Visa fullständig version : Fladen lina?
va på Ö&B förra helgen. dom hade 1000 meter 0.37 lina för 75 kr.
kunde givetvis inte hålla mig. funderar på att spinna på linan på amba 6-star rullarna.
nu till frågan: e det överhuvudtaget värt att spinna på linan? e den riktigt skitkass eller skaplig?
har en abulon lina på dom nu som e nåt gruvlig dålig. vissa ställen på linan kan jag dra av den med bara ca 2 kg:s kraft.
den nya linan va iaf. inte så ojämn i kvaliteten. håller iaf. vad som står på förpackningen.
bild på linan:
ingen aning men ett bra pris det var det
scanvrak
2002-12-06, 19:31
Med tanke på kvaliteten på linan som sitter på six star rullarna nu så är det väl inte att tveka?
Har ingen aning om vad fladen håller för kvalitet i övrigt har bara köpt ett 8fots haspelspö av deras fabrikat.
Det har jag inte ens provat men det verkar ganska shjysst faktiskt,kolfiberklinga och riktigt fint rullfäste och korkhandtag allt detta till ett underbart pris på 119kr!
Tjejen undrade vad det var med mig,hade ju precis predikat om varför man köpte spön för över tusenlappen helgen innan =)
Jag har testat Supra och jag tycker att den är lite väl töjbar, men den går givetvis att använda.
fladen brukar suga, varför skulle linan vara ett undantag ? och för det priset kan man nog bara vänta sig fladenkvalitet, köp en ordentlig lina, det tjänar du nog in i förlorade drag och fiskar !
Jag håller med Foppa om att Fladen brukar hålla en låg kvalite, men linan går att använda.
Sturgeon
2002-12-06, 21:12
12 lbs är ju 5.5 kilo, och med tanke på att den håller diametern 0.37 mm, så luktar det ganska låg kvalitet, borde med den diametern klara 14-15 kilo.
Bättre än den gamla dock.:headbang:
nja.. 14-15 är mycket för 0.37, men 10-12 i alla fall ! den skönaste nylonlinar är överlägset dyna link, enligt mig. fast hur den är till multi vet jag ej, den kanske är för styv...
Sturgeon
2002-12-06, 21:25
Originally posted by Foppa
nja.. 14-15 är mycket för 0.37, men 10-12 i alla fall ! den skönaste nylonlinar är överlägset dyna link, enligt mig. fast hur den är till multi vet jag ej, den kanske är för styv...
Ok då, lite fel av mig, 10-12 kilo är mer rimligt, även om det finns linor typ Technium som klarar det (på förpackningen alltså).:rolleyes:
Använder själv Trilene SensiThin.
jag har lä'nge tänkt att prova sensithin, men det har aldrig blivit av... är den så bra som berkley säger ? tror nog att dynalink tar nått sånt med... tar iaf 0.16/3 kg, det använder jag til regnbåge och borre när jag inte kör men nån tunn flätis... dessutom är dynalink väldigt stum för att vara en nylonlina, samt att man kastar riktigt långt med den.
För övrigt anser jag att stroft är en bra lina, men överreklamerad
raniceps
2002-12-07, 02:35
Spolade precis på lite 0,22 nylon - 5,8 kg. Sölvkroken Extreme Ultra.
Originally posted by JiMpA
va på Ö&B förra helgen. dom hade 1000 meter 0.37 lina för 75 kr.
kunde givetvis inte hålla mig. funderar på att spinna på linan på amba 6-star rullarna.
nu till frågan: e det överhuvudtaget värt att spinna på linan? e den riktigt skitkass eller skaplig?
har en abulon lina på dom nu som e nåt gruvlig dålig. vissa ställen på linan kan jag dra av den med bara ca 2 kg:s kraft.
den nya linan va iaf. inte så ojämn i kvaliteten. håller iaf. vad som står på förpackningen.
Gör ett eget litet hållfasthetstest och se vad den går för. Sen hur den klarar ett tag användning visar sig. Kanske förr än senare.
edit; Vad/hur ska du fiska? Mete/ismete?
//K
nu har jag pillat å lekt lite med linan...
1. 10ggr starkare än linan som sitter på rullarna = bra
2. otroligt töjbar :) kunde åtminstone dra ut 1 meter lina till ca 1.2 meter. å vips hade man 0.25 lina. det skulle ju betyda att om jag töjer hela rullen så får jag 1200 meter 0.25 lina för 75 kr:headbang: = de e väl bra?
3. billigare tandtråd får man nog leta efter. nu har jag så jag klarar mig resten av livet. sen kan ungarna ärva resten av den förnämliga tandtråden.:appl: = bra
sammanfattningsvis tycker jag att det är ett bra köp. fast jag kommer inte använda linan:asflabb2:
Jag håller med dig om att Supra är väldigt töjbar.
Ja, det går att meta med den men det går inte att använda den till UL om den är 0,37.
