handdator

Visa fullständig version : Säkert gälgrepp ?

Bergman
2003-10-16, 21:59
Finns det någon websida eller någon som orkar skriva en instruktion hur man gälgreppar en Gädda utan att mista fingrarna ? Gärna med bilder ... ;)

Hittade denna bild på Nickas hemsida med hjälp av P-U.
http://members.chello.se/nio/fiskebilder_2/operation_pike.jpg

Nickas sida:
http://members.chello.se/nio/fiske/

Jenk
2003-10-16, 22:10
Bergman, man ska bloda lite efter ett galgrepp. Jag har tagit galgrepp pa ganska manga gaddor. Bloder fortfarande halften av gangerna.

Bergman
2003-10-16, 22:12
Jahopp, då skippar vi gälgreppet då ... ;)

Närå ... ingen som har några bra tips ?

esoxlucius74
2003-10-16, 22:15
Kolla in www.pikeflyfishing.co.uk där har de lite illustrationer och tips (På Engelska, men vi har väl gått i plugget?!?! ;) )
Gå in på: "Pike Safety and Unhooking".

qvarnis25
2003-10-16, 22:18
Skulle vilja se dig göra de gälgreppet ovan på ismete...!! =)

esoxlucius74
2003-10-16, 22:21
Nä Gäddan får frysskador om man tar den ur vattnet på vintern så jag håller mig till C&R fiske under is-fri säsong.

Jenk
2003-10-16, 22:27
Bergman, fick tips av Anders Forsberg att lyfta huvudet pa gaddan lite latt genom att dra i tafsen. Pa sa satt kommer du at under skallen pa den. Sedan sticker du bara in hogerhanden utstrackt i gaddan vanstra galllock. Forsok att placer handen utanfor galbagarna for i de fastnar man latt. Var resolut och tveka inte.

Push-Up
2003-10-16, 22:28
Länken ovan hade en bra illustration....

qvarnis25
2003-10-16, 22:30
Beror på om de e -10 eller +3...

esoxlucius74
2003-10-16, 22:30
Originally posted by Push-Up
Länken ovan hade en bra illustration....
Ja, den bästa jag hittat i alla fall....
Kör du nått Gäddflugfiske P-U??

esoxlucius74
2003-10-16, 22:31
Originally posted by qvarnis25
Beror på om de e -10 eller +3...
Och om det blåser... osv.. osv...

Bergman
2003-10-16, 22:31
Länkar in bilderna från sidan som P-U knappade in

http://www.accony.co.uk/PFF/PFFA/chinlift.jpg
http://www.accony.co.uk/PFF/PFFA/unhook.jpg

http://www.pikeflyfishing.co.uk/

MastaPike
2003-10-16, 22:34
Jag har aldrig använt håv eller huggkrok då jag fiskat, alltid tagit gäddorna med gälgrepp eller om nacken och det har gått bra nästan alla gånger. Det du ska fokusera på då du ska ta en gädda med hjälgreppet är följande.

1. Vänta tills du ser att gäddan inte spänner sig, du kan ofta se det på att gäddan har munnen sluten. Börjar gäddan öppna munnen sakta så kan det vara ett tecken på att den spänner sig och snart kommer att göra en attack.

2. Ta tag i linan med händerna, dra in gäddan till båtkanten/stranden och ta tafsen med händerna. Lyft gäddan lite uppåt med tafsen, nu kommer den med säkerhet att lätta lite gälarna, därefter så tar du bara handen och drar den bestämt längs med kanten som skyddar gälarna enda tills det tar stopp (dra bara med fingertopparna). När du känner att du nått stoppet (som är något slags ben) så kör du in alla fingrarna och kupar handen. Sedan är det bara att lyfta!

Enda gången jag hållt på att missa ett finger var då jag lyfte en gädda på runt 10kg med handen och den fick tokryck och sprattla som en galning, då fick jag ett djup sår i ena fingret, men det var inte så farligt.

Nu för tiden har jag nästan alltid med mig en läderhandske i fiskelådan och när jag får på en gädda på runt 4-5kg så tar jag på mig handsken strax före landningen. På detta sätt blir det absolut 0% skärsår vilket man är glad över som gäddfiskare! Gäddan tar inte heller någon skada av att man använder handsakar eftersom skinn är väldigt mjukt.

