Visa fullständig version : Heta platser på/runt Gotland!
ArturSöderlund
2009-08-14, 19:04
Hejhej! Någon som bor på gotland här på FS? Jag undrar lite om vi kan tipsa varandra om heta ställen på gotland och andra andvändbara saker inom Gotland.
(gärna från land)
Insjö:
Jag kan tipsa om Fardume träsk men där behövs markägarens tillstånd.
Tingstäde, Lite åar på Gotland,Bläsebrottet.
Och för Havsöring: Ygne, Högklint Utanför kruttornet,Snäck, Söder om hamnen, Burgsvik, Allmänt runt kusten med mycket stenar och varierande vattenmiljö.
Torsk finns vid solnedgången vid Visby Hamns pir men vet folk som fått torsk när dom fiskat havsöring i solnedgången också.
Tipsa på så blir det en bra och fungerande tråd! ;) :cheers:
/Artur
Är gute och har precis fått upp ögonen för hur kul fiske är. Har varit i träsket och hyrt båt två grr. På piren i hamnen ett 10 tal grr. samt på digerhuvud på fårö en hand full grr.
Har fått endel torsk på hamnen och frö. Samt aborre i träsket. Tjejen hade en typ 2kg gädda på kroken men den släppte precis inne vid båten.
Men jag vill gärna ha tips på flera bra ställen att fiska på. Gärna tips på vart man kan hyra båt för det var skoj. Samt vart man kan fiska och efter vad från land.
Har inga vadare så det måste vara från land/brygga osv...
Har ett 9 fots haspelspö och drag och vobblar osv... inga profs grejor men det får duga till mig så länge.
Tipsa gärna om vart och vad med för drag osv man skall fiska och vilka tider på året. Är typ helt grön på fiske började fiska i våras, så alla tips mottages varmt.
Alla inlandsvatten är privata och kräver därmed markägarens tillstånd, och i ett par fall kan man lösa det med fiskekort. Detaljer om det hittas på www.fiskelandgotland.se. Fisket är annars bra i "träsken" som sjöarna kallas, då yrkesfisketrycket oftast är obefintligt.
Kusten är fri för fiske och även om det inte var som förr, finns det hyggligt bra med fisk bara man tänker till lite. Man skall bara läsa på ordentligt om fredningstider och fredningsområden innan man ger sig ut (kolla www.fiskelandgotland.se).
Öring finns runt ön hela året även om vinterhalvåret är bäst och pallarna utefter nordostkusten sägs leverera bäst, antagligen för att det fiskas mest där. :D :D :D Det fångas öring även under sommarhalvåret, men då är det sen kväll, natt och tidig morgon som gäller. Vadare ökar i allmänhet chanserna till fångst väsentligt.
Sommarfisket utefter nordostkusten är helt OK och långt ifrån välutnyttjat. I mina ögon klart underskattat. Pigga gäddor i 2 - 6 kg klassen är vanliga när vattnet är lite upprört och vädret inte inbjuder till bad. Fina dagar letar man upp onaturliga hålor och gamla installationer orsakade av mänskligheten under förrförra seklet. Där huserar de grövsta abborrarna jag sett i östersjön och med lite tur kan man plocka 1kg+ fiskar. Hålorna kan även hålla större gäddor, men de brukar vara lite trixiga att få på kroken.
Skrubban
2009-08-18, 11:04
Är själv gotlänning och passionerad sportfiskare (fnv läser jag på sportfiskeakademin i forshaga).
Jag rekommenderar varmt ett besök på fishyourdream.com
http://fishyourdream.com/se/gotland/index.shtml
Här får man väldigt mycket bra information om sportfisket på Gotland, dessutom finns guide att tillgå om man känner sig lite osäker och vill ha heta tips om platser osv..
Väl värt ett besök!
Vänliga hälsningar
Jocke
Anton_Larsson
2009-08-20, 01:34
Ingen som fiskar mycket gädda på södra gotland?
bump
Även jag har börjat få upp ögonen för fisket här på gotland. Jag är relativt nybörjare men jag har inhandlat det mesta som man behöver nu för att komma igång i sommar.
Än så länge har jag bara fiskat lite i visby hamn och lite i en hamn åt snäck-hållet. Men har ej fått något.
Vad är det för pir man skall stå på i visby hamn? Står man på utsidan av den piren jag tänker på så är det väldigt mycket sten och rätt grunt och andra sidan av den piren(insidan av hamnen) får man inte vara.
Men jag planerar på att sticka upp till tingsträde nästa vecka och testa fiskelyckan där.
Ingen som vet om man kan köpa maggots här på öjn?
Alessandro
2010-06-17, 14:49
bump
Även jag har börjat få upp ögonen för fisket här på gotland. Jag är relativt nybörjare men jag har inhandlat det mesta som man behöver nu för att komma igång i sommar.
Än så länge har jag bara fiskat lite i visby hamn och lite i en hamn åt snäck-hållet. Men har ej fått något.
Vad är det för pir man skall stå på i visby hamn? Står man på utsidan av den piren jag tänker på så är det väldigt mycket sten och rätt grunt och andra sidan av den piren(insidan av hamnen) får man inte vara.
