Visa fullständig version : Motor isborr
greenlock
2009-12-14, 12:12
:sun:Var i sverige kan man hitta den billigaste isborren 200mm skulle vara tacksam för snabba svar. isen håller på att lägga sig
MHansson
2009-12-14, 12:24
Nu till första isen behöver du ingen motorborr!!!
Men tror det är samma pris på 200mm 250mm
olssonsfiske skulle jag kunna rek!
Hej.
Billigast blir nog (om du ska köpa nytt) att du köper en jordborr på Jula och sedan en lös spiral som du kopplar ihop.
Vet andra som gjort så.
Hej.
Billigast blir nog (om du ska köpa nytt) att du köper en jordborr på Jula och sedan en lös spiral som du kopplar ihop.
Vet andra som gjort så.
Det funkar helt underbart.
:cheers:
greenlock
2009-12-14, 18:37
Hej.
Vet andra som gjort så.
kan man byta skär/spiral från jordborr
kan man byta skär/spiral från jordborr
Man skaffar en adapter och byter spiral.
<------- Här ser du mannen myten och uppfinnaren till jordborrs idén :elgura:
Du köper antingen en ny sprial från tex Mora eller så tar du din handborrade spiral och tillverkar (svetsar eller svarvar) en adapter så kan du snabbt skifta mellan handborrning på tunna isarn och sedan motorborrning på de tjocka isarna.
Här har du en film när keldor borrar med min jordborr.
(som förövrigt suger på att borra eftersom han inte lärt sig rensa hålet eller få upp lagomt med varv innan han sätter igång) :blah:
http://www.youtube.com/watch?v=0RaeC6X0KYc
greenlock
2009-12-14, 21:13
:fiska2:
Här har du en film när keldor borrar med min jordborr.
(som förövrigt suger på att borra eftersom han inte lärt sig rensa hålet eller få upp lagomt med varv innan han sätter igång) :blah:
http://www.youtube.com/watch?v=0RaeC6X0KYc[/QUOTE]
Ok ser ut som ni har lite kraftigare isar än här hemma.. mn det låter det skall kolla på det imorgon redan. men fästena för mora spiralen passar p jula monstret. hur länge har ni haft den där??
Roppin, ditt fyllo !! Det är ju min och Keldors borr han kör med där :) Kan också intyga att den funkar fint
Kört med den i ca 1år nu utan problem.
Och man kan köpa reservdelar via jula ifall något skulle gå sönder.
Pasi: BIG DEAL om det var eran sunkiga kopia av min borr eller Orginalet? :fisk:
Din var en prototyp våran är den fulländade maskinen, utan glapp.... :winner:
Sådet så..
Din var en prototyp våran är den fulländade maskinen, utan glapp.... :winner:
Sådet så..
Sluta träta och visa lite bilder med beskrivning på hur ni gjort istället :ordning:
Har en Mora lazer 200mm, hur mycket mod behövs för att jula-motorn ska passa ?
Ska ta och fota av adaptern i morgon, när jag kommer åt borren, men allt vi gjorde var att tillvärka en liten mellanbit mellan motor och spiral.
Det kan inte ha varit svårt, Pasi lyckades...... Roppin också.... ;)
Hittade reservtappen.. Så här får du se hur mellandelen ska se ut, går säkert göra på fler sätt, men det här funkar.
http://www.fiskesnack.com/forum/picture.php?albumid=255&pictureid=3122
Ps: Tappen är 16mm,syns dåligt på bilden och djupet på hålet ska vara 45mm, hålen för låsningen mot motor och spiral mätas enklast på dom dom grejer man har tänkt att använda sig av.
Har du mer frågor så hör av dig. :cheers:
Bäst att en yrkeskunnig uttalar sig !! Jag svarvade en tapp som passade in i Julas motorborrsfäste och i andra änden in i borrspiralen . Keldor kan lägga upp bild och mått då han har borren hemma hos sig.
Ett tips är att om man inte har tillgång till ngn maskinutrustning mm så kan man fara förbi Lernia eller ett gymnasium och be ngn elev svarva åt en för en tia :fisk:
Där ser man, keldor han lägga upp bilden medans jag skrev :) Jo , glömde ju säga att man skulle borra upp hålet också , då man använder sig av en massiv bit.
Så skaffa en massiv bit som är ca 30mm i diameter som man borrar upp till 20mm. Sen vänder man på biten i svarven och svarvar ner axeln till 16mm.
Keldor glömde skriva hur djupt hålet är ?
