Visa fullständig version : Hemgjord kaviar?
emilSverige
2004-04-27, 17:35
Har nån koll på hur man gör kaviar?
Ska man salta den, koka den eller röka den?
Jag tror man bara käkar den rätt o slätt, man kan ju smaksätta med tex, salt o peppar eller whiskey. Ryssarna tillsätter endast hemliga smakämnen till den världsberömda rommen.
emilSverige
2004-04-28, 10:37
Hmmm, whisky kan nog vara gött...
Så du tror att man äter rommen rå, som sushi ungefär alltså?
Undrar vilka firrar man kan använda, om gädd- o aborrkaviar är nåt att ha, eller om man ska gå på lax o öring o finare fiskar?
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfbm/0703.html
Verkar litet lurigt att hitta på nätet, kolla i recept hyllan på något bibliotek.
http://www.premiersystems.com/recipes/appetizers/caviar.html
http://www.nvogue.com/nVogueFoods/Caviar/caviarguide.htm
http://www.1800gourmet.com/product.pasp?Category=Caviar&pgrp=RussianBeluga-270430&ProductId=270430
etc.
emilSverige
2004-04-28, 11:12
Ja, jag har oxå sökt mycket på nätet, och kollat igenom alla 8-10 kokböcker jag har, men ingenstans står det nåt om det. Inte ens i min kokbok från 20-talet står det nåt om det, den brukar ha med det mesta.
Kollar man innehållsförteckningen på Abbas romburkar står det bara nåt i stil med "lätsaltad stenbitsrom".
Om man gör sushi på aborre bör man ju frysa ned fisken först, kanske ska man göra det med rommen oxå...
Jag kan kolla i hagdahls den har allt.. Nästan ialla fall, stekt svan etc.. :)
Men principen är lätt-saltad fiskrom.
Frusen, kanske, men det kan nog sabba rommen.
emilSverige
2004-04-28, 11:16
Hoppsan, missade länkarna du lagt till!
Där står det ju i alla fall lite hur man ska göra!
emilSverige
2004-04-28, 11:18
Stekt svan, låter inte helt lagligt, men kan nog vara gött!
Bara att ta med bössan ut i båten i kväll...
Originally posted by emilSverige
Stekt svan, låter inte helt lagligt, men kan nog vara gött!
Bara att ta med bössan ut i båten i kväll...
Jag tror det var det när den skrevs..
Det är nog inte lagligt att skjuta svan. Var det inte någon som fick 80 000 i böter för det nyligen? Men att laga till en, det vet jag inte om det är olagligt.. Jag kan ju ha fött upp den i ladan.
Hagdahls är den roligaste kokboken jag har tror jag. Stor litet kul saker om måltiden oxo inte bara om maten. Även om den är skriven för sakta eld etc.
emilSverige
2004-04-28, 11:30
Kan du inte kolla i den om det finns nåt recept på kaviar i den?
Jag vore grymt tacksam!
Man skulle ju lixom vilja veta hur man ska göra för att maximera smaken o hållbarheten.
Funderar även på rökt, det skulle nog kunna vara gött!
Jag kollar, men förmodligen inte i kväll, vi har arbets kväll tills ganska sent idag.
Återkommer, dröjer det PMa.. Jag blir så hemskt glömsk av fiskeväder.
På en av länkarna ovan står det med stora bokstäver frys inte då går det sönder.
esoxlucius74
2004-04-28, 12:06
Tror inte att man ska frysa rommen... Den går nog sönder då?
Btw, om jag minns rätt, och här får gärna någon som vill rätta mig.
Man fryser f.a. för att få bort binnikemask, preformen sitter i musklerna hos fisken.
Man måste då frysa till minst -18 under nån dag eller så.
Det finns oxo ibland nematoder i makrill och sill (?), oftast då i tarmen så man skall inte låte dessa fiskar ligga orensade för länge. Då vandrar nematoderna kanske ut ur tarmen.
Bakterier fryser man inte bort överhuvud taget.
Så om jag resonerar rätt här finns det ingen sådan vinst i att frysa rommen.
De där parasit larverna är rätt så ovanliga dessutom, men skall ni äta den, laga till fisken.
pepp-robert
2004-04-28, 15:54
Asså sån här kaviar man har på mackorna, är inte den rökt, typ kalles kaviar. Men sån här "abbas kaviar" den tror jag inte är rökt va? Det är ju som ba rom å salt?
emilSverige
2004-04-28, 16:09
Tja Robban
Plus en massa E220 o sån skit, som man inte har en aning om vad det är.
