handdator

Visa fullständig version : Val av flätlina, Fireline, powerpro, stealth braid, Strike wire, Adrenaline, Sufix??

Pfk
2011-04-27, 21:10
Vilken märke är bäst, och vilket märke ger valuta för pengarna.?? Ska ha det på en haspelrulle, 0.20lina tänkte jag.

LinusF
2011-04-27, 21:59
På haspel är det vanlig fireline som gäller. Trasslar nästan aldrig och är stark.

tintin_jkpg
2011-04-27, 22:04
Kan inte annat än hålla med föregående till 100 %
Fireline är i mitt tycke överlägset, åtminstone på haspelrulle som är det enda jag använder.
Jag skulle aldrig frivilligt gå över till någon annan lina, både på grund av den sköna känslan att kasta med och att brottstyrkan vinner mot andra linor som jag provat.

Fireline all the way, helt enkelt.

lethul
2011-04-27, 22:08
Sufix 832 följt av PowerPro

fiddeb
2011-04-28, 07:00
Kör bara med fireline. Har testat andra men faller alltid tillbaka på fireline. När jag körde powerpro ett tag trodde jag att min rulle skurit, noterade att jag fick detta beteende när linan blivit/varit blöt en stund. Har inte samma problem med fireline. Kör 0.17 för kustfiske.

Wadman
2011-05-06, 06:08
Utan tvekan "Stren Microfuse".

Krokodiljägaren
2011-05-06, 09:38
jag har total bojkot på fireline.. haft flera spolar med riktigt usel lina som smält av vi 1\4dels belastning av va den ska klara.
strikewire kör jag på både haspel och amborna och är nöjd med den..
har surfix 832 på min amba 2500 CI och det är den bästa lina ja provat.. vet dock inte hur den fungerar till haspel

Gimlan
2011-05-06, 09:55
Kör med Fireline tracer braid. SÅ jäkla underbar lina. Passar bra på haspel som multi. Underbar!

tintin_jkpg
2011-05-06, 12:07
Kör med Fireline tracer braid. SÅ jäkla underbar lina. Passar bra på haspel som multi. Underbar!

Ja Tracer Braid är en favorit här med.
Har nog aldrig haft en flätlina som jag varit så nöjd med.

aliosh
2011-05-06, 21:46
Tuf Line XP är bra! Håller för allt..

Kastman
2011-05-06, 22:13
Fireline var helt värdelös när jag använde det till haspel.
Snärtade av många drag pga dålig lina innan jag bytte.
Det var iofs 10 år sedan..
Tuf Line tycker jag är betydligt mer prisvärd än Strikewire även om jag föredrar den senare.

Barramundi
2011-05-06, 22:31
Jag beundrar er som lyckas med konsten att aldrig få lintrassel med rena flätlinor (typ Strikewire) på haspel. För mig är det bara hybridlinor som klassiska Fireline som alltid funkar smärtfritt. Senast nu ikväll fick jag problem med Fireline Tracer Braid när jag körde lite näbbisar och torsk.

Discharged
2011-05-08, 13:51
Jag får aldrig trassel oavsett vilken lina jag kört med... Har nog testat de flesta på marknaden och jag har varit nöjd med funktionen på alla linor. Lilla stradicen har jag en spole med fireline, en med daiwa tournament och en med powerpro. Stora stradicen en spiderwire och en sufix 832. Baitrunnern är en spole med fireline och en med daiwa tournament. Okuma Vsystem har en spole med strikewire och en med spiderwire. På Calcuttan har jag 832, på ena 5501 har jag powerpro, på andra har jag 50lbs 832 på tredje har jag 30lbs 832. På mina 4501 rockets kör jag en med en Dragonlina (ännu otestad) och på andra har jag faktiskt Sufix nylon för tillfället, men ska bytas till 30lbs 832.

Vilken som är den bästa? Hade jag tyckt att en var så mycket bättre hade jag kört den på allt, men som det känns nu så finns det en uppsjö linor på marknaden som håller hög kvalité. Det viktigaste är nog att man har en rulle som är bra nog att klara av linan helt enkelt.
Skulle jag välja en enda lina till allt så skulle det bli Daiwa Tournament, men eftersom den kostar en mindre förmögenhet så är den knappast prisvärd.

Spolar du på powerpro på en billig rulle med halvdan linuppläggning så blir resultatet därefter... Det är väl möjligtvis där som fireline har ett övertag då den funkar bra även på billigare utrustning!

Kastman
2011-05-08, 14:52
Jag beundrar er som lyckas med konsten att aldrig få lintrassel med rena flätlinor (typ Strikewire) på haspel. För mig är det bara hybridlinor som klassiska Fireline som alltid funkar smärtfritt. Senast nu ikväll fick jag problem med Fireline Tracer Braid när jag körde lite näbbisar och torsk.

