Visa fullständig version : västerås // mälaren
mr.zonker
2010-05-06, 12:42
Här tycker jag att vi kör en tråd om fisket runt västeråstrakten i mälaren
Tycker att vi kör gösfiske här, skulle vilja ända rubiken till
gösfisket i västerås // mälaren
Låter bra ska vi kanske dela upp det i gös och gädda. Så vi får varsina trådar!
Någon som har en uppfattning om vilket djup gösen står på (dagtid) just nu? Tänkte ut och köra ett fireball pass i morgon Söndag.
mr.zonker
2010-05-08, 15:04
skulle ha testat utanför grynnorna nu. på kanske 7-10m på dom stora gösarna. dom små har börjat kliva upp på lekplatserna vet ja
mr.zonker
2010-05-14, 12:24
var ut igår och resultatet blev en massa hugg och två landade. en för kompisen på 7hg
och en större för mig på ca 2,5kg
var ut igår och resultatet blev en massa hugg och två landade. en för kompisen på 7hg
och en större för mig på ca 2,5kg
Vart var ni då någonstans?
Var ute idag vid Torshälla huvud, fick två gösar straxt under kilot, en abborre på 1/2 kg samt en riktigt fin abborre tappad vid båten. Missade en hel del hugg också så det får nog klassas som årets första godkända tur för min del. Samtliga hugg kom på 4 m. Vilket djup kom era hugg på?
Var ute i onsdags. En enda abborre blev det. Fiskade på och runt grynnot ner till 12m inte en känning. Såg inte heller så mycket fisk på lodet.
mr.zonker
2010-05-24, 13:02
var ut i fredags och resultatet blev för min del 7gösar på djup 2-7m
totalt blev det 11gös och 1borre på 2personer
Va ute i tisdas och då vart det 2 gäddor den ena på 2.75kg och en litte mindre plus att det blev en gös på 1.5 kg den kom på kast.
Körde en tur igår torsdag. Vi lyckades landa 5st i våran båt och de andra fick 3st. Inga stora men de finns där.
Pontus Sjölund
2010-05-27, 21:35
Om man är ny i Västerås, inte har någon båt men vill testa på lite fiske, från land då (eller om någon vill ha med mig ut i båten)... Vart ska man testa då? Gös, abborre, gädda, what ever...
Pontus, http://teamhajmat.wordpress.com
mr.zonker
2010-05-29, 15:59
var ut igår och resultatet blev 9st gösar och en borre för mig. totalt blev det 11gös och 3st borrar för oss i båten.
var ut igår och resultatet blev 9st gösar och en borre för mig. totalt blev det 11gös och 3st borrar för oss i båten.
Var ju helt godkänt resultat, eller?
Var det nå storlek då?
mr.zonker
2010-05-29, 21:04
det var bara en godkänd gös, det var kompisen som fick den. 1kg prick vägde den.
jag hittade en ny grynna som vi fick riktigt bra med fisk på och ett par riktigt bra hugg på. den skall testas imorgon igen.
mr.zonker
2010-05-31, 09:45
var ut igår och provade lite igen, det blev 6st gös för mig och 5st för brorsan så totalt 11gös IGEN!
den största var på ca kilot, men jag missade en riktig gris =(
Låter som en trevlig dag, när ska du dela med dig av denna hotspot då? ;)
mr.zonker
2010-05-31, 11:33
känns som att det finns gös precis överallt just nu? fiska på mellan 4-7m så är du på god väg iallafall.
grundet utanför lövudden är ett ganska säkert kort, dock inte exakt där jag fiskar men ändå. :blah:
prova vertikala ganska sakta sen låter du jiggen ligga på botten, då kommer huggen. vi har säkert missat över 100fisk på dom senaste 4turerna? 35gös upp och som jag sa. säkert en bra bit över 100 missade nu :cool1:
Jonteisaksson
2010-05-31, 23:46
Var på lövudden idag och lyckades få en gös. även om den var liten så blev jag lycklig då det blev min andra gös och min första fisk för i år:) Någon som har några bra ställen att fiska från om man inte har båt?
mr.zonker
2010-06-01, 11:26
Var på lövudden idag och lyckades få en gös. även om den var liten så blev jag lycklig då det blev min andra gös och min första fisk för i år:) Någon som har några bra ställen att fiska från om man inte har båt?
grattis till gösen!
några tips är ju:
småbåtshamnen, finns en del abborre och gös just nu, finns en o annan gädda också.
skitviken: mycke abborre o gädda
kolhamnen: finns gös och abborre
sen lite offtopic då:
borgåsund: MYCKET gös o asp just nu. en o annan gädda med.
strömsholm: gös just nu, abborre och asp och gädda i övrigt.
skitfiske på dig!
Wallberg
2010-06-01, 17:47
Vi tog 13 gösar igår på vertical utanför Almölindö med en topp på 2,7kg.. Går upp 2st toppar på runt 3meter utanför Tovan. Dom topparna och kanten runt omkring, prova där.. Det är mitt heta tips just nu!
