Visa fullständig version : Ni med trimmade rullar, se hit
ni som har trimmat eran rulle, ovasett om det är ABU, UT eller vad som helst, vad fisk ni för FAKTISKT skillnad efter trimmingen?
mätte ni i meter före och efter?
berätta gärna era praktiska erfarenheter då jag gärna vill höra fakta.
har bla hört en med trimmad rulle påstå att han kastar 170 meter med 30 gram, och det låter inte så lite fantasi i mina öron, eller har jag fel?
Jag har en 5501 C3 med ut pikekit + lite annat gott. Vet inte om jag kastar så mycket längre (med 80-150gr) men man har bättre kontrol och man behöver inte ta i alls lika mycket för att komma lika långt som förr. Jag fiskar nästan bara med beten 80-150gr och jag tror inte det märks så stor skillnad i kastlängd i den viktklassen. Det är inga problem att kasta lätt med rullen och det är nog med dom lätta betena skillnaden syns mest, 10-20gr drag går att dra iväg bra långt.
..precis så som Rosa pantern tidigare nämnt, så blir rullen bra mycket lugnare (och jag tycker att jag kommer lite längre).
Men 170 m kanske är lite optimistiskt. Börja sikta på de 100, kommer troligen närmare de 70. Fortsätt finlira och glöm aldrig att sträva...
Citius Altius Fortius
ni som har trimmat eran rulle, ovasett om det är ABU, UT eller vad som helst, vad fisk ni för FAKTISKT skillnad efter trimmingen?
har bla hört en med trimmad rulle påstå att han kastar 170 meter med 30 gram, och det låter inte så lite fantasi i mina öron, eller har jag fel?
CASTING GREN 9 , SPINN LÄNGD TVÅHANDS
Man använder samma kast bana som i de båda haspel längd grenarna, dvs. kastsektor, 5 meter ansats. Spöet är valfritt (tvåhands) och rullen är av typen spinnrulle / multi. Kastvikten är 18 gram och linans minimidimension är 0.25 mm. Kastaren har tre kast på sig. De längsta kastet inom kastsektorn mäts. Vanligtvis använder man sig av en så kallad rotationsteknik. Kastlängderna för eliten ligger runt 100 meter.
Svenskt rekord herr: 98.34 Gert Persson Malmö CC 1997
Världsrekord herr: 114.67 Peter Thain United Kingdom 2004
Svenskt rekord Dam: 72.90 Annika Janson Hanvikens SK 1997
Världsrekord Dam: 98.22 Jana Maisel Tyskland 2000
JOJO 170meter. Haha säg åt han att vakna upp ur drömmen...Eller börja tävla =/
CASTING GREN 9 , SPINN LÄNGD TVÅHANDS
Man använder samma kast bana som i de båda haspel längd grenarna, dvs. kastsektor, 5 meter ansats. Spöet är valfritt (tvåhands) och rullen är av typen spinnrulle / multi. Kastvikten är 18 gram och linans minimidimension är 0.25 mm. Kastaren har tre kast på sig. De längsta kastet inom kastsektorn mäts. Vanligtvis använder man sig av en så kallad rotationsteknik. Kastlängderna för eliten ligger runt 100 meter.
Svenskt rekord herr: 98.34 Gert Persson Malmö CC 1997
Världsrekord herr: 114.67 Peter Thain United Kingdom 2004
Svenskt rekord Dam: 72.90 Annika Janson Hanvikens SK 1997
Världsrekord Dam: 98.22 Jana Maisel Tyskland 2000
JOJO 170meter. Haha säg åt han att vakna upp ur drömmen...Eller börja tävla =/
Tack Rickard för ditt inlägg med rekorden :)
kommer nog springa på denne optimist igen och fråga varför han inte har registrerat sina otroliga världsrekord :)
hur som helst så ska jag ABU-pimpa min nya Amba C6 HC, samt försöka få tag på en Salmon spole från UT, jag tor det blir en bra kombo med det bästa från dom båda för mina ändamål :)
Sälstryparn
2008-11-01, 17:14
Har en UT-trimmad 6000 .
Kastar 20-30% längre men den stora skillnaden är
hur lätt allting går att kasta .
Förut fick jag ont "baki axla " efter någon timma men nu kan
jag jerka heldagar utan smärtor .
Kan numera kasta 18 g Toby med Strike Pro Contest -180g .
Otrimmad gick gränsen vid Rapala SSR med samma utrustning.
Äntligen lite mer nyanserade inlägg om fördelen med rulltrim kontra kastlängder. Jag är själv sugen på att trimma, det är ju alltid kul med lite fler lager att olja:)) Personligen tror jag att den lätta spolen gör den största effekten, lagrad revspridare på andra plats. borrat eller oborrat mellanhjul mest kosmetika.