Personligen har jag märkt att trassel lättare uppstår vid full spole, (iaf hos vissa haspelrullar och lindimensioner) så nu undviker jag trassel till 99% genom att bara köra 80% eller mindre på spolen. Kastlängden får stå tillbaka en aning i förmån för att slippa linhärvor.

Discharged
2011-05-08, 15:52
Måste få reflektera lite så som många andra också har gjort här.

Jag testade strikewire precis när den kom, och skulle jag vara så långsint som vissa andra här skulle jag aldrig fiska med den linan igen, antingen hade linan en del barnsjukdomar att reda bot på eller så fick jag ett måndagsexemplar. Men nu kör jag med en annan spole jag köpt vid ett senare tillfälle och den funkar bra.

Att sufix 832 hamnat så otroligt mycket i fokus tycker jag är lite skrattretande när linor som Daiwa Tournament har funnits på marknaden ganska så länge redan. Tyvärr så finns den knappt alls i sverige och betingar ett ganska högt pris när man köper den utomlands. Förhoppningen är att Sufix 832 kan fylla dess skor, eftersom den är bra mycket billigare.

Avslutningsvis tycker jag det är roligt att så många säger att Sufix 832 är deras favoritlina... Den har ju för f-n knappt hittat ut på marknaden än, kom tillbaka om nåt år, när vi ser hur bra nötningstålighet den har.

RichardR
2011-05-08, 16:22
Jag använder inte Fireline/Fireline Crystal längre. Väldigt känslig för skavning och går av sporadiskt, dvs en lina som jag inte litar på. Har gått över till PowerPro, StrikeWire Extreme och Berkley Tracer Braid på haspel. Får man problem med trassel har rullen förmodligen dålig linuppläggning eller beten som tvinnar linan...

Gubben Storm
2011-05-10, 18:52
Skulle aldrig rekommendera någon att köpa Fireline då det är bland det sämsta skit jag provat. Small av precis hela tiden. Powerpro är klockren till Haspel och till multi skulle jag välja Powerpro eller Tracer Braid.

Har dock inte hunnit prova Sufix 832 än...

tintin_jkpg
2011-05-10, 19:51
Skulle aldrig rekommendera någon att köpa Fireline...
... till multi skulle jag välja Powerpro eller Tracer Braid.

Du vet att TracerBraid är Fireline va? :P
Förmodligen antingen måndagsexemplar och otur, eller att spöets öglor är skadade om ni har Fireline som "ständigt går av"

orbital
2011-05-10, 21:38
Lånar tråden lite. Vilken färg ska man välja på sin flätlina då? Finns ju hur många färger som helst, den ena värre än den andra. Varför vill man ha en ill-röd eller gul lina?

tintin_jkpg
2011-05-10, 22:43
Lånar tråden lite. Vilken färg ska man välja på sin flätlina då? Finns ju hur många färger som helst, den ena värre än den andra. Varför vill man ha en ill-röd eller gul lina?

Det är säkert någon forskare som sagt att en viss färg syns mindre i vatten av fiskar än en annan och företagen gör en lina i den färgen.
Och så är det ju som med allt annat, företag vill ha ett eget kännetecken. Man ser ju både rosa och ränneskita-gula linor.

Jag gissar på att fisken inte märker mycket ändå i de flesta fall.
Skulle den göra det så märker den förmodligen krokarna också och väljer bort ditt bete.

Badomen
2011-05-11, 06:54
Biltemas... bäst i test 2 år i rad!!

Gubben Storm
2011-05-11, 08:54
Du vet att TracerBraid är Fireline va? :P
Förmodligen antingen måndagsexemplar och otur, eller att spöets öglor är skadade om ni har Fireline som "ständigt går av"

Ja, jag vet, borde kanske förtydligat mig lite med att skriva fireline fused, eller vad den nu heter.

Spöringarna är det väl inget fel på om andra linor funkar utmärkt på samma spö. Säkerligen måndagsexemplar men då det hänt mig och människor i min omgivning rätt mycket så verkar det var måndag hela veckan. ;)

Barramundi
2011-05-11, 09:27
Vill bara påpeka att det då INTE är linuppläggningen det är fel på för min del i alla fall (om nu inte Shimano Stradic anses vara en dålig budgetrulle...). Jag har drabbats av flera lintrassel ändå med Strikewire och liknande braids, men aldrig med gamla Fireline.

Införskaffade nya Suffix 832 eller vad den heter härom dagen som ett experiment (och för att butiken inte hade Fireline)... Har provat den på en runda hittills och håller nu tummarna hårt för att det ska fortsätta funka.

Squadron
2011-07-28, 22:34
Någon som upplevt att Flätlinan färgat av sig på korkhandtaget? Ex. Grön Suffix?

