handdator

Visa fullständig version : Småfisken i Stockholms skärgård har minskat drastiskt

TailRunner
2009-06-05, 20:50
"Småfisken i skärgården har minskat drastiskt. Ännu är det oklart varför - men en av misstankarna riktas mot de fiskätande skarvfåglarna. ABC följde med länsstyrelsen ut och provfiskade södra skärgården."

http://svt.se/2.33538/1.1584284/skarven_kan_hota_smafisken?lid=puff_1584284&lpos=lasMer

tonyex
2009-06-05, 21:49
Ja tråkigt, men läst den här artikel : http://www.sr.se/cgi-bin/vastmanland/nyheter/artikel.asp?Artikel=378952
/T

Brownie
2009-06-19, 22:43
Läste för ett par år sedan att vi inte får skjuta skarv utan kära EU:s tillstånd.
Källor, någon?

Ola
2009-06-22, 22:33
Var ute runt träskö i 4 dagar och fiskade några timmar per dag. fick 2 á 2kg gäddor på JB.
Fick några löjor & spigg på mete också.
Förmodligen jag som fiskar fel men det som var intressant var att man inte såg något annat än spigg i fiskväg och det fanns det överallt. Det är väl ett siktdjup på 2 meter kanske så man borde väl sett lite mer. Jag såg en levande plattfisk & en död gädda på botten också.
Fågel fanns det som fiskade och då mest skarv tror jag det var, de verkar ha ett system när de dyker och avverkar vatten.

OT:
Kul båt med den motorn på Svt-länken.

TIMPA
2009-06-22, 22:43
Skarven kan ju ta ton viss av fisk varje dag. Dom har belägrat några insjöar i östergötland, och fisket har blivit sämre sen dess vill jag lova.

world in my eyes
2009-06-22, 23:29
Såg senast ikväll på dom lokala(stockholm) nyheterna på svt, eller om det var
tv4, att någon av komunerna ansökt hos länstyrelsen att få skjuta av skarv vid ett ställe i skärgården eller Mälaren. Sjukt med Skarv fanns där, kala döda öar osv. men ändå ett nej från länstyrelsen med motivering att skarven är en naturligt del av skärgården. 5000 skarvar finns enligt reportaget i stockholms skärgård. Många andra djur och arter skjuts ju av för att hålla ner stammarna men detta ska tydligen inte gälla skarven, mycket konstigt eftersom den förmodligen heller inte har många naturliga fiender.
Tror att det är så att skarven är fridlyst, borde börja bli dags att häva detta, rena katastofen på vissa ställen i skärgården...

TIMPA
2009-06-26, 17:46
Skarven är en katastrof för fisket då dom belägrar insjöar, eftersom dom är havsfåglar och har sjuka behov av mat.

keldor
2009-06-26, 18:29
Läste för ett par år sedan att vi inte får skjuta skarv utan kära EU:s tillstånd.
Källor, någon?

Inte riktigt men nästan, men här kan du läsa vidare. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromfagel/1skarven.asp

:cheers:

LazziLax
2009-06-27, 14:02
Har jiggfiskat nu drygt 2mån nästan varje dag mest kvällar och har aldrig fått så mycke skarvskadad fisk gäddor upp till ca 2kg och abborrar största ca 9hg nästan varannan fisk är skarvbiten det är fågelnäbb syns på såren fördj*ligt tråkigt har aldrig varit med om den omfattningen av skadad fisk som nu i Mälaren.
Gösen verkar ha klarat sig bättre i varje fall dom större dom mindre är nog uppätna av skarv och i Bryssel skiter dom i ifall vi översvärmas av skarv samma problem i Finland jag säger bara fy fan för inkompetent byråkrati.

gösen72
2009-06-27, 17:11
Skarven är en katastrof för fisket då dom belägrar insjöar, eftersom dom är havsfåglar och har sjuka behov av mat.
skjut jävla.

Husssar
2009-06-27, 20:03
skarven är en jävla fågel. Först äter den fisk så in i helvete, sen när dom bajsar så är deras bajs så surt så dom försurar området. Hörde om en Ö i Östergötland som blivit i helt försurad. Så avskjutning vore inte fel. inte bara från fiskesidan :)