Tror dom innehåller en massa potatismjöl o andra utdrygningsgrejer oxå, jag har en burk hemma som jag ska kolla på ikväll.
http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____3082.asp#enummer
Allt är faktiskt ganska väl dokumenterat.
http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page.asp?id=3115
Fast man måst ju kunna litet kemi. ;)
emilSverige
2004-04-28, 16:43
Jag har hört att masken kan finnas både i äggen o i köttet hos gäddor o abborrar, men bara i tarmsystemet hos laxfiskar. Jag minns inte exakt om det är så, eller var jag läste det nånstans, men stämmer det skulle man ju inte vilja käka rå abborr- eller gäddrom.
Sockersalta rommen efter samma modell som ni gravar fisk. Tex hälften av varje blandas och sedan tas en lagom liten mängd till att röra ner i rommen. Låt stå ett dygn. Sen skulle jag nog för att vara säker vilja röka det hela också. Dels för smaken, dels för hållbarheten, dels för att döda parasiter.
Om man startar med fryst rom borde man vara på den säkra sidan sen. Krydda gärna med dill eller en aning vitlök kanske. Vill man nu bara ha röksmaken utan upphettning av kaviaren, så kanske en svätt Laphroag kan duga som smaksättare.
emilSverige
2004-04-30, 09:37
Har du gjort sån kaviar själv? Vilka fiskar använde du? Blev de gott?
"kaviar" på lake är sjukt gott. min finska mormor gjorde det varje jul.
Då vill vi ha momors recept!
Hagdahls hade inget om hur man gör, bara hur man använder kaviar.
Men jag är litet nyfiken på den torkade skivade produkten som nämns hela tiden i gamla referenser.
Blev troligen obsolet när kylfrakten uppfanns.
emilSverige
2004-04-30, 09:51
Synd, jag hade fått upp mitt hopp till Hagdahls...
emilSverige
2004-04-30, 10:21
Håller med om att den torkade, pressade kaviaren låter intressant. Om den är "mycket smakliga" som det stog borde den ju överlevt kylfrakten ändå. Kanske finns den i ryssland o iran fortfarande?
Jag har inte gjort kaviar själv men vet att man sockersaltar Kalles och röker så jag tänkte mig en variant på gravning och lätt rökning, alternativt smaksättning med whisky eller rökt te i gravningen.
Jag tror inte du har fel alls BeBest!
Den litet mer rena rommen saltas kanske bara och sedan kan man ju ha litet kryddor, olja nämndes oxo. Men jag tror man skall vara försiktig med kryddningen så att man både har kolla på om det blir gammalt och så man inte döljer den fina smaken av kaviar.. Det fanns förr en rökt olja som passade i BQ såser, den borde ju kunna användas.
Att frysa rommen det tror jag inte alls på. Den går nog sönder då.
Stargazer
2004-04-30, 12:41
Rom går visst alldeles utmärkt att frysa! Morsan har typ ett kilo frusen löjrom i frysen, som vi tinar upp lite i taget till lite festligare tillfällen, och det smakar kanon varje gång, så frys rommen, så slipper ni eventuella parasiter i matspjälkningssystemet...:)
Rommen håller hur bra som helst för infrysning och upptining. Romkornens hinna är elastisk nog för det.
Fixa till rom/kaviar är enkelt.
Börja med att breda ut den på en plåt eller liknande och kör in den i frysen så att parasiter och liknande dör.
Ta sen ut och tina (det går fort).
Läg den sedan i en sil eller liknande och skölj ur den med vatten. Sen blandar du den bara med salt och valfri spritsort. Hemkört eller vodka duger bra och är det som används enligt tradition.
Sen kan du alltid exprimentera fritt med spritsort. Konjak är en höjdare.
Den vanligaste rommen att tillreda är rom från lax, öring, sik och löja (siklöja).
Fixa till rom/kaviar är enkelt.
Börja med att breda ut den på en plåt eller liknande och kör in den i frysen så att parasiter och liknande dör.
Ta sen ut och tina (det går fort).
Läg den sedan i en sil eller liknande och skölj ur den med vatten. Sen blandar du den bara med salt och valfri spritsort. Hemkört eller vodka duger bra och är det som används enligt tradition.
Sen kan du alltid exprimentera fritt med spritsort. Konjak är en höjdare.
