handdator

Visa fullständig version : Medlem i Sportfiskarna?

Bergman
2008-05-20, 20:29
Träffade Joel från Sportfiskarna idag och efter lite diskussioner kom vi fram till att det vore kul att veta hur medlemsstatistiken hos Sportfiskarna ser ut här på Fiskesnack.com

Rösta gärna i omröstningen och motivera gärna ditt svar. :sun:

P.s. Jag vet att det finns en gammal omröstning med samma tema men vi vill se lite färsk statistik.

VectoR
2008-05-20, 20:51
Borde det inte finnas ett alternativ typ: "Nej, och planerar inte att bli det heller"?

:cheers:

KG?
2008-05-20, 21:04
Jag har varit medlem i Sportfiskarna sen 1981, mest av den anledningen att det är den enda intresseorganisation vi har. Det finns ingen annan som talar för vår sak gentemot politiker och yrkesfiskare.
Det har funnits lite trassel i organisationen, men de senaste sex, sju åren har allt funkat väl. Så gammalt trams går bort. Sportfiskarna samarbetar exempelvis inte med vattenfall. Det samarbetet avslutades för många år sen.
Jag anser att om man inte kan betala 260 kr (130 tom 19 år) för att stötta vår organisation så kan man strunta i att sportfiska öht.

Grävlingen
2008-05-20, 21:20
Jag är inte medlem i sportfiskarna men tänkte jag skulle bli det i sommar! Har inte råd just nu eftersom jag är student! :) Men när jag är färdigutbildad får jag väll skänka medlemsavgifter för de år jag fiskat men inte varit medlem...

Tycker KG? var lite hård med att de som inte är medlemmar inte borde få sportfiska :cheers: jag tycker det hade varit bra om de hade en student kategori så man kunde komma lite billigare undan! En engångsutgift på 300 är riktigt mycket för mig! Tyvärr! :)

Oh well, i sommar får i alla fall både sportfiskarna och SGK en ny medlem med pseudonymet "Grävlingen"

Könberg
2008-05-21, 10:35
Jag ska väl inte stila iom att jag nyligen gått med men det är faktiskt så billigt att man kan göra det trots att man studerar, pluggar ju själv.

Surt tycker jag dock att man nu får en BJ med om man signar upp vilket jag inte kommer att få, har inte fått nåt annat heller vilket jag tycker är skumt.

edit: fick faktiskt tidningen idag, helt ok läsning i klass med vissa komersiella.

DaSwede
2008-05-21, 10:41
Jag är och har varit medlem läääänge :)

mikwed
2008-05-21, 11:00
Självklart är man medlem annars bör man gå med, hela min familj är medlemmar och barnen har varit med sen dom föddes. Bra gjort av dig att inspirera fler att gå med för att stödja sportfisket. :appl:

magnus_isaksson
2008-05-21, 11:05
Ju fler medlemmar desto enklare att få fram vårt intresse!! Jag är en av dom! =)

Nilsson
2008-05-21, 11:17
Självklart är man medlem, likaså hela min familj.

Sg
2008-05-21, 13:02
Varit medlem innan. Jag tyckte inte att jag "märkte av" att jag var medlem. Kändes bara som att jag betalade en gång per år och sen inte såg röken av någon effekt av det. Till exempel tidningen som ska komma men aldrig kom.

Visst ja kunde ringt och bett om tidning osv. Och jag bör egentligen vara med. Men kontentan är att jag inte är medlem för att jag är lat, inte har lust att betala dom pengarna när jag väl har tankarna på det.

Olof
2008-05-21, 13:02
Som KG skriver, det är vår enda intresseorganisation. För att kunna påverka i frågor underlättar det om de har många medlemmar som står bakom dem. Så gå med idag! Det är ofta lite fina premier också!

Olof
2008-05-21, 13:04
Tidningen tycker jag har höjt sig själv flera gånger om senaste åren. Nu är den faktiskt riktigt läsvärd! Bara det tycker jag är värt 260 kr/år.

/Olof

Varit medlem innan. Jag tyckte inte att jag "märkte av" att jag var medlem. Kändes bara som att jag betalade en gång per år och sen inte såg röken av någon effekt av det. Till exempel tidningen som ska komma men aldrig kom.

