handdator

Visa fullständig version : Fråga ang lina för kusten

MR
2003-11-21, 08:48
Hej.

Skulle behöva hjälp och tips ang vilken lina jag ska välja för kustfisket.

Har nyligen kommit över ett vision 3zone klass 8 men linan är dålig och vet ej vad för sort som sitter på rullen.

Har nu en klumplina och är väl skaplig nöjd med kastlängden trots att man "fuskar" me träningen, har någon något tips på en långkastande lina? är det klump som gäller eller kan extreme distance vara något att sattsa på

Många Tack

oringen
2003-11-21, 11:05
Kör själv med guidline TriCast Flyt/int clertip WF 8. Den är jag mycket nyd med.

emwtpn
2003-11-21, 11:08
Kör också med TriCast. Funkar alldeles utmärkt.

oringen
2003-11-21, 11:26
Har en loop longdistanc WFF flyt 8 men inte kastar jag längre med den. Kán ju va jag som har dålig teknik hehe men jag tror inte det.

Majakovskij
2003-11-21, 11:38
Om du skafiska gädda och havsöring skulle jag kapa av en laxklump för att få ett ordentligt skjut

yoxler
2003-11-25, 15:26
Jag kör själv med en cortland pike/muskie #8 lina som jag tycker är kanon.

Guideline Pounch ska vara en kanonlina för kusten och stora flugor.

Morot
2003-11-26, 07:32
Jag kör loop adapted clear intermediate lina #7 till mitt greyline #7 och funkar hur bra som helst tycker jag, även med riktigt tunga gädd flugor.

Men den linan är ju iof ganska dyr också...

yoxler
2003-11-26, 08:48
Bra linor kostar ofta. Dymt o köpa billiga linor som ändå inte fungerar.

BeBest
2003-11-26, 09:29
Eftersom linan har en mycket viktigare funktion för kastet vid flugfiske än vid spinnfiske så är det viktigt att ha en lina som hjälper en att få flugan dit man vill och att landa så som man tänkt. En billig lina kan mycket väl prestera detta men risken är stor att den är uppbyggd av sämre komponenter, vilka fort åldras eller mister sin funktion pga att den tål mindre påfrestningar och snabbare crackelerar i coatingen samt slits ut.

Kvalitet är sällan billig men en bra fluglina är inte billig och kan vara skillnaden mellan den som fiskar och den som får fiskar.