Visa fullständig version : Vilken är den bästa ambassadeuren?
Har bara en så jag säger väl C3
Hehe... Jag har en Mörrum så jag säger väl Rocket.;)
Jag har en EON och den fungerar utmärkt, så jag säger EON.
Har ni set C3 nån gång den e helt underbar asså
Har en Mörrum, en Rocket, en klassisk 5000 å en EON. Måste säga att Rocketen är grym i all sin enkelhet. Mörrumen är strået vassare när den funkar. EON:en känns lite tam men jag har inte hunnit testa den ordentligt än.
//K
scanvrak
2002-12-12, 16:23
hm..svår fråga faktiskt.
När det gäller amb. spelar ju även utseéndet roll tycker jag!
(förlåt,jag vet)
Äger:
Eon 6600
tournament pro 3600
tournament t5600C
6500-C3
7000 syncro
6500 rocket(EJ den röda proshop rullen och det retar mig för den är så ***snygg!)
EDIT/kan lägga en RÖD proshop rulle på hyllan till och en 6500 syncro och en äldre 5000.
Och ett par vanliga 5 och 6000.
Och ngr ovanliga 6000 i en underbar grön nyans.
Har haft:
Mörrum-STOR besvikelse!
1600 pro max
1600 black max
+en del andra vanliga modeller
Skall ha:
Den röda proshop rullen i 6500 rocket modell.
Den nya Eonén i 3600 storlek
Fler syncro i 6500/7000 storlek.
Om jag ska välja en av dom så blir det EON inte pgr av utseende utan av dom otroliga kastlängderna.
Den som inte provat eller sett den i aktion,PROVA!
EDIT/ cico,jag har inte hunnit att testa min rocket riktigt än.skulle vara kul att jämföra erfarenheter efter en säsong!
ddddet blir ganske mycket pengar det va?föresten Scanvrak:Vad tycker du om C3:an?
Vad är nackdelen/fördelen med de olika storlekarna?
Oj oj oj hur skall man kunna välja. Får väl bli ett gäng favoriter...
1. Mörrum: vissa har tydligen drabbats av måndagsex men mina funkar kanon.
2. SM3000C: underbar lågprofilare, magnetbroms
3. Rocket: Mkt prisvärd
4. Mörrum SX/SX Mag: kanonrulle, finns dock ej större storlekar..
5. EON: långa kast, superb ergonomi o reglage, dock så gillar jag inte riktigt "plastkänslan". Hade den varit gjord i aluminium så...
Originally posted by scanvrak
6500 rocket(EJ den röda proshop rullen och det retar mig för den är så ***snygg!)
EDIT/ cico,jag har inte hunnit att testa min rocket riktigt än.skulle vara kul att jämföra erfarenheter efter en säsong!
haha jag har röd proshop ;)
det som retar mig är att jag inte har den nya gråa proshopfärgen. Den är så j*vla snygg! :(
Yes, Vi får jämföra när vi båda fiskat ordentligt med dem.
//K
scanvrak
2002-12-12, 19:10
cico jag föreslår ett byte om du tycker den gråa är snyggare än din röda!
Hippo: jag tyckte heller inte om plastkänslan i eonén i början men efter ett par kalla fiskadagar så är jag mkt nöjd med den,inte är det riktig "plast" känsla heller som tur är utan en mer gummiaktig känsla.
ogge: Inte farliga pengar alls om man tänker på att det är rullar som räcker en livstid minst.
Min C3 är jag nöjd med,bruksrulle till trolling,two speed.
Scannis, visst är den go i kallväder. Men metall är metall. ABU har ju haft en hel del grafitrullar genom åren men inga av dem finns kvar. Min drömrulle är en korsbefruktning mellan en EON o en Mörrum...dvs EON:s teknik i Mörrummaterial.
Originally posted by scanvrak
cico jag föreslår ett byte om du tycker den gråa är snyggare än din röda!
Så du har den gråa! Den e ju skitfin. Ser modernare ut än den röda :)
//K
har du aldrig testat att kasta med den?
tror du att en c3 i storleken 5601 är förmycket?
Originally posted by Ogge
tror du att en c3 i storleken 5601 är förmycket?
Fömycket för vad?
//K
...jag ville veta också. Vad ska man tänka på när man väljer storlek? Har en Mörrum som jag inte är nöjd med och funderar på att köpa en rocket eller eon till gäddorna.
Är det någon som kan ge något råd vad gäller höger-/vänstervevad? När ska man ha vilken? En högerhänt kastar väl normalt med höger tumme på rullen varför det borde vara enklare med en vänstervevad så man slipper byta hand när man ska veva? Eller?