Visst ja kunde ringt och bett om tidning osv. Och jag bör egentligen vara med. Men kontentan är att jag inte är medlem för att jag är lat, inte har lust att betala dom pengarna när jag väl har tankarna på det.

BeBest
2008-05-21, 13:48
Jag är med av samma anledning som KG? och Olof nämner. Eftersom jag inte är med i någon lokal fiskeklubb är jag direktansluten. Tidningen har blivit mycket läsvärd och rabatterna på försäkringar, bensin och annat är inte så dumt att få.
:sun:

Åsunden
2008-05-21, 15:50
jag gick med för 3 minuter sedan... Tack för påminnelsen

Sg
2008-05-21, 15:53
Tidningen tycker jag har höjt sig själv flera gånger om senaste åren. Nu är den faktiskt riktigt läsvärd! Bara det tycker jag är värt 260 kr/år.

/Olof

Om den höjt sig eller inte kan ja inte kommentera eftersom jag aldrig fick någon 8)

Men det är klart det är vettigt att vara medlem :)

Tumlaren
2008-05-21, 15:54

Kom aldrig och klaga för att fisken eller fisket är slut, bara för att du inte ser att du själv tjänar på att vara medlem.

Jag har aldrig personligen märkt att jag är medlem, men skall vi alla tänka så finns det inga möjligheter för förbundet att finnas till.
Men varje medlem gör nytta, ett förbund med 1000 medlemmar lyssnar inte politiker på. Men är vi 1 miljon medlemmar så finns det många röster att hämta, då kan de lyssna och göra som vi vill. Så därför gör varje ny medlem nytta.
Tumlaren

Sg
2008-05-21, 16:24
Kom aldrig och klaga för att fisken eller fisket är slut, bara för att du inte ser att du själv tjänar på att vara medlem.

Jag har aldrig personligen märkt att jag är medlem, men skall vi alla tänka så finns det inga möjligheter för förbundet att finnas till.
Men varje medlem gör nytta, ett förbund med 1000 medlemmar lyssnar inte politiker på. Men är vi 1 miljon medlemmar så finns det många röster att hämta, då kan de lyssna och göra som vi vill. Så därför gör varje ny medlem nytta.
Tumlaren

Har ju skrivit att jag är medveten om att det är bra. Är också medveten om att de senaste åren i mitt liv har jag varit arbetslös eller arbetat extra med typ teleförsäljning eller hamburgerresturang, som tur är är det inte så längre, men under den tiden har man lixom inte råd att prioritera sånt som ändå är självklart.

ackeliba
2008-05-22, 17:01
Jag tänker bli medlem i sommar.

fiskarlennart
2008-05-22, 17:23
Är en trogen medlem sedan 1972. Kred till redaktör Benny Lindgren som har höjt kvaliten på tidningen flera snäpp

Captain_Lovestar
2008-05-22, 17:47
Hade tydligen missat att betala räkningen i år, har inte märkt det... Har alla räkningar papperslöst eller autogiro så jag har nog slängt lappen som reklam. Har dock en räkning i handen nu, frugan påminde mig om att denna hade kommit nyligen.

ackeliba
2008-06-17, 20:16
Jag ska anmäla mig i morgon.

Bergman
2008-06-23, 19:49
Ni som vill bli medlemmar i Sportfiskarna får gärna klicka via bannern, placerad överst i vänstra kolumnen, när ni anmäler er. På så vis får vi en bra uppföljning på driven. Skriv gärna i denna tråd om ni anmäler er. Jag har skickat in min anmälan i helgen efter några år av slarv från min sida.

Här kommer en text från Joel Norlin, Sportfiskarna:
"Erbjudande för Fiskesnacks medlemmar - bli medlem i Sportfiskarna idag!

Sportfiskarna är emot nätfiske och vattenkraftsutbyggnad. Vi vill få tillbaka fisken som försvunnit från kusterna. Vi kömpar för att behålla det fria fisket vid kusterna och de stora sjöarna. Kort sagt: vi ser till att din passion kan leva vidare.

:: Medlemsförmåner
Förmånshäftet Fiska Gratis ger dig fritt fiske i hundratals svenska och norska vatten. I ditt medlemskap ingår också en personlig olycksfallsförsäkring och rabatt i många redskapsbutiker.

