Visa fullständig version : Hjälp mig vad för wobbler är det?
Hej på er alla fiskar där ute ;)
nu är det så att jag har en wobbler som jag är super nöjd med och skulle vilja köpa en eller ett par till, Men problemet är att jag inte vet vad det är för wobbler har sökt lite på nätet men inte kunnat hitta modelle eller tillverkar av denna och jag kan inte minnas vart jag inhandlade denna.
Så nu hoppas jag att någon snäll fiskar där ute kan hjälpa mig på traven
här är bilden extern länkhttp://thobbe.bloggagratis.se/14037-fiske/
Jag ser bilden både i inlägget och om jag klickar på den
Jag ser bilden både i inlägget och om jag klickar på den
Den är förmodligen länkad till bilden på din dator då och inte uppladdad
Jag ser den då utan problem (firefox)
direktlänk: http://thobbe.bloggagratis.se/bild.php?filnamn=9bcc6e5e8b884d482e60da001e4281764 8ac17fc3a935.jpg
team char
2008-08-21, 14:49
Bomber long15A färg troligtvis SAL141 eller GFSAL141
http://www.trumman.com/bomber/col/15agfsal141-glo1.htm
Sir Fish-a-lot
2008-08-21, 14:50
Jag är ingen wobblerexpert men det ser ut som en CONRAD som tillverkas av FLADEN.
Kan vara en BOMBER som tidigare påpekats.
Everflow
2008-08-21, 15:07
Det är en Bomber!, bra Vänerfärg:fiska1:
WobblerFreak
2008-08-21, 15:32
fladens nya skulle jag gissa på. =)
Den är väldigt lik med bomber long 15a GFSAL 141 det som skiljer är att den inte har det där röda vid buken, Men jag tror att GFSAL 141 fiskar lika bra som denna då dom nästan är identiska.
Kan dom inte börja stämpla alla wobbler med tillverkaren i alla fall :P
Men som sagt får bli en Bomer 15A GFSAL141 eller ett par :>
Old Firehand
2008-08-21, 17:06
Hej på er alla fiskar där ute ;)
nu är det så att jag har en wobbler som jag är super nöjd med och skulle vilja köpa en eller ett par till, Men problemet är att jag inte vet vad det är för wobbler har sökt lite på nätet men inte kunnat hitta modelle eller tillverkar av denna och jag kan inte minnas vart jag inhandlade denna.
Så nu hoppas jag att någon snäll fiskar där ute kan hjälpa mig på traven
här är bilden extern länkhttp://thobbe.bloggagratis.se/14037-fiske/
Hej Mrvox; Wobblern som du har på bild är en ur Bomber Bait Co´s "Special Salmon Colors-serie" från mitten av 1980-talet, Bomber B15A-SAL141 och den har du troligtvis köpt en gång i tiden via någon av mina återförsäljare. Själva prickarna och färgmönstret kan förändras lite år från år.Den finns även i "G-Fleck"-variant och då heter den Bomber B15A-GFSAL141. Gå in på www.trumman.com och klicka på BOMBER. Där hittar du din önskade wobbler och 100-tals andra Bomber-färger i alfabetsordning.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Ps.Tack för hjälpen Lennart Pettersson, Team Char Ds.
Old Firehand
2008-08-21, 17:16
Den är väldigt lik med bomber long 15a GFSAL 141 det som skiljer är att den inte har det där röda vid buken, Men jag tror att GFSAL 141 fiskar lika bra som denna då dom nästan är identiska.
Kan dom inte börja stämpla alla wobbler med tillverkaren i alla fall :P
Men som sagt får bli en Bomer 15A GFSAL141 eller ett par :>
Hej igen Mrvox; Under de allra senaste åren har PRADCO som äger Bomber idag börjat sätta ut namnet BOMBER på B15A. Förr var det inga problem, men eftersom det dyker upp fler plagiatörer än svampar ur jorden har PRADCO, RAPALA och andra seriösa wobblertillverkare blivit försiktigare och mera måna om att skydda sina alster.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Det skulle även kunna vara en Fish Stalker, en vobbler som nästan är identisk med bomber... dom går ungefär lika så det kanske inte spelar någon roll...
Hej Mrvox; Wobblern som du har på bild är en ur Bomber Bait Co´s "Special Salmon Colors-serie" från mitten av 1980-talet, Bomber B15A-SAL141 och den har du troligtvis köpt en gång i tiden via någon av mina återförsäljare. Själva prickarna och färgmönstret kan förändras lite år från år.Den finns även i "G-Fleck"-variant och då heter den Bomber B15A-GFSAL141. Gå in på www.trumman.com och klicka på BOMBER. Där hittar du din önskade wobbler och 100-tals andra Bomber-färger i alfabetsordning.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Ps.Tack för hjälpen Lennart Pettersson, Team Char Ds.
Den som du hänvisar till som kommer från 80 talet låter skumt , mycket möjligt att någon handlar har haft liggande som jag köpt av sedan dess, för jag kan nog säga att den är inköpt dom senaste 3 åren i alla fall.
