Visa fullständig version : Favoritfilm
Sturgeon
2002-12-01, 01:32
Nu har vi gått igenom ett antal "favoritkategorier" och kommit till favoritfilm.
Min är tveklöst GLADIATOR med Russel C.
Andra bra filmer är THE ROCK, ALIEN, NOTTING HILL, PELLE ERÖVRAREN, TIO SMÅ NEGERPOJKAR och förstås FÄBOJÄNTAN.:rolleyes:
jag måste säga Star Wars IV - VI
underbar film :headbang:
Dr Müller
2002-12-01, 11:39
Mannen på taket. Dr Strangelove. Fanny och Alexander. Five easy pieces.:headbang:
MONTY PYTHON-QUEST FOR THE HOLY GRAIL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! den är så djävla kul... måste ha sett den 20 ggr... annars är forest gump bra.....
Originally posted by Sturgeon
Nu har vi gått igenom ett antal "favoritkategorier" och kommit till favoritfilm.
Andra bra filmer är THE ROCK, ALIEN, NOTTING HILL, PELLE ERÖVRAREN, TIO SMÅ NEGERPOJKAR och förstås FÄBOJÄNTAN.:rolleyes:
Fäbojäntan :)
Bästa scenen-->Falukorven då lr :)
hehe, filmerna starwars 4,5,6 är nog bland dom bästa filmerna som gjorts, dessa var juh helt banbrytande när dom kom! LEVE George Lucas!
andra bra filmer är väl Forrest gump,
svenska filmer är nog fan beckfilmerna mina favoriter.
Sturgeon, har inte sett fäbojäntan e den värd å ladda ner eller? har faktiskt hört att den ska vara riktigt äcklig gammal film, =)
Dr Müller
2002-12-01, 12:04
Fan oxå. Hur kunde jag glömma: Pulp fiction och Apocalypse now. Tio Woody Allen filmer bör oxå finnas på listan. Eller Broarna över Madison County, snyft.
Dr Müller
2002-12-01, 12:06
Kom just att tänka på Bröderna Cohens filmer. Kanonbra alla fast på olika sätt. Men en favorit är Fargo. Grymt bra film.
Fäbojäntan är skabbig som fan, akta dig för den ! alla marx-filmer är också riktigt kul ! och terminator... 1 och 2 ......
Jag måste nog säga att
Atlanlaxen & Tundransöring är filmer som ofta får spelas i videon hemma hos mig... Tycker även att hehe Ridskolan är bra..!
Sturgeon
2002-12-01, 15:14
Fäbojäntan har inte på min lista att göra, ett litet skämt alltså:)
Är det ingen som sett Gladiator??
Dr Müller
2002-12-01, 15:18
Fäbojäntan har inte på min lista att göra, ett litet skämt alltså:)
Är det ingen som sett Gladiator??
Nej. Vad är som är så fantastiskt med den? Eftersom du listar den som din alltime favourite.
Sturgeon
2002-12-01, 15:33
Originally posted by Jerko
Nej. Vad är som är så fantastiskt med den? Eftersom du listar den som din alltime favourite.
Musiken, känslorna, miljöerna, skådespeleriet, storheten osv.
Se den du, lovar inte att du kommer att gilla den, men helt bortkastad tid är det inte.
Följdfråga Jerko(ff);) , vilken Woody Allan film rankar du högst, inte för att jag är någon extrem njutare av av hans "vardagslivsskildringar", även om de tidvis kan vara pricksäkra.
Hmm!
Nyckeln till Frihet :headbang:
Braveheart :appl:
Gladiator :hoppa:
Sagan om ringen :cool2:
Den stora blå :sol:
The Matrix :asflabb2:
Och många många fler... :appl: :appl: :appl:
scanvrak
2002-12-01, 17:47
Min absoluta favoritfilm är Scarface.