Den vanligaste rommen att tillreda är rom från lax, öring, sik och löja (siklöja).
emilSverige
2004-05-12, 09:31
Skitbra!
Nu kommer bara den svåra biten, fånga fiskar med rom...
Jag antar att fiskarna ska fångas innan de leker, så det är väl försent med de flesta nu?
Iom att tjejens livs första gädda även hade rom i sig så blir det att testa att göra någon form av kaviar av den. Vill ju inte att den skall gå till spillo plus att det är kul att labba lite.
Läste på nätet nånstans att man kunde lägga rommen i en bunke med kallt vatten och sedan vispa med en vanlig elvisp för att få bort hinnor samt lösa upp blodrester osv. Sagt och gjort så har jag nu gjort 4st sådana sköljningar och nu ligger rommen och vilar i ett fint durkslag. Tanken är att den sedan skall sockersaltas lätt och eventuellt smaksättas med lite whisky. Sedan in i frysen för att döda eventuella otrevligheter.
Dock är jag lite osäker på om man skall frysa rommen före eller efter man blandat i resten av ingredienserna?
Såhär gjorde jag med abborrommen från fredagens pimpel. Jag stekte lite schallottenlök och vitlök och lät rommen steka med nån minut innan jag toppade med grädde och en sardell, kokade ihop med salt och peppar. Det blev gott.
Någon av er som har koll på hur stor andel socker och salt man skall ha till rommen? Har sökt runt men inte hittat så mycket matnyttigt tyvärr.
Hittade nu en rekommendation om 48gram salt per kilo rom. Vet dock inte hur väl det stämmer, blir att testa mig fram tror jag :)
Classe71
2012-02-25, 10:40
KALLES är rökt saltad rom från torskfiskar och en massa utfyllnad typ potais och konserveringsmedel. Romen röks hel i romsäcken och saltas innan man rör den med ballongvisp för att få bort hinnor senär det bara att krydda efter behag. Lite potatisflingor om man vill ha en mildare smak till barnen. Själv föredrar jag ren sockersaltad rom med en skvätt konjak eller gin serverad på hårdbrö med lite lök och gräddfil.
marsv981
2012-02-25, 11:25
KALLES är rökt saltad rom från torskfiskar och en massa utfyllnad typ potais och konserveringsmedel. Romen röks hel i romsäcken och saltas innan man rör den med ballongvisp för att få bort hinnor senär det bara att krydda efter behag. Lite potatisflingor om man vill ha en mildare smak till barnen. Själv föredrar jag ren sockersaltad rom med en skvätt konjak eller gin serverad på hårdbrö med lite lök och gräddfil.
Nu kanske jag kommer med en dum fråga, men det är lika bra att jag tar tjuren vid hornen: När du du pratar om att röka romsäcken hel, menar du varmrökning eller kallrökning?
Tack på förhand!
Nu kanske jag kommer med en dum fråga, men det är lika bra att jag tar tjuren vid hornen: När du du pratar om att röka romsäcken hel, menar du varmrökning eller kallrökning?
Tack på förhand!
Mycket bra fråga, misstänker att det är kallrökning som gäller men hoppas jag har fel då jag inte har tillgång till någon kallrök.
Svennes extra milda kaviar innehåller 6,5% salt men jag vill helst göra något åt "Stenbitsromhållet".
Ingredienser i Svennes är enligt innehållsförteckningen: rom (45%), rapsolja, socker, vatten, potatisflingor, salt, tomatpuré, konserveringsmedel E211 och antioxidationsmedel E300.
Classe71
2012-02-25, 16:10
Tack på förhand!
Jag vet inte säkert men tror det är kallrökt som jag läst om, men om du har en större rökugn och "fiseldar" så du håller ner tempen så borde det funka. Jag har både kall och kallrök modell större, Kallröken är betydligt större och vi tänder bara två brasor per dag med lagom sur alved som får pyra utan att ge för mycket värme, max 15 grader. Detta funkar kalas bra under vinterhalvåret, sommartid så är det bara varmrökning (60-65 grader) som gäller om man inte har kylagregat. Jag har inte provat att röka rom då jag tycker den är godast sockersaltad med lite gin, men det ska nog provas snart..
marsv981
2012-02-25, 16:26
Jag misstänkte att det nog var kallrök som gällde ändå. Ville dock vara säker då jag har en sådan där portabel ABU-varmrök. Då får den fortsätta att röka borrar istället :)