Fasen vad vissa har många rullar ;) hinner ni fiska med alla? hehe
sitter med en 6500-C3 2-SPEED och den är jag mycket nöjd med. Behärskar inte redigt kasttekniken än så jag får fega med broms men man lär sig mer och mer :)
Jag tycker att det är bra att EON är lite plastig, den blir inte lika kall som en rulle av metall.
scanvrak
2002-12-17, 18:02
Yes!
Fick tag i "min" röda proshop rocket idag!
Och en 6500 syncro till överkomligt pris,båda nya i kartong.
Den är verkligen snygg den röda rocketen,kan inte förstå att man föredrar årets modell framför förra.
Så....ev har jag en metall piss grå rocket till salu =)
vad är det som gör rocket så bra?
Jag fiskar inte så mycket med ambasadeur så jag vet inte så mycket om dom. Jag har en C3 6500 2-speed, vad är det för skillnad på en rocket och en C3?
scanvrak
2002-12-17, 20:25
Uhm,.rocket är ju långkastar rullen.
Och klassiskt snygg,raka gavlar.
Funderar på att byta ut min dubbelvev mot en enkel som är helröd och kromad motvikt-hade passat så j***a fint.
oki men varför kastar man längre med en rocket?
Rocketrullarna har andra lager samt att de är oljade med en tunnare olja (Rocketolja) än övriga ambassadeurer. Vill man själv trimma upp sina ambis till en raket så finns bra tips på www.fiske.nu under rubriken "fräcka fisketips". I övrigt så vete fan om inte en EON slår Raketen. En annan av rocketens fördelar ur långkastarperspektiv är att spolsystemet är av Ultracastteknik. DVS en lätt spole med lager monterade inne i spolen. Själva spolen roterar sedan på en axel som sitter fast i ena rullgaveln..typ. Att en Rocket sedan är urläcker med sin retrolook gör ju inte saken sämre..
Scanvrak, dina funderingar om att byta vev till en röd i matchande färg. Har du möjligtvis fått tipset från www.ambassadeuria.dk ?? Har nämligen själv gjort samma sak efter att varit inne på denna sajt o fluktat...o visst blev det bra med enkelvev!!!
scanvrak
2002-12-18, 00:30
Hippo; jo,den där rullen har jag dreglat över länge!
Hela rullen lyfter ju i utseénde ytterligare ett snäpp.
Så jäkla snygg är den och härligt "retro".
Hm sitter och kollar igenom ambassadeuria och letar efter en röd 1500c jag har fått för mig han hade innan men kan inte hitta den.
Hade en sådan för ett tag sedan men sålde den och ångrar mig givetvis som bara den nu efter ett tag.
Aja-gjort är gjort.
Flygfisken
2004-09-13, 03:46
Jag har en 5000 c med svarta gavlar, och en c3 5501 tycker nog c3an är lite vassare:)
Mikespike82
2004-09-13, 03:49
Har bara testat 2-3 st så jag säger C3 =)
Basta multin latt en sjuk rulle. Vanliga Calcutta ar chanslos mot den. Av ambissarna gillar jag rocket och den grona magen bast. Ar det c5? kommer inte ihag! For jerk C3 eller C4 maste saga att efter ha testat JB ordentligt sa ar den inte mycket att ha. Ska saga att jag inte provat Calcutta TE.
Nu måste jag fråga ... Jag har en eonon sport ... hur stor skillnad är det på vanliga eon, sport och pro varianten ?
Jag är väldigt nöjd med min sport, men har bara en ambis innan som är felvevad för mig (T5600CL) att jämnföra med.
rekomendera ngt bra spö till sm 3000-rullen? tänkte köra lite "lättare" fiske med nämda rulle. berätta gärna lite om dina erfarenheter och synpunkter om sm 3000. åsunden tycker att ett Fenwick Nighthawk var rätt spö, men så har han ju ingen sm 3000 c-rulle heller!!! :D
Oj oj oj hur skall man kunna välja. Får väl bli ett gäng favoriter...
1. Mörrum: vissa har tydligen drabbats av måndagsex men mina funkar kanon.
2. SM3000C: underbar lågprofilare, magnetbroms
3. Rocket: Mkt prisvärd
4. Mörrum SX/SX Mag: kanonrulle, finns dock ej större storlekar..
5. EON: långa kast, superb ergonomi o reglage, dock så gillar jag inte riktigt "plastkänslan". Hade den varit gjord i aluminium så...
1. 2500 C; enkel, lättkastad, robust. Inget vingel!
2. CS Rocket; Hardcore tungviktare!
3. Gamla klassika 5000/6000
Nya keramlager i allt som snurrar fort, uppjazzade slirbromsar och sen på med flätlina!
Flodebanan
2004-09-13, 22:31
Hur kan man vota på c3;an när det finns Mörrum?
Visst c3;an e säkert en okej rulle..skall införskaffa en snart, det håller ju iaf.