Dom filmer jag sett på sistone som är värda att nämnas är Donnie Darko,Dogsoilders och en helt underbar film med Russel Crowe som jag inte kan komma på vad f** den heter...Handlar om en "översmart professor" som är lite scisofren.
Vad heter den? håller ju på att bli knasig själv här...
PAh! kom på det! Beatiful Mind... SE DEN!
Dr Müller
2002-12-01, 18:13
Musiken, känslorna, miljöerna, skådespeleriet, storheten osv.
Se den du, lovar inte att du kommer att gilla den, men helt bortkastad tid är det inte.
Följdfråga Jerko(ff);) , vilken Woody Allan film rankar du högst, inte för att jag är någon extrem njutare av av hans "vardagslivsskildringar", även om de tidvis kan vara pricksäkra.
Ja du Styrbjörn;) Svårt. Men "Annie Hall" är bra. "Små och stora brott" också. Roligast är nog "Än gång till Sam". Eller "En midsommarnatts sexkomedi" Eller.... EH, jag vet inte.
Sturgeon
2002-12-01, 18:47
Originally posted by Jerko
Ja du Styrbjörn;) Svårt. Men "Annie Hall" är bra. "Små och stora brott" också. Roligast är nog "Än gång till Sam". Eller "En midsommarnatts sexkomedi" Eller.... EH, jag vet inte.
"Annie Hall" och "Små och stora brott" har jag sett, men inte "Än gång till Sam", kanske blir till att se den när tillfälle ges.
Drama: Nyckeln till frihet
Maffia: Donnie Brasco
Action: T2
Komedi: Brewsters Miljoner, Spaceballs, Zoolander
Sci/Fi: div StarTrek
Chickflick; Serendipity
edit; Alltime måste nog bli Nyckeln till Frihet ändå. Funkar alla dagar året om. Har sett den flera gåner och den blir inte sämre. Skumt men så e det.
Sturgeon
2002-12-01, 19:37
Diverse Clint Eastwood filmer får inte missas.
Ytterligare en kanonfilm är SNATCH.:headbang:
Originally posted by cico
Drama: Nyckeln till frihet
Maffia: Donnie Brasco
Action: T2
Komedi: Brewsters Miljoner, Spaceballs, Zoolander
Sci/Fi: div StarTrek
Chickflick; Serendipity
edit; Alltime måste nog bli Nyckeln till Frihet ändå. Funkar alla dagar året om. Har sett den flera gåner och den blir inte sämre. Skumt men så e det.
Håller med dig om nyckeln till frihet! Den e så bra! Har sett den så många gånger att jag tappat räkningen!
Alla som inte har sett den, se till att ni gör det!!!
Sturgeon
2002-12-01, 19:43
Originally posted by JJJ78
Håller med dig om nyckeln till frihet! Den e så bra! Har sett den så många gånger att jag tappat räkningen!
Alla som inte har sett den, se till att ni gör det!!!
Lite fakta om filmen, titeln klingar bekant, men kan ändå inte identifiera den.
Lite fakta om filmen, titeln klingar bekant, men kan ändå inte identifiera den.
Spana in http://us.imdb.com/Title?0111161
//K
Sturgeon
2002-12-01, 19:59
Originally posted by cico
Spana in http://us.imdb.com/Title?0111161
//K
Ja, den har jag sett flera ggr, helt klart en film som berör.
the bone collector e' ju asgrym.:headbang:
scanvrak
2002-12-01, 21:37
jajust det cico-T2 är ju helt klart en favorit...
Har både filmen och flipperspelet.
hmm. dom första filmerna jag kommer att tänka på e Fight club och Me my self and Irene
finns ju mängder med fantastiska filmer!!! bara att man tröttnat när man sett en film 3 ggr.
