handdator

Visa fullständig version : Aluminiumbåt

fiskejuha
2003-12-09, 15:50
Hejsan. Jag är sugen på att köpa en Aluminiumbåt som man kan frakta på takräcket, allternativt en mindre plastbåt som inte väger alltför mycket.

Om ni inte har att sälja, vet ni vart man kan få tag på begagnade?

Tel: 070 4246788

- - - - - - - - - - - - - - - -
//FiskeJuha
www.fiskejuha.cjb.net

calle
2003-12-09, 16:02
Ja du testa www.tradera.com www.blocket.se YOu might GET LUCKY :D

Mange Wiberg
2003-12-09, 16:25
juha du kan ju kolla linder båtarna! kolla på www.blocket.se

fiskejuha
2003-12-09, 19:09
Jann>>Tack för tipsen, ska kika på sidorna. Vad menar du med dubbarna på trailer?

//FiskeJuha
www.fiskejuha.cjb.net

Push-Up
2003-12-09, 19:13
*typ*....har du dubbat på bilen måste du ha dubbat på trailern...

m@
2003-12-09, 19:39
QuickSilver säljs bl a av Jobs Marin i Sollentuna. Var och kikade på den mindre modellen som var den enda dom hade kvar för i år, och omdömet är positivt. 355 blir väl kanske lite väl liten eller är en bra båt för ensamfiskare framförallt (bantar man ned utrustningsarsenalen funkar det nog med 2 i båten max). Ett fiffigt tillbehör till Quicksilver är transporthjul som går att montera på akterspegeln. De är fällbara, och man fäller helt enkelt ner dom när man drar upp båten på stranden och kan sen dra båten likt en golfvagn...smart :-)

Åsunden
2003-12-10, 00:10
Har du funderat på en gummibåt? De väger betydligt mindre. Jag har själv en Bombard 2.75 meter. Den duger om du är ensam, stuvas i skuffen och gör 15 knop med en 5 hästars. Bra vid transport mellan olika Addorrgrunden...

maryland
2003-12-10, 00:59
Jag går också i sådana funderingar och kom fram till att en gummibåt borde vara det bästa för mig.

Åsunden, hur länge har du haft din och var köpte du den?
Har du haft några problem med den?
Vad kostade den?

Nya gummibåtar verkar förhållandevis dyra.:rolleyes:

BeBest
2003-12-10, 06:23
Hur vida vatten har du tänkt befara och i vilka hastigheter? Det finns mycket smidiga alternativ. Klart smidigare än aluminium och gummi. Nöjer du dig med att plana med 3,5hk eller spruta på i 20 knop med en femhästars? Klarar du dig med bara åror tar du båten under armen och sjösätter på fem minuter. Hemma i garaget hänger du upp den på väggen.
http://www.porta-bote.com/

limnos
2003-12-10, 08:44
Jag skulle rekommendera en linder på trailer. En sådan KAN man lyfta ned i vattnet om rampen är dålig, eller så kan man traila i den som vanligt (mycket smidigare än att lyfta upp en båt på taket. Dessutom kan man ha allt monterat i båten). Om jag inte hade en Buster skulle jag köpa en liten linder. Gummibåt är suveränt som alternativ, t.ex. till vitfiskmete. Jag bodde i princip i min lilla zodiac i våras!

Rasmus
2003-12-10, 15:46
Originally posted by BeBest
Hur vida vatten har du tänkt befara och i vilka hastigheter? Det finns mycket smidiga alternativ. Klart smidigare än aluminium och gummi. Nöjer du dig med att plana med 3,5hk eller spruta på i 20 knop med en femhästars? Klarar du dig med bara åror tar du båten under armen och sjösätter på fem minuter. Hemma i garaget hänger du upp den på väggen.
http://www.porta-bote.com/

vet du om det finns det någon svensk återförsäljare? såg heller inget pris på sidan

