Visa fullständig version : En person "bannad"
Vem det är behöver jag nog inte säga och orsaken är att det har postats en jäkla massa personangrepp både i fotoalbumet och via PM. Denna person har klart gått över gränsen ...
Bara så ni vet.
/ Bergman
Stang av wannabeen ocksa.
Vem menar du ? Skicka PM till mig.
Minken, man kan tolerera en del gnabb men inte hur mycket som helst.
Kolla in http://www.fiske.nu ´s plank om ni är nyfikna
Mange Wiberg
2003-10-09, 19:49
kan inte göra annat än att hålla med
ja se snorisar...inte mycket att bry sig i..
El Crapone
2003-10-09, 19:53
Haha, så patetiskt! Ni kanske ska ta en rond i ringen =)
Att bli bannad fungerar väll bara tills man fått nytt ip? eller hur fungerar det?
El Crapone, man spärrar på två sätt. Det ena är IP ...
Lazinko, spärra DNS ? Vad menar du nu ?
Majakovskij
2003-10-09, 19:59
Bra att vi slipper han här i fortsättningen.. Märkte i fotoalbumet atrt han hade allvarliga problem eller också är han i behov av uppmärksamhet.. :)
Originally posted by Bergman
El Crapone, man spärrar på två sätt. Det ena är IP ...
Lazinko, spärra DNS ? Vad menar du nu ?
DNS är väll ett nummer eller nåt från ens modem...
alltså den DNSen ändras inte ofta, iaf inte lika ofta som IP'n...
Med DNSen kan du ju stänga av alla datorer i hans hushåll...
Eller är jag ute på hal is? :)
Lazinko, jepp du är på hal is nu. ;)
DNS är en server som man "surfar via" om man ska förklara det enkelt. Till ex alla som surfar via Bostream i Stockholm använder två DNS-er ... :)
Jaha :P Men på mIRC så kan man ju banna DNSen eller nåt, fast då bannar man en kille, inte flera tusen!
MastaPike
2003-10-09, 20:13
Bra att du bannade han tycker jag. Det jag har gillat mest på fiskesnack så länge jag har varit här är att det förs mogna diskussioner och att alla är trevliga och så tycker jag det ska fortsätta att vara.
schlusser
2003-10-09, 20:13
öööh? vem är det? tycker inte det har varit något såpass hårt?
Förresten Bergman, om du vill veta vad jag skrev till honom så kan jag ju skicka det till dig.
Lazinko, vad dom menar med DNS på mIrc vetetusan isånnafall. Kanske nåt unikt nummer man får när man registrerar ett nick ? Nick, IP, Mac-adress & mail-adress är bra saker att spärra.
MastaPike, precis. Vill hålla det seriöst och när det börjar bli personangrepp och hot så bör inte personen vara kvar.
Schlusser, det var berättigat kan jag lova. Du måste missat de saker som vi rensat då.
Gretko, skicka ett PM om du vill.
Bergman, tror det är MAC-adressen dom kör på på mirc...
Ska du inte skaffa mIRC kanal på quakenet snart? :)
MastaPike
2003-10-09, 21:44
quakenet är för gamingrelaterade grejer.
Lazinko, jag personligen kommer inte starta någon för jag kommer inte vara där iallafall men vill du starta en så är det bara att göra det.
njaa, känns inte så lönt... De flesta här verkar inte ha mIRC...
Quakenet är för gaming, men vadgör det? den populäraste för svenskar ju
Jag tycker ni är ute på lite hal is allihopa när det gäller dns :)
DNS som står för Domain Name Service och är ett protokoll som används för att översätta domännamn (t.ex. www.fiskesnack) till IP-adresser som TCP/IP förstår.
När du surfar till hotmail.com, fiskesnack.com eller vad det nu kan vara så skickas en förfrågan till en DNS-server som skickar tillbaks ip-adressen.