The Matrix e bra och Jay And Silent Bob,Dragon heart,The One,Båda Rush Our,Patroten e grym också.M,M:) :sol: :)
mina favorit filmer ar utan tvekan strul jönssonligan sällskapsresan (alla) göta kanal rädda menige ryan
mr_cobra
2002-12-03, 22:40
Livvakterna, Nyare N Cage filmer...
men
Best of the best: Trolltyg i tomteskogen
Sturgeon
2002-12-03, 22:43
Originally posted by mr_cobra
Livvakterna, Nyare N Cage filmer...
men
Best of the best: Trolltyg i tomteskogen
Trolltyg:headbang: :headbang: :headbang:
Vad tror ni om den här då?
http://www.apple.com/trailers/wb/t3/large.html
eller filen direkt -->
http://progressive.stream.aol.com/wb/gl/wbonline/progressive/t3/t3_tlr_m480_dl.mov
//K
Håller med Sturgeon ang. Gladiator..klar favvis ihop med....
JFK - tack vara slutpläderingern i rättsalen
Schindlers list - gripande
Two towers - har inte sätt den ännu men det jag sett av demon...mums filibaba för en som gillar storslagna krigsscener, miljöer mm mm.
..sen så finns det ju en helvetes massa bra rullar som ligger i närheten.
Det är svårt, men bland dom bästa är: Sagan om ringen - Häskarringen och Sagan om ringen - Dom två tornen
:headbang: :hoppa: :appl:
Jag kommer inte på den bästa men den sämsta är iallafall: 13 Ghosts den var skit kass.
Fire Tiger
2003-01-08, 20:50
Gladiator, the bone collektor, några av bond filmerna, terminator två 3-D (universival studios)=GRYMM, cast away, mfl.
Kommer inte på fler fimler nu!
Ska snart tillbaka till kylan planet går om 7 tim... brrrrrrrr :oj:
Såg Gosford Park häromkvällen. Den var riktigt bra för den som gillar brittisk överklass av den äldre skolan.
//K
A Clockwork orange
Lock stock and two smocking barrels
Snatch
Matrix
Monty pythons meaning of life
Swordfish
såg precis Sagan om de Två Tornen, mycket bra film!
//K
Days of thunder, Forest Gump samt Juryn - Time to kill
väldigt många gillar ringen filmerna. Men sanningen är den att Peter Jackson har gjort två till riktigt bra filmer. Braindead och bad taste. har man väl sett dom så udnrar man hur i helvete han kan göra filmer som sagan om ringen!
Min absoluta favorit är nog däremot The toxic avenger 1&2.
Den sämsta filmen man kan se måste vara The beast så passa er för den!
Indiana Jones-filmerna är riktigt bra.. så även nästan alla gamla clintan, främst westernsarna men också bla. Flykten från Alcatraz är riktigt bra.
Terminator 2 är grymt bra också. Alienfilmerna likaså.
Även Forrest Gump och Braveheart är bland mina favoriter.
Ringen-trilogin är helt ok, tvåan är bäst.
Finns för mkt bra filmer....av de senaste jag sett är det främst White Noise som jag verkligen gillat! Sen är ju klassiker som Seven, The butterfly effects, Donnie Darko ej fel eller....humor sidan är de ju varantv samt monty python - search for the holy grail som gäller:-)!
Inte att glömma Sagan om ringen....
mvh/Jon
Seven, The butterfly effects, Nyckeln till frihet, Time to kill , The ring, Ray och The Sixth Sense (otroligt va ledtrådar man missar genom filmen)
Svårt att bara nämna en ...
Många bra filmer som räknats upp. Inte lätt att säga vilken som är den bästa. Såg The pianist för ett tag sen och det är den bästa rullen jag sett på länge ... Får väl bli mitt tips till er som inte sett den :cheers:
Pulp fiction, rädda meninge ryan och forest gump är riktigt bra filmer. å just det full metal jacket är också bra.
David Söderlund
2005-06-07, 05:28
väldigt många gillar ringen filmerna. Men sanningen är den att Peter Jackson har gjort två till riktigt bra filmer. Braindead och bad taste. har man väl sett dom så udnrar man hur i helvete han kan göra filmer som sagan om ringen!