Nää då det står där (45mm) ;)
greenlock
2009-12-16, 09:48
Skönt!!
Det krävs lite hanverk med andra ord skall köpa en bit metall och kolla om det finns ngn glad ungdom som vill tjäna lite pengar.. det skulle vara helt under bart om man kunde få en bild serie på hur du/ni har gjort för att få det att fungera. texten är förstålig men bilder säger mer en tusen ord!!
Tack grabbar !
En pryl till som jag inte har, men absolut "behöver" :D
Nu har vi väl kanske bara testat att borra en ca 100 hål med våran utan problem. Men med våran istjocklek så motsvarar det väl 500 hål i södern :)
Visst, inte samma kvalla som en normark, men fullt godkänd utan ett strul. Roppin hade väl ett problem med sin och då var det bensinslangen som hade lossnat
Nu har vi väl kanske bara testat att borra en ca 100 hål med våran utan problem. Men med våran istjocklek så motsvarar det väl 500 hål i södern :)
Visst, inte samma kvalla som en normark, men fullt godkänd utan ett strul. Roppin hade väl ett problem med sin och då var det bensinslangen som hade lossnat
Nja, 200mm borr börjar bli riktigt jobbig redan vid 30cm kärnis och det hade vi förra säsongen, upp till 40 cm på sina ställen.
Är inte avundsjuk på era isar...alls faktiskt :cheers:
Nja, 200mm borr börjar bli riktigt jobbig redan vid 30cm kärnis och det hade vi förra säsongen, upp till 40 cm på sina ställen.
30cm är ju rena drömmen :) Nu då man har skaffat motor blir allt över 20cm jobbigt :)
Man blir stark och seg i både kropp och psyke av att borra med handjagare =) Och sen är ju kärnis det finaste man kan borra i, går lätt och smidigt. 30 cm känns ju typ som att man aldrig har borrat i så tunn is. Jag har borrat 5 hål på raken utan vila en gång. Då var isen precis så att mora spiralen räckte igenom och av sandwich-typ med slask och vatten imellan så att borret verkligen suger fast. Den gången kan jag medge att jag var spyfärdig. Men har ingen tanke på att skaffa motorborr, är ju bara bökigt att släpa runt på, speciellt med isläget som råder i "södra sverige". Kanske att jag skulle skaffa en med förlängare om jag fick för mig att börja med typ rödingpimpel på kalfjället. Men då är man ju skoterburen dessutom.
Om du ARI hade fiskat oftare med 200 handborr så skulle du föredra motorn. Absolut inget bök att transportera ut på isen, finns ju pulkor !
Och man behöver verkligen inte svarva någon addapter utan man kan istället köpa en krona till en motorborr och bulta direkt på jordborren!!
Blir lite "glapp" i sidled eftersom spiralen har någon millimeter grövre hål motför vad "drivaxeln" från motorborren har, men har fungerar hur bra som hellst ändå!
Om man vill stabilisera den lite så kan man svetsa på en liten rörstump så att utgående drivaxel från borren blir längre och på så sätt slippa glappet, men det är inget jag kommer orka göra, fungerar klockrent som det är i nuläget.
Direkt man gasar upp den i lite varv så fixar centrifugalkraften centreringen och glappet är som bortblåst!
Tror förövrigt att jag skulle borra ifrån eran skellefte kopia hur lätt somhellst :headbang:
Luleåbor alltså. De skall alltid köra med genvägar :blah: Lite glapp ?? Din borr kändes ju lika ostabil som keldors katt, hoho :fiska1:
Om du ARI hade fiskat oftare med 200 handborr så skulle du föredra motorn. Absolut inget bök att transportera ut på isen, finns ju pulkor !
Jag har ismetat här i norrbotten under en 10-års period. Det är drygt 10 år sen jag flyttade hit. Jag har fiskat nog så ofta. I perioder, varje ledig stund. Mora spiralen 200 har även jagats pimpelabborre och lake med. En vinter köpte jag en 250mm husqvarna motorborr men sålde den, endast använd några fisketurer, inget för mig. Sen att det inte har blivit så mycket fiske under senare tid är en annan sak. Jag har haft annat att göra och även fått nya intressen. Men det kunde väl knappast du veta? Mitt inlägg var bara en liten vänlig pik, med glimten i ögat, till "sörlänningarna". 30cm är verkligen inget att skaffa motorborr för tycker jag. Ät din gröt och borra för hand ;) Men alla får ju så klart göra som dom vill. Var en på mitt förra jobb som tog bilen till sin mamma och pappa för att äta middag varje dag. Föräldararna bor 200 meter bort...