Va ute idag, vart bara en litten gös och en gädda som inte ville med in i båten:(
hoppas på bätter tur på torsda då det blir en litten tur:)
Jonteisaksson
2010-06-02, 20:40
Tack så mkt:) Små båts hamnar har vi flera så vilken menar du? jag var vid tegeludden igår och där var det dött, iaf just då.
Jonteisaksson
2010-06-02, 23:30
Tog mig en tripp till borgåsund nu en stund dock tror jag dom bästa sätena var upptagna :( men fick iaf ett par myggbett och bottennapp ;D (jag stod i mellan broarna)
Tog mig en tripp till borgåsund nu en stund dock tror jag dom bästa sätena var upptagna :( men fick iaf ett par myggbett och bottennapp ;D (jag stod i mellan broarna)
Står ju nästan alltid någon på fredensidan av bron =)
har stuga i dom krokarna så brukar åka förbi relativt ofta och är bra ofta som man ser en eller flera spötoppar där =)
pricis in kommen från sjön vart tre gäddor på denna lilla tur:)
Fan ( ursäkta svordommen ) vad trevligt med en tråd där folk faktiskt delar med sig av lite hotspots! Som ny i Mälaren är det fruktansvärt svårt att hitta gösen. Ska ut imorgon och se om man hittar några!
Rapport imorrn kväll!
// Skitfiske // Rikard
Jonteisaksson
2010-06-06, 18:34
Jag vet en underbar tråd ! Hur gick det för dig ?
Jag ska i morgon fixa i ordning en gammal eka som kan vara ca 2,5 meter lång någon som vet vart man lätt kan sjösätta har hittat två platser som jag tror är bra (lövudden och sedan ro ut till grunden och ängsö och köra lite i viken) tror jag rätt ?
Bajsfiske
Jonteisaksson
2010-06-07, 02:03
Ikväll blev det en tur till borgåsund igen i någon timme. resultatet blev ganska bra tycker jag! Två fina borrar var av en blev nytt pb (inte vägt men skulle tippa på lite mer en ett halv kg) och en fjutt. tror jag hade den näst bästa placeringen utanför bron men hade motvind hela tiden fast de gjorde inget för tog all fisk ca 2-3 meter från fötterna :P Nästa runda vill jag ha en gös !
Kanske en dum fråga men ställer den iaf för jag blev ganska irriterad. finns det någon regel/lag på hur många spön man får fiska med från land? vet att man bara får trolla med visst antal spön iaf på en del ställen. För dom gångerna jag har varit där så har de stått personer med typ 8a spön och bottenmetat vilket gör att det inte finns plats för andra:(
6 redskap per person är det som gäller i Mälaren
http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/C6348E34-5AF8-4356-893B-459B2AE2DA5E/0/malaren.pdf
6 redskap per person är det som gäller i Mälaren
http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/C6348E34-5AF8-4356-893B-459B2AE2DA5E/0/malaren.pdf
Var kan du läsa det?
Är det ett tda vatten ni talar om? Annars gäller väl ett spö per person om det inte rör sig om enskilt frivatten.
Våran del av mälaren har inte något tda. I våran del är det fiske med handredskap som som gäller och det är ett spö med max 10 krokar. Inget annat!
All typ av trolling dragrodd osv är förbjuden.
Tycker det är jävligt tråkigt med alla som sitter med 10 spön och bara drar upp fisk.
Var kan du läsa det?
Är det ett tda vatten ni talar om? Annars gäller väl ett spö per person om det inte rör sig om enskilt frivatten.
Ah, jag läste lite fel i pdf'en =)
sorry :oj:
J_Stromberg
2010-06-09, 19:38
tjenare ni som fiskar runt västerås vilka färger e det som gäller på jerkbaitsen?? undrar för jag ska upp till helgen så om man skulle fixa lite nya färger eller om skitmört funkar utmärkt... tack för svar
skitfiske på er..
Det har tagits väldigt bra på Sportfiskebodens egna färg den är orange av nåt slag.
pripps blå
2010-06-09, 21:06
tjenare ni som fiskar runt västerås vilka färger e det som gäller på jerkbaitsen?? undrar för jag ska upp till helgen så om man skulle fixa lite nya färger eller om skitmört funkar utmärkt... tack för svar
skitfiske på er..
efterleksfärger som funkar i mälaren är framförallt c76;an med sin babianröv, ålandsfärgen(min favvo), helsvart, gärna nåt med fluorescerande orange på. Skitmörten är en mälarklassiker. Prova att tokveva med några spinnstopp om d skulle va segt, har räddat många dar...
team kokain-är vakna när dom andra sover
Tjena! Någon som får gös i mälaren för tillfället? Var ute hela dagen idag utan resultat och såg extremt lite fisk på lodet. Tror jag har lite svårt att pejla in rätt djup, vilket djup är det som gäller just nu...?
ramsis_iv
2010-08-09, 21:52
Hur är det i skitviken just nu?