Squadron
2011-07-29, 07:42
Grön 832.

Men allmänt, jag vill ju inte ha grön kork på mitt spö för 1500pengar

crotalus81
2011-07-29, 17:56
vilken flätlina man ska använda kommer alltid tvistas om.Jag har testat ett flertal nu både på haspel och multirulle.Till haspel skulle jag med säga fireline.Något styvare än de andra flätlinorna vilket motverkar trassel alternativt ställer till det om du fyller spolen för mycket.Linan kan se väldigt sliten ut men brukar hålla ändå.Testat äldre modeller på sufix både till haspel och spinnrullar och har inte varit nöjd med någon av dem.power pro har jag enbart använt med spinnrulle och den färgade av sig som fn och jag upplevde att livslängden var kort på den.Tog inte lång tid innan linan var ordentligt sliten och började gå av lätt.Spiderwire code red testade jag en tunnare variant till spinn men den small av allt för enkelt även om den kastade som en dröm.Har använt invisibraid i 2 säsonger nu men den första som höll en säsong small av lite var som helst på spolen efter den tiden och då var det ändå 0,35mm.tyckte den var såpass skön att fiska med så jag köpte mig en ny spole men den visade sig vara bara skräp då den delat sig 30m in på spolen och sånt.Annars hade spiderwire oxå den där styvheten som fireline har.Till riktigt tungt jerkfiske har jag använt mig av tuf line 0,41mm det är det stryktåligaste jag testat.välanvänd i 3 säsonger och jag brukar byta efter varje då jag använder grejerna såpass mycket men denna har inte synts några skador på och tror inte jag har blivit av med ett enda bete med denna linan.Dess stora nackdel är att den suger åt sig vatten så det droppar konstant om rullen när man vevar in.Jobbigt när man fiskar när det är kallt ute.Strike wire exreme har jag oxå testat en säsong till jerkbait och den fungerade bra.Färgade av sig en hel del men var bra hållbarhet.

LazziLax
2011-07-30, 08:47
För min del blir det aldrig mera flätlina,nanolinan är för överlägsen och blivit min favorit.

SteveSl
2011-07-30, 09:36
Har provat Sufix, Strikewire och Fireline. Sufixen tycker jag var bra. Fireline har faktiskt bara vart dålig, eller ja kanske inta bara dålig, som det skrevs så tyckte även jag att styvheten var ett plus ur trasselsynpunkt, det var därför jag köpte paket efter paket. Men min uppfattning är ändå att den kastar kortare, och i saltvatten har jag fått ett skapande som om rullen var på väg att rasa, alla grejjer nya och hela och av dyrare typ.Tappade drag då linan gick av mitt i kasten, ofta flera meter in, mitt i luften utan motstånd liksom. Tittar man på linan efter en dags fiske ser den ut som skit, inte bara längst ut utan många meter. I mitt tycke tål den inte nötning nått vidare. Bytte till strikewire som jag tycker funkat grymt på mina multirullar, funkar lika bra på haspel. Inget skrapande, ingen konstig nötning.

FiskenFreddy
2011-07-30, 10:06
Har länge undrat när folk ska förstå att Strikewire är den klart bästa linan. Perfekt till Jerk/multi och minst lika bra till haspel. Linan är perfekt, ptja förutom att den tappar färg men det gör väl alla flätlinor.

BH
2011-07-30, 20:18
"den tappar färg men det gör väl alla flätlinor". Jap, nogen hållar på färgen bedre an andra. For jag, er der bare en flätlina; Powerpro. -Den håller fint på färgen, den er stärk och knudestärk. Enda ting, tyckar jag, er när rullen/linan har ligget i hylan i längere tid. Kan den ligesom "smelte" ihop. Om firelinen hade haft bedre coating, hade det väret no:1. For multi.
For haspel vil firelinen påvirke kastelängden,, da den inte er rund, men flad.

Matte71
2011-07-31, 07:56
Körde med Power Pro till multi i några år runt 2005. Första StrikeWire var riktigt skräp, löst flätad och tappade verkligen all färg efter första fiskepasset. Sedan kom StrikeWire Extreme som är den absolut bästa linan jag provat, till både multi och haspel. Köpte 2st spolar 0.36 Power Pro för något år sedan baraför o testa, och då fick jag tyvärr (visste inte om det då) två spolar som legat länge och "smält ihop" som BH säger, de var totalt värdelösa när detta hänt. Utgick ifrån att PP var så nuförtiden, för 6 år sedan var PP nästan lika bra som StrikeWire Extreme är idag.

zalt patrik
2011-09-13, 22:31
Om du ska fiska i minus grader så köp inte fireline, har aldrig blivit av med så många drag innan jag hade förstånd att byta spole.