Men du Nito. vi bor ju samma stad så varför inte göra ett lite mer konkret test av vad dom olika bitarna tillför. att mäta vad som gör mest går ju att göra på torra land. Allt från enbart lättad spole med standard bronsbussningar till Extreme makeover:oj:
Vad säjs
det gör vi:)
vetenskaplig test av vad som gör effekt och inte, steg för steg med både ABU och UT prylar.
blir ett intressant test som vi naturligtvis dokumenterar och lägger ut här :)
Topp. jag har en ny Record C6 o väntar på en en C6HC, kanske borde haft en 5000 med bronsbussningar som försökskanin också. Men allt går ju ut på att se hur mycket man kan optimera sin kastlängd med dom olika trimprylarna.
Någon som har förslag på kastvikter etc??:cheers:
JONNIE ROCKER
2008-11-01, 18:33
Topp.
Någon som har förslag på kastvikter etc??:cheers:
Bulldawg magnum 220gr.
jag kan ta mitt blybälte som jag har då jag dyker så är jag värst...
nä, jag tror vi kör på dom vikter vi använder praktiskt vid spinnfluga med den rullen, 60-100 gram.
men kan vara intressant att prova med vikter från typ 20 gram upp till 100 bara för att se olika skillnader.
sitter redan och gör protokoll, och det blir en jävla massa kastande med båda rullarna i olika vikter då min tanke var att prova del för del i olika kompositioner för att försöka utröna vad varje del från varje tillverkare har för praktisk påverkan på resultatet, och rimligtvis 10 kast för varje moment med ett par olika kastare för att få fram ett någotsånär sanningsenligt medelvärde.
fan, det här blir kul :)
vi får väl fara till arcushallen för att få sommarlika förhållanden inomhus.
JONNIE ROCKER
2008-11-01, 19:34
OK, inget tyngre??:oj:
har själv en record 60hc som jag har kastat bullar med,,
Så det vore ju kul o höra om det blir någon större förändring på prestandan,, nu när ni ändå ska testa.
rullen sänds till ABU till veckan, och ett UT salmon kit är beställt, kommer att göra en artikel om det med fakta osv. samt lägger ut datum för testet och det är någon i nnärheten som vil vara med och kasta, ju fler vi är med olika kaststilar, detso bättre blir resultatet
Vadå kasta längre ??? Allt går ut på att hålla kilopriset på fångad fisk så högt som möjligt. Sen är det ju kul o mixtra lite med rullarna jag skulle aldrig komma på tanken att fiska med en original rulle. Nä det ska filas och bonkas på dom men först måste dom stå i rullskåpet och liksom gå till sej ett tag. Svårt att förklara det där men den relationen har jag och mina rullar. Behöver kanske inte tillägga att det måste vara en Ambassadeur och att jag har ett skapligt kilopris på mina fiskar. Havsöringen ligger nog på ett antal tusen per kilo. :cheers:
Vadå kasta längre ??? Allt går ut på att hålla kilopriset på fångad fisk så högt som möjligt. Sen är det ju kul o mixtra lite med rullarna jag skulle aldrig komma på tanken att fiska med en original rulle. Nä det ska filas och bonkas på dom men först måste dom stå i rullskåpet och liksom gå till sej ett tag. Svårt att förklara det där men den relationen har jag och mina rullar. Behöver kanske inte tillägga att det måste vara en Ambassadeur och att jag har ett skapligt kilopris på mina fiskar. Havsöringen ligger nog på ett antal tusen per kilo. :cheers:
har du dyra rullar, eller får du jävligt små fiskar? ;)
-ska man räkna in båtens pris i kilopriset? ;)
Ambassadeurer är som whiskey, blir bättre med åren:winner: Ju längre man väntar med att använda dom, desto större hinner fisken bli:))
har du dyra rullar, eller får du jävligt små fiskar? ;)
-ska man räkna in båtens pris i kilopriset? ;)
Nä inte båten det är ju ett fordon bara spön ,rullar och beten sen har jag ganska många dyra rullar några finns på http://reelman.se/
Dessutom skall man aldrig förringa Placeboeffekten:cool2:
Nä inte båten det är ju ett fordon bara spön ,rullar och beten sen har jag ganska många dyra rullar några finns på http://reelman.se/
trevlig sida, men ajajajaja, ingen 7000!!!!!!!!!!!
trevlig sida, men ajajajaja, ingen 7000!!!!!!!!!!!
Jodå det finns 8st i huset har inte hunnit lägga in alla rullar än
Jodå det finns 8st i huset har inte hunnit lägga in alla rullar än
du är nu förlåten och står i god jord ;)
Jag har en UT amba 6500 CS pro rocket.