Min absoluta favorit är nog däremot The toxic avenger 1&2.
Den sämsta filmen man kan se måste vara The beast så passa er för den!
Haha! Så du har sett Toxic filmerna du med :D. Jag såg ettan ilag med en kompis för nån månad sedan, han hålla på och grava ihjäl sig. Jävla sjuk film. Har sett både 1:an och 2:an. Tvåan tyckte jag var kass, den var mycket snällare än ettan. Kan nog inte säga att det är dem bästa filmer som gjorts men en upplevelse utöver det normala är det iaf hehe.
Filmer som jag sett nyligen som har varit riktigt bra är. Collateral med Tom Cruise - Skönt tempo med snabba vändningar. Star Wars 3 - Såg den nyss på Bio, riktigt skön Bioupplevelse måste jag säga. Man får ju för tusan se Darth Vadar på bio! Det är inte fy skam :)
Se7en
THe Butterfly Effect
The Green Mile
SAW
HEAT
Sagan om ringen : alla 3 delar i förlängda versioner
The Rock
The Office ( serien)
CSI ( serien)
Alias
med flera..
kan rabbla upp hurmånga som helst =D
Svårt att finna en "bäst" av alla.... olika filmer är "bäst" i olika stunder :cool2:
alla bör se:
Allt med Werner Herzog och Klaus Kinski,framförallt FITZCARRALDO
Återkomsten
Irrevesible
toxic avenger
himmel över Berlin
Några av mina favoritfilmer, har fler favoriter men dessa är ett axplock:
* Sagan om Ringen-trilogin
* Star Wars (de klassiska samt även episod 3, däremot inte episod 1 och 2)
* Sällskapsresan filmerna
* Ett antal Jim Carrey-filmer, speciellt Ace Ventura och Dum & Dummare)
* Hot Shots filmerna (gillar galna komedier i största allmänhet)
* Die Hard (och andra liknande actionfilmer)
* Slagskott (som den hockeyfanatiker man är är detta en given kultfilm)
* Och man får naturligtvis inte glömma Gäddfeber :D
Shanghai Lilly
2005-06-07, 13:43
Naked
Snatch
Lock Stock and Two Smoking Barrels
Killing Zoe
Blue Velvet
Perfomance
Wild at heart
Reservoir Dogs
Nil By Mouth
Trainspotting
Hajen I
Hajen II
Hajen 3-D
MONTY PYTHON-QUEST FOR THE HOLY GRAIL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! den är så djävla kul... måste ha sett den 20 ggr... annars är forest gump bra.....
håller med forest gump äger,
håller med. forest gump är grymm den :headbang:
Quentin Tarrantino, Stanley Kubrick, George Lucas och Steven Spielberg. Där är det mkt bra filmer.
Har inte sett en enda film med de titlarna MangeM, men jag har sett flertalet filmer som de regisserat (dock inte tillsammans);)
Henrik_L
2005-06-08, 11:55
hmmm svårt. handlar inte långt ner i halsen om bulldawgs?
Komedi: "Shakespeare in love." För de härliga anakronismerna.
Romantisk komedi: "Amelie från Montmartre." Man blir lycklig.
Futuristiskt drama: "A clockwork orange." Skrämmande.
Historiskt drama: "Gladiator." Fantastisk film med underbar musik från "Dead can dance" sångerska Lisa Gerrard.
Kina-action: "Hero." Spektakulära scener.
Action: "T2." Trots våldet ser jag den som en anti-våldsfilm.
Måste dra några till:) håller med om att gladiator är grymm. sedan så är Remember the titans en favorit. även mean machine e bra
Helt klart Hajen.
Den film som berört mig mest av alla!
Mikespike82
2005-06-09, 18:49
Måste bara säga "nyckeln till frihet och gröna milen" båda är ju så svinaktigt bra!!