BigFish
2003-12-10, 17:16
Finns en hel del aluminiumbåtar i USA, vet inte hut mycket det kostar med frakt och sånt. Här kommer några länkar i alla fall. Jag skulle också vara intresserad av en biltaksbåt i aluminium nämligen... :-)

http://www.smokercraft.com/2004/aluminum/index.htm

http://www.sylvanmarine.com/2003/aluminum/index.htm

Det finns säkert många fler, det verkar också som om det egentligen är samma tillverkare för de ser exakt likadana ut.

m@
2003-12-10, 17:48
Hmm, verkar finnas hur många olika båtmärken som helst på samma båtar. Kolla in de här: www.loweboats.com, där finns modeller som ser precis lika ut. Fick över teknisk specar samt priser från C.P Boats i UK (seanymph), och faktum är samma båtar som Loweboats...

Dr. Rob
2003-12-10, 17:59
På tal om aluminiumbåtar, vilken av er är det som har ställt sin totaltrimmade trollingbåt vid macken i Gribbylund, norr om Stockholm?

Rätt så skaplig skuta, det där.

maryland
2003-12-10, 18:54
Inte jag:D

När man snackar om biltaksbåt, så är det ju självklart inte några långtransporter i 20-30 knop som det är frågan.

Dessutom kanske man vill slippa betala någon bryggplats, med vakttjänstgöring etc.

Och släpvagn är nog bra, men var ställer jag den?
Jag bor som bekant i Stockholm City.:rolleyes:

m@
2003-12-10, 19:48
Ja, vart gör man av en biltaksbåt om man inte har nån bra plats att ha den på? Själv ska jag byta ner mig från min totalombyggda Crescent 550 till jsut en Linder 400 för mobilitetens skull samt att det öppnar upp för nya vatten att fiska i där stor båt gör sig dåligt. Trailer har jag redan men byter nog ner den till en EU-trailer. Är helt inne på Limnos linje, att ta den på trailer (en 400 är ändå för tung för taket). 440 har jag fiskat från en hel del men den är trööökig eftersom den inte planar...

maryland
2003-12-10, 20:11
I mitt fall har jag förvarat jollar och kanoter på våran fina gård+en mycket stor cykelkällare.

Detdär med EU-släpvagn låter mycket intressant, vad är det?

HaDo
2003-12-11, 00:41
Juha,ja har en Sea Nymph 12 som ja nog är intresserad av att bli av med,lite defekt.Sugen någon?

m@
2003-12-11, 00:58
EU-trailer är i stort sett en nedskalad båttrailer fast utan bromssystem. Helt perfekt till båtar som inte väger så mycket. Stor fördel att man slipper att hålla på och serva påskjutarbromsen och bromsar etc... :-)

m@
2003-12-11, 01:00
Hado, lyssna med P-U här på fiskesnack vetja...han kanske är intresserad! En 12 K är ju inte fel heller :-)

fiskejuha
2003-12-11, 11:14
HaDo>> Självklart är jag intresserad av din Sea Nymph 12, hör av dig på tele 0704 246788 eller maila mig på fiskejuha@yahoo.se

//FiskeJuha

modotifo
2003-12-11, 11:36
fiskejuha du kan få köpa en glasfiberbåt "jolle" av mig. Ca 40 kg och 250*135 cm. 3000kr maila mig på <per_tjernstrom@hotmail.com>

BeBest
2003-12-11, 12:06
Originally posted by Rasmus
vet du om det finns det någon svensk återförsäljare? såg heller inget pris på sidan