Ibörjan var jag lite besviken när jag trimmat den och tyckte inte att det var så stor skillnad. Men efter en tids harvande med rullen så blev den bättre och bättre och jag tror i alla fall att kastlängderna har ökat nu jämfört med när den var ny. Vet inte om lager osv måsta "köras in". Det jag däremot reagerade på är att man får ett mycket "lugnare" kast precis som någon skrev tidigare.
//C
skulle tro att de e så att dom ska köras inn..
så är det i alla fall med skate kullgrena..!
Upplevde också att det inte var så mycket skillnad i början men efter ca 2 fisketurer så blev rullen helt annan att kasta med, prylarna behövde lite inkörning för att prestera fullt ut.
Värt att tänka på är att det inte bara är kullager som ger fart. Fiska man mycket med tyngre gäddbeten så är ett par väl inkörda glidlager minst lika bra, om inte bättre.
Helt klart skall bronsbussningar ingå, håller med om att i kullagerhusterin så har dessa blivit föraktade. Dock så har ju UT tagit fram sintrade bronslager, fördelen med bronslager r ju dessutom att man inte behöver dissekera rulen efter varje tur.
Om jag inte minns fel så har många rekordkast gjorts just med bronsbusade rullar.:fiska2:
ElCamino
2008-11-05, 21:37
Jag provade min trimmade prorocket mot en nyss ordninggjord record amba 5000...Samma spö,10,3fot med en 20g. vicke.Jag blev mäkta förvånad när jag kom lika långt med gammelrullen!
Wreckbender
2008-11-05, 21:49
Jag provade min trimmade prorocket mot en nyss ordninggjord record amba 5000...Samma spö,10,3fot med en 20g. vicke.Jag blev mäkta förvånad när jag kom lika långt med gammelrullen!
Prova med en 10 grammare också ;)
Känner mig tvingade att fråga. Vad är det om ABU trimkittet som lockar dig? Enligt min uppfattning är det en blek plagiat på de komponenter UT använda. En linspridare i teflon belagd aluminium kan knappast vara något höjdare i längden. Hur tål teflon slitage? Går ut i köket o titta på en gammal stekjärn bara.
Satsa rätt, kör UT! Man vinnar lite på längd, mycket mindre ansträngning, säkrare kast även i motvind,.......osv.
Vi kommer att testa både UT o ABU så du kan känna dej lugn.
Man börjar nästan fundera, är det ett måste att freamhålla UT här för att han är medlem? Måste man på förhand döma ut en annans grejor men bleka påståenden om kopior mm.
Många av UT,s grejor är väl oxå kopior av ABU. Utan ABU ingen UT, eller hur.
Kom med hårda fakta istället, det enda jag hört om ABU,s trim är någon som provkastat o fick backslag o sen utdömde hela skiten. seriösare än så har vi inte kommit. ÄN. det är det vi tänkte ändra lite på.
Jag tror till o med UT, himself kan tycka det är intressant.
Förresten så är ABU,s linspridare (linringen) av Keramiskt material, sånt som du har på din stekhäll där du ställer din gamla teflonstekpanna:-)
Wreckbender
2008-11-07, 21:22
UT började, och försökte få med ABU, dom nobbade, sen började han få framgång, då kopierade ABU det som gick att se på utsidan, men dom lyckades inte riktigt, så dom borrade massa hål i sin spole istället och marknadsförde det som ett supertrim. Och UT himself har koll på grejjerna så några överraskningar kan ni nog inte presentera.
UT började, och försökte få med ABU, dom nobbade, sen började han få framgång, då kopierade ABU det som gick att se på utsidan, men dom lyckades inte riktigt, så dom borrade massa hål i sin spole istället och marknadsförde det som ett supertrim. Och UT himself har koll på grejjerna så några överraskningar kan ni nog inte presentera.
Till vrakbrytaren, med andra:
-jag är inbiten amba-fetischist (men när det gäller Jerk har jag varit otrogen och valt Daiwa Luna 300, allt annat pajjar ju bara?), och har aldrig haft en trimmad rulle, men har nu ett UT-Salmon kit liggande hemma (jag ligger tyvärr borta..) samt en rulle, (exakt samma, båda fabriksnya) på väg till ABU för pimpning.
-jag skiter fullständigt i vem som var först, vem som har finast finish osv, osv, det enda dom BÅDA går ut med är att med deras kit så kastar du ohemult mycket längre, och den ENDA avsikten vi har är att redovisa hur mycket längre (eller kortare) vi kastade, samt under vilka former, samt att vi har haft en helt neutral ambition att göra så gott vi kan, laxarna i Bodforsen står ALLTID ettt par meter längre ut än vad vi kastar :)
vi kommer också försöka se vilka skillnader enskilda delar kan ha på kastresultatet kan ha
Wreckbender
2008-11-07, 23:56
Ser fram emot resultatet :) synd att ni bor så långt bort, hade varit kul att vara med. Var ligger du ute och jobbar?
varför är alla så förbaskat stingsliga när man ens nuddar vid Helige Graal. Så du menar alltså att ABU kopierade sin egen ambassadeur..för det är väl det då man kan se på utsidan av en UT rulle, om du har någorlunda koll så vet du nog att det ingår lite mer än en sweizcherost till spole.