Om ni missat dem så har ni VERKLIGEN missat något kan jag lova.
Rymdinvasion i lappland från 1954 är ju en höjdare...
bullterriern
2005-06-11, 16:00
En helt underbar film om flugfiske i Montana=)
Den kan man bara rekomendera
Askungen
2005-06-11, 22:38
American history X
Nyckeln till frihet m.m
truttakungen
2005-06-12, 15:21
En helt underbar film om flugfiske i Montana=)
Den kan man bara rekomendera
Håller fullständigt med.. :D
Finns många bra filmer..
Taxi driver
Deer hunter
Green mile
osv... Svårt som attan att säga vad som är bäst....
såg Green street hooligans ganska nyligen, riktigt bra film.
Drar upp en gammal tråd!
Roligaste svenska film: Smala Sussie - Lite klipp http://youtube.com/watch?v=tmHeuH6vhro&feature=related
Roligaste film(er):
Harold & Kumar Go to White Castle
Scary Movie 1
Bästa action: Transporter 1
Bästa thriller: The Sixth Sense
Bästa film TOP5:
The Shawshank Redemption
Gladiator
Braveheart
The Green Mile
Day After Tomorrow
Sorgliga filmer: (kolla ihop med bruden tips) :cheers:
Ladder 49
Fluke
The Notebook
Bästa serier TOP10:
One Tree Hill
Friday Night Lights
South Park
OC
Prison Break
Lost
Balls Of Steel
Chuck
Hidden Palms
Svensson Svensson
//Linus
Många bra har ju nämts. Oh brother were are thu, förtjänar väl också att nämnas. (har inte läst alla inlägg)
Fyra bröllop o en begravning gillar jag också skarpt.
Och "the full monty", Allt eller inget heter den på svenska. Fan var jag garvde första gången jag såg den. strippande medelålders män.
Norska filmen Elling (första) är riktigt, riktigt bra.
Så som i himmelen. överraskade mig positivt.
Nu ska jag hoppa ner under täcket. Ska fundera vidare, det finns ju många, många filmer som är bra.
The_Jerkman
2008-01-15, 01:00
Bästa filmen är lätt The Shawshank Redemption utan några som helst tvivel!!
Bästa filmen är lätt The Shawshank Redemption utan några som helst tvivel!!
City Of God är också rätt bra, den såg vi ju hos dig. =)
lock. stock and two smoking barrels. Helt osannolik story som är så absurd
En klart underskattad film är Svenska Tictac. Där skeendet hoppar i tiden beroende på vilken som är huvudperson i den scen som spelas. Det blir ständiga dejavuupplevelser, som skakar om tittaren.
Mitt liv som hund, tragikomisk
Sagan om Ringen triologin är ju fantastisk. Men jag är lite nördig när det gäller Tolkein
En kvinnas doft...... mmmm
Fan vad mycket bra film detr finns. Tiden räcker inte till
Boondock Saints är helt klart nummer 1.
jerkfredde
2008-01-15, 14:10
Gäddfeber såklart!:winner:
Bonaparte
2008-01-15, 14:37
Andrey Rublev, Det Sjunde Inseglet, 2001: A space odyssey, Zerkalo, Nostalghia, Aguirre: der zorn gottes, Smultronstället, Lawrence of Arabia... finns så mycket fint att vällja mellan.
blir ledsen av att läsa att filmer som LOTR och The Shawshank Redemption är bland folks favoritfilmer... men men. jag klandrar ingen.
bredda era vyer. :cool2:
Forest Gump
A walk to remember
Rädda menige Ryan
Band of brothers-hela serien är asbra!
Gäddfeber
Hannibal Lecter
m.m
Drar upp en gammal tråd!
