Visa fullständig version : Ålder på gädda
Elversson
2009-04-01, 18:53
Finns det något relativt enkelt sett att ta reda på åldern på en gädda ?
// Martin
Jag har hört att 1dm=ett år. Tror att det ska stämma hyffsat, men det har ju med flera aspekter att göra hur goda förutsättningar den har m.m.
Old Firehand
2009-04-01, 19:13
// Martin
Hej Elversson; Du kan plocka loss några större fjäll från Gäddan och räkna årsringarna på exempelvis 4-5 st fjäll och sedan beräkna ett medelvärde. De mörka ringarna tillkommer under vinterperioden när Gäddan växer långsammare än under sommarperioden. Du behöver ett mikroskop för att kunna räkna årsringarna. Metoden är till 92 - 95 % säker. En annan metod är att såga itu en otolit (öronsten) och räkna årsringarna på den. Denna metod är nästan 98 % säker. Lättare är kanske att beräkna Gäddans ungefärliga ålder genom att räkna 3-4 års tillväxt för att nå ett kilos vikt. Sedan går det 2-3 års tillväxt per kilo ökad vikt. Den här metoden är betydligt osäkrare, eftersom Gäddans tillväxt beror både på livsrum, temperatur och födotillgång. Med fet fisk som basföda växer Gäddan snabbare än om den bara får äta mager fisk.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Lättare är kanske att beräkna Gäddans ungefärliga ålder genom att räkna 3-4 års tillväxt för att nå ett kilos vikt. Sedan går det 2-3 års tillväxt per kilo ökad vikt. Den här metoden är betydligt osäkrare, eftersom Gäddans tillväxt beror både på livsrum, temperatur och födotillgång. Med fet fisk som basföda växer Gäddan snabbare än om den bara får äta mager fisk.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Med den beräkningen skulle en 15 kg gädda lågt räknat vara 1 kg x 3 år, sedan 14 kg x 2 år = 31 år gammal? Eller tänker jag fel?
Tycker det låter extremt att stora gäddorna skulle vara så gamla, en tia skulle ju då vara minst 20 år gammal?
Som du säger så beror det säkert jättemkt på födotillgången. Läste någon gång någonstans att de feta löddesuggorna inte var speciellt gamla i vissa fall inte mer än 10 år gamla?
//Anders
Elversson
2009-04-01, 21:04
Okej, tack för svar! :)
Old firehand: Det var lite mer avancerade metoder än vad jag tänkt mig :) Tänkte mest för kul kunna höfta fram en ålder på gäddorna man landar.
Men tack iaf !
tjena... for 2 år siden fangede jochen bucher en gedde på 131 cm ock en vægt på 20.5 kg i pennestromen i nordtyskland,ock med i båden var guide robert balkow som også er uddannet indenfor biologi i berlin,ock han tog en skel prøve fra gedden inden de satte den tilbage i vandet igen,ock han fik lavet en test af skellet,som kunne bevise at gedden KUN var 10 år gammel!!! Så det er en enorm tilvækst som gedderne har i tyske rygen!!!
m.v.h. antoni
TailRunner
2009-04-01, 21:19
// Martin
Hittade en illustration i en bok som visade gäddans tillväxt, se nedan. Där stod det givetvis också att det finns många undantag pga olika förutsättningar i uppväxtmiljön (och gener?). I extremt gynnsamma fall kan 1 kg uppnås redan efter 2 år, men normalfallet är tydligen närmare 5 år.
4 år - 1,1 kg - 50 cm
5 år - 1,9 kg - 60 cm
6 år - 3,1 kg - 70 cm
8 år - 4,6 kg - 80 cm
10 år - 6,5 kg - 90 cm
12 år - 9 kg - 100 cm
14 år - 12 kg - 110 cm
16 år - 15,5 kg - 120 cm
Med det längd-viktförhållandet kan man vara väldigt säker på att de inte pratar om värtangäddor... 100 cm är i princip aldrig i närheten av nio kilo. Snarare 6... :D
Elversson
2009-04-02, 14:51
Tack, den var lite lämpligare att gå efter :) kanske inte lika exakt, men man har i alla fall något att gå efter.
Old Firehand
2009-04-02, 17:17
Med den beräkningen skulle en 15 kg gädda lågt räknat vara 1 kg x 3 år, sedan 14 kg x 2 år = 31 år gammal? Eller tänker jag fel?
Tycker det låter extremt att stora gäddorna skulle vara så gamla, en tia skulle ju då vara minst 20 år gammal?
Som du säger så beror det säkert jättemkt på födotillgången. Läste någon gång någonstans att de feta löddesuggorna inte var speciellt gamla i vissa fall inte mer än 10 år gamla?
//Anders
Hej Manhood; Du tänker helt rätt! En Gädda som väger 15 kilo bör vara en cirka 30 år gammal hona. I vissa vatten som exempelvis Vättern kan hon vara 10 år yngre tack vare oerhört god födotillgång. I andra vatten där det är sämre med föda kan hon vara så gammal som 40-45 år. Här har du svaret på och en förklaring till att jag själv började med 97 % Catch & Release vid Gäddfiske redan 1978. De gånger jag sedan dess har syndat mot detta kan jag försvara.
En spågumma som läste i en kristallkula berättade att i nästa liv skulle jag bli en Gädda....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman-com - där dina pengar räcker längst!
Vill minnas att världens största dokumenterade gädda, den tyska på 30,45 kg var isläppt som liten snipa 12 år tidigare....Vill också minnas en norrlänsk myrgädda 20 år gammal vägande 1 kg..Fö KAN gäddan komma upp i mer än 40 cms längd första året..Det finns även en uppgift på en vätterngädda, minns inte den exakta vikten men betydligt över 10 kg blott 4 år gammal..För att nämna några ytterlighetsexempel..
har hört att maxåldern på gädda ligger runt en 35 år.