Eftersom alla snackar så vitt o brett om hur jävla långt man kastar med en trimmad rulle så kanske vi trots allt kan presentera en överaskning i någon form ändock.
Jag tycker det är lite upphaussat. Sån skillnad är det inte. Har dessutom varit med om att byta ut trasiga trimprylar mot originalgrejor när det varit skarpt läge. Man kan säga vad man vill, men man ersätter inte 50 års erfarenhet av rulltillverkning på nolltid.
Wreckbender
2008-11-08, 00:24
varför är alla så förbaskat stingsliga när man ens nuddar vid Helige Graal. Så du menar alltså att ABU kopierade sin egen ambassadeur..för det är väl det då man kan se på utsidan av en UT rulle, om du har någorlunda koll så vet du nog att det ingår lite mer än en sweizcherost till spole.
Eftersom alla snackar så vitt o brett om hur jävla långt man kastar med en trimmad rulle så kanske vi trots allt kan presentera en överaskning i någon form ändock.
Inget stingsligt. Kopior och kopior, trim är ingen kopia av något, det är en vidareutveckling av något som är bra, en del lyckas bättre än andra, det är inte bara att stoppa i en lättare spole, lager och annat skall harmoniera med din kaststil och ditt spö. Den bästa rullen jag har till mitt kustfiske där jag kastar 60-120 gr har ingen lättad spole, men jag har lyckats att harmoniera spollager, lagrad linspridare, lagrad drivning till denna med avvägda centrifugalvikter på en hemmalödd 4 stifts kopplingsbricka. Den rullen passar bra till min stil i tungsegmentet. UT har väl avvägda grejjer till vad du skall använda rullen till. Därför finns det lite olika kit att välja på, inte bara lättad spole med keramhybrider. Och som jag sa tidigare skall det bli intressant att se ert resultat och ert upplägg med testerna.
Wreckbender
2008-11-08, 00:27
Jag tycker det är lite upphaussat. Sån skillnad är det inte. Har dessutom varit med om att byta ut trasiga trimprylar mot originalgrejor när det varit skarpt läge. Man kan säga vad man vill, men man ersätter inte 50 års erfarenhet av rulltillverkning på nolltid.
KG? Det som rasat har det med lispridaren att göra?
KG? Det som rasat har det med lispridaren att göra?
Ja. det har det absolut.
Wreckbender
2008-11-08, 00:53
Kullagrad evighetsskruv?
JONNIE ROCKER
2008-11-08, 00:54
Luna o calcutta te rasar sällan...
Wreckbender
2008-11-08, 01:01
Luna o calcutta te rasar sällan...
Nä och så kastar dom bara 75% längd av Amban ;)
JONNIE ROCKER
2008-11-08, 01:12
Nä och så kastar dom bara 75% längd av Amban ;)
Ha Ha Ha,, svaga personer måste ju trimma,, eller hur ?:winner:
123kg på 186cm klarar sig utan trimm
Wreckbender
2008-11-08, 01:17
Ha Ha Ha,, svaga personer måste ju trimma,, eller hur ?:winner:
123kg på 186cm klarar sig utan trimm
Ok då vinner du över 112kg på 185, så därför kör jag med trim ;)
Kullagrad evighetsskruv?
Nej, inte i det här fallet. Skit samma, min avsikt är inte att gnälla. Trimmet är bra, men det är inte som om Jesus skulle återuppstått. Man kan kan ibland nästan känna så när hyllnigarna är sanslösa.
Bra grejer, men i vissa fall är det inte nödvändigt. Jag fiskar bara med tunga prylar och trimmet är bra om dessa dessutom är fladdriga i luften. Kör man mest jerk så kan man lägga pengarna på annat.
Wreckbender
2008-11-08, 01:34
Håller med dej om det tunga fisket, betena flyger iväg ändå. Men är allt optimerat så är det en goo känsla när man kastar och ingen tumme behövs för att bromsa och betet bara flyger och flyger :)
Håller med dej om det tunga fisket, betena flyger iväg ändå.
Har provat trimmad ut rulle , visst gick den fint men till tunga jerkar känns det het onödigt. Går ju att feta iväg ett 150g bete med bromsen halvt påställd, men o andra sidan e jag jävligt stark:winner: skämt o sido till att köra multi med lätta beten är det nog välinvesterat. Har dock svårt för Ambassadeur av nyare modeller (smäck) enligt mig, tipsa gärna om en modell som ej har gavlar som påminner om botten på en cola burk men andra sidan så är där i princip garanti livet ut i svängsta, värre för mig som kör med calcutta te (dom e ju så vackra nästan som accurate !)