Roligaste svenska film: Smala Sussie - Lite klipp http://youtube.com/watch?v=tmHeuH6vhro&feature=related
Roligaste film(er):
Harold & Kumar Go to White Castle
Scary Movie 1
Bästa action: Transporter 1
Bästa thriller: The Sixth Sense
Bästa film TOP5:
The Shawshank Redemption
Gladiator
Braveheart
The Green Mile
Day After Tomorrow
Sorgliga filmer: (kolla ihop med bruden tips) :cheers:
Ladder 49
Fluke
The Notebook
Bästa serier TOP10:
One Tree Hill
Friday Night Lights
South Park
OC
Prison Break
Lost
Balls Of Steel
Chuck
Hidden Palms
Svensson Svensson
//Linus
Nej men va fan, du hade ju en massa fel ;) Snäll som jag är så rättar jag listan åt dig :cheers:
Roligaste svenska film: hmmm, svårt haha jo nattbuss 807 bara för att skådespelarna typ mimar och pratar övertydligt och allmännt suger på skådespeleri. Asgarvade när jag såg den.
Roligaste filmer: Harold and Kumar är ganska rolig men inte i toppen. Där har vi en flashfilm som heter "the end of the world". Scary movie är ju bara så tråkig. Usch. Kopps däremot :) humor på hög nivå. Har säkert sett bättre men svårt att komma på såhär på rak arm.
Andra bra filmer är ju sagan om ringen 1,2 och 3 . National treasure 1 och 2. Indiana Jones(nya filmen kommer snart :) ) american pie 1 och 2. de senare har tappat i kvalitè. green street hooligans är ju också skön. Shaving Ryans privates ;) ganska skön :D Men det var svårt att komma på filmer såhär. Har säkert missat en massa.
En annan favorit är serier och favoriterna är utan inbördes ordning: Prison break, Las Vegas, Desperate Housewives, The unit, Simpsons, Kyle XY, OC, Band of brothers :love: , gameplay, kustbevakarna, ja det var väl dem. Finns så satans mycket bra på marknaden idag :fisk:
Danneee88
2008-01-15, 21:54
The simpsons the movie, Green street hooligans, the football factory, the boondock saints, i am a legend, alla svary movie filmerna
Andrey Rublev, Det Sjunde Inseglet, 2001: A space odyssey, Zerkalo, Nostalghia, Aguirre: der zorn gottes, Smultronstället, Lawrence of Arabia... finns så mycket fint att vällja mellan.
blir ledsen av att läsa att filmer som LOTR och The Shawshank Redemption är bland folks favoritfilmer... men men. jag klandrar ingen.
bredda era vyer. :cool2:
Skön blandning som visar på god smak..... Du har med ett par jag förbisåg när jag letade i minnet.
Det var ju inte vår mening att göra dig "ledsen" genom att tycka om LOTR triologin...
För mig betyder hela konceptet så mycket. Växte upp med läs o skrivsvårigheter. Den första vuxen bok jag kom igenom var sagan om ringen. Läste den om o om igen. Hela den världen fascinerade mig.
Och tack vare att jag läste ökade min förmåga. Fast det var inte förrän datorn kom in i mitt iv jag lärde mig att skriva bra.
Så filmerna är sann nostalgi för mig. Inte kan de mäta sig med böckerna, men extended verionerna ÄR bra åtminstone för en Tolkeinnörd.
CU
Uttern_
Drar upp en gammal tråd!
*VISS TEXT SAKNAS*
Bästa serier TOP10:
One Tree Hill
Friday Night Lights
South Park
OC
Prison Break
Lost
Balls Of Steel
Chuck
Hidden Palms
Svensson Svensson
//Linus
Hur går det för dig i skolan? ;)
Btw, finns mycket bra film man sett. bland favoriterna finner vi snatch, pulp fiction, true romance, fight club mm mm..
Bonaparte
2008-01-15, 23:26
Skön blandning som visar på god smak..... Du har med ett par jag förbisåg när jag letade i minnet.
