handdator

Visa fullständig version : Knuten glider på flätlina! Vilken knut?

Sommar
2011-04-12, 14:55
Hejsan!

När jag knyter min flätlina på en tafs så glider den så jag måste göra en kärringknut så all lina ej glider igenom. Vad beror det på? Använder en vanlig blodknut..

Bifoga gärna bilder på knutar som funkar till flätlina.

Gimmy
2011-04-12, 15:00
Gäller det vertikalt och skarven till flourcarbontafsen så har jag slutat använda skarvknut. Tappat flera större fiskar då linan gått i knuten (glidit) Svårt att skarva 0,10 flät med fourcarbon.

Kör med Berkleys minsta lekande mellan flätlinan och tafsen. (kommer ej ihåg storleken, men det minsta)

Har funkat bra. Många påstår att det stör m.m. men har ej märkt någon skillnad i antal landade gösar. Och har aldrig heller tappat fisk pga brusten lina därefter.

MVH/Gimmy

Sommar
2011-04-12, 15:04
Gäller det vertikalt och skarven till flourcarbontafsen så har jag slutat använda skarvknut. Tappat flera större fiskar då linan gått i knuten (glidit) Svårt att skarva 0,10 flät med fourcarbon.

Kör med Berkleys minsta lekande mellan flätlinan och tafsen. (kommer ej ihåg storleken, men det minsta)

Har funkat bra. Många påstår att det stör m.m. men har ej märkt någon skillnad i antal landade gösar. Och har aldrig heller tappat fisk pga brusten lina därefter.

MVH/Gimmy

Använder inte någon sån tafs. Fiskade gädda och körde med skeddrag. Alltså en vanlig ståltafs.

EgonLJ
2011-04-12, 15:32
här en en knut för flätlina http://www.rackelhanen.se/images/palomar.gif

Maruder
2011-04-12, 16:28
här en en knut för flätlina http://www.rackelhanen.se/images/palomar.gif

Japp, klockren knut som fungerar perfekt. Tänk bara på att linan bör vara fuktig när knuten dras, annars försvagas ofta linan, eller går av direkt.

SteveSl
2011-04-12, 17:46
som jag skrev i en annan tråd med:

Jag använder själv en albright knop när jag ska skarva linor. Funkar bra att skarva med olika grovlekar och material.
Nu senast på spinnspöt till Havsöringen där jag skarvar flätlina till en nylontafs på 3m. Funkar fint att kasta med då knuten ligger i linje med linan.
http://www.animatedknots.com/albright/index.php

ps. tycker det är bäst att göra "böjen" med den tjockaste linan och linda med den tunnare

HenkeW
2011-04-12, 17:57
Jag kör med Palomarknuten, enkel att göra, den håller och har då aldrig glidit för mig.

oddcurve
2011-04-12, 19:09
Palomar/Fireline eller Improved Clinch Knot är två kanonknutar som kommer hålla livet ut.

Team TNR
2011-04-12, 19:24
Denna lapp har jag med mig överallt.
Har inte haft problem med skarvade linor.

SteveSl
2011-04-12, 20:33
Jag kan tycka att uni to uni lite sämre om man har två olika grova linor då knutarna blir olika stora, vet inte om det är inbillning.

nathe01
2011-04-12, 22:52
Palomar är guld. Lyckades dra sönder en krimp på en titantafs och vevade hem ett lekande bara. Blev ett drag fattigare men fick en ny tafs av butiken iaf :)
PS: tafsen var välanvänd.
Men knuten kommer absolut inte glida för dig. Du kommer ha av linan innan det händer.

Sir Fish-a-lot
2011-04-12, 23:26
Jag kan tycka att uni to uni lite sämre om man har två olika grova linor då knutarna blir olika stora, vet inte om det är inbillning.

Inga problem - man tar bara och tvinnar den tunnare linan fler varv. ;)