Och man behöver verkligen inte svarva någon addapter utan man kan istället köpa en krona till en motorborr och bulta direkt på jordborren!!
Blir lite "glapp" i sidled eftersom spiralen har någon millimeter grövre hål motför vad "drivaxeln" från motorborren har, men har fungerar hur bra som hellst ändå!
Om man vill stabilisera den lite så kan man svetsa på en liten rörstump så att utgående drivaxel från borren blir längre och på så sätt slippa glappet, men det är inget jag kommer orka göra, fungerar klockrent som det är i nuläget.
Direkt man gasar upp den i lite varv så fixar centrifugalkraften centreringen och glappet är som bortblåst!
Tror förövrigt att jag skulle borra ifrån eran skellefte kopia hur lätt somhellst :headbang:
Man kan ju schimsa med lite plåt så blir det säkert tight.
Okej, en pik till de i söder :) Men undra vad som är lättare och tidsparande om man är 2st med 10 spön totalt ! Att bära ut en motorborr eller stå och svetta ner sig med en handjagare som tar en jäkla tid :)
Första 2 åren körde jag handborr 200 lazer och det är mycket teknik bakom det , men fyy vad jobbigt då isen blir borrens längd. Borrade så mycket att vi fick rikta handtaget 2ggr pga vi skelleftebor är för starka för vårat eget bästa ;)
Okej, en pik till de i söder :) Men undra vad som är lättare och tidsparande om man är 2st med 10 spön totalt ! Att bära ut en motorborr eller stå och svetta ner sig med en handjagare som tar en jäkla tid :)
Första 2 åren körde jag handborr 200 lazer och det är mycket teknik bakom det , men fyy vad jobbigt då isen blir borrens längd. Borrade så mycket att vi fick rikta handtaget 2ggr pga vi skelleftebor är för starka för vårat eget bästa ;)
Felet med laser, rantanen osv. är ju att skärvinkeln är alldeles för skarp för stora hål i tjocka sandwich-isar. Dem skär för mycket is per vevvarv och känns totalt värdelösa här. Många tycker ju att mora spiralen är en riktig skitborr men enligt min mening är det ultimata borret för våra förhållanden. Skärvinkeln är flackare så att man slipper kröka borrsvängen. Är ju bara att jämföra med att cykla upp för en brant backe med 1:a växeln kontra 12:an. Borret är dessutom billigt och har billiga extraskär och reservdelar.
Sen behöver väl inte allt vara så jäkla lätt alltid ;) Men man ska inte behöva gå hem med krokigt borr efter varje fisketur i alla fall.
själv tycker jag vanliga moran suger. tar ju 5 min för ett hål pga skärvinkeln . lasern är kanon om man är stark , mén efter 3 hål så måste man vila sig :winner: det är då motorborren gör sig bekväm :cheers:
själv tycker jag vanliga moran suger. tar ju 5 min för ett hål pga skärvinkeln . lasern är kanon om man är stark , mén efter 3 hål så måste man vila sig :winner: det är då motorborren gör sig bekväm :cheers:
Ja, tog det 5 minuter per hål för dig så förstår jag att du sökte efter andra alternativ. Men nu har du ju en motorborr i alla fall och kan vila dig nästan hela tiden ;)
Jag har ismetat här i norrbotten under en 10-års period. Det är drygt 10 år sen jag flyttade hit. Jag har fiskat nog så ofta. I perioder, varje ledig stund. Mora spiralen 200 har även jagats pimpelabborre och lake med. En vinter köpte jag en 250mm husqvarna motorborr men sålde den, endast använd några fisketurer, inget för mig. Sen att det inte har blivit så mycket fiske under senare tid är en annan sak. Jag har haft annat att göra och även fått nya intressen. Men det kunde väl knappast du veta? Mitt inlägg var bara en liten vänlig pik, med glimten i ögat, till "sörlänningarna". 30cm är verkligen inget att skaffa motorborr för tycker jag. Ät din gröt och borra för hand ;) Men alla får ju så klart göra som dom vill. Var en på mitt förra jobb som tog bilen till sin mamma och pappa för att äta middag varje dag. Föräldararna bor 200 meter bort...
Väldigt få människor som kan borra 10st 200mm hål utan att bli svettiga och det är det sista man vill bli på isen....