Det var ju inte vår mening att göra dig "ledsen" genom att tycka om LOTR triologin...
För mig betyder hela konceptet så mycket. Växte upp med läs o skrivsvårigheter. Den första vuxen bok jag kom igenom var sagan om ringen. Läste den om o om igen. Hela den världen fascinerade mig.
Och tack vare att jag läste ökade min förmåga. Fast det var inte förrän datorn kom in i mitt iv jag lärde mig att skriva bra.
Så filmerna är sann nostalgi för mig. Inte kan de mäta sig med böckerna, men extended verionerna ÄR bra åtminstone för en Tolkeinnörd.
CU
Uttern_
Självklart, som jag sa så klandrar jag ingen.
Jag är själv en tolkienfan och har läst de flesta böcker (inkl de utöver LOTR berättelsen) och blev oerhört besviken på filmerna. Jag är rädd att de flesta som ser den filmen tycker det är coolt med alver som åker snowboard på en sköld ner för en trappa och skjuter orcer. Det gör mig ledsen.
Tyvärr så ser vi inte alla film av samma anledningar.
Dagens publik tittar på Persona tex och tänker; "gud vilken konstig, tråkig och svart/vit film. jag fattar inget" och stämplar den som dålig. De går sedan och ser Gladiator, och för att den levererar underhållning för alla åldrar kan folk ta åt sig den på ett annat sätt vilket ger den sortens film mer creds. Dvs, den stora massan gillar enkla, lätta, förutsägbara och "coola" filmer. Helst ska de innehålla snabba bilar, många avhuggna huvuden och halvnakna tjejer.
Tarkovsky, Bergman, Sjöström, Bresson, Antonioni vrider sig säkert i graven.
:(
Den gode, den onde, den fule
Pianisten
Gudfadern 1,2,3
Nyckeln till frihet
Bravehart
The life of David gale
Gladiator
Schindlers list
Bara några av mina favoriter... Finns ju hur många bra filmer som helst!
Hur går det för dig i skolan? ;)
Btw, finns mycket bra film man sett. bland favoriterna finner vi snatch, pulp fiction, true romance, fight club mm mm..
Vad är skola förnåt? O.o
Har vart ledig i 2 år :cheers:
Vad är skola förnåt? O.o
Har vart ledig i 2 år :cheers:
What the ?
18 år är du? varit ledig i två år? hoppat av enda jag kan komma på :popcorn:
Sukisuki
2008-01-16, 01:12
Lätt fråga...
The Boondock Saints
In Nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti
What the ?
18 år är du? varit ledig i två år? hoppat av enda jag kan komma på :popcorn:
Jag gick hotell o restaurang, men det var inte min grej, hoppade av för att gå Sävenfors sporfiske. Men det blev inte så, hade vart svårt med ekonomin och med flickvännen (28 mil har jag dit). Så jag har slappat i 2år, börjar bli jävligt långtråkigt nu men :p Har jobbat lite här o där samt inte långt kvar till körkortet nu, sen börjar jag jobba på ett fruktlager på heltid. =)
Självklart, som jag sa så klandrar jag ingen.
Jag är själv en tolkienfan och har läst de flesta böcker (inkl de utöver LOTR berättelsen) och blev oerhört besviken på filmerna. Jag är rädd att de flesta som ser den filmen tycker det är coolt med alver som åker snowboard på en sköld ner för en trappa och skjuter orcer. Det gör mig ledsen.
Tyvärr så ser vi inte alla film av samma anledningar.:(
Kan hålla med dig i viss mån. Min äldste son reagerade precis som du , framförallt efter första filmen. Jag tittade inte riktigt med samma ögon, jag hade bestämt mig redan innan premiären av del 1 att skilja på film och bok. En film kan aldrig mäta sig med de biler texten i boken målat upp i själ och sinnen. Därför blev inte filmnerna någon besvikelse för mig.