Wreckbender
2008-11-08, 02:07
Har provat trimmad ut rulle , visst gick den fint men till tunga jerkar känns det het onödigt. Går ju att feta iväg ett 150g bete med bromsen halvt påställd, men o andra sidan e jag jävligt stark:winner: skämt o sido till att köra multi med lätta beten är det nog välinvesterat. Har dock svårt för Ambassadeur av nyare modeller (smäck) enligt mig, tipsa gärna om en modell som ej har gavlar som påminner om botten på en cola burk men andra sidan så är där i princip garanti livet ut i svängsta, värre för mig som kör med calcutta te (dom e ju så vackra nästan som accurate !)
Revo ?
Revo ?
Har ej provat , ser lika ömtåliga ut som små söta kaninungar:sun: Men till havsöring kanske ok, har som sagt ej provat. senaste amba försöket var en D5 jises vilken dynga, visst funkade den till att få ut betet med, men snacka om smäckigkänsla = dinkeytoy, men som sagt servicen på amba kan man vara lite avis på!!
Wreckbender
2008-11-08, 02:17
D5 är ingen Amba ;) Den är mer lik Calcutta
D5 är ingen Amba ;) Den är mer lik Calcutta
ok blandar väv ihop abu med amba. en dödssynd i dessa kretsar förstår jag LER
Wreckbender
2008-11-08, 03:07
ok blandar väv ihop abu med amba. en dödssynd i dessa kretsar förstår jag LER
Retas bara lite :) det är en Amba men den räknas inte.
Retas bara lite :) det är en Amba men den räknas inte.
jovisst är det en amba! men inte en riktig om man skall kolla in dom gamla röda, synd att ett sådant gammalt anrikt företag med en massa kompetens köps upp och blir tvingade att blanda ut renrasiga kvalitetsrullar med mög men men Money Talks ju även i denna branch. Sen är det ju alltid en avvägning hur mycket man andvänder prylarna vs vad får det kosta. Men e man född prylbög så e det inte lätt :appl:
Jag tycker det tjötas väldigt mycket om just kastlängden! Det kan ju tyckas ha en enorm betydelse men i detta med att "trimma" sin amb så ger ju just dessa trim ni nämner mest utdelning på att rullen blir mera lättfiskad och harmonisk att bruka efteråt! Jag tycker nog att ni har börjat lite i fel bana för det låter mera som att det skulle handla om "surfcasting" å om att bara kasta så långt det är möjligt för å efter trimmningen! UT bla har färdiga satser för just att kunna kasta långt! Men då handlar det inte om fiske!
Påminner lite om Dragracing/ Enduro. Jag tror ingen inbillar sig att man skulle använda en å samma maskin till båda dessa grenar! =)
Flua: Finns ju massor med begade Ambor av äkta material på ex. tradera om du letar en riktig rulle.:)
Wreckbender: Om du läser noga tror jag du märker att ingen av oss är ute för att kasta skit på vare sej UT eller den där stora firman som gör våra rullar, Som Nito skriver så är det ju mer för att försöka nå ut den där sista retliga metern(metrarna) för att kunna svepa av ett större område under lax o öringsfisket.
Att kunna fiska med lättare beten är ju en dröm med Amba.
Håller med om att för jerkfiske så är det nog lite overkill med trim, men den som vill ha de ska naturligtvis få ha det.
Underhållet blir ju dessutom mycket viktigare med trimmat. Så det är nog inget för dom som nöjer sej med att sticka ner spöet i vattnet för att "Smörja Rullen" som man sett vid laxälven några gånger, eller dom som drar fram sin ekonomiburk WD40 eller 556 eller liknande o spruta in en rejäl dos lite här o där på måfå...
Vi är nog tillräckligt otrogna för att kunna racka ner på storföretaget om det är befogat. Tillräckligt erfarna med Multirulleskruvande för att gå iland med det vi tänkt oss. tillräckligt tokiga för att kasta bort en massa surt förvärvade slantar på de hela. Och jag ger mej fasen på att det kommer att bli roligt.
Dessutom satsar jag en slant på att min gamla rocket utan linspridare kommer att ligga i framkant.
:fiska1:
CA, då har du nog missat nåt. En av orsakerna till att vi drog igång det här, ja Nito drog igång det var just att det snackades så förbaskat mycket om att man med UT trim kastade tvärs över älven, eller som en mystiker påstod 170-180 meter.Dvs Världsrekord med råge.