Men mörrumen håller den med! ;)
Flodebanan, vad som är bäst kan ju vara ganska så personligt och i förhållande till prislappen är kanske en c3 bättre än en Mörrum? C3:ans lager verkar ju åtminstone hålla för mer än en fisketur..
rekomendera ngt bra spö till sm 3000-rullen? tänkte köra lite "lättare" fiske med nämda rulle. berätta gärna lite om dina erfarenheter och synpunkter om sm 3000. åsunden tycker att ett Fenwick Nighthawk var rätt spö, men så har han ju ingen sm 3000 c-rulle heller!!! :D
Tänk att det var så lätt att hetsa dig till en SM3000, en sån fjollrulle... kom igen när du har en "natthök" och en uppjazzad 1500'a a la UT!!!
Vi får väl se vem som kastar en 12 grammare mellan Mariehamn och Jurmo!!!
6500 CS Rocket, helt underbar till gäddspinn.
Flodebanan
2004-09-17, 13:54
Flodebanan, vad som är bäst kan ju vara ganska så personligt och i förhållande till prislappen är kanske en c3 bättre än en Mörrum? C3:ans lager verkar ju åtminstone hålla för mer än en fisketur..
Klart den kanske är, men det står inget om pengar;) Och hur folk dåkan rösta på en Classic begriper jag inte;)
6500 CS Rocket, helt underbar till gäddspinn.
:goodwork: :appl:
Mitt stalltips är Ambassadeur 5500 CS. Samma rulle som 6500 CS, men lite smalare spole.
För dom som tycker det är märkligt att C3or och andra classic-modeller väljs före t.ex. Mörrum kan jag åtminstone ge min åsikt i frågan.
En Mörrum är sagolik när den är ny. Därefter kan det bara gå åt ett håll...
Classic-rullarna är lite råa och kärva till en början men ju mer man använder dom desto finare går dom...
Det är ungefär som med skillnaden mellan kullager och glidlager. Kullager slits ut, glidlager nöts in.
Mitt stalltips är Ambassadeur 5500 CS. Samma rulle som 6500 CS, men lite smalare spole.
4500 cs då?
4500 cs då?
Värst vad du tjatar om fjollrullar hela tiden ;)
Jag tycker de är lite FÖR smala. Men de kastar bra och har samma mekanik som 55/65 00. Så visst är det fina rullar också.
Värst vad du tjatar om fjollrullar hela tiden ;)
Jag tycker de är lite FÖR smala. Men de kastar bra och har samma mekanik som 55/65 00. Så visst är det fina rullar också.
en rocket kan ALDRIG vara fjollig! :bootyshak
en rocket kan ALDRIG vara fjollig! :bootyshak
Inte en Rocket kanske, men du sa ju 4500 CS....
som du märker ALQ, röker man flugsvamp som aldrig förr i de djupa dalaskogarna!
som du märker ALQ, röker man flugsvamp som aldrig förr i de djupa dalaskogarna!
FlugsvampRökesBäst
FlugsvampRockarBäst
Men hur jag än vrider och vänder på Ambassadeurerna kan jag inte komma ifrån att det är något ofullgånget över dem utan Syncro och jag är ägare av tre såna handikappande rullar.
Tillverkarna må förse rullarna med en hejdundrande mängd superkullager och smörja dem med lättflyktiga oljor så att spolarna roterar i evigheter men det är ju för höge farao när fisken sitter där, som rullen verkligen får bekänna färg! Det är då det visar sig om bromssystemet duger, om jag som fiskare verkligen har en blixtsnabb möjlighet att påverka utgången, när storöringen eller bamsegäddan tvärdyker framme vid båten. Med en Syncrobroms har jag det.
Syncro-rullarna hivar inga 12 grammare mellan Mariehamn och Jurmo! De hjälper fiskaren att få hem fångsten även de sista nervösa metrarna!! För kasta kan man även med dem!
Vill jag veta om jag kan pink.. kasta längre än övriga så finns det tävlingsrullar att sätta på spöet och då duger inga natthökar heller!
Det ska vara en rulle med Syncro!
Men hur jag än vrider och vänder på Ambassadeurerna kan jag inte komma ifrån att det är något ofullgånget över dem utan Syncro och jag är ägare av tre såna handikappande rullar.
Tillverkarna må förse rullarna med en hejdundrande mängd superkullager och smörja dem med lättflyktiga oljor så att spolarna roterar i evigheter men det är ju för höge farao när fisken sitter där, som rullen verkligen får bekänna färg! Det är då det visar sig om bromssystemet duger, om jag som fiskare verkligen har en blixtsnabb möjlighet att påverka utgången, när storöringen eller bamsegäddan tvärdyker framme vid båten. Med en Syncrobroms har jag det.
Syncro-rullarna hivar inga 12 grammare mellan Mariehamn och Jurmo! De hjälper fiskaren att få hem fångsten även de sista nervösa metrarna!! För kasta kan man även med dem!
