag han stänga av bilradion så berättar dom att en BJÖRN atackerat och skadat en man allvarligt........... ett par km ifrån mig
för bara någon halvtimme sedan......
Hahaha........ men det var roligt att stå på altanen på övervåningen och leka med den också :catfight: men den verkar i allafall helt otrolig :cheers:
Kan tipsa om att väldigt många bil-gep:er går det att låsa upp winCe i.
Sen kan man installera div, kartprogram och kartor. Har kört Fugawi, Oziexplorer och kartex. Tycker att OziexplorerCE är överlägsen i Pocketversion.
Den är sen laddad med div, sjökort och gröna kartan, ett billigt alternativ.
Vet att Biltema-GPS:en (har den själv) Packard Bell, Mio med flera funkar det på...
Edit: Gröna kartan måste konverteras och kallibreras, är lite bökigt men det blir bra...
Storfiskaren
2008-04-12, 17:53
Kollade priser. Din gps måste kostat en slant.
Själv köpte jag en bilgps för 1000kr och lade in Friluftskartan i den.
Smidigt att ha en gps både i bil, till fots på mark och slutligen även på sjön.
:popcorn:/Storfiskaren
Kan tipsa om att väldigt många bil-gep:er går det att låsa upp winCe i.
Sen kan man installera div, kartprogram och kartor. Har kört Fugawi, Oziexplorer och kartex. Tycker att OziexplorerCE är överlägsen i Pocketversion.
Den är sen laddad med div, sjökort och gröna kartan, ett billigt alternativ.
Vet att Biltema-GPS:en (har den själv) Packard Bell, Mio med flera funkar det på...
Edit: Gröna kartan måste konverteras och kallibreras, är lite bökigt men det blir bra...
Hmm... Vetja om det går att få in Friluftskartan i min Mio c510 ?
då kunde den få sin plats i båten ......... har du koll på det ?
Kollade priser. Din gps måste kostat en slant.
Själv köpte jag en bilgps för 1000kr och lade in Friluftskartan i den.
Smidigt att ha en gps både i bil, till fots på mark och slutligen även på sjön.
:popcorn:/Storfiskaren
Nej . den blev inte så dyr :winner: 1800:- köpte den något beg på Tradera ! och då inkluderade det friluftskartorna över HELA sverige på Cd:s :headbang:
vi är jätte nöjda med den , funkar ju fint på sjöarna också ! om man "sparar spår" så ser man fint på hemdatorn var man åkt och vart man har fått "napp"
Hmm... Vetja om det går att få in Friluftskartan i min Mio c510 ?
då kunde den få sin plats i båten ......... har du koll på det ?
Har inte testat Friluftskartan ännu. Vet inte i vilket filformat den är i men går den att öppna i "Global Mapper" så ska det funka. Återkommer när jag har testat...
Bygger inte friluftskartan och terrängkartan på Gröna kartan? För Gröna kartan går ju att få in...
Har inte testat Friluftskartan ännu. Vet inte i vilket filformat den är i men går den att öppna i "Global Mapper" så ska det funka. Återkommer när jag har testat...
Bygger inte friluftskartan och terrängkartan på Gröna kartan? För Gröna kartan går ju att få in...
Jo det är väl Gröna kartan va ?
Jag är ur-usel på sådana där filformat :blush:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.