Visa fullständig version : Gäddspö för multirulle
Hej.
Vad använder ni för spö till gäddfisket? Ser att mitt spö klarar 15-40 g medan en hel del vobbler väger långt däröver. Vad rekomenderar ni för spö till gäddfiske med multirulle? Prisgräns någonstans runt 1000-1500:-.
jag har klippt av ett biligt skitigt red wolf spö och det funka utmärkt !:beer: :cheers:
Originally posted by JD
Hej.
Vad använder ni för spö till gäddfisket? Ser att mitt spö klarar 15-40 g medan en hel del vobbler väger långt däröver. Vad rekomenderar ni för spö till gäddfiske med multirulle? Prisgräns någonstans runt 1000-1500:-.
Adexa Tempest 10' kanske kan va nåt. Rejält med ryggrad samt stryktåligt. Modell påk om man säger så.
//K
Det verkar inte fel. Har du provat det? Såg på Willys att det finns 11' och 12' också. Vad vinner man på ett längre spö, är det kastlängden eller?
Originally posted by JD
Det verkar inte fel. Har du provat det? Såg på Willys att det finns 11' och 12' också. Vad vinner man på ett längre spö, är det kastlängden eller?
Tempest 10 15-40 gram. 1 160,00
Tempest 10 ft. 40-100 gram. 1 180,00
Tempest 11 60-140 gram. 1 390,00
Tempest 11 ft. 60-140 gram. 1 395,00
Tempest 12 ft. 60-140 gram. 1 480,00
Tempest 9 ft. 25-60 gram. 969,00
Som du ser så pallar 11'+ spöna 140 gram. Anser du att du behöver kunna kasta 140 grams drag så kan de ju vara bra (vet folk som har 11' tempest kortade till 10' men då snackar vi ultrapåk :)
Har själv inget Adexa men har varit på G att köpa ett förr. Jag fiskar bla med ett BFT Furan 11' 30-100 gram.
Du får kolla lite på vilka beten du kan komma att tänkas använda. Själv har jag inga behov av att kunna kasta så tunga drag särskilt ofta. Kom ihåg att du kan svepa iväg tyngre drag om det behövs.
//K
Nej, det är klart. Så tunga drag lär det inte bli. Dessutom så har jag flera drag som väger under 60 g varför 10' borde passa bättre; 40-100 g täcker nog allt jag kan tänka mig.
Vilken storlek på EON ska jag köpa till?
Blir en bra julklappslista i år. :sol:
Jag använder ett Shimano Compre CPC 66 XH till de tyngsta jerk- och spinnbetena.
Till JD: Jag tycker att du ska köpa EON 5600, det är den storlek som jag använder och den fungerar alldeles utmärkt.
Jag ser ingen anledning till att inte använda strlk 6000 till gäddfisket men det är min personliga smak förstås.
//K
Till Cico: Det kan jag hålla med dig om, egentligen är det nog mest en smaksak.
Lite fakta om de olika storlekarna:
5600 165m / 0,35mm. Vikt: 266 g
6600 155m / 0,40mm. Vikt: 280 g
Edit: Jag kan ju även nämna att den mindre storleken är ca 100 kr billigare.
Originally posted by NEO
Jag kan ju även nämna att den mindre storleken är ca 100 kr billigare.
Det skulle va det då :rolleyes:
//K
Många gilar Tepst 10fotarn. Fick bästa betyg av FFA när dom testade 10, 11 o 12fots påkar. Även Sjösländan SS och BFT Furan spöna fick bra betyg!
Originally posted by Jacke
Många gilar Tepst 10fotarn. Fick bästa betyg av FFA när dom testade 10, 11 o 12fots påkar. Även Sjösländan SS och BFT Furan spöna fick bra betyg!
Tempest är ju lite mer "påk" än Furan om man säger så. Känslan är ju inte den samma direkt men är man ute efter lite ryggrad samt bra kvalité tror jag inte att det är ett dumt val.
//K
Är det BFT Pike Furusund ni kallar Furan? Ligger klart i för hög prisklass för mig. Får bli examenspresent till mig själv om några år.
Adexan har ett mer lagomt pris. T empest 10 ft. 40-100 gram och en Eon 6600 står på önskelistan. Kul!
En sak till; jag kastar med höger hand och byter sedan hand när jag ska veva in. Inte så där väldigt jobbigt men det kanske är bättre att köpa en vänstervevad rulle? Visserligen kan det kanske kännas avigt att veva med vänstern.... som om någon gör det åt en liksom. ;) Vad har ni för erfarenhet av vänstervevat, känns det avigt?
Originally posted by JD
Är det BFT Pike Furusund ni kallar Furan? Ligger klart i för hög prisklass för mig. Får bli examenspresent till mig själv om några år.
Adexan har ett mer lagomt pris. T empest 10 ft. 40-100 gram och en Eon 6600 står på önskelistan. Kul!
En sak till; jag kastar med höger hand och byter sedan hand när jag ska veva in. Inte så där väldigt jobbigt men det kanske är bättre att köpa en vänstervevad rulle? Visserligen kan det kanske kännas avigt att veva med vänstern.... som om någon gör det åt en liksom. ;) Vad har ni för erfarenhet av vänstervevat, känns det avigt?
Kul att du funnit en kombination som du tror på! :)
När det gäller kastandet bör du definitivt omskola dig till vänstervevat! Man ska ALDRIG behöva byta hand. Själv är jag så konstigt funtad att jag kastar med vänstern trots att jag är högerhänt, men eftersom jag vevar med höger så behöver jag inte byta :)
Vet många högerkastare som lyckats mycket bra med att vänja sig vid vänstervevat. Om du dessutom sedermera vill jerka med rullen är det att föredra om du kan hålla kvar spöt i din "fiskande" hand då du har bäst styrsel i den.
//K
jag ska skaffa ett adexa 10' till min calcutta 400 tror jag.....:headbang:
Rapala: Vad får du betala för ett Adexa?
Sturgeon
2002-12-18, 14:26
Fan vad alla använder påkar, 10' och klassning upp till 70 gr räcker mer än väl till alla mina situationer.
Berkley Mvp 10' 15-65 gr slår allt, har spö för upp till 120 gr, men det är ju patetiskt att använda ett sådant i jakten på gädda.
Går att kasta alla ordinära beten med MVP, största Zalten, Shadjiggar, Nilsmaster, Cisco kid, Bomber etc.
Det är i alla fall min uppfattning.
:)
Smaken är som baken, delad. Man skall ju förstås välja det som man själv tycker passar bäst, välj ett spö som du är nöjd med, inte vad andra säger att du blir nöjd med.
Det blev en Eon 6601. Lite märkligt att jag inte har tänkt på att man vevar med vänstern på haspel. Lär ju inte vara så svårt att vänja sig vid vänstern med multirullar.
Spolade på 0.19 PowerPro över ett lager med nylon, 0,30 tror jag. Hoppas att det funkar bättre än Fireline. Riktigt snyggt blev det. :headbang: Men vad använder man hjulet till, det som sitter på undersidan av rullen?
Stjärnås visade Eon sport 3600 (tror jag). Vilken rulle. Den snurrade hur länge som helst. Och så jäkla snygg. Kostade 3995, tror jag. Men det får bli ett senare projekt. Det är ju fan att man inte ens hinner komma ur affären med sin nya rulle innan man börjar tänka på att köpa en till. :rolleyes:
Sturgeon: De betena du nämner är ungefär de jag har tänkt mig att använda. Tänkte åka bort till EL-GEs och kolla spön. De har ju en jäkla massa. Ska ju kännas bra när man har det i handen och det gör ju inget om det är snyggt också. Men jag hittar bara Select Lightning Rod MVP 10 ft 15-55 (inte 65) gram på nätet.
Ha det.
Sturgeon
2002-12-18, 18:13
Originally posted by JD
Sturgeon: De betena du nämner är ungefär de jag har tänkt mig att använda. Tänkte åka bort till EL-GEs och kolla spön. De har ju en jäkla massa. Ska ju kännas bra när man har det i handen och det gör ju inget om det är snyggt också. Men jag hittar bara Select Lightning Rod MVP 10 ft 15-55 (inte 65) gram på nätet.
Ha det.
Oj då, har aldrig tänkt på att det står 55 gram inte 65 gram:rolleyes: , likväl har jag nu använt det under fyra år utan några problem med vikter kring 50 - 80 gr, ja t.o.m. shadar på närmare 100 gram har jag kastat (långt).
Men det är klart att man ligger närmare gränsen för vad spöt klarar, än om man har ett grövre spö, men känslan vid drillning är oslagbar jmf. med den känslan tyngre spön ger.
Går i nödfall att kasta mindre spinnare och fiska abborre, även om det förstås inte är helt upphetsande.
Den "klumpen" som finns på handtaget är mycket trevlig att hålla kring, har dock svarvat till den något för att nå total känsla.
Originally posted by Sturgeon
Fan vad alla använder påkar, 10' och klassning upp till 70 gr räcker mer än väl till alla mina situationer.
Berkley Mvp 10' 15-65 gr slår allt, har spö för upp till 120 gr, men det är ju patetiskt att använda ett sådant i jakten på gädda.
Går att kasta alla ordinära beten med MVP, största Zalten, Shadjiggar, Nilsmaster, Cisco kid, Bomber etc.
Det är i alla fall min uppfattning.
:)
Då har du aldrig fiskat med ett Furan :kung1:
//K
Sturgeon
2002-12-18, 22:58
Originally posted by cico
Då har du aldrig fiskat med ett Furan :kung1:
//K
Jopp, fiskat med allt.
Furan = Fura = bläääääääääää = skiiiiiiit = sämst = inget för "oss" proffs. :kung1:
:D
Jopp, fiskat med allt.
Furan = Fura = bläääääääääää = skiiiiiiit = sämst = inget för "oss" proffs. :kung1:
:D
Du kan väl inte på allvar tycka att det är dålig känsla i ett Furan?
(går det? :)
//K
Sturgeon
2002-12-18, 23:06
Du kan väl inte på allvar tycka att det är dålig känsla i ett Furan?
(går det? :)
//K
Nä det absolut inget fel på Furan, en av de bästa modellerna som finns.
Men med tanke på priset är det inte längre i mina ögon det mest lämpliga för mig.
Hellre 1 bra spö än 5 dåliga.
//K
Sturgeon
2002-12-18, 23:23
Hellre 1 bra spö än 5 dåliga.
//K
Sant, men personligen finner jag flera spön som är likvärdiga kvalitetsmässigt och känslomässigt , Berkley (MVP), Shimano (Calcutta), Scierra (?), för att ta några exempel.
Köper alltid det bästa, priset säger inte något alls.
Sant, men personligen finner jag flera spön som är likvärdiga kvalitetsmässigt och känslomässigt , Berkley (MVP), Shimano (Calcutta), Scierra (?), för att ta några exempel.
Köper alltid det bästa, priset säger inte något alls.
Tycker ofta att man får vad man betalar för om man är hyfsat insatt i ämnet. Därmed inte sakt att priset på ett furan är rimligt då det har x antal år på nacken numer.
//K
Sturgeon
2002-12-18, 23:42
Tycker ofta att man får vad man betalar för om man är hyfsat insatt i ämnet. Därmed inte sakt att priset på ett furan är rimligt då det har x antal år på nacken numer.
//K
Ja, ja, ja du har väl rätt priset säger en del, men inte allt (syftar på Eon Pro).
Ja, ja, ja du har väl rätt priset säger en del, men inte allt (syftar på Eon Pro).
Hehe, där har vi ett bra exempel på motsatsen faktiskt.
//K
Hjulet som sitter under EON är ett reglage till knarrmekanismen... Rullarna har dock ingen knarrmekanism(!) så den enda funktion det har är att nöta upp ett sår på handen ifall man kastar tunga beten... Sux.
Ok. Det låter som en praktisk funktion.:asflabb2:
Jag kör för övrig med ett Pike Furusund. Mitt är dock svagt customiserat - kapat handtaget en knapp dm. Till jerkfisket är det ett G-loomis Muskyspö som gäller. Compre-spöna "bottnar" ifall fiskar strax över 12kg rapar i sig betet.
Originally posted by limnos
Hjulet som sitter under EON är ett reglage till knarrmekanismen... Rullarna har dock ingen knarrmekanism(!) så den enda funktion det har är att nöta upp ett sår på handen ifall man kastar tunga beten... Sux.
Har jag inte tänkt på faktiskt, kul! :)
//K
Ja. Om man gillar sår på handen så är det kul. Frågade en ABU-säljare om det där, han var inte medveten om att den ens fanns (switchen, vill säga)..! Tror bara att den finns på största modellen, förresten. En eon håller förresten för ungefär en hård jerk-säsong (om man använder riktigt tunga beten).
Ja. Om man gillar sår på handen så är det kul. Frågade en ABU-säljare om det där, han var inte medveten om att den ens fanns (switchen, vill säga)..! Tror bara att den finns på största modellen, förresten. En eon håller förresten för ungefär en hård jerk-säsong (om man använder riktigt tunga beten).
Självklart menade jag inte att det var kul att få sår utan iaktagelsen i sig.
Jo jag har en eon 5000 som jag dock inte hade tänkt jerka med då den känns i klenaste laget. Har faktiskt inte kommit på vad jag ska använda den till än. Kör med prorocket 6000 till jerken.
//K
Irony is some kind of alloy...
Irony is some kind of alloy...
Ironi/Järn-y är en slags legering? :)
//K
Min har knarrmekanism, upptäcker jag nu.
Till Limnos: Jag har två frågor:
Varför tål inte EON mer än en jerksäsong?
Vilket av Compre spöna är det som "bottnar", Compre 66 H eller Compre 66 XH?