Vill jag veta om jag kan pink.. kasta längre än övriga så finns det tävlingsrullar att sätta på spöet och då duger inga natthökar heller!
det var ord och inga visor! :ordning: :) RESPEKT!
He he, Syncro har jag ju på min Abumatic 120. Det är ju nostalgi att fiska med den. Så ibland kan jag inte hindra mig.. Fast ambassadeur det är det inte. Såg att min abu flugrulle heter diplomat. Hm. ;)
det var ord och inga visor! :ordning: :) RESPEKT!
Vadå Bebest fattar ju inte kvintesensen i det hela; nämligen att fånga fisk kommer sist på dagordningen. Här gäller det att kasta låååångt och inte minst se fräckast ut och ha den ballaste utrustningen.
Jag trodde du fattat HELA galoppen ALQ, men du behöver gå i skolan....!!!!!
Vadå Bebest fattar ju inte kvintesensen i det hela; nämligen att fånga fisk kommer sist på dagordningen. Här gäller det att kasta låååångt och inte minst se fräckast ut och ha den ballaste utrustningen.
respekten ligger i att våga hålla kvar vid sitt, och stå för det i ur och skur. jag har den största ödmjukheten inför mannen som med hedenhösutrustning krossade mig och fiskekompisen (5-0 till Bebest). men bara för att klargöra så var det INGEN som kastade lika långt, eller dyrt, som jag den dagen. dessutom var jag utrustad för alla möjliga fiskesätt som går att uppbringa. i min båt fanns det prylar för flugfiske, UL-fiske, bottenmete, spinn, jerk mm
...men hedenhösutrustning... karln har ju en hypermodern "outfit". Vi talar om 70/80-tal här!!!
"Vi" inom piff och puff familjen snackar röda 5000 rullar och stålspön....
Vet inte vad skillnaden är?....
Jag har inte märkt nå större skillnad på att kasta/drilla.
Med "Eon sport - Berkley series one" & "Okuma inspira - Beast master".
Visst kan jag kasta lättare drag med haspel .. men tänk att jag fiskar med
ett 25g drag....
Vad är den stora skillnaden,? ni som fiskar både och.
Jag har inte märkt den.?
Saken är väl närmast den att jag inte behöver någon utrustning för att vara ball.
:ogen:
Ska på pin kiv köra båge på ett Record 60 och en röd tidig 50-talare på tisdag, tror jag. Dessvärre är linan en 80-talare men vaf..! något får man ju offra för konsten.
:cool2:
Därtill har jag ju också en riktig liten skitrulle och snart kommer ett matchande spö på posten, jag snackar alltså om SX Mörrum 1601C och ett Fenwick Black Night Hawk 9'6" men än har IAR och drösvis med kullager inte impat på mig, tvärtom, jag ser det som en återvändsgränd!
:peta:
Det är inte de långa kasten som fångar fisken utan de välplacerade.
:bootyshak
...men hedenhösutrustning... karln har ju en hypermodern "outfit". Vi talar om 70/80-tal här!!!
"Vi" inom piff och puff familjen snackar röda 5000 rullar och stålspön.... :(
Röd! Kallar du din korvstroganofffärgade röd? Jösses!
:radd:
Säger bara en sak, början av 80-talet och en Ultra Mag XL II en verkligt mumsig rulle! Någon som testat den nya från amb med magnet och mekanisk broms i samma ratt heter ngt i stil med D5 tror jag...
:(
Röd! Kallar du din korvstroganofffärgade röd? Jösses!
:radd:
BeBest, jag tror du får lov att titta på mina bilder i fotoalbumet. Åsunden har inte bara den korvstroganoff-färgade rullen. Även den röda 5000 är hans...
Dessutom BeBest, så finns det gavlar till Syncron i samma oranga färg. Jag kanske skulle kvista förbi någon gång och tvångsbyta gavlar på din rulle ;)
När det gäller amb. så blir det syncro oslagbar smidighet vid trolling, backa veven och veva ner djupriggen fram med veven igen färdigt. Supersmidigt... :love:
Precis som med klassiska bilmodeller som Ford Mustang så föredrar jag en klassisk Ambassadeur. Jag har två, en vanlig hederlig röd 5000 och en svart 7000C, och jag skulle inte byta dem mot en rulle med en massa modernt trams om det så vore inbyggd fiskekortsautomat, lipgrip, elektronisk våg, gps-navigator, palm-dator, microvågsugn och annat trams i den, utan jag föredrar den klassiska stilen, de är tidlösa precis som Rolex klockor.
Men det betyder inte att jag är emot att det kommer nya rullar med en massa nya finesser, andra kan ju tycka annorlunda än mig och föredra dessa, jag är för mångfald vad gäller utbud av prylar i största allmänhet. :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.