Det har funnits återförsäljare för Port-a-Boat men det är säkert ett decennium sen. Båten testades då i FJ och FFA med gott resultat. Allt var bra men man var trots garantierna skeptisk till fogarna. Skrovet är nu ytterligare förstärkt och tofterna fulländar den självstagande konstruktionen. Den punkteringssäkra båten väger som en ordinär surfingbräda antar jag och tar heller inte mer plats på takräcket eller i lägenheten om den förvaras ihopvikt. En kortriggad 3,5 hk motor väger heller inte så mycket och 12 hästaren går ju att dra på en kärra om ryggen bråkar.
Båten planade och mer till med en elmotor med 50 kp dragkraft. Vill till att batteriet håller för hemfärden, annars blir det till att vara galärslav! Fast ekipaget är mer lättrodd än småbåtar brukar vara. Misstänker dock att den kan vara känslig för vindpåverkan och avdrift med bara 11,cm djupgående. Helt vattenfylld flyter den fortfarande.
Jag är som ni förstår jädrigt sugen på en sån!

På sidan fanns en blankett som man kunde fylla i och precisera vilken modell man är intresserad av. Sen mailade de tydligen över en offert.

BigFish
2003-12-11, 15:11
BeBest, jag har faktiskt fiskat några gånger från en sån hopvikbar båt! Den är bra på alla sätt och vis, när man vant sig vid att stå på det lite speciella materialet... :-) Man klarar lätt av att lyfta på den på taket själv och hopvikt är den inte större än en vindsurfningsbräda. Nackdelen är att sitsar och sånt måste lastas i bilen vilket tar stor plats. Det tar även 10-15 min att "fälla" upp båten och skruva fast sitsar mm. Och har man inte rätt teknik så kan det vara lite svårt i början. Jag tror att den väger runt 35 kg eller nåt sånt, vet inte om det är MED sitsar eller utan dock...

Rasmus
2003-12-11, 16:04
Originally posted by BeBest
Det har funnits återförsäljare för Port-a-Boat men det är säkert ett decennium sen. Båten testades då i FJ och FFA med gott resultat. Allt var bra men man var trots garantierna skeptisk till fogarna. Skrovet är nu ytterligare förstärkt och tofterna fulländar den självstagande konstruktionen. Den punkteringssäkra båten väger som en ordinär surfingbräda antar jag och tar heller inte mer plats på takräcket eller i lägenheten om den förvaras ihopvikt. En kortriggad 3,5 hk motor väger heller inte så mycket och 12 hästaren går ju att dra på en kärra om ryggen bråkar.
Båten planade och mer till med en elmotor med 50 kp dragkraft. Vill till att batteriet håller för hemfärden, annars blir det till att vara galärslav! Fast ekipaget är mer lättrodd än småbåtar brukar vara. Misstänker dock att den kan vara känslig för vindpåverkan och avdrift med bara 11,cm djupgående. Helt vattenfylld flyter den fortfarande.
Jag är som ni förstår jädrigt sugen på en sån!

På sidan fanns en blankett som man kunde fylla i och precisera vilken modell man är intresserad av. Sen mailade de tydligen över en offert.

Ja jag e också grymt intresserad, men dock inte lika påläst som du;) trots att jag läst testet i fj nån gång. Skulle som sagt va kul om priset inte är alltför blodigt typ tio loppor skulle ju gå o ge. Har tittat lite på linders alternativ men dessa är hutlöst dyra och de har bra andrahandsvärde. Samt att de flesta köpt paket med motor och vill ha 25 papp begagnat.

Flodebanan
2006-08-06, 00:55
Jag skulle rekommendera en linder på trailer. En sådan KAN man lyfta ned i vattnet om rampen är dålig, eller så kan man traila i den som vanligt (mycket smidigare än att lyfta upp en båt på taket. Dessutom kan man ha allt monterat i båten). Om jag inte hade en Buster skulle jag köpa en liten linder. Gummibåt är suveränt som alternativ, t.ex. till vitfiskmete. Jag bodde i princip i min lilla zodiac i våras!

Fick just höra av en specimensnubbe att 400;an var skitsvår att dra längre stärckor p,g,a flatbottnaden medans hans gamla 410 Fishing hade fungerat skitbra.