Visa fullständig version : Topplistan...
Sturgeon
2002-10-22, 00:40
Kanske borde skapas en topplista på forumet över de största fiskarna inom olika arter som medlemmarna tagit, exempelvis topp fem Gädda, topp fem Abborre etc.
Eller är jag helt ute och cyklar, blir det svårt att sköta detta på ett bra sätt.
Bergman har förstås sista ordet, men spåna på ni andra...
En Topplista hade jag som förslag förut men då var det inte så många som nappade. Men jag håller med om att det vore skoj ... det vi behöver göra är att ta fram några regler för det hela ... nån som har bra förslag ?
Tobbe, ska fundera på det där med veckans poll. Går ju att ordna busenkelt om man vill ha det. :D
dj Benji
2002-10-22, 10:39
En topplista skulle vara kul, inte för att man har en chans men man får glädjas åt andra;). Reglerna är väl ganska enkelt att fixa, man kan ju modifiera dom vanliga sportfiske reglerna lite grann. Det borde väl funka:sprit:
Man kan ha en topplista där alla får vara med med sina toppfiskar ! Man behöver ju inte bara ha Topp 5. :)
men det behövs ju lite info som var/när/hur/vikt/ev kort/bete m.m.
känn som det är lätteare med en top 5. Rolligare och enklare att läsa sen blr det ju lite tävling att ta biort verandra från listan.:headbang: :headbang:
Sturgeon
2002-10-22, 15:43
Tobbe har rätt, det blir inte roligt att se "Mr något" på listan som inte är det minsta aktiv. Blir det inte för mycket med topp tio, med tanke på att det finns väldigt många arter både från Sverige och utlandet, så är det kanske trevligast, så att många namn syns på listorna.:)
Originally posted by Tobbe
Ska det vara en "Fiskesnack Top-5/10" så bör det också vara relativt aktiva personer på forumet som får lägga upp sig.
Kanske nånting i stil med att man ska ha 20 postningar innan man får anmäla sig. Det är annars risk för att folk som inte nyttjar forumet anmäler sig till listan och sedan inte nyttjar forumet. En sådan top-5/10 lista blir ju ganska ointressant... IMHO.
Vill man se vad "Vilt främmande" människor har dragit för fisk kan man ju alltid kolla in Decembernummret av nån fisketidning där top-10 listorna för året brukar stå. För mig är det mer intressant att se tex. JiMpA's, Cico's, Sturgeon's m.m personbästa fiskar än Nån "Mr.X" med 1 postning i forumet och hans 19kg gädda från Lödde tex.
Hahaha.... känner mig hedrad som blir nämd. :headbang:
men om sanningen ska fram har jag inte mkt att komma med. bara laxen som jag kan skryta lite om.;) men det kommer väl mer. först i år som jag börjat bli lite mer biten.:)
bra ide´med poll och topplistan förresten.:appl:
//jim
Sebastian
2002-10-22, 16:31
en top 5 skulle vara skoj, om man uteslutar gamla fiskeresultat då förstås. man måste kunna visa bild på firren, det jävliga är bara att jag inte har råd med någon digitalkamera :rolleyes:
men min vanliga kamera duger gott även om det skulle ta lite längre tid att få upp bilden hit.
sen så tycker jag att firrarna skulle delas upp i olika klasser.
det verkar skitkul lite á la fnuligan.... Och hon heter väl aguilera ? hon äe i alla fall snyggast, spears är ju bara smink och plast.....
Sturgeon
2002-10-22, 16:43
Originally posted by Foppa
det verkar skitkul lite á la fnuligan.... Och hon heter väl aguilera ? hon äe i alla fall snyggast, spears är ju bara smink och plast.....
Shakira..............:love:
planetens skönhet e hon som sjunger i videon T.R.I.C <--? med otep!:kung1:
Tillbaka till Topplistan ... vilka regler ska gälla ? Ska en bild på fångsten vara ett krav ?
Jag skulle vilja ha med:
- Bild
- Vikt
- Bete
- Fångstplats
- Datum ?
Nåt mer ?
Sturgeon
2002-11-05, 12:40
Originally posted by Bergman
Tillbaka till Topplistan ... vilka regler ska gälla ? Ska en bild på fångsten vara ett krav ?
Jag skulle vilja ha med:
- Bild
- Vikt
- Bete
- Fångstplats
- Datum ?
Nåt mer ?
Tycker nog inte att det skall vara något krav på bild.
