Visa fullständig version : Trailer - hur snabbt får man köra
Jonas_eriksson5
2009-02-02, 11:33
http://213.132.112.100/images/92/9248523091.jpg
Hur snabbt får man åka med detta släp? Jag antar att det är 30 km/h?
Vad är det i sånt fall som skiljer den mot tex en EU trailer som man får köra 80 km/h för?
Jag kommer använda släpet på Åland, där det i stort sett inte existerar poliser. Så om det bara är reflexer och lysen och sånt så kan man ju tumma lite på reglerna ;)
world in my eyes
2009-02-02, 12:02
Tror att det mest handlar om släpet är bromsat eller obromsat, obromsat släp är det 30km/h.
Det är inte helt rätt, EU-släp är obromsade och det är 80 som gäller.
//C
Om det är samma lagar på Åland, det vet jag inte.
//C
Jonas_eriksson5
2009-02-02, 12:20
Det är inte helt rätt, EU-släp är obromsade och det är 80 som gäller.
//C
Ja precis, det är det jag menar. Vad är skillanden mellan ett EU - släp med sina 80 km/h mot det där på bilden, som har 30 km/h som begränsning. Är det bara själva trafikreglerna kring lysen, reflexer och sådant? Båda är ju obromsade så borde vara lika farligt att köra 80 med dom?
30 kmh och LGF skylt på. Sen får polisen säga vad de vill. Räknas som bogsering.
Tumlaren
2009-02-02, 12:37
Det lilla jag vet om skillnaden mellan EU-släp och andra obromsade är väl att EU- släp har hjul med däck som håller för 80 km/h, har fjädring, har belysning samt är inreggade.
Tumlaren
Old Firehand
2009-02-02, 12:51
Om det är samma lagar på Åland, det vet jag inte.
//C
Hej Cole; Även om Ålänningarna, med sin blågula flagga med ett rött kors i det gula, alltid önskat sig tillhöra Sverige är det Finlands trafiklagar som gäller på Åland. I Sverige är det 30 km/h för obromsat släp som gäller och max. 80 km/h för bromsat släp. På Åland tror jag att det fortfarande är max. 70 km/h för bromsat släp. Rätta mig gärna om jag gissat fel!
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Precis Tumlaren
Den på bilden saknar ljus, reflexer och reggnummer.
Den på bilden är en upptagningsvagn.
Pikeless
2009-02-02, 13:19
http://www.vv.se/filer/publikationer/Hastighetstabl.pdf
:)
Här är det som gäller i Finland och på Åland:
http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1992/19921257?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=hastigheter
skillnaden på din obromsade 30 kärra och obromsad 80 trailer är att 80 kärran har fjädring , lysen ,skärmar , registrerad och besiktigad
kan säga att det är stor skillnad på att dra en ofjädrad och en fjädrad kärra ,därmed så har den fjädrade mycket bättre väghållning
30 kärra går faktiskt att dra i 70 också ! även om det inte rekomenderas
vad det gäller ålands lagar för släp , de finns inga såna lagar där har jag hört................
ett tips :
montera 13" hjul istället och ha ca 1.5 bar i däcken så får du automatiskt lite "luftfjädring"
Går säkert att använda, 2 ggr om året för sjösättning och upptagning till hösten, tror ett sådant släp får dras bakom traktor men inte bakom bil...Men testa på du, skriv vad det kostade sen när du pratat med Fellman och gänget.... ;)
Perx
:peta:
http://213.132.112.100/images/92/9248523091.jpg
Hur snabbt får man åka med detta släp? Jag antar att det är 30 km/h?
Vad är det i sånt fall som skiljer den mot tex en EU trailer som man får köra 80 km/h för?
Jag kommer använda släpet på Åland, där det i stort sett inte existerar poliser. Så om det bara är reflexer och lysen och sånt så kan man ju tumma lite på reglerna ;)
Går säkert att använda, 2 ggr om året för sjösättning och upptagning till hösten, tror ett sådant släp får dras bakom traktor men inte bakom bil...Men testa på du, skriv vad det kostade sen när du pratat med Fellman och gänget.... ;)
Perx
:peta:
Haha har av misstag testat fartgupp med en reggad kärra i 80km var inget roligt gjorde man samma misstag med denna får man nog vara glad om inte hela skiten hamnade på biltaket inga lysen heller.....:sun:
Sjösättning och upptagning är nog rekommenderade användnings områden!