Visa fullständig version : Överlägsen fästning av betesfisk.
grindpalm
2003-10-02, 10:44
Är det någon mer än jag som brukar fästa betesfisken med tafsen under huden längs ryggen och låta den gå ut strax bakom gälen där kroken fästs?
Tycker detta ger överlägsen livslängd hos betesfisken, samt att krokningarna blir suvve.
Martin_G
2003-10-02, 10:50
Sätter du fast kroken på tafsen först efter att du dragit tafsen under skinnet? Eller du kanske inte har trekrok :)
grindpalm
2003-10-02, 10:55
Först trär jag igenom tafsen, sen fäster jag kroken.
Jag använder en tvåkrok(!) där tafsen kan dras över ena kroken för att sedan fästa i mittöglan. Svårt att beskriva......
Om man använder trekrok kan man alltid fästa ett beteslås i tafsänden som håller fast kroken.
Det har jag aldrig provat, låter krångligt hehe
grindpalm
2003-10-02, 14:38
Inte alls krångligt!
Det enda som behövs är en nål som drar med tafsen under huden och sedan fästa kroken vid tafsen.
Är det verkligen ingen annan som använder denna metod vid mete?
Fungerar även utmärkt vid bottenmete efter gös.
qvarnis25
2003-10-02, 14:40
Originally posted by grindpalm
Först trär jag igenom tafsen, sen fäster jag kroken.
Jag använder en tvåkrok(!) där tafsen kan dras över ena kroken för att sedan fästa i mittöglan. Svårt att beskriva......
Om man använder trekrok kan man alltid fästa ett beteslås i tafsänden som håller fast kroken.
Går väl knyta en trekrok lika bra som tvåkrok..? Så du trär in tafsen bakifrån och fäster kroken fram?? Vore de inte smartare tvärtom, om man t ex kör flötestrolling lr drar lite, för då blir ju fisken rättvänd....
grindpalm
2003-10-02, 14:42
qvarnis25: det har du rätt i! Vid flötestrolling är det bättre att trä igenom tafsen framifrån. Då kan kroken sitta vid slutet på ryggfenan. Vid kast är det bättre att fisken hänger med huvudet neråt, då kastar man längre.
Om man använder trekrok vill en av krokarna gärna skära in i betesfisken, det slipper man med tvåkrok.
qvarnis25
2003-10-02, 14:46
Var trär du in tafsen..? Inte för långt bak va? för då borde ju fisken bli rätt framåtlutad...
qvarnis25
2003-10-02, 14:47
Vad för tafsmaterial? Kör du pro leader? borde ju kunna trä med en nål då ju...
grindpalm
2003-10-03, 09:14
qvarnis25: Du kan i stort sett använda vilket tafsmaterial som helst så länge du kan göra en ögla att fästa nålen i. En lång baitneedle, typ lång boilie-nål fungerar bra.
Pro leader fungerar utmärkt!
In med tafsen strax bakom ryggfenan. Det påverkar knappt betesfisken.