handdator

Visa fullständig version : hur stor var denna gädda i livet?

jacobw
2009-02-22, 11:03
hittade den här underkäken från en gädda i vattenbrynet där jag fiskar. slogs av hur stor denna gädda måste varit, jag fiskar i en skogssjö där det mycket sällan dras upp gäddor över 5 kg. vore kul om någon expert kunde ge sig på att uppskatta den här gäddans vikt och längd:

en 10-krona är 20 mm i diameter och således är den här gäddkäften ca 143 mm bred. den största tanden är 18 mm lång och 4 mm bred vid basen.

någon som kan jämföra med en avgjutning eller liknande?

gäddfeskern
2009-02-22, 11:33
Inte så värst stor skulle jag säga, max 8 kg, definitivt under 10 kg. Skulle tippa på 6-7 kg

jacobw
2009-02-22, 11:59
ajdå snopet. trodde på mycket större, men du lär ju ha betydligt mer koll än vad jag har. vi fick nämligen upp en på ca 8 kg och jag minns inte att tänderna var så pass grova på den, därför misstänkte jag 10+.

nåväl. tack för svar!

gäädda
2009-03-05, 16:23
ajdå snopet. trodde på mycket större, men du lär ju ha betydligt mer koll än vad jag har. vi fick nämligen upp en på ca 8 kg och jag minns inte att tänderna var så pass grova på den, därför misstänkte jag 10+.

nåväl. tack för svar!

Joo men det är ju kött runt tänderna på en levande fisk :ordning:.

Rassie
2009-03-05, 17:06
trodde att 10an var en snusdosa först hahaha :)

jimmyskrot
2009-03-05, 17:12
denn vägde nästan 15kg lite dålig bild.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_27/23150000-23159999/640x480/23159498.jpg

Rassie
2009-03-05, 17:16
går inte alls att uttala sig om gäddans vikt efter dess käkes storlek :)... så väldigt mkt annat som spelar in

snOrdanger
2009-03-05, 17:29
går inte alls att uttala sig om gäddans vikt efter dess käkes storlek :)... så väldigt mkt annat som spelar in

som t.ex resten av kroppen!

Olof
2009-03-05, 17:33
Med hjälp av det stora benet som är bakom gällocket (Cleitrum) kan man grovt uppskatta gäddans längd. Gäddans längd är ca 10 ggr längre än radien av detta ben. Går säkert att applicera liknande samband på andra benstrukturer, likt käkben.

christian
2009-03-05, 17:49
Det känns som det är väldigt svårt att jämföra en käke från ett vatten med en käke från ett annat. En fisk med mycket mat som växer snabbt (t.ex. skärgården) får ju ofta ett mindre huvud än en fisk som växer relativt långsamt med mindre föda (t.ex. mindre skogssjöar med relativt litet bestånd av bytesfisk). Jag har egentligen ingen direkt fakta att bygga det på utan bara egna iakttagelser och diskussioner med andra fiskare. Kanske någon som kan bevisa/motbevisa min teori? Finns ju säkert 100 olika faktorer som påverkar hur stort en gäddas huvud blir men ja...

Om du vill ha ett så bra och säkert svar som möjligt får du helt enkelt försöka jämföra med andra fiskar från samma vatten.

Black Bee
2009-03-07, 21:38
Eller så använder du dig av kol14 metoden och ser hur gammal den är, ne jag skojar bara.:oj:
Som några före mig har sagt så är det i stort sett omöjligt att kunna gissa en gäddas vikt bara genom att kolla på huvudet. Det finns ju gäddor med stora huvuden som inte väger specielt mycket och detta kan bero på mång olika faktorer .Det enda jag tror du kan få fram med hjälp av denna käke är hur gammal gäddan har varit. Om man säger så här det finns ju en anledning till att gäddan dog och om den inte blev bonkad så var det förmodligen pga någon sjukdom eller något sånt och då vägde den nog inte så mycket när den dog men den kan ha vägt ganska mycket när den var i toppkondition däremot.