Förövrigt vore det intressant med tidpunkt (tim, min) för fångsten, för att inte krångla till det kan ju en punkt som "övrigt" vara bra, där eventuellt väder, temperatur, lyfttryck m.m. kan sättas på pränt.
Edit: Art och längd borde förstås också vara med.
Fångst man hehe..........nja den var låg
Hmm, frågan är hur man ska veta att det är sant ... bild vore ju kul men iofs har ju inte alla en kamera med sig. Iofs en engångskamera att lägga i fiskelådan kostar ju inte mycket.
Ska gamla firrar gälla ? Eller ska det vara från och med ett visst datum ?
Sturgeon
2002-11-05, 12:54
Hmm, frågan är hur man ska veta att det är sant ... bild vore ju kul men iofs har ju inte alla en kamera med sig. Iofs en engångskamera att lägga i fiskelådan kostar ju inte mycket.
Ska gamla firrar gälla ? Eller ska det vara från och med ett visst datum ?
Tror inte att någon ser på en bild om gäddan väger 9 eller 10 kilo, så fuska är inget problem ändå, men visst en bild är ju trevligt att bifoga, men krav, nej (min högst personliga åsikt).
Tycker att firrar tagna tidigare skall platsa också, Bergman du kommer ändå snabbt att förpassa dessa till lägre placeringar.
Dock borde det vara någon lägsta postgräns för att få deltaga, för att minimera vissa företeelser, vad sägs om gränsen 380 posts.:rolleyes:
Originally posted by Sturgeon
Tror inte att någon ser på en bild om gäddan väger 9 eller 10 kilo, så fuska är inget problem ändå, men visst en bild är ju trevligt att bifoga, men krav, nej (min högst personliga åsikt).
Tycker att firrar tagna tidigare skall platsa också, Bergman du kommer ändå snabbt att förpassa dessa till lägre placeringar.
Dock borde det vara någon lägsta postgräns för att få deltaga, för att minimera vissa företeelser, vad sägs om gränsen 380 posts.:rolleyes:
:D 380 posts hehe då får jag väl börja skriva lite fler posts!
Idén med topplistan är väldigt bra! Jag tycker personligen att det skulle bli roligare om man har med en bild!
Det blir ju ändå som ett litet bevis att man inte snackar helt och hållet goja! :)
Team Zaltvatten
2002-11-05, 14:04
Längden på gäddan tycker jag borde vara med...
Det är ju inte altid kamran åker med eller det blir tillfäla att fota tex om man är själv. Men har man bara en aps kamra går det ju att bestäla bilderna på en skiva får ca 50spänn.
Så sliper man scana mm om man nu ha´r en sådan.
Sturgeon
2002-11-05, 16:45
Originally posted by JJJ78
:D 380 posts hehe då får jag väl börja skriva lite fler posts!
Idén med topplistan är väldigt bra! Jag tycker personligen att det skulle bli roligare om man har med en bild!
Det blir ju ändå som ett litet bevis att man inte snackar helt och hållet goja! :)
OK, 15-20 posts borde nog vara rimligt, eller?
Edit: Vem vet hur alla medlemmarna ser ut, annars är det ju bara att ta vilken bild som helst, på vem som helst och skicka in, dvs. i vilket fall som helst så är det upp till var och en att vara ärlig.
Men visst, en bild är alltid trevligt att delge alla andra.
Quivertip
2002-11-05, 19:04
Som en god fiskare har man "alltid" med sig kameran vid fiske, man vet aldrig när "di store kommer på besök" Jag tycker att ett kort på firren är är ett krav" Men vill publikum annat så böjer jag mig...
Originally posted by Sturgeon
OK, 15-20 posts borde nog vara rimligt, eller?
Edit: Vem vet hur alla medlemmarna ser ut, annars är det ju bara att ta vilken bild som helst, på vem som helst och skicka in, dvs. i vilket fall som helst så är det upp till var och en att vara ärlig.
Men visst, en bild är alltid trevligt att delge alla andra.
Yes! Det är sant! Men man får ju hoppas att dem flesta är ärliga!