Testa det här.

qvarnis25
2003-10-16, 22:54
Skulle inte vilja ta i linan om du har en hyffsad gädda på, använd spöt å sen tafsen... Annars så låter de som du gör de bra ju...!! =)

ljohan
2003-10-17, 00:01
Använd långa hemmagjorda tafsar.
Då slipper man nog att hålla på att lyfta i linan.

cico
2003-10-17, 00:10
Originally posted by ljohan
Använd långa hemmagjorda tafsar.
Då slipper man nog att hålla på att lyfta i linan.

Japp mindre än 50 cm är inte aktuellt vid egen tillverkning.

Har bild på hemsidan i profilen där den gode johan demar ett gälgrepp. Tyckte Mazda beskrev bra hur man går tillväga.

//K

Alessandro
2003-10-17, 06:09
Hmm, är nog en vekling (har aldrig fått gurka över 5 pannor), håvat samt huggkrokat upp till 9 pannor och chanstagare då jag lyfter tafsen, använder håv, huggkrok och lip-gripper. Fast och andra sidan sett har jag aldrig skurit mig på nån gurka....

esoxlucius74
2003-10-17, 06:15
Hygglit att P-U fick cred för mitt länk tips....... :ordning:

m@
2003-10-17, 07:24
Oftast är man ju minst två när man fiskar så avkrokning brukar vara en enkel match. En håller gäddan samt öppnar gapet, den andre opererar bort kroken (detta gääler mete främst där man kör med mindre korkar=pilliggare att komma åt kroken). Käftöppnare brukar inte behövas men kan vara bra att ha med utifall...:-)

Mange Wiberg
2003-10-17, 07:57
handskar? om man vill d...

esox_lucius
2003-10-17, 08:00
Köp ett par diskhandskar i tajt storlek bergman! Har alltid ett par i jackfickan när jag fiskar. Man är ju fortfarande väldigt smal om fingrarna och så med en diskhandske så man har bra med utrymme... Har inte skurit mig en enda gång när jag tagit gälgrepp med handske... Och när man drar emot gälbågarna vill man inte tänka på hur det kännts utan handkse =) Annars lönar det sig att vara lugn när man handskas med gäddan. Den struntar då oftast i att sprattla även om den spänner sig ibland. För övrigt så måste jag säga att gälgrepp är det överlägset bästa sättet att ta gädda up till 7-8 kilo på. Man håller som i ett handtag och håller man i ordentligt så tappar man aldrig en fisk heller =)

Stizo
2003-10-17, 08:50
Originally posted by esox_lucius
Köp ett par diskhandskar i tajt storlek bergman! Har alltid ett par i jackfickan när jag fiskar. Man är ju fortfarande väldigt smal om fingrarna och så med en diskhandske så man har bra med utrymme... Har inte skurit mig en enda gång när jag tagit gälgrepp med handske... Och när man drar emot gälbågarna vill man inte tänka på hur det kännts utan handkse =) Annars lönar det sig att vara lugn när man handskas med gäddan. Den struntar då oftast i att sprattla även om den spänner sig ibland. För övrigt så måste jag säga att gälgrepp är det överlägset bästa sättet att ta gädda up till 7-8 kilo på. Man håller som i ett handtag och håller man i ordentligt så tappar man aldrig en fisk heller =)

Är det inte bökigt att ta på sig en tajt diskhandske om det tex är blött och kallt under drilningen. Jag brukar köra med nackgrepp på dem mindre gäddorna. Om jag skulle få på en så pass stor gädda att fingrarna inte räcker runt nacken får man väl offra sina fingrar. Men jag borde kanske träna lite på gälgreppet på dem små gurkorna först. Men att använda handse tycker jag låter lite väl knepigt.

