Visa fullständig version : Fox System Drifter
Tänkte hör om någon har testat Fox System Drifter och kan delge lite erfarenheter och tips.
Stenbocken
2003-12-17, 02:48
Vad vill du veta? Jag hade kanonfiske med segelflöte i måndags.. Generellt kan man ju säga att det är snordyrt, så det kan verkligen löna sig att tillverka egna. Senast körde jag i en liten sjö där det är båtförbud och det finns ett vegetationsbälte och en liten djuphåla ungefär 80-100 meter från land, som jag inte kan nå med vanligt mete eller spinn. Varje gång flötet driftat in i det området klippte det på. Visserligen fick jag fisk både på spinn och ordinärt flötmete, men inte lika frekvent och inte samma storlek som i det heta området.
Flugspöviftaren
2003-12-17, 06:53
Finns det någon länk, där man kan läsa om segelflöte?
Dyrt? De kostar ju mindre än ett "jerkbait". Det som är dyrt är att köpa nya segel (eftersom de lossnar titt som tätt). I alla nyare engelska gäddböcker finns utförliga instruktioner. Jag föredrar multirulle till segelflöte.
Hur svårt är det att göra egna segel...? :-)
Kommer en artikel om det på min sida snart.
det stod ju i en FFA tidning för några nr sedan om segelflöte
DanneStock
2003-12-17, 15:37
Originally posted by m@
Hur svårt är det att göra egna segel...? :-)
Kan försvara limnos och berätta att han faktiskt gör egna segel:-) Segelflötet ger en helt ny dimension till flötmetet. Rekomenderas varmt!
Segelflöten kan man bygga med flugsmällor?
Stenbocken
2003-12-17, 15:59
Limnos: Allt är ju relativt :-) 300 spänn för de grejorna är ju hutlöst. Ganska stor skillnad i framställningstid och materialkostnad om man jämför med t.ex ett handtillverkat jerkbait. FOX skäms ju inte för sig att ta rejält betalt för smågrejer om man säger så. Bra exempel är när de köper in billigaste batterierna de kan lägga vantarna på för någon krona, förpackar de två och två i en FOX-kartong, och vips kostar de hundra spänn i fiskebutikerna.. Eller baitpoppers för 60 bagis:-)
Är inte FOX Som tar bra betalt, det är svenska affärer, Fox betena kostar 9.9£ i england dvs. 125 svenska kr, så tar svenska affärerna priset gånger 2 plus lite till....
300:-? Sporting tar 150 för Drifter system.
Stenbocken
2003-12-18, 00:45
Jag hittade inte mina gamla segelflöten bland bråten i garaget, så jag var tvungen att köpa nya. 299 spänn exkl. rabbatter på Berras. Att svenska affärer lägger på är ju ingen nyhet, det har ju avhandlats på en hel del trådar redan. Vi får väl se hur länge det håller i nätbutikernas tidsålder...
DanneStock
2003-12-18, 01:08
Men kan ingen förstå att svenska butiker betalar typ lika mycket för en produkt, som brittiska butiker kan sälja den för?
Jag hittade gös- och gäddset för 85kr styck för med segelflöte i. Och jag fick 30 % rabatt pga. jag köpte ganska mkt: 15 % på vita prislappar, 50-80 % på sommar fiskegrejor plus dem 30 % på dem set som jag sa. Det blev billigt. Detta hände i hostas på en lokalbutik som stängdes.
Jag var i Göteborg i måndags på Stjänås Sportfiske och jag köpte massa saker på rea: drag halva priset, jiggar med PowerBait 25-30 % av det vanliga priset, och på dem sakerna som inte var reade fick jag 15 % rabatt. Min fru skulle på en kurs där och jag följde med gratis.
Och man kan köpa på KurresFiskeshop Darts segelflöte för 39kr. Jag förstår inte hur man kan hitta segelflöte för ~150 kr styck.
Alltså jag vill säga att jag köper för det mesta på rea eller om jag kan pruta ner priset.
Ok, jag kolade hur ser det ut Fox System Drifter och jag förstår att det är en annantyp av segel flöte. Man jag klarar mig med den "vanliga" än så länge, eller??? Det ser mkt bra ut det systemet.
Stenbocken
2003-12-18, 13:41
Danne: Nåja, riktigt så illa är det faktist inte. Däremot är konkurrensen en helt annan i England, så de jobbar inte med samma påslag som sina svenska motsvarigheter. F.ö kostar motsvarande foxgrejor en TREDJEDEL i england, så även om de köpte direkt från butik istället för grossist och la på 100 % skulle det vara en hundring billigare i det här fallet. Klart att butikerna tar betalt så mycket de kan, men om man inte är flexibel kommer näthandeln att få ett ännu bättre fotfäste. Själv är jag kluven, jag vill gärna ha kvar butikerna och deras närhet och utbud, men jag har ingen lust att betala överpriser. Ponera att man köper fiskegrejor för 15 000 om året, och kan få samtliga varor till halva priset eller ännu billigare över nätet. Du tjänar alltså minst 7 500 årligen efter de premisserna. De pengarna kan du antingen köpa mer, eller bättre grejor för eller muta frugan för fler fiskedagar, eller t.o.m lägga på annat än fiske.
Kanske ska tillägga att Danny-boy jobbar på en butik ibland och vet vad de köper in fox-saker för iaf...
DanneStock
2004-01-08, 17:26
Jag VET att svenska sportfiskebutiker inte går med några jättevinster. Speciellt inte ett år som detta. Då går det inte att sänka marginalerna. Skulle butikerna sänka marginalerna på foxgrejor bara för att dom är så dyra. Då skulle ingen butik vara intresserad av att ta in foxgrejor. Marknaden bestämmer priserna och vi kunder är marknaden.