Men den påminner om GFSAL141 då den har glitter i sig , men saknar det röda på buken, Tror du som kan wobbler bra att en GFSAL141 även med det där lilla extra röda fiskar minst lika bra om inte bättre än den jag har ?
Nu så har jag äntligen hittat vad det är för wobbler och ett stort tack till er som har hjälpt mig på vägen dit.
var inne på olssonsfiske i Mariestad idag och hittade en lika dan. Det skumma är att den inte är med på bombers färgkarta.
Den Heter Bomber A-long B15AGFSAL141
:>
ackeliba
2008-08-23, 10:59
Japp, Bomber helt klart.
set ut som en conrad fladen men dom brukar ha rostfria krokar
Om OF har sagt att det är en Bomber så är det så. Den kunskapen tänker iaf inte jag bestrida.
//Stefan
Old Firehand
2008-08-24, 19:40
Den som du hänvisar till som kommer från 80 talet låter skumt , mycket möjligt att någon handlar har haft liggande som jag köpt av sedan dess, för jag kan nog säga att den är inköpt dom senaste 3 åren i alla fall.
Men den påminner om GFSAL141 då den har glitter i sig , men saknar det röda på buken, Tror du som kan wobbler bra att en GFSAL141 även med det där lilla extra röda fiskar minst lika bra om inte bättre än den jag har ?
Hej igen Mrvox; "Wobblern som du har på bild är en ur Bomber Bait Co´s "Special Salmon Colors-serie" från mitten av 1980-talet, Bomber B15A-SAL141", skrev jag till dig som svar på din fråga. Det innebär inte att just ditt exemplar av en Bomber B15A-SAL141 tillverkades på mitten av 1980-talet. Den kan ha tillverkats vilket år som helst mellan 1984 och 2008. Det var "Bomber Bait Company, Gainesville i Texas som presenterade sin "Special Salmon Colors-Serie" då och för att vara helt exakt var året 1984. Har en Bomber B15A-SAL141 "G-Fleck"-glitter i ytlacken kallas den för B15A-GFSAL141.
Old Firehand
www.trumman.com
Aha, för som jag fattade det rätt så är SAL141 en även med en röd rand vid magen eller har jag fattat fel ?:oj: det verkar finnas två med samma beteckning kanske det jag blev så förvirrad över?
B15A-GFSAL141 var den jag sökte har fått tag på en till nu men det är bra att veta att du har dom i din shop blir att inhandla där nästa gång :sun:
Hmm Nu blev jag lite förundad OF kollade din sida och förteckningarna över bomberna enda jag kan hitta där är den som jag ser med röd rand på ?
som heter GFSAL141 men det är det ju inte på den jag inhandlade. som heter B15A-GFSAL141
Hjälp mig att förstå:oj:
Old Firehand
2008-08-25, 11:59
Hmm Nu blev jag lite förundad OF kollade din sida och förteckningarna över bomberna enda jag kan hitta där är den som jag ser med röd rand på ?
som heter GFSAL141 men det är det ju inte på den jag inhandlade. som heter B15A-GFSAL141
Hej igen Mrvox; Bomber B15A-SAL141 och Bomber B15A-GFSAL141 är kromade versioner av välkända Bomber B15A-SAL25. Ingen av dessa tre färgvarianter har någon "röd rand på". Sidolinjen är rosalila på alla tre. Det är tjejer hos PRADCO som matrismålar wobblerna. Eftersom målningen sker för hand och färguppfattningen hos wobblermålarna är individuell kan färgsättningen variera något från matrismålare till matrismålare och från år till år.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com
Ps. Gå in på www.trumman.com. Klicka på BOMBER och vidare på FÄRGFÖRTECKNING sidan 2 av 3. Ds.
team char
2008-08-25, 17:42
Det är nog din webbläsare som spökar med dig den du har köpt och den som är på Trumman hemsida är samma färg som han säger så kan det skilja lite mellan wobbler till wobbler.
Gös Jonas
2008-08-25, 18:02
Jag och OF är långt ifrån sams i många frågor!
Men när det kommer till färgbeteckningar och kunskap om dessa är det bara lyssna och tiga still.
Troligen kan Leif mer än Pradco själva!
Nog ser det ut som en Bomber och Firehands kunskaper i ämnet är bara att lyssna till, gammal (bomber) wobblernasare som han är.
Dock det är gott om kopior och du ska nog inte stirra dej blind på just exakt den färgkombinationen finns andra snarlika garanterar dej de fungerar lika bra ofta bara en fråga om tillfälligheter vattnets klarhet osv lycka till
Hej!
Alltså det är en bomber och som jag tidigare skrivit färgbeteckningen det råder ingen tvekan om det efter hjälp här inne var jag inne på olssonsfiske och inhandlade en identisk , jag såg också då att denna som jag har fanns med den röd/rosa randen på magen precis den som är på bilden på sidan 2 som OF hänvisade till med g-fleck i det var däfrör jag blev lite förvånad över att det fanns en lika med samma beteckning men som inte ser lika ut och som ändå är en bomber :cool2:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.