Visa fullständig version : Esox' wobbler
Hej.
Har i en tidigare tråd frågat er om RTs "Zalza" och om jag inte minns fel sa någon att den rör sig som en pinne i vattnet. Har fått en i julklapp så nu får jag chans att prova den.
Såg att http://www.sporting.se ("Klicka här...") har en annan Zalt-liknande vobbler, Esox. Någon som har provat den? Också den är betydligt billigare än Zalt.
Originally posted by JD
Hej.
Har i en tidigare tråd frågat er om RTs "Zalza" och om jag inte minns fel sa någon att den rör sig som en pinne i vattnet. Har fått en i julklapp så nu får jag chans att prova den.
Såg att http://www.sporting.se ("Klicka här...") har en annan Zalt-liknande vobbler, Esox. Någon som har provat den? Också den är betydligt billigare än Zalt.
Har kört lite trolling med den och klart godkänd. Har funkat bra när gäddan stått lite mer grunt.
...att en billig vobbler blir godkänd.
har en sådan som funkar minst lika bra på sega höst gäddor som orginalet Zalt!!
Går säkert bra i vattnet eftersom det är ett exakt plagiat av zalten, vilken den också blivit dömd för. Så förhoppningsvis försvinner eländet!!!
Tycker inte att man skall köpa plagiat, stöd dom som testat och tagit fram modellerna. Då kommer dom att ha råd att kunna ta fram nya modeller efterhand. Kvaliten är oftast bättre på orginalen också. Zalt är t ex en av de få vobbler som man inte behöver byta ut krokarna på, eller ens slipa innan man använder dom första gången...
/D
Originally posted by Danne67
Går säkert bra i vattnet eftersom det är ett exakt plagiat av zalten, vilken den också blivit dömd för. Så förhoppningsvis försvinner eländet!!!
Tycker inte att man skall köpa plagiat, stöd dom som testat och tagit fram modellerna. Då kommer dom att ha råd att kunna ta fram nya modeller efterhand. Kvaliten är oftast bättre på orginalen också. Zalt är t ex en av de få vobbler som man inte behöver byta ut krokarna på, eller ens slipa innan man använder dom första gången...
/D
Håller helt och hållet med,fel att "stjäla"pengar av orginal tillverkarna!
MastaPike
2004-01-03, 00:23
Jag fick 2st esox kopior av min brorsa i jul-klapp, dom simmar ganska sjyst som flytande men som sjunkande är det sämre, ska försöka göra en intermediate av min ena flytande så man kanske får något på den.
Men som sagt, köp ej plagiat!
Esox kopior? Snacka om att vara billig när man köper en kopia på kopian. ;-)
Tror an menade att esoxen var kopia av Zalt!!!=)
Jag har oxå två Excalibur öland!!!fast ett 7,6´ och ett 9,3´!!!Assköna ju!
Inte nog med att Esox var en kopia. Numer är dessutom Zalt en kopia av Esox varpå "kopia av kopia"-uttrycket kan tänkas vara på plats.
Zalt kan vella endå inte klassas som en kopia av Esox!!!
Zalt fanns ju redan 1992 i sportfiskebutikerna!!Esox kom vella för 2 år sedan cirka!
Grejen är den att Esoxwobblerna tillverkas mycket billigt i en fabrik. Zalt har nu stämt dem och valde senare att flytta sin produktion dit esoxwobblerna tillverkas. Så i nuläget är alla tillverkade zaltisar gjorda i esoxmaskinen.
Och som alla vet gick inte de gamla zalt helt identiskt med esoxen. En viss viktskillnad fanns. Men nu när zalten tillverkas i Esoxmaskinen så blir de exakt likadande.
Därav uttrycket: "kopia på kopia".
Och ni som har en gamla zalt kvar: Håll dem hårt. Om det finns någon butik med zalt från produktionen i Sverige så är de hårdvaluta.
Alessandro
2004-01-03, 21:32
Hur ser man om en Zalt är orginal "made in Sweden", tyckte Zalten hade problem med färgen ibörjan, fast blivit bättre...
Till Danne: Är du säker på att de nya Zaltarna är identiska med Esox?
NEO: Helt 100 är jag förstås inte. Men eftersom de tillverkas i samma gjutform/maskin som Esox borde de vara det. Allt enligt tämligen säkra källor.
Alessandro: Ingen aning. Upplever att zalten är lättare/skörare i plasten. Det ska vara en viss viktskillnad. Det blir att ta med sig brevvågen till butiken ;)
Ok, jag hoppas att de inte har ändrat något.
får vella passa på att köpa lite Zalt när man fyller år då!!!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.