:: Medlemstidning
I medlemstidningen Svenskt Fiske kan du läsa mer om fiskevatten, fiskevård, flugbindning, nyheter med mera. Vi fokuserar på fisket nära dig. Tidningen kommer ut 4 gånger om året; du får 3-5 nummer beroende på när du blir medlem.

Specialerbjudande för dig som är medlem på Fiskesnack.com! Bli medlem och välj en schysst premie! Läs mer på http://www.sportfiskarna.se/fiskesnack/ (http://www.fiskesnack.com/openads/www/delivery/ck.php?oaparams=2__bannerid=59__zoneid=0__cb=077f7 f1e26__maxdest=http://www.sportfiskarna.se/fiskesnack/) "

P.s. Jag får ingen provision för antalet medlemsskap utan vi har gjort ett goodwill-byte åt båda hållen.

Team Fanny Farm
2008-06-23, 20:53
Jag har varit medlem i Sportfiskarna sen 1981, mest av den anledningen att det är den enda intresseorganisation vi har. Det finns ingen annan som talar för vår sak gentemot politiker och yrkesfiskare.
Det har funnits lite trassel i organisationen, men de senaste sex, sju åren har allt funkat väl. Så gammalt trams går bort. Sportfiskarna samarbetar exempelvis inte med vattenfall. Det samarbetet avslutades för många år sen.
Jag anser att om man inte kan betala 260 kr (130 tom 19 år) för att stötta vår organisation så kan man strunta i att sportfiska öht.

Så kan man ju också se det, men bara för att det är den enda organisationen så innebär inte det per automatik att dom ska ha mitt stöd tycker jag.
Dom ska också uppfylla vissa krav av att kunna föra min uppfattning vidare, kan dom inte det ja då får man prova någon annan väg.
Har varit medlem och kommer förmodligen kanske att bli igen, men inte fören jag tycker att det är värt det, och inte "bara för att" dom är dom enda.

ackeliba
2008-06-30, 12:28
Nu ska jag bara skicka in räkningen så är jag med!!:cheers:

Leafo
2008-06-30, 14:28
Jag är med i Sportfiskarna. Mest av den anledningen att det är den enda rejäla intresseorganisationen vi har och på senare år tycker jag att de ryckt upp sig och att de nu verkligen ligger på marknadsintressenter och politiker i olika frågor.

Sen som en del påpekar är det inte speciellt dyrt. Tidningen har blivit riktigt bra och vissa nummer har mycket intressanta artiklar. Man har mycket förmåner som gratis fiske eller subventionerade fiskekort/weekendpaket. Man har en bra extra försäkring vid fiske.

Bara det gör det värt för mig att vara med utöver rent idelogiska skäl.

Sen för de som fortfarande tycker att de gör för lite för oss sportfiskare, man kan även vända på det och säga att ju fler medlemmar de har bakom sig desto större tryck blir det när de ligger på politiker mfl. i olika frågor.

Mina 2 cent.

Musky
2008-06-30, 17:10
Har ju skrivit att jag är medveten om att det är bra. Är också medveten om att de senaste åren i mitt liv har jag varit arbetslös eller arbetat extra med typ teleförsäljning eller hamburgerresturang, som tur är är det inte så längre, men under den tiden har man lixom inte råd att prioritera sånt som ändå är självklart.

Kan inte fatta hur någon kan påstå att de ej har råd att undanvara drygt 70 öre om dagen i ett år för att kunna stödja en intresseorganisation som verkar för "vår" sak.

Ni som påstår detta får banne mig komma på någon bättre ursäkt.....:ordning:

Klart att man är medlem det borde alla vara. En obligatorisk årlig fiskelicens för att få fiska i våra hav och V-sjöar är också välkommet med förutsättningen att pengarna går till att stödja fiskevårdsprojekt.

bj_orn
2008-06-30, 20:34
De är för dåliga på att visa vad man får för sina pengar. Så då blir de anonyma och de flesta vet inte att de finns eller vad det gör för medlemspengarna.

lex
2008-06-30, 21:34
Var själv medlem tills att jag började studera då jag knappt hade pengar till hyran. Men då fiskade jag kanppt något heller då jag inte hade råd med underhåll aav utrustning och dyl. Men nu när jag börjat jobba skall jag banne mig vara med.