Men jag planerar på att sticka upp till tingsträde nästa vecka och testa fiskelyckan där.
Ingen som vet om man kan köpa maggots här på öjn?
Zoo center borde ha, kolla med dom,
http://www.foretagsinfo.se/visby-zoo-center-1175347.html
Monkey D Ruffy
2010-07-01, 21:09
Tänk bara på att det är olagligt på att fiska på piren i Visby hamn.
Rasmussoder
2010-07-19, 00:12
Vart i Burgsvik fiskar du när du fiskar där Artur? Vad fiskar du med? :)
rookie2010
2010-07-30, 19:34
Tänk bara på att det är olagligt på att fiska på piren i Visby hamn.
WHAT??
e det förbjudet att stå på vågbrytaren i hamnen å fiska?
rookie2010
2010-07-30, 19:38
Var i närheten av Visby är det bäst att bottenmeta flundra?
Och var är et bäst på ön överhuvudtaget?
Hur är det att fiska från den lilla piren bakom sjukhuset? Kommer man tillräckligt långt ut där?
vad ja kan se på sjökort från eniro är det bara från vågrbrytaren man når lite djupt vatten från land
ArturSöderlund
2010-08-09, 10:54
Var i närheten av Visby är det bäst att bottenmeta flundra?
Och var är et bäst på ön överhuvudtaget?
Hur är det att fiska från den lilla piren bakom sjukhuset? Kommer man tillräckligt långt ut där?
vad ja kan se på sjökort från eniro är det bara från vågrbrytaren man når lite djupt vatten från land
Alltså bäst och bäst, det är svårt och veta men jag har fått flundra längst ut på vågbrytaren.
Piren bakom sjukhuset är rätt grund men duger gott har fått en del havsöring där endå.
Monkey D Ruffy
2010-08-14, 22:36
WHAT??
e det förbjudet att stå på vågbrytaren i hamnen å fiska?
Är inte 100 på att det är det, men har sett två poliser gå ut till ett par som fiskade där längst ute.
Men det skulle inte förvåna mig, då det är en grind som stopp för att man inte skall komma upp på piren. Finns dock andra sätt att komma upp.
Olje piren söder om hamnen är grindad och tillträde förbjuden, förr när allmänheten var tillåten att gå ut på den bjöd gamla oljepiren på bra fiske efter flundra och strömming. Angående vågbrytaren som börjar i norra änden av hamnen så har kommunen sagt att de inte vill att folk ska vistas därute efter ett dödsfall för några år sedan. Piren består ju av stora stenar och det är lätt att snubbla och slå sig väldigt illa. Visby hamn är ju som bekant en feststad på sommaren och många "festprissar" tycker tydligen att det är en briljant idé att traska ut på den gamla vågbrytaren. Min erfarnheter är att polisen inte stör vanliga sportfiskare som vistas därute om de bara uppför sig ordentligt. Om polisen väl kommer ut så får man bara lämna platsen, inga böter eller beslagtagen utrustning i och med att egentligen inte är fiskeförbud där utan ett tillträdesförbud.
//Mattias
Jag minns att det brukade gå hett till på Tofta skjutfält när det begav sig :cool1:
Monkey D Ruffy
2010-09-08, 15:30
Någon som vet vart man kan flugfiska efter öring, förutom på kusten? Det enda jag har hittat är Gothemsån, men vet inte på vilken sträcka dom finns..?
Old Firehand
2010-09-08, 15:46
Hej Artur Söderlund;
Kontakta Nicka Hellenberg som bor på Gotland. Han fiskar bl.a. Gädda och Havsöring runt Gotland samt är fiskeskribent hos tidningen FiskeJournalen och sitter med i redaktionen hos Fiske.Nu. Du kan nå Nicka Hellenberg via mail nicka@hellenberg.se. Kanske har han tid att ta dig med på en Havsöringstur till hösten eler berätta lite Var, När, Hur om fisket runt Gotland.
Go for the Big Trouts!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar rräcker längst!
Old Firehhand
Är det någon som har dragit någon HÖ nu efter sommaren.
Vet någon vad det är för temp i vattnet?
Fraggelsmurfen
2010-09-09, 19:17
Tjena!! Äntligen ett par fiskare på samma ö som jag! Jag tänkte prova på fiske med multirulle som jag köpt på nätet men jag har ingen aning om hur man fäster linan! E det samma princip som haspelrulle? Tips på grymt bra fiske är sike träsk på fårö! Fick ca 20 abborrar och 5 gäddor i helgen. fördel med båt men det finns en brygga man kan stå på!
Alessandro
2010-09-23, 23:41
Fast det är väl privat vatten?
Multirulle du trär igenom linspridaren (öglan) och sen fäster du linan på axeln.
Old Firehand
2010-09-24, 00:12
Hejhej! Någon som bor på gotland här på FS? Jag undrar lite om vi kan tipsa varandra om heta ställen på gotland och andra andvändbara saker inom Gotland.
(gärna från land)
Insjö:
Jag kan tipsa om Fardume träsk men där behövs markägarens tillstånd.
Tingstäde, Lite åar på Gotland,Bläsebrottet.
Och för Havsöring: Ygne, Högklint Utanför kruttornet,Snäck, Söder om hamnen, Burgsvik, Allmänt runt kusten med mycket stenar och varierande vattenmiljö.
Torsk finns vid solnedgången vid Visby Hamns pir men vet folk som fått torsk när dom fiskat havsöring i solnedgången också.
Tipsa på så blir det en bra och fungerande tråd! ;) :cheers:
/Artur
Hej Artur Söderlund;
1987 och 1988 var jag med och fiskade Lax vid Laxtrollingtävlingar runt Gotland, tävlingar som anordnades av Gotland turistförening. Från den tidens Laxtrollingelit var kändisar med och trollade runt Gotland som Jan Olsson (Mr Trolling), Stig Söderström, Gösta Wadh, Johan Abelsson, Lennart "Sjötorpsmaffian" Larsson, Peter Sundelin (Normark Scandiavia), Tomas Storm, Ingvar och Peter Lindström (Fiskarnas) och ett 20-tal andra Laxtrollare. Jag trollade två år med Johan Abelsson (idag Wildwater Fishing) i hans 21 fots Chris Craft Sea Hawk runt Fårö.
I slutet på 1980-talet och början på 1990-talet fick jag den stora äran och glädjen att flera gånger få tävlingstrolla efter Lax och Öring med hockeytränaren Thomas Storm från hans Flipper 640 Fisherman på Vänern och även på Östersjön åtskilliga distans öster om Gotland runt Klints bankar. Vi hade med ett 15-tal andra båtägare kommit överens om att träffas ute vid Klints Bankar en blåsig och solig dag i slutet av oktober. Thomas Storm och jag blev ensamma därute och fiskade Lax. Ingen av de andra båtarna hittade ut eller vågade sig ut när Gotland hade försvunnit ur sikte. Bättre och sjödugligare båt än Flipper 640 har jag aldrig tidigare varit ombord på.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Alessandro
2010-09-24, 00:14
Hej Artur Söderlund;
Kontakta Nicka Hellenberg som bor på Gotland. Han fiskar bl.a. Gädda och Havsöring runt Gotland samt är fiskeskribent hos tidningen FiskeJournalen och sitter med i redaktionen hos Fiske.Nu. Du kan nå Nicka Hellenberg via mail nicka@hellenberg.se. Kanske har han tid att ta dig med på en Havsöringstur till hösten eler berätta lite Var, När, Hur om fisket runt Gotland.
Go for the Big Trouts!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar rräcker längst!
Old Firehhand
Lägg till att han är fiskeguide och tar självklart betalt för sina tjänster.
Old Firehand
2010-09-24, 19:30
Lägg till att han är fiskeguide och tar självklart betalt för sina tjänster.
Hej Alex Mc Fire;
Jag nämnde Nicka Hellenberg som lokalt orienterad runt Gotlands Havsöringsstränder, men hade inte en aning om att Nicka även är fiskeguide. Däremot vet jag att jag sedan 6-7 år tillbaka står allra högst upp på Nicka Hellenbergs "Persona non grata"-lista... ända sedan jag gratulerade Nicka på Fiske.Nu´s Planket till en nyfångad Gädda och undrade om det var hans senaste personbästa...
Johan Abelsson är en personlig vän tilll mig sedan vi fiskade havsöring tillsammans i slutet av 1970-talet. Johan Abelsson är också välkänd fiskeguide sedan början av 1980-talet och tveklöst en av Sveriges skickligaste Lax- och Öringfiskare.
Jag har fiskat med Johan Abelsson i flera norska laxälvar, i Atlanten utanför Hitra och Fröja, nere i Pukaviken, i Vänern och på många platser i Stockholms och Trosa skärgård.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Alessandro
2010-09-24, 22:30
Hej Alex Mc Fire;
Jag nämnde Nicka Hellenberg som lokalt orienterad runt Gotlands Havsöringsstränder, men hade inte en aning om att Nicka även är fiskeguide. Däremot vet jag att jag sedan 6-7 år tillbaka står allra högst upp på Nicka Hellenbergs "Persona non grata"-lista... ända sedan jag gratulerade Nicka på Fiske.Nu´s Planket till en nyfångad Gädda och undrade om det var hans senaste personbästa...
Johan Abelsson är en personlig vän tilll mig sedan vi fiskade havsöring tillsammans i slutet av 1970-talet. Johan Abelsson är också välkänd fiskeguide sedan början av 1980-talet och tveklöst en av Sveriges skickligaste Lax- och Öringfiskare.
Jag har fiskat med Johan Abelsson i flera norska laxälvar, i Atlanten utanför Hitra och Fröja, nere i Pukaviken, i Vänern och på många platser i Stockholms och Trosa skärgård.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Alltid lär man sig något, jo han guidar både ihop med fishyourdream och i egen regi sedan ett par år tillbaka, du är inte ensam på denna lista.