Eller så får man skanna in en bild på ID eller körkort... :asflabb2: :asflabb2: :asflabb2:
bergman, hur går det med topplistan ? jag tycker att man ska behöva foto, eller i alla fall vittnesmål från nån känd fiskesnack.com:are, och det där med gräns för antal inlägg låter bra, runt 20 eller 30 st låter bra (eller ?!?!) bara inte folk börjar skriva onödiga inlägg bara för att kunna anmäla fiskar. Kommer det att bli prisutdelning vid slutet av året ? jag tycker att det bara ska vara "nya" fiskar, dvs fiskar som är tagna efter starten av listan, det vore praktiskt om man kunde starta till nyår....
jag menar, om det ska vara en årlig lista kommer första året att vara oslagbart om alla lägger in sina gamla fiskar
Sturgeon
2002-11-09, 23:31
Borde allt vara möjligt att ha både en årslista och en "all time high".
mmm, det blir ännu bättre....
Yoxler, är det okej att vi "kopierar" utseendet på er topplista ?
http://fnb.cocktails.nu/gadda/index.php
Vill ni ha ett forum på er sida kan ni ju länka in detta med en egen layout om ni vill. Hör av er till mig om hur isånnafall. :)
Yoxler, är det okej att vi "kopierar" utseendet på er topplista ?
http://fnb.cocktails.nu/gadda/index.php
Vill ni ha ett forum på er sida kan ni ju länka in detta med en egen layout om ni vill. Hör av er till mig om hur isånnafall. :)
jajamensan det ska gå bra ;) fin lista va?
kan ni fixa med egen layout? hur ska det i så fall gå till? Kan vi iof ta privat med mess istället här kanske :)
har faktiskt redan gjrot ett forum i PHP hehe fast det ser precis ut som det på lunarstorm. Och det används idag på NHRs webbsida :headbang:
Personligen tycker jag att man ska ha en all-time som sturgeon säger. Och en som uppdateras var annan månad. Så det blir lite flyt på listan. Men alltime borde vara fler än 5 poster i så fall tycker jag.
Det borde finnas en lista över personliga rekord. Inget krav på foto.
Dessutom tycker jag att det skall dra igång en FiskeSnack -tävling med start 1/1-2003 på de största fångsterna i respektive fisk-kategori. Denna skall absolut innehålla foton för att räknas samt annan relevant information som redan har beskrivits i detta forum. Den skall löpa till nästa års slut. Sedan kan en ny startas. And so on...
Sturgeon
2002-11-12, 21:04
Originally posted by klover
Det borde finnas en lista över personliga rekord. Inget krav på foto.
Dessutom tycker jag att det skall dra igång en FiskeSnack -tävling med start 1/1-2003 på de största fångsterna i respektive fisk-kategori. Denna skall absolut innehålla foton för att räknas samt annan relevant information som redan har beskrivits i detta forum. Den skall löpa till nästa års slut. Sedan kan en ny startas. And so on...
Det där låter bra.
Bergman, släng upp något på försök, så kan vi justera efterhand.
Har skapat ett embryo till Topplistan ...
http://www.fiskesnack.com/topplista/embryo.html
Kommentarer ?
Tobbe, tänkte mig att fiskart och "ÅR/All time high" ska ligga som knappar ovanför.
C&R ? Vet inte ja ... börjar bli lite väl mycket tjat om det ? Alla som är lite insatta vet väl att man slänger tillbaka dom riktigt stora om dom inte är för skadade ?
Tobbe, tänkte mig att fiskart och "ÅR/All time high" ska ligga som knappar ovanför.
C&R ? Vet inte ja ... börjar bli lite väl mycket tjat om det ? Alla som är lite insatta vet väl att man slänger tillbaka dom riktigt stora om dom inte är för skadade ?
Bra jobbat Bergman det är fixar du på ett nafs! Listan kommer bli bra hur du än gör! et vet jag!
Väntar redan på en ordentlig topplista! Skall göra allt för att komma med en sen! :headbang:
Tobbe, tänkte inte på det ... har aldrig fått nån sån firre ju. ;)
En kolumn med C/R med alternativen Ja/Nej räcker kanske ?
Låter bra Bergman:headbang:
Vilka arter ska det finnas topplista för då ?
Räcker det med Aborre, Gädda, Gös, Lax, Öring eller saknar vi några ?
Sturgeon
2002-11-13, 14:39
Vilka arter ska det finnas topplista för då ?
Räcker det med Aborre, Gädda, Gös, Lax, Öring eller saknar vi några ?
Ta med salta arter också (havskatt, torsk m.m.) + ål, braxen, id osv.
Gåt ju alltid att lägga till efter hand.
Hmmmm, det får ju inte bli för komplicerat bara, men det kanske bara är jag som är dum i huvet :oj: :oj: :oj: :oj: :oj:
Nu då ... kommit lite längre ...
http://www.fiskesnack.com/topplistan/index.html
Kommentarer ?