Sen tycker jag det är bra att det bara finns en intresseorganisation istället för som inom jakten två organisationer. Visst kan små särintressen få problem i stora grupper men å andra sidan så är det storleken som gör att organisationen är något att räkna med och att allmänhet, och makthavare lyssnar.

Alessandro
2008-08-07, 19:01
Inte med, dock tycker jag deras system för fiskekort på nätet är smidigt.

TAMTAM
2008-08-07, 19:52
Hej KG helt med dej, också mångårig medlem lite som fackavgiften man märker kanske inte så mycket men känns som ett bra beslut att stanna kvar år efter år precis som du skriver citat: "Det finns ingen annan som talar för vår sak gentemot politiker och yrkesfiskare". slutcitat
De yngre grabbarna med rätt inställning kommer ansluta sej också mvh:appl:

KG?
2008-08-07, 21:19
Jag kan gå med den dagen dom slutar stödja bonkartävlingen i Mariefred som pågår under vår och höst!

På vilket sätt stöder Sportfiskarna den? Inget som skett de senaste fem åren ivarjefall. Tävlingen har ju dessutom varit nedlagd men har tyvärr återuppstått i år igen. Visserligen med ett "fönsteruttag" vilket åtminstone är ett steg i rätt riktning.

Bergman
2008-08-08, 12:36
Har fått en liten rapport från Joel på Sportfiskarna. Postar inte allt som han skrivit utan citerar lite ur rapportdelen:
"Jag har 78 registrerade på kampanjen + några som registrerades innan vi bytte medlemsregister"
"Vi närmar oss alltså 100 medlemmar"

Måste säga att det är mycket bra och hoppas det trillar en lite mer folk också. Såg att det var lite FS-folk som var med i medlemstidningen också vilket var extra kul. :)

KG?
2008-08-08, 13:14
Dom gjorde reklam för tävlingen på sin hemsida bla, och på annonsen om att tävlingen skulle äga rum så stog det att tävlingen var sanktionerad av sportfiskarna! Ska försöka hitta den där annonsen och klistra in här!

Jag trodde också att tävlingen varit nedlagd i ett par år men så är inte fallet! en god vän var med för ett eller två år sen, visserligen så valde han att släppa tillbaks gäddorna!

Anledningen till att tävlingen finns sägs vara att gösen är påväg att försvinna häromkring, kan varken bekräfta eller dementera eftersom jag inte fiskar gös! men dom gick iallafall med på att släppa tillbaks alla gäddor över 75cm på prov!

Tävlingen var bara nedlagd ett år, då Mariefreds sportfiskeklubb gick i graven. Tyvärr har den tveksamma stafettpinnen tagits upp av Gnestas sportfiskeklubb.
Att tävlingen är sanktionerad betyder inte att Sportfiskarna stöder den utan att arrangörsklubben betalar in 5 kr per startande till förbundet. Då är tävlingen och tävlande försäkrade under arrangemanget. Det är något som alla medlemsklubbar ska göra när de arrangerar tävling.
Hur Sportfiskarna anser att en gäddtävling ska gå till framgår av reglerna till SM-gäddfiske som är en ren C&R-tävling. Så skulle givetvis även Mariefredstävlingen genomföras om Gnesta Sportfiskeklubb vore lite finurliga.

Flodström
2008-08-08, 14:14
Då den allmänna "fiskevårdsavgiften" gick i vasken borde det i stället blivit lag på: för att kunna sportfiska måste man först tillhöra en nationell sportfiskeorganisation, antingen som direkt ansluten eller via anslutna fiskeklubbar/föreningar.

Då hade det inte varit någon diskussion eller den här tråden hade aldrig kommit upp. Då hade vi sportfiskare blivit hörda i säkert 99,99 % av alla fall som handlatt om vår vattenmiljö/fiske och fiskemöjligheter (på lik linje med andra länder i Europa)? :winner:

PS Har själv varit medlem men avslutade medlemsskapet av olika grunder då jag flyttade till Norge. DS.