Kastlängd är naturligtvis inte enbart avgörande, men spannet på cirkelbågen draget,flugan beskriver genom strömmen borde rimligtvis ha inverkan om man även kan nå dit längst ut. kastens längd varieras ju under fisket för att täcka in så mycket som möjligt, Så nog har kastlängd betydelse. Åt båda hållen
Ambassadeurer är som whiskey, blir bättre med åren:winner: Ju längre man väntar med att använda dom, desto större hinner fisken bli:))
problemet med en ny Ambassadeurer är att den blir inte gamma. Ramlar isönder innan :oj:
Okej! Är det mest för att dom nu som har å använder tex UTs trim i sina rullar och då efter den moddningen påstår att dom får dessa fantastiska kastlängder så förstår jag ! =)
Jag har bara två rullar med UTs RP satser i bla nu och jag är väldigt nöjd med prylarna!
Jag har jämfört en original 5500 PR med en 5500 PR med UTs RP sats i och med lika spön samt lina å drag. Men kastländen med den trimmade ökade inte med dessa ca 100% som nu vissa har sagt utan mera typ 15-20% ! Men det mest märkbara å då även mätbara var att kasten med RP rullen gick mycket lugnare och att man inte alls behöver ta i lika mycket för att få iväg draget lika långt som innan!
Rullen eller spolen som det handlar om blev mycket stabil samt lättkontrollerad och risken för övervarv minskade betydligt!
"Men för att nu göra detta till nått enormt så får jag väl + med att den trimmade rullen nu har dragit up flera gäddor på över 23 kg och hade nu inte krokarna rätat ut sig på den där lilla 7gr rapala wobblern jag hade på mitt upp till 250 gr B&O jerkspö så hade jag säkert fått upp en som var ännu större än så förra veckan! " =)))
CA, Tack för det sansade inlägget plus den mycket trovärdiga knorren på slutet, föreslår byte till hajkrok på Rapalan, de kommer att behövas :-D
ElCamino
2008-11-08, 23:10
Nej, inte i det här fallet. Skit samma, min avsikt är inte att gnälla. Trimmet är bra, men det är inte som om Jesus skulle återuppstått. Man kan kan ibland nästan känna så när hyllnigarna är sanslösa.
Bra grejer, men i vissa fall är det inte nödvändigt. Jag fiskar bara med tunga prylar och trimmet är bra om dessa dessutom är fladdriga i luften. Kör man mest jerk så kan man lägga pengarna på annat.
Håller helt med KG?...Skrev ett inlägg här tidigare men det verkar inte som det gick hem riktigt...Vrakbändarn tyckte att man skulle prova med ett 10g bete för att få ut max av sin trimmade rulle.Jag undrar hur många som skaffar ett trimkit till sin multi för att dänga små vibrax?
Wreckbender
2008-11-09, 09:28
Håller helt med KG?...Skrev ett inlägg här tidigare men det verkar inte som det gick hem riktigt...Vrakbändarn tyckte att man skulle prova med ett 10g bete för att få ut max av sin trimmade rulle.Jag undrar hur många som skaffar ett trimkit till sin multi för att dänga små vibrax?
ElCamino, hur kan du hålla med KG? när han skriver att trimmet är bra för fladdriga beten, och du kastar en 20gr vicke som inte är direkt fladdrig. Som jag skrev tidigare så testa en 10 grams också. Gör även ett test i bra motvind med 20 gammarn. Testa med några lätta fladdriga wobblers också. Angående vibrax kan det vara bra att ha en rulle som klarar att kasta dom när inget annat funkar.
Pike-Buster
2008-11-09, 13:52
Skillnaderna jag märkte direkt var att rullen blev lugnare, kastade lättare längre, kasten blev också mjukare.
Jag kastar 60-150 grams pilkar med 6,6-8 fots spön. Jag har kastat iväg en hel del pilkar förr men efter att jag bytte till trim minns jag inte att jag har kastat iväg en enda då, även om jag tar i har jag mycket bättre kontroll över rullen och den får inte heller plötsliga linresningar med världens skatbo som följd. Jag tar givetvis hand om rullen och smörjer den efter nästan varje tur beroende på om jag ska fiska dagen efter :)
Men försök alltid att hålla en liten mängd olja, för mycket gör det bara värre..
En annan sak jag märkt är att när pilken landat och är påväg ner rullar rullen så lätt att istället för att ha en spänd eller halvspänd lina, så kan linan hänga rejält i en stor båge.. :)
Jag har ännu inte märkt något dåligt med mitt trimkit, ett UT RP
Jag har inte testat några av ABU's saker men för mig känns det seriösare med en privatföretagare som UT än ett stort företag som bara hoppat på trenden eftersom UT lyckas sälja trimkit till massa förhoppningsvis nöjda kunder.
6500 CS PRO Rocket.
eftersom jag , oxå, har en del rullar som jag själv och andra varit å petat i, så känner jag mig föranlåten att skriva mina kommentarer...
