handdator

Visa fullständig version : Får inte på dubbingen! HJÄLP!!!

fiskarlinus
2009-07-29, 17:37
Jag har precis börjat binda flugor och har stött på ett problem.
När jag ska sätta på dubbingen på linan så stannar den inte där utan glider av direkt.

Jag upptäckte detta efter att jag hade köpt ett flugbindarset och insett att där saknades vax.
É de det som é prblemet, att jag saknar vax?

Guideline
2009-07-29, 18:13
Ta väldigt lite dubbing, och när du tycker att det ser för lite ut, så tar du hälften av det..
Du kan fukta fingrarna lite och sen tvinna dubbing runt tråden, Bättra att ha på dubbing flera ggr änen gång.

lycka till.
/Jörgen

Sg
2009-07-29, 20:00
ta lite dubbing åt gången, tvinna bara åt samma håll (rulla alltså inte fram och tillbaka mellan tumme och pekfinger utan bara ena hållet)

I värsta fall, använd vax. Men försök göra det utan vax. Vissa dubbingprodukter är mer svårdubbade än andr

Ekaa
2009-07-29, 20:18
Finns ju även dubbing-Twister att köpa och använda, men då får du mycket "yvigare" kropp.

fiskarlinus
2009-07-30, 17:35
OK, tycker att jag har tatt lite i taget men ska testa med ännu mindre.
Ska testa det där med att bara tvinna åt ett håll, har alltid tvinnat fram och tillbaka.

akka
2009-07-30, 19:17
själv så tar jag bara lite dubbing sen gnuggar jag som fast den på tråden funkar kanon för mig så ! :wow::wow::wow:

karki
2009-07-30, 20:00
Lite åt gången. Ytterst lite.
Vax är att rekomendera. Vet dock inga nackdelar med vax, kanske "SG" kan svara på?

Jag använder iallafall vax, funkar klockrent.

Malone
2009-08-01, 00:05
Jag har aldrig använt vax så det kan jag inte säga så mycket om. Det jag använt och kan garantera funkar är fästvalla för längdskidåkning. Swix röd är jättebra!

Bowen
2009-08-01, 00:20
Gör en "dubbingögla" istället och tvinna dubbingen på plats... Sök på nätet så hittar du hur du skall göra

fiskarlinus
2009-08-01, 10:22
Ok, har "googlat" lite men inte hittat nåt.
Kan nån hjälpa?

Guideline
2009-08-01, 12:28
En dubbingöla kallas även paraloop, tror jag.
När du kommit ner till krokböjen drar du ut ca 15-20 cm bindtråd då får du en ögla, linda ´fast den och gå upp med bindtråden. Lägg lite dubbing inne i öglan och tvinna, bygg upp kroppen genom att linda dubbing upp, linda motvarv mot bindtråden.

Bowen
2009-08-01, 17:53
Fiskarlinus, det finns ju massor på "google" Leta lite?
Här är en annan tråd på FS som tar upp ditt problem med.
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=20585

Sg
2009-08-01, 18:51
Lite åt gången. Ytterst lite.
Vax är att rekomendera. Vet dock inga nackdelar med vax, kanske "SG" kan svara på?

Jag använder iallafall vax, funkar klockrent.

Kroppen blir tyngre, vissa dubbingar kan skifta färgkulör med vax samt att när det blir varmt smälter det och det som såg ut att sitta så bra kan då bara lossna.

Men det finns fördelar med.