handdator

Visa fullständig version : Angeldon

feffe
2003-12-13, 15:11
Undrar hur knallkorken smäller??
Tacksam för svar, tänkte börja angelfiska i vinter!!

BeBest
2003-12-13, 15:47
Den smäller högt! :)

DEt finns en anordning som du ska placera knallkorken i. Anordningen har en mojäng som är fjäderbelastad och slår mot korken när den utlöses av att linrullen börjar snurra. Rullen snurrar när förslagsvis en gädda tagit betesfiske och börjar simma iväg.
Be folket i butiken visa dig hur du apterar korken och triggar ”hammaren”.

lillgustaf
2003-12-13, 16:23
här uppe så tror jag dom har slutat sålt knallkorkar.
pga. att dom smäller i lastbilarna som fraktar dom och att när dom öppnat paketen dom ligger i så har dom också smällt

olle
2003-12-13, 16:30
grejen är det att min morfar köpte angeldon på en marknad men fattar inte hur knall korken ska smälla!!
är det nå på rullen som slår när fjäder eller??
rita gärna!!!

Rasmus
2003-12-13, 17:12
Tror inte du har nån mekanism på dina don annars hate du sett den

feffe
2003-12-13, 17:40
Kan man köpa sånna???

BeBest
2003-12-13, 18:54
Originally posted by feffe
Kan man köpa sånna??? Det ska gå.

Farb
2003-12-13, 19:34
En bild säger mer än tusen ord! Frågor?

olle
2003-12-13, 23:32
är det stålpinnen som snärttar till är det då fjäder slår igen????

pontus
2003-12-13, 23:48
Japp! Det sker som en följdreaktion när sprötet fjädrar tillbaka.

Push-Up
2003-12-14, 01:17
Används knallkorkar än idag?

Stizo
2003-12-14, 01:25
Kör ismete istället. Då kan man ha tex en ålbjällra som nappindikator.

Dessutom är det mycket roligare.

Lazinko
2003-12-14, 01:35
Jag ska nog köpa ismetespö senare i vinter, om det blir is villsäga... annars kör jag med haspelspöt somvanligt

BeBest
2003-12-14, 05:50
Den modell av knallkorksalarm du ser på bilden är den klassiska varianten. En mycket väl fungerande modell men den är kändslig för vindfällningar. Vinden kan nämligen blåsa linan av signalfjädern och det får fjädern att utlösa slagmekanismen. Det kan bli rena kriget på isen om vindkårarna kommer från olika håll.
Om vinden kommer stadigt frår ett och samma håll sätter man donet så att fjädern böjs mot vinden. Då kan inte linan blåsa av lika lätt men när vinden är kyttig fungerar inte den tekniken.

Vissa kluriga angelfiskar bygger därför om sina don. De gör ett litet hack i spolväggen och placerar slagmekanisken så att när rullen börjar snurra kommer hacket att stöta till slagmojängen. Det blir en säkrare larmanordning. Jag har sett det där på bild i någon gammal FJ elle FFA men kommer inte ihåg detaljerna exakt.

Farb
2003-12-14, 12:37
Originally posted by BeBest
Vissa kluriga angelfiskar bygger därför om sina don. De gör ett litet hack i spolväggen och placerar slagmekanisken så att när rullen börjar snurra kommer hacket att stöta till slagmojängen. Det blir en säkrare larmanordning. Jag har sett det där på bild i någon gammal FJ elle FFA men kommer inte ihåg detaljerna exakt.

Har själv experimenterat hejvilt med denna modell men tyvärr funnit den ganska dålig pga 1. man kan inte fylla rullen med så mycket lina man vill vilket gör att fisket blir begränsad till grunt fiske. 2 när man tar bort en tårtbit ur spolen får man lättare överslag på linan dvs när en gädda rusar ordentligt så roterar spolen i så hög hastighet att linan lätt har en tendens att hoppa runt spolen och träpinnen vilket gör att det blir tvärstopp.= förtvivlan.

Men forskningen pågår för fullt i mitt lilla lab :)

Push-Up
2003-12-14, 13:03
Större spolar för att undvika övervavning, firelinespolar och liknande är klockrena!!!!