Pike-Buster
2008-08-08, 14:57
Klart som fan man är medlem, jag har varit medlem sedan jag började sportfiska och tänker va med 4ever. Man får/ska få tidningen Svenskt Fiske och häftet Fiska Gratis, Jag tycker iofs att båda är rätt tråkiga men man går ju för fan inte med i sportfiskarna för att få lite skithus lektyr eller för att få fiska 1 dag lr ngt i ett par fiskevatten gratis eller? Nä inte jag i alla fall, Sportfiskarna kämpar ju för så mycket mer än att ge ut tidiningar.... Dessutom tycker jag att många fler fiskevatten och organisationer borde vara med i Fiska Gratis häftet, om dom inte styrs av gamla surgubbar förstås :winner:

Sportfiskarna hänger ju med i politiska frågor om fiske, dom försöker ju rädda kanske just ERAN älv som ni fiskar i från att få flera kraftverk uppslagna, så om just Du inte är medlem kanske du ska ta o se över och läsa igenom vad sportfiskarna verkligen gör än att bara vara en organisation som delar ut ett par tidningar!

Tycker inte att man kan säga att man inte har råd att vara med, jag förstår om en uteliggare inte har råd att vara med. Men den som inte kan lägga 300 kr på att vara medlem i en Mycket viktig sportfiskeorganisation kan ju inte fan heller ha råd att fiska om du inte står med fiskeprylar från Lidl förstås eller lägger över 1000 kr på alla dina klädesplagg var för sig..

Det måste ju kosta för sportfiskarna att slänga ut en massa tidningar, så att kräva mer skulle nog göra att mindre pengar skulle gå till just fisket?

Shorkey
2008-08-08, 15:26
blev medlem sista juni men har inte sett skymten av min permie.?gratis häftet kom men ingen premie

Sg
2008-08-08, 17:18
Kan inte fatta hur någon kan påstå att de ej har råd att undanvara drygt 70 öre om dagen i ett år för att kunna stödja en intresseorganisation som verkar för "vår" sak.

Ni som påstår detta får banne mig komma på någon bättre ursäkt.....:ordning:

Klart att man är medlem det borde alla vara. En obligatorisk årlig fiskelicens för att få fiska i våra hav och V-sjöar är också välkommet med förutsättningen att pengarna går till att stödja fiskevårdsprojekt.

Förstår du inte det har du aldrig haft det dåligt ställt ekonomiskt.

ifkaren92
2008-08-20, 12:14
Jag "reggade" mig för 1-2 veckor sedan, har inte fått något mail eller brev i brevlådan, hur lång tid tog det för er ?

kopparberg
2008-08-20, 13:21
jag har oxå reggat mig men det va bra länge sen! men har ej fått nåt inbetalningskort eller så! :S får väl hoppas det kommer snarast! :)

Dabilur
2008-08-20, 14:26
Tjena!
Jag är ansluten via min lokala fiskeklubb UFF och vore jag inte det skulle jag vara direktansluten medlem. Tycker att det överlag är en mycket bra förening, med bra förmåner, bra tidning och en bra hemsida. Storfiskregistreringen som sköts av Håkan Brugård är ypperlig tjänst som ger både nyttig och kul information. Dessutom så tycker jag att Stefan Nyström (Generalsekreterare) har sunda värderingar och är grymt skarp. Jag skulle inte vilja sitta i andra ändan när han tycker till om vattenkraft, försurning eller utsläpp.
/D

Sportfiskarna.se
2008-09-05, 16:31
Hej,

Roligt att så många från fiskesnack valt att anmäla er som medlemmar!

Jag ser att några av er frågar hur länge ni ska behöva vänta på utskick. Tyvärr har vi haft en del problem med våra utskick under sommaren pga byte av medlemsregister. Nu borde de flesta ha fått sina avier och premier.

Om du är drabbad och fortfarande inte har fått det du väntar på, hör av dig så kan vi kolla upp vad det var som gick snett och sedan rätta till misstaget. Maila mig på joel(a)sportfiskarna.se.

Joel Norlin
Informationschef Sportfiskarna

Bergman
2008-10-07, 21:32
Tänkte bara meddela att jag plockat bort annonskampanjen på Sportfiskarnas begäran. Sportfiskarna är väldigt nöjda med alla nya medlemmar genom Fiskesnack men vi tar bort kampanjen då premierna börjar ta slut. Förmodligen kommer det upp en ny kampanj vid ett senare tillfälle. :)

Bara så ni vet varför annonseringen försvunnit.

Rickard752
2008-11-11, 15:25
Jag är medlem i sportfiskarna tycker det är super:::headbang: