Visa fullständig version : Torsken på G?
Var i helgen ute och testade på kustfisket på Getteröns pir. Hade förväntat mig Berrggylta och Skrubbskädda i första hand. Till min förvåning var det nästan bara Torsk som nappade. Vikten låg mellan 100 g-950 g. Har aldrig fått en Torsk där i hela mitt liv! Finner detta ganska märkligt i dessa Torsk tider.
Är detta en ren tillfällighet månne? Eller är det fler än jag som har fått mycket Torsk?
Det brukar vara så på våren och hösten, de vandrar in på grundare vatten. Mne det är alltid bara mindre fiskar. Det är de lekmogna fiskarna som är borta. DEt finns nästan lika mycket småtorsk som innan. Själv var jag i lysekil hela helgen och fångade hur mycket småtorsk som helst så det är inte ovanligt.
Bergatrollet
2004-06-01, 21:47
Jodå, torsk finns det gott om på grunt vatten. I alla fall är det min erfarenhet. Tycker dock att man ska tillämpa C&R på dessa småtorskar. (Finns ju dessutom en anledning till nu... Man ska inte äta torsk i månader med bokstaven R i).
JonteJsson
2004-06-01, 21:50
@ Montana
Tja!
Hur många fiskar fick du?
Hur länge fiskade du?
Tjena Jonte!
Jag och några kompisar var ute och fiskade i ca 6 h (mer eller mindre effektiv fisketid). Tror att alla fick minst 3 Torskar var. Vi fick även andra arter som Berggylta, Bleka och en fin Havsöring.
Tappade en Torsk som vägde väl över ett kg.
//Montana
JonteJsson
2004-06-02, 08:11
Grymt!
Ligger..hehe i varberg hela sommaren och har då tillgång till o fiska i havet varje dag så det är ju alltid bra o få nya ställen :D
Roland Mohlin
2004-06-02, 08:30
Vad bra då går det bra att äta torsk i juni?
jag tror att det är tvärtom "Man skall inte äta torsk som är fångade i en månad som saknar R".
Originally posted by Bergatrollet
Jodå, torsk finns det gott om på grunt vatten. I alla fall är det min erfarenhet. Tycker dock att man ska tillämpa C&R på dessa småtorskar. (Finns ju dessutom en anledning till nu... Man ska inte äta torsk i månader med bokstaven R i).
Hej Jonte!
Testa Getteröns pir, jag lovar dig fisk. Var där förra sommaren och fick då en Havsöring på 700 g. Inte så vidare stor men efter som jag aldrig hade fått någon Havsöring tidigare blev jag förstås glad. Något det finns gott om är Berggylta och har du tur/otur kan du också få ål.
Ha de gött!
JonteJsson
2004-06-02, 16:37
Paternoster? Bete? Är sugen på berggyltan :D
Tja!
Är ingen expert men jag brukar andvända paternoster tackel och det funkar fint. Betet skall tveklöst vara strandsnäcka som du hittar på stenar runt piren. Några längre kast behövs inte efterssom Berggyltan håller sig nära piren, oftast i anknytning till stenar.
//Montana
JonteJsson
2004-06-02, 20:03
Då får det bli FISKE till helgen .. Vad det nu annars skulle bli .. höhöhö
Skriv gärna hur fisketuren gick.
Ha de gött!
//Montana
JonteJsson
2004-06-02, 21:59
Det skall jag göra ..
JonteJsson
2004-06-06, 21:07
Nee, fiskade på jugoslaviska ambassadeb istället , där blev det 2 makrillar iaf.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.