DNS fungerar enkelt sett som en telefonbok. Du slår upp Johan Persson (motsvarande fiskesnack.com) och du får numret 08-123456 (motsvarande 64.85.73.31)
IRC (som ni kallar mIRC, not: mIRC är en IRC-klient för Windows och IRC är ett protokoll för att chatta i realtid) blockar inte efter mac-adresser utan den blockar efter domännamn och ip-adress (såvitt jag vet)
Domänamn (precis som www.fiskesnack.com) kan vara ditt personliga domännamn som exemplvis kan vara user142-telia-dhcpd_tjohejsan.algonet.telenordia.se
mac-adressen behandlas enbart på ethernet lagret om jag inte minns fel. Bör endast fungera att blocka mac-adressen om du kör PPPoE (Som telenordia adsl gör) eller en ethernet-uppkoppling (tp-ingång i väggen som går ner till en switch eller dylikt i källaren, som i sin tur är vidarkopplat)
Redde jag ut begreppen lite nu, eller rörde jag bara till det?
Jag tror inte att en IRC-kanal skulle fungera så himla bra, tror det skulle dra ner poster i forumet och det är lite trist för dom som inte har möjlighet eller inte vill sitta på IRC.
Nåja, ursäktar att det blev lite off-topic nu.
Ni moderatörer kan ju flytta trådarna och skapa nya om det skulle krävas.
Du rörde till det en hel del där ;) men det gör inget för jag har aldrig förstått mig på nånting om sånt där :)
Originally posted by gretko
Du rörde till det en hel del där ;) men det gör inget för jag har aldrig förstått mig på nånting om sånt där :)
Ajdå, någon pedagog är man väl då inte :)
Eller också är det jag som är för trögfattad :)
Att killen orkar hålla på så på planket. Bra att spärra folk när det blir lite väl mycket. Hotar med stryk också, hehe... Han borde vara försiktigt, man vet ju aldrig vilka "Psykfall" man kan träffa på när man är och fiskar. Många av dem går ju på gatorna. ;) ja kanske är en av dem. Vad vet jag. ;)
MastaPike
2003-10-09, 22:28
Haha, jag kan bara säga dig en sak. I Järnafjärden finns det gott om psykfall! Förra året var det en del knivhot(!) på isen under göspimplingssäsongen, vissa som är där blir bokstavligen helt tokiga då man säger åt dom att släppa tillbaka dom 20 cm små gösarna!
Passa dig för vissa finnar om du åker dit någon gång. :)
Hehe!!! Bra sagt MastaPike!
Men du jag är faktiskt en finne... :) (fast ej knivburen) ;)
Originally posted by MastaPike
Haha, jag kan bara säga dig en sak. I Järnafjärden finns det gott om psykfall! Förra året var det en del knivhot(!) på isen under göspimplingssäsongen, vissa som är där blir bokstavligen helt tokiga då man säger åt dom att släppa tillbaka dom 20 cm små gösarna!
Passa dig för vissa finnar om du åker dit någon gång. :)
Hehe, fick man det lite bekräftat då.
En klasskompis sa att det i princip bara är massa tokiga finnar som fiskar på Järnafjärden :)
Ljohan, och även vissa "Svennar" iofs. ;)
"vissa finnar" = Stizo
Eller? :)
Originally posted by Stizo
Hehe!!! Bra sagt MastaPike!
Men du jag är faktiskt en finne... :) (fast ej knivburen) ;)
Det finns tokiga svenskar med kniv också :)
Originally posted by Bergman
Ljohan, och även vissa "Svennar" iofs. ;)
Givetvis. Inga fördomar från min sida inte.
Originally posted by Lazinko
"vissa finnar" = Stizo
Eller? :)
Jag brukar inte fiska på järnafjärden. Alla fiskare har väl kniv? Finne eller svenne! ;)
En finne utan kniv är inte finne, simple as that, har en jobbarkompis med smbrons i pimpelfiske och han är alltid knivförsedd, och träskor har han också, dricker bara kosken.
Bergman är du tysk? ser lite smått tysk ut ;)
Ledsen att göra dig besviken men jag är inte Tysk. Inte vad jag vet iallafall ... ;)
"Ser lite smått tysk ut" hehehe :D
hmmm ok för en gång skull håller jag med er att när det börjar bli hot osv osv så blir det avstägning... jag är väl inte heller så populär här men jag säger som jag tycker i fotoalbumet fast det ibland är upplagt på ett dåligt sätt...! och det jag tycker kommer jag fortfarande fortsätta med... men ska försöka skärpa till mig lite för er skull!! puss!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.