handdator

Visa fullständig version : Hur mår fisken efter jag tagit upp den?

Martin94
2009-05-04, 17:01
Hej!

Undrar hur fisken mår efter man har tagit ut krokarna. Kommer ju ofta blod och det knakar ibland när man kommer åt deras tänder med verktygen. Med de är väldigt livliga på tillbakavägen :) Detta gäller gäddan!

Tack / FiskarN^ :fiska2:

LazziLax
2009-05-04, 17:18
Bara den inte blöder från gälarna då är det djurplågeri,samma som du skulle få något vasst in i lungan då vet du att det är kört.Det har hänt att gäddan har svalt så djupt att krokarna har fastnat i gälarna och blöder avliva den i stället det är mycket humanare.Och ta aldrig gädda med torr hand när du returnerar den tillbaka.

Niklar
2009-05-04, 17:30
Detta är inte riktigt sant. Har fått gäddor med helt avlslitna gälbågar. Som ändå varit livslevande och i bra kondition. Har dock hört att detta är beroende på vilken båge som blir skadat. Själv brukar jag alltid släppa tillbaka gäddorna, då har får de iallafall en chans att återhämta sig. Om de ändå dör så blir de mat till kräftorna istället för att hamna i soptunnan.

Martin94
2009-05-04, 17:39
Tack för svaren :)

Mugge
2009-05-04, 17:42
Den mår nog som f*n... den har kämpat för sitt liv och är förmodligen jäkligt slut då du lyfter upp den ur vattnet. Jämför med att springa till du stupar och sedan stoppa ned huvudet i en vattentunna (eller se till att du inte får luft på något annat sätt) i ungefär så lång tid det att att plocka ut krokarna.
Ett hett tips är att se till att den får vara i vattnet så mycket som möjligt under avkrokningen. Att det knastrar lite i tänderna gillar den nog inte heller men det är antagligen inget problem.
Har de krokar i ögon eller sitter allt för illa i gälbågarna brukar jag bonka dem och omvandla dem till gäddpaté.