handdator

Visa fullständig version : kustflugor

mighty mattis
2004-03-18, 12:07
Är det någon som har några bra tips om flugor till havsöring fiske längs kusten. Jag är även intresserad av näbbgädde flugor för dessa hård fightande fiskar borde väl gå att ta på fluga. Jag är tacksam för alla tips.

gfhrhtarhtrast
2004-03-18, 13:05
Streamers funkar bra, tex mickey finn.
räk imitationer kan vara värt att prova

kenta_85
2004-03-18, 13:05
Hmm du kan ju söka här på forumet efter kustflugor eller jag har förmig det finns hemsidor med massor av sånna flugor sen stog det om kustflugor i någon fisketidning för ett tag sen.

Annars har du ju räkimitationer, streamers som liknar småfisk mm

J.E
2004-03-18, 13:16
Originally posted by mighty mattis
Är det någon som har några bra tips om flugor till havsöring fiske längs kusten. Jag är även intresserad av näbbgädde flugor för dessa hård fightande fiskar borde väl gå att ta på fluga. Jag är tacksam för alla tips.

För bästkustöring har dom här flugorna fungerat bra när öringen kommer in för att äta borstmask Olive wolly bugger och så olika borstmaskimitationer. Sen några fiskimitationer är bra att ha i asken också en som fungerat bra är (kommer inte ihåg vad den heter) men den är bunden av enbart silver mylarslang både stjärt, vinge och kropp. Brukar fiska den precis vid ytan med några korta snabba ryck o sen låta den ligga still på ytan ett tag väldig spännande o se öringen komma upp o ta imitationen i ett vak en stilla morgon när havet ligger som en spegel:)

yoxler
2004-03-22, 10:27
Små räkor för havsöring när det är kallt. När vattentempen går upp så kan du börja köra emd lite större streamers som imiterar småfisk.

Till näbbgädda körde jag med vita maskar förra året. I år tänkte jag testa med mindre lätta avlånga tuber med massor av flash i.

seatroutmaster
2007-11-08, 18:42
Du bör utrusta dig med större(stl.6) och minder räkimitationer(ca stl.10) bäst går med naturfärger av olika slag,gärna "starka" naturfärger d.v.s att de syns lite "starkare" än mer diskreta naturfärgade flugor,är det riktigt grumligt i vattnet går t.e.x orange väldigt bra,vilket för övrigt verkar vara en färg som attraherar öringen lite extra,dock är de ju skygga så vid klart vatten tycker jag naturfärgerna går bättre.I skymning och mörker är svart förstahandsvalet,men testa gärna att ta hem en flytande fluga så att det blir v-markeringar på ytan,detta för att fejka öringarnas aktivitet i ytan,då de blir mer aktiva när det mörknar.
Märlor är bra öringflugor,dessa skall imitera små kräftdjur och precis som räkorna så är naturfärger bra,gärna starka färger vid grumligt vatten,t.e.x orange.
Fiskimitationer:spigg,tobis och smörbultsimitationer.Spigg och sillimitationer brukar jag binda i "naturgult" och begie/vitt samt vit/grå.Tobis går fint i Vit/svart och kryddat med lite flash,bra material (om du binder själv) är dammvippans fibrer,jag tycker de vista bra med lyster och färg samtidigt som materialet ger bra ljusgenomsläpp. Smörbultarna brukar bindas i gul/brun i olika nyanser(kolla fiskens färgästtning för optimalt resultat!) Den smått klassiska flugan Magnus brukar vara fin till att imitera smörbult.vid nattfiske fungerar svart bäst.Fiskimitationer tillhör ju mer eller mindre gruppen streamers och givetvis finns det tusentals olika mönster för havsöring inom flugtypen streamers.

MattiasA
2007-11-08, 19:22
Denna sidan (http://www.fluepapiret.dk/)är kalas för havsöringsflugor. På Danska men kika under fluer och sedan havørredfluer så får du många tips på både havsöring och horngädda.

Muskytracker
2007-11-08, 19:56
Flugor.se!

MVH

seatroutmaster
2007-11-08, 20:38
Flugor.se!

MVH

Ja! de har bra flugor!billiga också,men de håller inte för så många öringkäftar tyvärr..: /

Muskytracker
2007-11-08, 20:42
Tyvärr är ju flugor en förbrukningsprodukt liksom drag, wobblers, jerks etc.

MVH

seatroutmaster
2007-11-10, 16:57
Tyvärr är ju flugor en förbrukningsprodukt liksom drag, wobblers, jerks etc.