Jag gillade verkligen att se hur de filmteknikst löste de problem som måste uppstå i en produktion av det här slaget. Storleksskillnaden på rollfigur o aktörer t ex. Sedan kan det ju för oss inbitna synas en smula mallplacerat att skejta på sköldar eller snabelåkningar. Legolas spektakulära upphopp på hästen i del 1 tycker jag däremot var i sann alvisk anda.
Tyvärr kan man krasst bara konstatera att det behövs spektakulära inslag i filmer för att tillfredställa finasiärer och locka publik.
Har läst allt som finns översatt av tolkein även barnböckerna.
Dagens publik tittar på Persona tex och tänker; "gud vilken konstig, tråkig och svart/vit film. jag fattar inget" och stämplar den som dålig. De går sedan och ser Gladiator, och för att den levererar underhållning för alla åldrar kan folk ta åt sig den på ett annat sätt vilket ger den sortens film mer creds. Dvs, den stora massan gillar enkla, lätta, förutsägbara och "coola" filmer. Helst ska de innehålla snabba bilar, många avhuggna huvuden och halvnakna tjejer.
Tarkovsky, Bergman, Sjöström, Bresson, Antonioni vrider sig säkert i graven.
Instämmer delvis även här. Julius Ceasar använde ett bra uttryck som man kan använda som bekräftelse på det du säger.
"Vad gör att folket håller sig lugnt och accepterar en envåldshärskare?
Bröd och skådespel!"
Där tycker jag att man kan likna de spektakulärar filmproduktionerna stöpta i den stereotypa hollywoodmallen vid de gladiator spel som ordnades för att folket skulle få tidsfördriv.
Jag ser gärna en "smalare" film till förmån för en aktionmovie med biljakter och ändlösa explosioner.
Tycker att Ondskan var riktigt bra om man jämför med Hamilton produktionerna till exempel.
Jaja. Film väcker känslor "så e de ba"!
Ha det gott
Uttern_ :fisk:
Bonaparte
2008-01-16, 12:12
Uttern, du är ok. :)
hare
Tack! :cheers:
Det varmaste och vänligaste någon sagt till mig här på FS!
Känner mig (ärligt) hedrad
CU
Uttern_
Alessandro
2008-01-19, 23:36
Komedi:Life of Brian
SciFi:Mad Max 2
Skräck:Land of the Dead
Krig:Platoon
Action:Highlander
Tecknat:Simpson
TV-serie Deadwood
Ambassadeur5000
2008-01-20, 00:25
Esox Lucius The Movie
Gävlebon
2008-01-20, 17:00
Jag har nyss plöjt igenom alla svaren och ingen har samma favoritfilm som mej.
Någon kom nära och skrev gamla filmer med Nicolas Cage.
Jag har "Face off" som favorit pga att när jag såg första delen av filmen så verkade den vara så förutsägbar men ack vad jag bedrog mej.
Den svängde totalt när Castor Troy vaknade upp igen.
Kunde verkligen känna frustrationen hos Travolta där han satt fängslad.
:fisk:
EsoxLucius the movie! :santa:
Transformers är riktigt bra enligt min mening.
Annars har livvakterna haft den positionen ganska länge.
Finns för många bra filmer för att skriva upp dom men Gudfadern 1 och 2 är sköna.
Scarface är rå och simpel.
Hatar Sci-Fi filmer mest av allt. Men konstigt nog gillar jag LOTR. :S
Alla Terminator delarna är sköna dom med.
The Shawshank Redemption är bra.
The Fast and The Furios är väl skaplig.
Aliens är faktiskt en av de enda Sci-fi som går att se och jag diggade den som fan när jag var liten. :)
Men absoluta favoritfilmen alltime är ändå American History X - Bästa filmen!
Hatar Sci-Fi filmer mest av allt. Men konstigt nog gillar jag LOTR. :S
Alla Terminator delarna är sköna dom med.
HAHAHAHAHA
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.