Bergman
2003-10-17, 08:52
Esox, oops ... sorry det var absolut inte meningen. Du har helt rätt ! ;)

Ska testa gälgreppet i helgen om vi nu får nån gädda och hoppas man har några fingrar kvar att skriva hur det gick.

minken
2003-10-17, 09:03
varför in med fingrarna bland gälarna och tänder..?finns stora håvar och nackgrepp..blivit någon macho pryl med gälgrepp.. ;)

Stizo
2003-10-17, 09:09
Originally posted by minken
varför in med fingrarna bland gälarna och tänder..?finns stora håvar och nackgrepp..blivit någon macho pryl med gälgrepp.. ;)

Håller med dig till en viss del. Det har blivit lite "TUFFT" att använda sig av gälgrepp, men det är ju väldans smidigt också om man är duktig.

minken
2003-10-17, 09:10
tror jag säkert det är men kul o retas lite ibland.. ;)

cico
2003-10-17, 09:15

Japp har du inte läst om "Fat Attitude" på fiske.nu :D

//K

minken
2003-10-17, 09:28
*S* jo då..

cico
2003-10-17, 09:39
*S* jo då..

hehe, inget är mer av det än att handlanda sin tandförsedda fisk :)

Skämtåsido så ger det en väldig smidig och kvick hantering av fisken, vilket många föredrar. Personligen gillar jag att gäddan blir lugn samt att det blir kraftigt mycket lättare att få isär käkarna (per automatik nästan), för en snabb avkrokning.

//K

ljohan
2003-10-17, 11:22
Ser snyggt ut vid fotografering också cico.

KG?
2003-10-17, 11:30
Originally posted by Stizo
Men jag borde kanske träna lite på gälgreppet på dem små gurkorna först. Men att använda handse tycker jag låter lite väl knepigt.
Det är nästan svårare att ta gälgrepp på små gäddor än stora. Ska du träna får det vara på gäddor från ca 4 kilo och uppåt. Blir nästan trångt med handen på mindre gäddor.

m@
2003-10-17, 11:37
Japp det glömde vi att skiva om ja, nackgreppet för dom där små rackarna men på en 7-8 är det minst sagt svårt att köra det om man inte har riktiga dasslock vill säga.

Bergman
2003-10-17, 12:17
Jag vill lära mig det för att smidigt kunna hantera firren ... ser så jäkla enkelt ut när dom som kan visar. Så slipper man käftöppnare och pryttlar ...

Stizo
2003-10-17, 13:25
Helt rätt inställning Bergman. Ut och träna!

"NO PAIN NO GAIN"

Blir gäddan lika lugn när man tar den med gälgreppet som när man tar den runt nacken?

KG?
2003-10-17, 15:12
Skulle nog säga att gäddan blir lugnare av ett gälgrepp än av ett nackgrepp. Som sagt så öppnar den som regel munnen snällt också. Jag brukar iofs köra gälgrepp på smågäddor också, men då använder jag bara ett finger. Fördelen gentemot nackgrepp är ju att gäddan gapar.

Push-Up
2003-10-17, 15:48
Esox...Jepp jag flugfiskar gädda, men det blir lite för mkt av den varan tyvärr, ruskigt kul, fantastiska hugg och roliga drillningar :)

Majakovskij
2003-10-17, 16:17
låter brutalt för fiskaren själv att ta gälgrepp.. bara testat med mindre gädda men har man en sprattlig gädda i större kaliber runt båten har jag nog gärna en handske med mig :)

esox_lucius
2003-10-17, 16:28
Äh stizo... Tycker inte att det är klumpigt alls.. Har den alltid i en öppen ficka så är det bara att släppa veven i 4-5 cekunder och dra på handsken. Man har ju alltid fingertopparna på spöhanden till hjälp att hålla handksen med...

Det är ju helt klart macho med att ta gälgrepp på 10-15 gäddor och sedan ha köttiga sår när man går hem men jag föredrar faktist diskhandske ändå.. På kort använder jag den inte (ser kinky ut =) men annars är det väl bara fördel mot att riva upp knogarna? Men det e bara min åsikt =) Och alla ni som föredrar nackgrepp : Prova gälgrepp över en helg eller nåt så ska ni se att det är mycket bekvämare. I mitt fall även mycket lugnare gäddor som är mer samarbetsvilliga vid avkrokning. Och sen är det ju så skönt grepp! Det e det jag gillar mest. Det är ju som om man gjort ett handtag på gäddan för oss fiskare =)

esox_lucius
2003-10-17, 16:31
PM:a mig om helgen förresten Bergman...

cico
2003-10-18, 15:45
Originally posted by Bergman
Jag vill lära mig det för att smidigt kunna hantera firren ... ser så jäkla enkelt ut när dom som kan visar. Så slipper man käftöppnare och pryttlar ...

Viljan att lära sig är det som driver oss framåt :)

Börja med en handskförsedd hand för att invagga dig själv i lite falsk säkerhet och sen e det bara att öva, hehe.

//K

Bergman
2003-10-18, 16:38
Nu har man testat på några Gäddor iallafall men inte lev dom så lugna som jag trodde ... men antar att jag inte höll tillräckligt stadigt. Blir nog bättre om man lyfter upp lite också ... fuskade lite med en diskhandske också men man lär sig nog så småning om. :)

BeBest
2003-10-18, 22:21
Nu känns det som man blir tvungen att pröva på att gäla fiskarna snart. Jag tror att jag börjar med strömming ...

Pagra
2003-10-18, 22:50
Samma här. Fast de större är man säkrare på, rörelserna är inte lika ettrigare och det är lättare att få ett bra grepp enligt mig.

Linus
2004-04-12, 01:35
Gälgreppet e överlägset, man kommer åt och gäddan håller sig helt cool.. sluta fjolla med håvar och kör in näven, men var bestämd och kläm gärna åt med tummen på utsidan.

Tänk dock på att inte hålla gäddan för länge i vertikalt läge när ni pillar ut kroken utan läg stöd under buken med andra handen eller mot låret. Det mesta talar för att gäddan kan skadas om de hänger rätt upp för länge, romsäckar glider bak i kroppen och börjar blöda osv..

samuel
2004-04-12, 10:54
Originally posted by Linus
Tänk dock på att inte hålla gäddan för länge i vertikalt läge när ni pillar ut kroken utan läg stöd under buken med andra handen eller mot låret. Det mesta talar för att gäddan kan skadas om de hänger rätt upp för länge, romsäckar glider bak i kroppen och börjar blöda osv..

vart finns det där om romsäckarna att läsa om....e lite skeptisk till att det verkligen inträffar om man håller fisken för länge i vertikalt läge.

KG?
2004-04-12, 11:03
Jag har inte sett några undersökningar om just det där med romsäckarna. Men för mig låter det logisk att en fisk som är byggd för att sväva nästan viktlöst under vattnet kan ta skada av att hänga i underläppen, rommen som inte väger speciellt mycket i vattnet blir helt plötsligt väldigt tung och kan kanske förskjutas. Dessutom ökar givetvis risken för ligamentskador ju tyngre fiskens kropp blir. Var inte så skeptisk, ansträng dig lite istället eller låt bli att returnera fisken...

Sturgeon
2004-04-12, 11:15
Skall en gädda tillbaks så skall man ju förstås vara så varsam som möjligt förstås. Självklart skall man även om fisken skall behållas vara förnuftig och avvliva så fort som möjligt.

Angående Romsäckarna, så har ni "plockat isär" en gädda med rom?, romsäckarna hänger inte löst i kroppen utan, sitter fast ordentligt längs hela dess utsträckning, så det krävs en hel del påverkan för att skada dessa, jag provade på en avlivad fisk.

Tror det finns större risker med att plocka upp fiskar ovan ytan, uttänjning av ryggrad m.m. På sommaren är det nog själva tiden ovan ytan som är mest skadsamt (syrebrist-stress-mjölksyra).

Är vad jag tror.

Sedan gälarna är ju för f*n inte något vapen, det blir lite rispor på händerna i värsta fall.:)

benji
2004-04-12, 16:51
usch för att ta gälgrepp på smågäddor... små trånga gälar och man river sig alltid... gäddor på typ kilot som ätit hela wobblern är inte kul.

fisherman
2004-04-12, 17:08
På små gäddor tar jag ett stadigt grepp utanpå gälarna.

ALQ
2004-04-13, 09:01
gäddor upp till 4-5 kg tar jag över nacken. det lilla fåtal över det tar jag med håv. sedan håller jag ner den på magen (INTE min mage;-) och ett stadigt tag över nacken när jag tar ut krokarna. en och annan skråma har man fått, men inget allvarligt. tror att det är ganska skonsamt mot gäddan också.