MVH

Det var inte så jag mena,utan att en bra fluga håller för (låt oss säga) en tio fiskar,medan en sämre inte håller för mer än högst två,om möjligt tre fiskar. men du har rätt ,flugor är förbrukningsprodukter,men du missuppfattade(och så förklarar jag som en kratta)

Flodström
2007-11-12, 13:14
En fluga som funkat väldigt bra är en Zonker. Bunden av kaninskinn (bruna, grå och vita varianter.

Dubbad kropp (polyflash guld/silver eller pearl och sälhår i oliv-brunt el. svart ). Lite rött hackle och kulögon ock en vinge då av kaninstrimla bundet som zonker/mathuka. Krok, lång streamer eller liknande (vass och stark).

Kasta fluga rakt ut (mot antagna ståndplatser) och fiska hem flugan i full fart.

Funkar bra här i Norge, men då jag besökte Gotland sist så hade jag 8 fisk på (och fick 3 på land) så den är lika effektiv på svensk havsöring.

Det som gör den så effektiv är antagligen det böljande kaninhåret och flashen under hemfiskningen, mycket liv i den flugan (rask-snabb hemtagning, med enstaka korta stopp ibland)

mvh

fiskenez
2007-11-20, 15:56
Havsöring: Olika räkimitationer, borstmaskar, småfiskar och allt annat man kan hitta på kusten anpassa efter årstid.

Horngädda: Va fan som helst, de tar ju allt. Men prova att binda en fluga i storlek 10-12 linda bara vanlig hederlig röd chenille längs kroken, thats it- Superfluga för hornfisken!

Bongoloid
2007-11-20, 19:41
Fiskenez:
Du skrev att man skulle anpassa flugorna efter årstiden. vad är det för flugor som gäller så här års när det börjar bli kallare i vattnet? och vilka flugor gäller framåt våren när det börjar bli varmare i vattnet?

fiskenez
2007-11-21, 08:35
Fiskenez:
Du skrev att man skulle anpassa flugorna efter årstiden. vad är det för flugor som gäller så här års när det börjar bli kallare i vattnet? och vilka flugor gäller framåt våren när det börjar bli varmare i vattnet?

Det varierar lite efter var i sverige man befinner sig och hur kallt det är. Men nu skulle jag tro på räkor och småfisk, blir det riktigt kallt så gå ner till mindre flugor så som märlor. Jag bor i Skåne och är drabbad av fredningen nu på hösten, därför fiskar jag inte så mycket HÖ just nu(måste utanför fredningen). Men tidigt på året är det just märlor som ger bra med fisk. Vad jag gör är att jag har imitationer till alla bytesdjur som finns på min kuststräcka. När jag sedan vadar ut så kollar jag omkring i vattnet efter vad som finns just nu, vänder på stenar mm. Ofta är det en art som dominerar för tillfället och det är den du ska imitera.

Fisk är svårt att se när man vadar (förutom spigg och smörbult) men funkar inget av det du ser så kör fiskimitation. Jagar öringen fisk aktivt kan man inte helt sällan se småfisken fly och då vet man

Hoppas det hjälpte lite iaf, skit fiske!

Motvind
2007-11-21, 12:10
Här på ostkusten så är det mestadels småfisk som öringen brukar kalasa på, finns inte så mycket räkor här. Men när isen har släppt så kan man se små kräftdjur, suggor mm i vattnet, oftast efter en blåsig natt. Men satsa på att imitera spigg, tobis och kanske strömming, Tobis och strömmingen brukar komma först till våren så satsa mycket på spigg. Fånga en spigg i håven och se hur den ser ut i ditt vatten, det kan vara små skillnader men kul att veta om man binder sina flugor själv.

Bongoloid
2007-11-21, 17:56
Tack för hjälpen!
Jag har inte så stor koll på hur en spigg ser ut så ge gärna tips om flugor som efterliknar en spigg.

Bowen
2007-11-21, 18:40
Tack för hjälpen!
Jag har inte så stor koll på hur en spigg ser ut så ge gärna tips om flugor som efterliknar en spigg.
http://images.google.se/images?hl=sv&q=spigg&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Motvind
2007-11-22, 11:04
Det finns en hel del mönster som kan likna en spigg, dock är inte alla dessa flugor lika knubbiga som spiggen men jag tror inte att det spelar någon större roll. Det jag tror ger fisk är flugans färg, form samt rörelse. Så har du några av dessa ingredienser så klarar du dig fint, har du alla 3 så är det bästa tänkbara. Men några flugor som passar.

Zonker, Dansken/STF fisken, Bollen, nynäs, magnus, wolly bugger mm.
Finns hur många mönster som helst men det var dessa jag kom på för tillfället.

fox_fisher
2009-01-15, 10:18
Walla brocshan