Originally posted by JiMpA
...sammanfattningsvis tycker jag att det är ett bra köp. fast jag kommer inte använda linan:asflabb2:
Hehe, ja det var ju ett ganska bra köp i sådana fall :rolleyes: :)
//K
oge; varför skulle det gå bättre att använda en töjbar lina till ul och mete än till annat fiske ? mete kanske är en sak, där behöver man inte känna hugget, men det tar ju fortfarande bort känslan, men ul är det ju ingen skillnad på från annat spinn bortsett från att utrustnmingen är klenare
5.5 kg för 0.37 är ju ingenting, jag har stroft 0.22 som jag har till gäddspinn efter matfisk som tar 5.1 kg !
Kan ju alltida ha den att hänga up tavlor med eller knyt växter mm:D
Nån som vet var linana Siglon tog vägen hittar inte den längre.
Mycket bra i dom lägre klaserna hade en 0,23 lina som var kannon till lät HÖ fiske på kusten.
Men dom tjokare dimmetrarna verkade inte hola lika hög klass av nåb anledning.
Nån som har nån erfarenhet av linan.
Jag kör med sån lina.. budget som attan. men huvudsaken är ju att den håller. Som student är det skitbra att det finns billig lina, man behöver ju inte ha det dyraste på alla rullar. Enda nackdelen med den är att den trasslar lite väl, fast å andra sidan.. man får ju lära sig att reda ut trassel :)
/Lelle
Originally posted by raniceps
Spolade precis på lite 0,22 nylon - 5,8 kg. Sölvkroken Extreme Ultra.
har kört med den i olika dia. ett par år och är skitnöjd.
0,16 till flugtafsar 0,22 på haspeln.. tror jag betalade 110:-/200m
raniceps
2003-07-31, 23:31
Originally posted by RedTag
har kört med den i olika dia. ett par år och är skitnöjd.
0,16 till flugtafsar 0,22 på haspeln.. tror jag betalade 110:-/200m
Jag är inte lika nöjd. Tycker den har en tendens till att trassla sig. Kan visserligen vara rullen (Shimanoskit ;) ). Dessutom kan min lina som är märkt 0,22 inte vara det, den måste vara grövre, antagligen över 0,30. Du har inte haft några problem alls?
Inte ett enda, och jag har just mätat 0,22:an med en digital micrometer och den var 0,228....men den är lite styvare än Stroft GTM, men rätt pålindad så har jag inte haft problem men lindas en lina på fel så är det kört oavsett märke.
På UL rullen (Okuma Granite GR15) kör jag Stroft GTM 0,12 och det känns mycket bra, har alltid tidigare kört med Stroft GTM på alla rullar då jag tyckt att den varit bra, särskilt som tafsmaterial till fluga.
raniceps
2003-08-01, 03:40
Intressant att höra, jag måste försöka mäta upp min lina också. Jämför man med ögonmått mot 0.30 så ser den grövre ut. Kanske fått en felmärkt lina.
Har inte testat någon annan lina på Shimanorullen, är inte särskillt imponerad av den annars så det kan mycket väl vara den.
jag har lä'nge tänkt att prova sensithin, men det har aldrig blivit av... är den så bra som berkley säger ? tror nog att dynalink tar nått sånt med... tar iaf 0.16/3 kg, det använder jag til regnbåge och borre när jag inte kör men nån tunn flätis... dessutom är dynalink väldigt stum för att vara en flätlina, samt at tman kastar riktigt långt med den.
För övrigt anser jag att stroft är en bra lina, men överreklamerad
Jag kör med Sensithin 0,18. Jag är super nöjd med den linan. Jag använder den mest till abborre- och regnbågsfiske.
Så om du skall köpa nylonlina prova då SensiThin. Jag kan nästan lova att du inte blir missnöjd. :)
Mange Wiberg
2003-08-07, 19:06
jag föraktar fladen
ååhh... magnus, du tog orden ur min mun, förakta fladen till max
Pettsson
2003-08-07, 23:34
Tja lina hit o lina dit sa BILL ja lina sa Bull.
Finns bara två linor som funkar bra anser JAG. Stroft gtm finns billigt på Ohlsson fiske......samt sufix!
Stroft........stark...kan vara lite si o så med tjockleken kan vara lite grövre än vad som anges men är väl därför den är grymt stark!
Sufix...läskigt bra! Jämn tjocklek och grymt seg!
Suffixlinan får man repa av en bit efter att ha drillat mycket fisk (gäller väl iofs all lina). Fick ett par linbrott på sutare i försomras efter att ha drillat ca 15 sutare i 2,5kgs klassen
Tja..
Jag har ochså en sån lina fast på 0.33 som tar 10 lb
den är 1150 meter
den kosta mig 59 kr bara! :appl:
RobRaven
2006-05-12, 22:00
0.33 som bara tar 5 kilo jag har nån billig 0.25 Specifil Zander som tar 5.2 på mitt feeder spö (rullen)Betalade 39 kr för 500 meter!
Någon som vet hur fishit.se's pirate lina är? den har i vart fall bra spec och kostar bara 29:- för 300 meter
RobRaven
2006-05-12, 22:24
Hittade min lina på www.fiskeshopen.se tysk lina!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.