handdator

Visa fullständig version : Fartgivare "Felvisning" ?

Orsa
2008-04-16, 22:27
Bar en undran : kan fartgivaren på ett ekolod visa fel (mer eller mindre) ?
Har ett Lowrange X125 med vanlig fartgivare (skovelhjul) det sitter rätt monterat,
men vi första testet häromdagen så blev jag förundrad hur fort båten gick !! :oj:
Vetja ! är det ett bra förslag att ta med bil-gps:n och jämföra med :popcorn:
Båten : en lätt Ockelbo (plattbottnad) med 15hk Mariner .... 36,9 knop ..!!
visserligen sitter det en "jävulsk" propp på, orkade inte upp i planing om jag satt kvar längs bak, men när jag flyttade mig fram en halvmeter så stack den som en "kanon"

http://i30.photobucket.com/albums/c302/norastad2/KopiaavBild017.jpg

Ola
2008-04-16, 22:42
Kan det vara så att du ställt in kmh istället för knop?

Låter väl rimligare med 20 knop.

Du kan ladda hem en emulator ifrån lowrance så kan du testa lite olika inställningar.

Rospigg
2008-04-16, 22:49
Nja det lärt lite för bra, jag har haft en sån motor på en lättdriven båt och några 36 knop var det inte frågan om.
Men har Du ett Lowrance kan det vara så att fartangivelsen är inställd på mph istället för knop och då blir det fel då en US mile är 1640m och 1 nautisk mil = 1852m sen har Du alltid en viss felvisning på såna givare.

Det skiljer flera knop om Du kör med eller motström och den visar alltid fart genom vatten medans en GPS visar fart över grund vilket är den sanna farten med vilken Du förflyttar Dig över verkligheten.

Så kolla vad lodet är inställt på att visa och välj nautisk sen kolla med en GPS vilken som helst duger, kan den ställas om och visa nautiska värden så är det bra annars bara räkna om km/h till knop.

Lycka till

PS Om den inte vill varva ur och plana upp med en person med den proppen så byt propp DS

Bowen
2008-04-16, 22:57
Jag har samma skovelhjul till min X125 och tycker det är helt kasst tyvärr, men farten stämmer nog i alla fall för mig, men den kan hoppa fram och tillbaka som bara den osv..

knota
2008-04-16, 23:26
Finns väl även en kalibrering av vatten/fart i lodet, kolla så den står rätt, ska vara 0% i orginalinställning

Orsa
2008-04-17, 09:30
Finns väl även en kalibrering av vatten/fart i lodet, kolla så den står rätt, ska vara 0% i orginalinställning

Tack alla för tipsen ! idag blir det ett test till ! jag införskaffade ett par sådana fenor som jag monterade på motorn så får vi se om den planar självmant ?
tror det finns en fördel till med dom :cool2: kan hjälpa till att styra bort djupriggs vajrarna från proppen om nått konstigt skulle hända
Innan jag testade första gången så ställde jag in de mätvärden som skulle vara
(det är inte första lodet jag har) men kan ju ha fibblat till det :oj:
och just det där med kalibrering ska ut nu då och kolla det

"Rospigg" HUR räknar man om Km till knop ? :blush:

KG?
2008-04-17, 09:46
"Rospigg" HUR räknar man om Km till knop ? :blush:

Dela kilometer per timme med 1,8. Gör båten 54 km/tim så går det 30 knop till exempel.

54/1,8=30

Då blir det ganska rätt och hyfsat lätt att räkna.

Ola
2008-04-17, 10:16
36,9/1,852 = 19,9 knop

Är det realistiskt?

BBRF
2008-04-17, 10:21
Dela kilometer per timme med 1,8. Gör båten 54 km/tim så går det 30 knop till exempel.

54/1,8=30

Då blir det ganska rätt och hyfsat lätt att räkna.

Jo, det är ju lätt att snabbt räkna ut. Fick själv 54/1,8 till 29,7.

Ola
2008-04-17, 10:28
En snabb huvudräkning visar att 54/1,8 = 29,7 knop.

För oss som måste använda miniräknare:

54/1,8 = 30

54/1,852=29.157667386609071274298056155508

Här finns en bra sida för konvertering:
http://web.telia.com/~u54504162/javascript/convert/conv_s.htm

BBRF
2008-04-17, 11:08
För oss som måste använda miniräknare:

54/1,8 = 30

54/1,852=29.157667386609071274298056155508

Här finns en bra sida för konvertering:
http://web.telia.com/~u54504162/javascript/convert/conv_s.htm

Dubbelkollade med kalkylatorn och 30 är givetvis svaret. Fattar inte varför jag räknat fel. Delade 54/2 = 27 + 1/10 av av 27 eftersom 0,2 är 1/10 av 2. Någon skarpsinnig som kan förklara varför huvudräkningen blev fel?

Trolling master
2008-04-17, 11:09
Hjulet på den givarn är kass! den skall användas till att räkna ut strömmhastigheten i tex norge så du vet vilken fart på avdriften du har när båten står still, fattar du?! du kan INTE mäta rätt med någon sån!
Köp en plotter så får du EXAKT fart!
Vi fattade inte heller först när vi körde våran båt o den gjorde 18 knop när vi körde typ 5 eller på bottgas så gjorde den runt 50knop.
Med plottern visar den helt rätt 33knop med full trollingutrustning och 2 pers.
Lycka till MVH Junior...

teebees
2008-04-17, 12:20
Hade samma fel på min fartgivare efter det att jag tagit bort det lilla hjulet och gjort rent det. Det visade sig att jag satte det åt fel håll. Bladen ska inte skära mot vattnet. svårt att förklara men enligt min mening så ska det sitta bakvänt. De pladen på propellern är ju vinklade åt ett håll. dessa ska vara bakåt och inte frammåt vilket verkar mest lågiskt tyckker jag men men...