Att investera i ett trim, är i mina ögon, en del i hobbyn. Att kastlängden skulle bli betydligt längre, kan vi disskutera i evigheter... Att de trimmade rullarna uppför sig betydligt lugnare, skriver jag under , fullt UT ! (FNISS)
Samtidigt tycker jag att mina trimmade rullar, ja jag har flera, blir mer själlösa. Precis som Wreck'en skriver, så är ju en del av kastkänsla att ha en känslig tumme. Och att känslan ska finnas med. Det är ju inte alltid den gör det... Men et är en del av livet; shit happens !
Att jag, i princip, på alla mina rullar har en kullrig spridare, beror ju inte på att luftmotståndet blir mindre när spridaren irrar omkring vid spolens kanske 20.000 varv per minut. Det har ju med estetiken å mitt gammalmodiga sätt att se på Ambassadeuren.
Sen att dubbla kullagrade vevar fångar mer fisk, är en annan story...:cheers:
Jag har ännu inte märkt något dåligt med mitt trimkit, ett UT RP
Jag har inte testat några av ABU's saker men för mig känns det seriösare med en privatföretagare som UT än ett stort företag som bara hoppat på trenden eftersom UT lyckas sälja trimkit till massa förhoppningsvis nöjda kunder.
6500 CS PRO Rocket.
just därför tänkte jag prova båda, jag vill VETA, inte TRO eller vara märkesbunden av ideoligiska skäl ;)
Pike-Buster
2008-11-10, 00:26
haha ja jag skulle oxå vilja prova båda men har man inte råd så =) Lämna gärna rapport sen :D
ElCamino
2008-11-10, 18:29
ElCamino, hur kan du hålla med KG? när han skriver att trimmet är bra för fladdriga beten, och du kastar en 20gr vicke som inte är direkt fladdrig. Som jag skrev tidigare så testa en 10 grams också. Gör även ett test i bra motvind med 20 gammarn. Testa med några lätta fladdriga wobblers också. Angående vibrax kan det vara bra att ha en rulle som klarar att kasta dom när inget annat funkar.
Alltså,jag höll väl mest med om det där med jesus och sanslösa hyllningar samt att i vissa fall kanske man kan göra nåt annat för pengarna.Jag har en trimmad själv som funkar bra men jag delar inte upp mitt liv före och efter trimmningen.
Wreckbender
2008-11-10, 21:03
Det är helt OK ElCamino. Det är ett fritt land, du får ha din åsikt fast jag har en annan. ;)
baliqwerty
2008-11-14, 14:01
Trimmning va de ja, Abu VS UT.
Ska bli väldigt intressant läsning när testerna är gjorda.
En viktig del i mitt fiske är att bete, lina, spö, rulle & kaststil passar ihop som någon tidigare skrev.
Jag menar, jag kan trimma min rocket för tusenlappar, men har jag ett skit spö så får jag inget för trimmandet!
Jag kan nog med säkerhet säga att jag fått ihop ALLA faktorer för första gången i mitt liv (39år) som passar just mig.
Rulle: A 4500CS Pro Rocket
Spö: Abu Conolon Predator 10ft -50g
Lina: Flätlina 0,20 Ron Thomson
Bete: Zalt 50g
Å då tror man att man ska va nöjd... he, he nja de börjar redan att klia i fingrarna för att hitta den perfekta kombinationen med en Amb 5500 CS Pro rocket å då kommer de passa mig väldigt bra att trimma den eftersom att jag vill att rullen ska hålla längre & jag vill kuna kasta med lättare beten om andan faller på.
vi hade tänkt köra detta test tidigare, men nu är vintern här och den enda inomhushallen där man teoretiskt skulle kunna kasta långt i är Arcushallen i luleå, emn den är lite väl låg i taket i sammanhanget, så testen kommer nog få ligga på is under vintern som det ser ut.
inte lönt att prova en rulles prestanda med frusen lina och stela lager :)
återkommer i ärendet :)
vi hade tänkt köra detta test tidigare, men nu är vintern här och den enda inomhushallen där man teoretiskt skulle kunna kasta långt i är Arcushallen i luleå, emn den är lite väl låg i taket i sammanhanget, så testen kommer nog få ligga på is under vintern som det ser ut.
inte lönt att prova en rulles prestanda med frusen lina och stela lager :)
återkommer i ärendet :)
Kan det inte vara lite relevant och se hur de beter sig när temperaturen ligger runt noll?
Det är väl olika smörjegenskaper & lager på olika trim?
Kan det inte vara lite relevant och se hur de beter sig när temperaturen ligger runt noll?
Det är väl olika smörjegenskaper & lager på olika trim?
fan, där sa du nåt, vintertest kommer :)
Sälstryparn
2008-11-17, 22:20
Var ute och testade dagen innan älven frös igen .
UT-trimmet fungerar lika bra som vanligt men toppöglan
på mitt Contest-180 var alldeles för liten för att klara
av en isig flätlina .
