Visa fullständig version : Gösfiske Ekoln ( Uppsala)
GösMicke
2009-07-10, 10:53
Hej jag skulle behöva lite fiske tips om var man hittar gösen i ekoln? Jag har provat vid vreta udd, vid djupbranten in mot viken som går in mot hammarskog, samt en friliggande grundplatå där djupet gått från 30 till 14-15 meter mellan skarholmen och vreta udd., men efter någraturer är jag fortfarande utan gös.
En fråga till är var i Ekoln det är tillåtet att trolla på TDA kortet?
Tacksam för snabba svar gärna PM.
Tack på förhand /Micke
uppsalakille
2009-07-10, 11:02
vart man får vara står ju i boken som medföljer då man köper tda kortet ju
annars gå till baka dit du köpte det å hämta den så har du ju all info
GösMicke
2009-07-10, 11:05
Jag har bara testat att jigga lite gös hittills men funderar på att köpa TDA kortet och börja trolla lite.
Asp-mannen
2009-07-31, 11:43
Behöver man nått slags fiskekort för att få trolla i Ekoln? Det har jag aldrig hört talas om faktiskt.
Old Firehand
2009-07-31, 13:00
Hej jag skulle behöva lite fiske tips om var man hittar gösen i ekoln? Jag har provat vid vreta udd, vid djupbranten in mot viken som går in mot hammarskog, samt en friliggande grundplatå där djupet gått från 30 till 14-15 meter mellan skarholmen och vreta udd., men efter någraturer är jag fortfarande utan gös.
En fråga till är var i Ekoln det är tillåtet att trolla på TDA kortet?
Tacksam för snabba svar gärna PM.
Tack på förhand /Micke
Hej Mikael "GösMicke" Andersson;
Förr, på 1970-talet och 1980-talet, trollade vi i Team Saida mycket och ofta på Ekoln, 40-60 kvällar per säsong, och då fick vi genom flitigt nötande lära oss var och vad Gösen högg på under olika tider på dygnet samt även under vår, sommar och höst.
Vi fick ofta Gös utanför Dalbyviken, Käringarslet, Sandtaget och Skaris...men även på andra platser och vi trollade aldrig nära stränderna.
Jämförde vi Mälaren och Ekolns humusbruna vatten och i det närmaste obefintliga siktdjup med det nästan kristallklara vattnet med flera meters siktdjup på Norra Björken såg vi en påtagbar skillnad mellan Gösens huggperioder under dygnet. På Norra Björken hugger Gösen än idag bäst 1,5 timme före solnedgången till 1,5 timme efter solnedgången samt 1,5 timme före soluppgången till en dryg halvtimme efter.
På Ekoln kunde vi vid vår trolling få Gösen att hugga mitt på blanka eftermiddagen till cirka en timme efter solnedgången. Ibland när vi runt midsommar stannade kvar på Ekoln och trollade hela natten högg Gösen riktigt bra sent på kvällen och huggen glesnade i takt med att det blev mörkare. Strax före soluppgången till en timme efter kunde det bli riktiga huggruscher.
Visst är platserna viktiga när man trollar Gös på Ekoln, men betesval, fiskedjup och trollingfart samt tid på dygnet är lika viktiga för att få Gös. Fiskar man på platser där det finns gott om Gös lär man sig mycket och kan journalföra sina erfarenheter inför kommande fisketurer och fiskesäsonger. Fiskar man på platser där det är ont om Gös lär man sig ingenting...
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!