SimpZeN
2011-09-17, 00:00
Hej!

Har testat, power pro, fireline samt strike wire extreme.

Det jag har kommit framtill är att Power pro är helt värdelöst till haspel, antingen fick jag måndags ex eller så är det nå fel, körde på helt nytt spö och fick linbrott 8 gånger på 2 fiske pass. (ej vid knuten utan linan gick av)

Firelines tracer braid var inte så mycket bättre den har bara krånglat vid utkast och den tvinnar upp sig hela tiden för mig.

Firelines svarta lina har funkat bra dock inte vid diverse vass eller växtlighet. linan går av skapligt lätt, ganska säker att det är under angiven brottstyrka.

Strike wire extreme 0.32 kör jag på jerk spöt, har funkat bra, den lina jag är mest nöjd över iaf.

raketjohan
2011-09-17, 00:36
Jag skulle säga Spider Wire eller 832. Båda fungerar klockrent för mig.

Classe71
2011-09-17, 01:02
Jag får aldrig trassel oavsett vilken lina jag kört med... Har nog testat de flesta på marknaden och jag har varit nöjd med funktionen på alla linor. Lilla stradicen har jag en spole med fireline, en med daiwa tournament och en med powerpro. Stora stradicen en spiderwire och en sufix 832. Baitrunnern är en spole med fireline och en med daiwa tournament. Okuma Vsystem har en spole med strikewire och en med spiderwire. På Calcuttan har jag 832, på ena 5501 har jag powerpro, på andra har jag 50lbs 832 på tredje har jag 30lbs 832. På mina 4501 rockets kör jag en med en Dragonlina (ännu otestad) och på andra har jag faktiskt Sufix nylon för tillfället, men ska bytas till 30lbs 832.

Vilken som är den bästa? Hade jag tyckt att en var så mycket bättre hade jag kört den på allt, men som det känns nu så finns det en uppsjö linor på marknaden som håller hög kvalité. Det viktigaste är nog att man har en rulle som är bra nog att klara av linan helt enkelt.
Skulle jag välja en enda lina till allt så skulle det bli Daiwa Tournament, men eftersom den kostar en mindre förmögenhet så är den knappast prisvärd.

Spolar du på powerpro på en billig rulle med halvdan linuppläggning så blir resultatet därefter... Det är väl möjligtvis där som fireline har ett övertag då den funkar bra även på billigare utrustning!
Kan ju bara hålla med! Fireline funkar hjälpligt på de flesta rullar, men har du en bra rulle går det optimera betydligt med andra linor..

Classe71
2011-09-17, 01:07
Har testa powerline som säljs på Blocket, den är prisvärd men funkar dåligt på mina hasplar men bland de bästa till havsfisket.

Korsdraget
2011-09-17, 09:27
Vanlig fireline på haspeln. På 5601an Fireline Tracer Braid

JohannesJJJJ
2011-12-18, 01:05
Har Fireline Crystal på min haspelrulle igen ( andra omgången med den linan) och jag är supernöjd med den! Har ingenting att klaga på och lär köpa den igen!

Aborrjägaren
2011-12-18, 09:40
Har Fireline Crystal på min haspelrulle igen ( andra omgången med den linan) och jag är supernöjd med den! Har ingenting att klaga på och lär köpa den igen!

Gillar den skarpt också! Ett minus är att den kan gå av när man minst anar det, hade dock bara dessa problem när jag körde 0,17 mm, bytte sedan till 0,20 och varit helnöjd, vet dock inte huruvida linans tjocklek påverkar fiske efter abborre.
Det jag undrar är alltså, är 0.20 mm för grovt när man fiskar abborre?

Jawny
2011-12-18, 13:54
Jag kan rekommendera Rio Powerflex Braid Flätlina, bästa jag har haft någonsin!

JohannesJJJJ
2011-12-18, 13:59
Har 0.20 tror jag, har aldrig varit med om att linan bara har gått av iaf, dragit närmare 10 öringar iår bara på denna lina så inga problem, :)

jorgen.mansson
2011-12-18, 14:54
Du behöver inte ha wire linor , teoretiskt kan du inte utnyttja mer en vad du har i broms-kraft på rullen, men det är teoretiskt i praktiken får du kompensera för slitage på linan m.m. så kanske dubbelt mot broms-styrkan så har du täckt upp mer en väl...

Jag hade försökt hitta en lina som motsvarar den tjocklek som nämns som rek. i nylon, om det står i 0:30 mm så försök hitta en lina som är lika tjock som en 0:30 nylon och skit i mm. angivelserna på flät-linor, gå efter faktisk tjocklek då skall lin-uppläggningen bli bra.

Smäller linan av eller på annat sätt bråkar med dig så är det en skit-lina, köp då aldrig det märket mer.