Kasttummen blev dock lite kall , kör bara med den som broms .
Har en UT trimmad 5500 RP och kan bara säga att jag är helnöjd, jämfört med orginal är det som 2 olika rullar.
Mer lätthanterlig efter trim. :)
Var tvungen att testa med lätta drag (7gram) efter trimmningen, och det funkade, men kan väl säga att med mitt Solö spö och 0.28 lina så var väl inte varken längd eller precition så imponerande.
Ambassadeur5000
2008-12-20, 18:27
Min erfarenhet är just att rullen blir mer lättkastad och lugnare vilket kan vara skönt när man tex sitter ner i en båt eller inte har full kastradie att spela på. Jag vet inte om man kastar dramatiskt mycket längre? några meter gör det givetvis men det är knappast själva grejen utan för att man vill ha en optimerad kastmaskin som dessutom är trygg att fiska med. Sedan är det ju givetvis en oerhörd "känsla" med att trimma och veta att man har det bästa - bara det är värt mycket! En rulle att lita på.
Man får knappast mer fisk för att man har en kullagrad vev, "svampmuttrar" eller kullrig linspridare. Men! Det är just känslan och den kan man knappast förklara för någon som inte förstår det, de förstår aldrig det speciella med detta. Jämför det med konst. Vissa uppskattar "fina verk" medans andra köper "hötorgskonst" och nöjer sig med det.
Vem har rätt? Alla:winner:
Wreckbender
2008-12-20, 18:43
Hötorgskonst? C3 med svampmuttrar? ;)
mellis56
2008-12-20, 18:54
har en amb 7500 vikterna borta lite olja i centrifuglen kastar längre än dom som har trimmat rullen för 2.300 kr kan ju bero på att våga ta i så de knakar i spöt
Wreckbender
2008-12-20, 18:57
har en amb 7500 vikterna borta lite olja i centrifuglen kastar längre än dom som har trimmat rullen för 2.300 kr kan ju bero på att våga ta i så de knakar i spöt
Kastvikt=100gr+ ?
Wreckbender
2008-12-20, 19:00
Mellis: Tvätta lagrena och linspridardrivningen, olja med rocketfuel yellowlabel, sätt i nån vikt så ska du se att du kommer ännu längre
Ambassadeur5000
2008-12-20, 19:05
Hötorgskonst? C3 med svampmuttrar? ;)
Hahahahaha:appl:
Jag kan knappt torka mig i röven utan att du kommenterar...
:cheers:
Wreckbender
2008-12-20, 19:07
He he vad beror det på då?
Ambassadeur5000
2008-12-20, 19:08
Oljad bana utan vikter låter väl sådär? Frågan är om du inte kan lägga sand i banan om du ändå inte kör med vikter:appl:
Nä nu måste jag gå och fylla på tändstiften...
Wreckbender
2008-12-20, 19:10
Oljad bana utan vikter låter väl sådär? Frågan är om du inte kan lägga sand i banan om du ändå inte kör med vikter:appl:
Nä nu måste jag gå och fylla på tändstiften...
Nu blev jag impad Amba, funderar på att bli snäll mot dej ;)
Ambassadeur5000
2008-12-20, 19:15
[QUOTE=Wreckbender;411470]He he vad beror det på då?[/QUOTE
Ingen aning? Berätta...
Wreckbender
2008-12-20, 19:18
[QUOTE=Wreckbender;411470]He he vad beror det på då?[/QUOTE
Ingen aning? Berätta...
Vi kan fråga allmänheten här på FS, dom är bra på att analysera.
[QUOTE=Ambassadeur5000;411475]
Vi kan fråga allmänheten här på FS, dom är bra på att analysera.
Det behövs väl inte någon djuplodande analys direkt.
"Jag kan knappt torka mig i röven utan att du kommenterar...". Ja, jösses. Det säger väl allt. Kanske behöver torka dig runt munnen också....? ;)
//Stefan
Edit; Blev lite tokroligt med quotegrejen också. En typisk Amb5000-tråd.....
Ambassadeur5000
2008-12-20, 19:29
[QUOTE=Wreckbender;411476]
Det behövs väl inte någon djuplodande analys direkt.
"Jag kan knappt torka mig i röven utan att du kommenterar...". Ja, jösses. Det säger väl allt. Kanske behöver torka dig runt munnen också....? ;)
//Stefan
Edit; Blev lite tokroligt med quotegrejen också. En typisk Amb5000-tråd.....
Hahahaha - Jargong, det gillar vi Göteborgare:winner:
Men har inte Micke någon egen uppfattning? eller måste han ha hjälp att bedöma en dåre som jag...
:cheers:
Man får mer fisk för att man har en kullagrad vev, "svampmuttrar" eller kullrig linspridare.
Vem har rätt? Alla:winner:
Kan ju bara hålla med :winner::winner::winner::cheers: