handdator

Visa fullständig version : Betesfisk

Foppa
2002-10-24, 18:28
Tjena allihopa, jag ska ut och dra gädda i helgen, och utöver det sedvanliga spinnet hade jag tänkt att meta med levande, och då undrar jag, var står de små kräken (betesfiskarna) såhär års ? och vilka beten är bra ? jag hade tänkt att meta upp dem med....

Foppa
2002-10-24, 19:15
nya medlemmen bethåven låter kunnig inom ämnet...

Bergman
2002-10-24, 19:27
Tyckte Tobbe snackade om att man kunde köpa levande Mört i nån butik ... fattade jag rätt Tobbe ?

Foppa
2002-10-24, 19:37
det finns bla på abfiskarnas för 3kr st, men det är svårt att frakta 2timmar i en bil, och sen en hel natt

yoxler
2002-10-26, 10:08
mört eller löjja borde gå aldeles utmärk. Kan vara lite drygt att hitta dom bara. har du tillgång till en hamn så brukar alltid där hänga en massa småfisk som du enkelt kan dra upp.

mr_cobra
2002-10-26, 21:16
Brukar väl va lättast att meta upp dom eller ta dom med en agnhåv om du har nån.....

yoxler
2002-10-27, 09:51
jag brukar alltid meta med lite deg ;o)

ofta befinner sig fisken på väldigt grunt vatten så man ser kroken med degklumpen på när man satt ner den i vattnet. När man ser degklumpen försvinna så har ngn fisk degen i munnen. Men de är jäkligt snabba på att spotta ut det igen så det gäller o vara med o rycka ;)

tänk på att göra en väldigt liten degklump så att den lilla firren kan få in det hela i munnen.

kulan
2002-11-17, 23:39
Betesfisk fångar du lättast om du letar upp ett värmeutsläpp och använder sänkhåv. Funkar alltid (under förutsättning att där står nån fisk). Annars så kan du ju prova med kastnät om du har tillgång till det. Betesfisken börjar ju så smått vandra upp i åarna nu och då står dom väldigt packade tillsammans.. leta i en liten å.
Prova dig fram!

:cheers:

Foppa
2002-11-17, 23:42
det är inte sättet jag har problem med, det är att hitta dem, fast nu är den här frågan väldigt inaktuell, nån månad gammal...

Kiwi
2002-11-18, 09:18
har försökt med att skafa småfisk jag med inte nånting helt döt där det altid har kryllat av murt och löja(ingen Abbore heller för den delen:ledsen: )

Quivertip
2002-11-18, 22:31
Mörten brukar att samlas vid utloppen från å mynningar, prova med att bottenmeta med majs eller mask, eller maggot. Var inte rädd att agna med stora mörtar som bete. Stor gädda föredrar stort bete. Det går åt mindre energi att äta upp ett stort bete än många små.. :appl: :appl:

Foppa
2002-11-18, 22:59
jo, jag har hört hur de använder stora, aborrar om jiggas upp, när mörten tagit slut, i lödde. andra har jag hört använder havlkilos idar vid gäddmete, hur de kastar ut dem har jag ingen aning om, kanske för hand, men då måste man ha så stort flöte, så blir det ännu svårare att kasta.....

Quivertip
2002-11-19, 18:22
Vill man ha grov fisk så måste man nästan använda stor betesfisk. Hur svårt det än kan vara att kasta ut. Det är bara att bita ihop och kasta ut...

yoxler
2002-11-20, 08:57
hehe jo det måste vara jäkligt jobbigt att använda ½kg fisk. Jag har använt ganska stort bete i åar för då kan man kasta ut för hand o låta det sedan driva lite längs med ån.