Jag kan inte tänka mig att Compre XH "bottnar", i så fall måste det nog vara en väldigt stark gädda. Jag har använt ett Compre 66 XH och en EON 5600 i en säsong och de har fungerat utmärkt.
Kanske bara är min EON som saknar knarr, då. Min EON pallade bara en säsong, axeln har blivit skev. Men då väger vissa av mina beten 350g+ och är rätt tungryckta. Med 14g skitterpop går det nog bra. Mitt shimano bottnade två gånger (det var det grövre), en gång när jag skulle vålda in en trettonkilos(det gick bra tillslut) och en gång när en stor fisk började "koka" inne vid båten(det gick inte bra).
Berkley Thunder eller va den heter verkar bra
:headbang:
jag har bara en Mullti och den ska jag använda till allt bara byta spö jö?
Originally posted by NEO
Varför tål inte EON mer än en jerksäsong?
Tyvärr är EON lika stryktålig som den ser ut. Där har du svaret.
//K
inte lika stryktolig menar du?;)
Till Cico: Jag får vänta och se hur länge min rulle håller.
Hur STORA är dina 350g+ beten?
...ett tips för att få rullen att hålla längre:
1, Bygg en mindre katapult.
2, Montera den i båten.
3, Vid kast av 350+ beten, placeras betet i katapult skålen.
4, Frikoppla rullen.
5, Tryck på "fire" knappen på katapulten, och var beredd med tummen! ;-)
Originally posted by NEO
Till Cico: Jag får vänta och se hur länge min rulle håller.
Missförstå mig inte. Även jag har en EON i min ägo, dock lämpar den sig inte för det tyngre gäddfisket. Finns multi som passar bättre för det.
//K
Mina 350-grammare är 350cl i volym.
hehe, svävande eller ? då är det lätt att räkna ut :) men längd ? och har du bara en ? hemgjord ?
Storleken på betet behöver nödvändigtvis inte höra ihop med storleken på fångsten...
Jag har själv lyckats charma en 12,0 kgs gädda med UL-grejer, för övrigt min största fångst. Det var dock några år sen jag fiskade sist, synd för det är väldigt rogivande och upphetsande när det smäller till.
Angående gäddspö för multirulle så kör jag med ett Ron Thompsson Steel head 11,6 ft, ligger nog i rätt prisklass. Betesklassen är någonstan mellan 25-65 gram. Med det klarar jag av de större Zalt wobblerna, det fungerar helt ok. Kunnan har också några spön i din klass, jag har provat ett 10 ft Kunnan (kommer inte ihåg serien) för multirulle och det var otroligt skönt att fiska med...betesklassen var dock upp till ca 50g. Priseklassen var 1000-1500 kr.
Originally posted by nik
Storleken på betet behöver nödvändigtvis inte höra ihop med storleken på fångsten...
Självklart inte men det är mindre chans att en liten gädda hugger om du kör med stora beten. Dessutom borde en gädda föredra att klippa ett så stort skadat bete som möjligt eftersom det ger bäst vunnen/förlorad energi ekvation. Sen att verkligheten inte alltid är sådan bekräftar bara regeln :)
//K
Självklart inte men det är mindre chans att en liten gädda hugger om du kör med stora beten. Dessutom borde en gädda föredra att klippa ett så stort skadat bete som möjligt eftersom det ger bäst vunnen/förlorad energi ekvation. Sen att verkligheten inte alltid är sådan bekräftar bara regeln :)
//K
Jag själv har fått väldigt många små (då menar jag verkligt små gäddor <1kg) på wobblers som väger mellan 50-60gram. Visst borde en rovfisk som gäddan föredra att förlora så lite energi som möjligt på så stort byte som möjligt men undantagen jag sett är väldigt många. Och precis som du säger angående regeln håller jag helt med, det är fantastiskt vad de små rackarna kan attackera wobbler lika stora som sig själva :hungrig:
Originally posted by nik
Jag själv har fått väldigt många små (då menar jag verkligt små gäddor <1kg) på wobblers som väger mellan 50-60gram. Visst borde en rovfisk som gäddan föredra att förlora så lite energi som möjligt på så stort byte som möjligt men undantagen jag sett är väldigt många. Och precis som du säger angående regeln håller jag helt med, det är fantastiskt vad de små rackarna kan attackera wobbler lika stora som sig själva :hungrig:
Om vi tar zalt som exempel så tycker jag man får fler gäddor på en mellan medan en stor sollar bort de minsta bättre. Dåligt exempel iofs eftersom stora zalten inte är speciellt stor den heller men jag tycker mig kunna skönja tendenserna iaf.
//K
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.