handdator

Visa fullständig version : Klassiska flugor

Åsunden
2004-04-30, 15:57
Jag läser en bok av Nils Färnström som heter "Dunkrok och blänke". I slutet av boken pratar han om vilka flugor som var populära en gång i tiden. Namn som:

Wickhams Fancy
Greenwells Glory
March Brown
Red Tag
Butcher
Hardys Favorite
Alexandra
Royal Coachman (fan wing)
Silver Doctor
Coch y Bondy
Hare's Ear

Är det något som är gångbart även idag?

Om ni fick ta med tre, 3, flugor ut, vilka skulle det vara? Detta oavsett ovanstående namn eller egna kompositioner.

Min absoluta favorit är Royal Coachman. En bra fiskande fluga. Dessutom är den vacker att se på!!!

Let's talk flyfishing..........

pike_mike79
2004-04-30, 16:03
Alla skulle jag vilja säga!
Beroende på tid plats väder å vind!

BeBest
2004-04-30, 17:25
Kanske kan man lägga till E12, Rackelhanen, Streaking Caddis, Hökensås Montana, Pheasant Tail Nymph och hela rasket Quill, Wolf och Dun flugor!

Och inte minst den helt formidabla Gretosländan!
:)

Max
2004-04-30, 17:27
hares ear
redtag
march brown

dessa fungerar mkt bra

J.E
2004-04-30, 19:03
Blody Butcher är den flugan jag tog mina första harrar på, och Marsh Brown lurade jag min första flugfångade brunöring med. Sen så klart att Red Tag alltid har en plats i asken. Och dom flugorna fungerar alldeles utmärkt fortfarande ;)

:cheers:

maryland
2004-04-30, 19:46
Bland dessa, är det

March Brown
Red Tag
Alexandra
Hare's Ear

...som är givna i min flugask.

Alexandra är ju legendarisk, så till vida, att den blev förbjuden i England (en period), pga att den var för effektiv.

Sen beror det ju lite på hur gammal du är?
Klassiska för mig, blir ju flugor uppfunna före 1950.

kenta_85
2004-04-30, 20:18
Vet att större delen av flugorna bebest nämner funkar hur bra som helst till båge iaf :) Kör mycket montana, wollerbugger, streak & caddis mfl till båge funkar skitbra men inget slår powerbait om man vill mängd fiska :D

Åsunden
2004-04-30, 21:13
Originally posted by maryland
Bland dessa, är det

March Brown
Red Tag
Alexandra
Hare's Ear

Alexandra är ju legendarisk, så till vida, att den blev förbjuden i England (en period), pga att den var för effektiv.

Ja du åldern har ju sin betydelse. Jag är nog en av de äldsta här på forumet, om det nu har någon betydelse... fisket är ju gränsöverskridande, tycker jag i alla fall.

jag håller med om att flugor äldre än 1950 är klassiska. Men de jag rabblat upp härör nog från den tiden.

Jag visste inte att Alexandra var förbjuden pga hög effektivitet. jag får nog börja använda den mer frekvent...

Kul med alla kommentarer. Men lite förvånande att inte fler "moderna" krationer kommer upp som "måsten"!

Ingen som testat "störstöggen". den har sitt ursprung från Klarabro i norra Värmland. Den ansågs oumbärlig i harrfisket i Klarälven för 20 år sedan.

Pred_Ce
2004-04-30, 21:26
Bland dessa, är det

March Brown
Red Tag
Alexandra
Hare's Ear

Samma sak har jag hört om Rackelhanen. Alltså att den höll på att bli förbjuden. Om än inte klassisk så platsar den i var flugask.

Pred_Ce
2004-04-30, 21:26
Bland dessa, är det

March Brown
Red Tag
Alexandra
Hare's Ear

Samma sak har jag hört om Rackelhanen. Alltså att den höll på att bli förbjuden. Om än inte klassisk så platsar den i var flugask.

Åsunden
2004-04-30, 21:29
Har du bild på Rackelhanen? Jag vet ju om ett spö som heter så, men fluga...?

Pred_Ce
2004-04-30, 21:43
Hittade denna länk..................
http://www.rackelhanen.se/swe/page16a1.html

Åsunden
2004-04-30, 21:51
Tack för den adressen! Det var en ful fan, men det tycker nog inte öringen....

Pred_Ce
2004-04-30, 21:57
Näe, precis. Öringen gillar den. Lite strulig att binda då man dubbar med polygarn. På de mindre brukar jag använda Flyrite istället.

truttakungen
2004-04-30, 22:07
Har sagt det tidigare och säger det igen...Haröra, hä finns inge bätter!
Skämt å sido, så spelar det faktiskt inte så himla stor roll vad man slänger på för fluga...Men det är skoj att i bland dra fram en fluga man band på 70-talet och fiska med...och få lika bra på den som jag får på "moderna" flugor...

Pred_Ce
2004-04-30, 22:14
Håller med om att harörat fiskar bra. Själv brukar jag nöta med torrfluga tills hoppet dör ut. Därefter är "örat" förstahandsvalet.

maryland
2004-04-30, 22:53
Originally posted by Pred_Ce
Håller med om att harörat fiskar bra. Själv brukar jag nöta med torrfluga tills hoppet dör ut. Därefter är "örat" förstahandsvalet.

Exaktemente precis va ja tänkte (säga).