KG?
2008-04-17, 12:26
Dubbelkollade med kalkylatorn och 30 är givetvis svaret. Fattar inte varför jag räknat fel. Delade 54/2 = 27 + 1/10 av av 27 eftersom 0,2 är 1/10 av 2. Någon skarpsinnig som kan förklara varför huvudräkningen blev fel?

Ja, man kan inte räkna hur korkat som helst...

Old Firehand
2008-04-17, 12:31
Har ett Lowrange X125 med vanlig fartgivare (skovelhjul) det sitter rätt monterat,
men vi första testet häromdagen så blev jag förundrad hur fort båten gick !! :oj:
visserligen sitter det en "jävulsk" propp på, orkade inte upp i planing om jag satt kvar längs bak, men när jag flyttade mig fram en halvmeter så stack den som en "kanon"

Hej Orsa; 36,9 knop som fart i vatten med en 15 hkr Mariner på din Ockelbo B14 - B15 motsvarar 68,3 km/h vid landsvägskörning. Med en 50 hkr Mariner på akterspegeln låter nog 36,9 knop i fart mera rimligt. Du har nog av misstag knappat över till km/h istället för knop (nm/h) eller m/h?
Finns det möjligheter att ställa om loggen mellan km/h och nm/h? Jag tror inte att loggen går att trimma hos ett Lowrance X-125 ekolod som hos de större och dyrare kombiekoloden med GPS-funktion. Gjorde den det skulle du kunna kalibrera loggens fart i vattnet (SIW=Speed In Water) till att stämma med GPS-navigatorns fart över grund (SOG= Speed Over Ground).
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
www.trumman.com

Old Firehand
2008-04-17, 13:43

Hej Mr. Blårock; Fel och fel, du glömde väl att trycka på "ON"-knappen!
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
www.trumman.com

knota
2008-04-17, 16:46
Hej Orsa; 36,9 knop som fart i vatten med en 15 hkr Mariner på din Ockelbo B14 - B15 motsvarar 68,3 km/h vid landsvägskörning. Med en 50 hkr Mariner på akterspegeln låter nog 36,9 knop i fart mera rimligt. Du har nog av misstag knappat över till km/h istället för knop (nm/h) eller m/h?
Finns det möjligheter att ställa om loggen mellan km/h och nm/h? Jag tror inte att loggen går att trimma hos ett Lowrance X-125 ekolod som hos de större och dyrare kombiekoloden med GPS-funktion. Gjorde den det skulle du kunna kalibrera loggens fart i vattnet (SIW=Speed In Water) till att stämma med GPS-navigatorns fart över grund (SOG= Speed Over Ground).
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
www.trumman.com

Mitt X135 går att kalibrera vatten fart på i alla fall, och det är samma manual till X-125 så enl den så borde det gå att kalibrera.
Finns även en "återställning vatten distans" på X-135

knota
2008-04-17, 16:51

Vad är det för Ockelbo du har?

TAMTAM
2008-04-17, 18:19
Tror nog x-125 är kalibreringsbart om du kollar i menyerna och manualen, problemet är bara vad du ska ställa den emot, referens hastigheten!
Får nog bli en GPS också så är problemet löst lycka till
PS undersidan av paddelhjulet ska vara i linje med båtbotten ej vinklat vare sej upp eller ner Firehand rätta mej om jag har fel mvh

Old Firehand
2008-04-17, 19:03
Tror nog x-125 är kalibreringsbart om du kollar i menyerna och manualen, problemet är bara vad du ska ställa den emot, referens hastigheten!
Får nog bli en GPS också så är problemet löst lycka till
PS undersidan av paddelhjulet ska vara i linje med båtbotten ej vinklat vare sej upp eller ner Firehand rätta mej om jag har fel mvh

Hej TamTam; Vi har exakt samma uppfattning om det mesta inom fiske och marinelektronik. X-125 är en senare Lowrance-modell än de jag stiftat bekantskap med. Är loggen kalibrerbar är halva problemet löst. Det går ju att köra en uppmätt sträcka flera gånger och jämföra hur lång tid sträckan tar vid olika farter för att rent praktiskt komma fram till hur många % loggen visar för mycket eller för litet. Allra enklast är kanske att låna en bra GPS och jämföra dess SOG (Speed Over Ground) med X-125´s avläsbara värden vid olika farter från stillastående till maxfart. Sedan är det bara att kalibrera ekolodet antingen vid trollingfart eller vid båtens maxfart. Kalibrerar du ekolodet vid trollingfart visar det ofta för hög fart (för många knop) vid maxfart.
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
www.trumman.com

Orsa
2008-04-17, 22:58
36,9/1,852 = 19,9 knop

Är det realistiskt?

DÄR har vi rätta svaret :winner:

Oj oj oj.... stod tydligen på >Km/h :fiska1:

i dag så jorde den 21,6 KNOP !!!! med trim fenor :appl:

Och Regnbågar på trolling blev det :cool2: ( I Siljan)

Och JA ! den går att kalibrera , men det stämde bra med båda GPS erna jag hade med