Sturgeon
2002-11-13, 23:10
Nu då ... kommit lite längre ...
http://www.fiskesnack.com/topplistan/index.html
Kommentarer ?
Nu börjar det likna något, kanske skulle justera bredden på kolumnerna, exempelvis Bild behöver inte vara så bred, bättre att lägga utrymmet på på mer utrymmeskrävande kolumner.
Gäller den årsbästalistan?
Sturgeon, vill fixa rätt kolumner och så innan vi släpper in "folket" i listan ... tänkte ha små "thumbnails" i bildrutan ...
Sturgeon
2002-11-13, 23:30
Sturgeon, vill fixa rätt kolumner och så innan vi släpper in "folket" i listan ... tänkte ha små "thumbnails" i bildrutan ...
Ja, thumbnails är alltid snyggt.
När det gäller en "all time high" lista, så tycker jag att den inte skall behöva innehålla alls lika mycket fakta.
Jag tycker att det ser bra ut, nästa fråga är väl vilka arter som ska vara med, jag tycker att det borde vara: Gädda, abborre, gös, havsöring (kanske en lista för västkust och en för östkust ?), insjööring, lax, insjölax, regnbåge, torsk(Hmmm... kanske bara på all time high...), sej, mört och braxen, nu har jag säkert missat nån eller nåt... det får jag se sen, rätta mig gärna
Sturgeon
2002-11-14, 17:40
Jag tycker att det ser bra ut, nästa fråga är väl vilka arter som ska vara med, jag tycker att det borde vara: Gädda, abborre, gös, havsöring (kanske en lista för västkust och en för östkust ?), insjööring, lax, insjölax, regnbåge, torsk(Hmmm... kanske bara på all time high...), sej, mört och braxen, nu har jag säkert missat nån eller nåt... det får jag se sen, rätta mig gärna
Mycket öring och skit på din önskelista alltså.;) Så många arter som möjligt skall ju naturligtvis vara med, Använd Fiskejournalens Recordfisktabell som mall.
Kanske lite i mesta laget
:rolleyes:
Se här...
japp, mycket öring, tänkte skriva bäckörin också, men skippade det:oj: man får inte ha för mycket arter, det blir lite jobbigt, 8-10 st kanske, på al time high-listan kan man ha fler, det är alltid roligt med annoarlunda arter, har någon här fått en gärs nån gång ? och i sånna fall hur stor ? det är nog den enda chansen jag har på al time highen:rolleyes: jag har fått en på ca 1.5hg på bottenmete med mask i Dalälven
Öhhh... är det nått nytt med flera sidor på en tråd ? jag har inte sett det förns nu. Det kanske bara är jag som är blind.....:oj:
Öhhh... är det nått nytt med flera sidor på en tråd ? jag har inte sett det förns nu. Det kanske bara är jag som är blind.....:oj:
hehehehe....
nädå. det inge nytt.inte så många trådar på fiskesnack som blivit mer än en sida;)
Sturgeon
2002-11-14, 19:30
japp, mycket öring, tänkte skriva bäckörin också, men skippade det:oj: man får inte ha för mycket arter, det blir lite jobbigt, 8-10 st kanske, på al time high-listan kan man ha fler, det är alltid roligt med annoarlunda arter, har någon här fått en gärs nån gång ? och i sånna fall hur stor ? det är nog den enda chansen jag har på al time highen:rolleyes: jag har fått en på ca 1.5hg på bottenmete med mask i Dalälven
Du har nog rätt att i att en begränsning på årsbästa gällande antal arter kanske ska finnas, mycket hänger förstås på den administrativa delen, hur mycket kan hanteras.
Har tagit Gärs, dock helt utan vetskap om dess vikt, säkert inte mer än något hekto, slår mig alltså;)
Saknar vi nåt i Topplistan nu eller ska jag aktivera den som den är ?
Om bild finns vore det bra med en länk från "ja" i den kolumnen till bilden. eller.....?
Klöver, hade tänkt att ha en minibild där som man ska kunna klicka på istället för "Ja" ... ;)
Är den aktiverad nu eller ? hur laddar man upp/kommer att kunna ladda upp sitt rekord ?
Foppa, nä den är inte aktiverad ännu ... hoppas på nån gång under helgen ... måste skriva lite regler och så först bara. ;)
Hur lägger man ut sina rekord i topplistan?