Själv har jag problem med mer än 2-3 hål när isen är 35-40cm fast jag äter gröt åtminstone 5 dar i veckan :cheers:
Man har väl helt enkelt begåvats med "IT-armar" :blah:
Väldigt få människor som kan borra 10st 200mm hål utan att bli svettiga och det är det sista man vill bli på isen....
Själv har jag problem med mer än 2-3 hål när isen är 35-40cm fast jag äter gröt åtminstone 5 dar i veckan :cheers:
Man har väl helt enkelt begåvats med "IT-armar" :blah:
Jag håller med dig, man ska absolut undvika att bli genomsvettig. Jag kör aldrig med täta flytoveraller. Tror inte att dom sk. ventilerande är bra heller. Är ju fortfarande skumplast innuti som flytelement och effektiv fuktspärr. Bra kläder som andas enligt lager på lager principen är det som gäller. Jag tar oftast av mig lagom mycket om jag ska anstränga mig fysiskt, tex pulsa långt till en fiskeplats eller borra ett flertal hål. Sen bara att ta på sig igen när det behövs. Bästa om det är riktigt kallt ute är ju materialutan andasmembran. Fukten fryser innanför membranet innan den har hunnit ventilera ut.
IT armar hihi... Inte är man någon muskelbyggare själv heller men helt ärligt så går det bättre att borra ju mer man håller på.
Man kan ju schimsa med lite plåt så blir det säkert tight.
Tror ej det pga att bult hålet sitter så grymt långt ned på borr axeln.. Däremot kanske det skulle gå att borra ett nytt hål lite längre upp på axeln eller på spiralen och på så sätt slippa det... Fast i min värld är det inga problem.
Och tycker man en motorborr är jobbig att dra med ut på isen så kan jag inte förstå hur man orkar borra 5 hål i rad och påstå att det skulle vara lättare?
En utilitysled så är allt löst och man slipper svettas eller anstränga sig.
Jag hade nog fixat glappet ändå. det kan inte vara bra för vevlager att det wobblar och glappar.
Nja, har väl inte påstått att det är lättare. Självklart är det lättare att låta en motor göra jobbet då motorn väl är på plats. Men jag skyr inte fysiskt arbete nog mycket för att tycka att det är värt att ha motorborr. Dom passar mig inte, jag gillar dom inte. Dom är klumpiga och det är bensin, olja osv. Jag har dessutom en liten bil som allting ska få plats i. Tyckte bara att 30cm is inte borde vara några problem för en frisk och ung person. Men jag kan ha fel. Som sagt får ju alla göra som dom vill. Men vissa kanske gör sina första isfisken och tänker att h-lvete vad jobbigt. Men jag tycker att det blir lättare med tiden ju mer man borrar. Nog om detta.
Köpte förresten en sådan svart pulka förra hösten, riktigt fin!
Hade jag inte vetat hur gammal ARi är så hade jag trott han var en 45a som tycker att allt var bättre förr och neg mot allt nytt :). Om vi ses på isen kan du få låna min borr, som jag kämpat ut med liggandes på pulkan :elgura:
Hade jag inte vetat hur gammal ARi är så hade jag trott han var en 45a som tycker att allt var bättre förr och neg mot allt nytt :). Om vi ses på isen kan du få låna min borr, som jag kämpat ut med liggandes på pulkan :elgura:
Jepp, och på fritiden kör jag en -66:a amazon och en -69:a p1800, men när det gäller kvinnor så föredrar jag faktiskt nyare årsmodell ;) När jag börjar bli bortåt, säg 45-50 och börjar bli tröttare så ska jag kanske köpa en motorborr ;)
Jag hade nog fixat glappet ändå. det kan inte vara bra för vevlager att det wobblar och glappar.
Som jag skrev, centrifugalkraften gör att det inte wobblar något alls, det är ju ingen ojäm belastning utan en helt jämn och wobblerfri gång eftesom spiralen är helt balanserad.
Svårt att förklara men det är inte så att spiralen sitter löst utan den sitter helt stumt bara att den går att röra en väg.
Jo dom pulkorna är riktigt smidiga. En sådan och en bra uppfällbar stol så har man perfekta lösningen och låg vikt.
Du är ju trött redan nu :) Det du fiskar på ett år hinner ju juniorerna på 1 månad :elgura:
Skulle du ismeta med 200mm borr seriöst hela vintern skulle även du ha borr. Men fiskar man några pass/ vinter och snittar 5 hål/dag så är handborr ett giltigt skäl :)