handdator

Visa fullständig version : Nylonlina kontra flätlina

LarsLars
2004-06-17, 11:06
Hej!Sysslar mest med havsfiske.Har inte blivit riktig klar över vilken lina som är bäst vid vanlig pilkning.Tror att vanlig nylon är bäst pga av dess töjbarhet och man tappar mindre antal fiskar.Däremot har jag vid havsmete upplevt att flätlina är nr pga av att man känner varje liten rörelse när fisken suger i sig agnet.
Lasse

Stizo
2004-06-17, 13:01
Flätlina är helk klart bättre! Oftast fiskar man relativt djupt och man tappar känslan med nylon! Kör med nylon tafs. Om man sätter fast draget så slipper man bli av med massor av lina!

Alessandro
2004-06-17, 13:19
Glöm inte heller att man fiskar med tunnare lina med flät, vilket gör att det blir mindre problem med strömmande vatten.

Mikael
2004-06-29, 02:39
Jag fiskar mest i öresund på djup mellan 10 och 30 meter och tycker faktiskt att nylonlina är mycket bättre där. Jag tappar betydligt mindre antal fiskar med nylon och upplever mig dessutom att jag har fler hugg.

Att jag skulle ha fler hugg kan vara en inbillning men jag tror faktiskt att jag har fler hugg med nylon...Anledningen torde vara att jag får en mjukar och mer attraktiv gång på pilken med den linan.

Tight lines!!

linu_z
2004-06-29, 05:50
Du kan ju alltid förtrösta dig på mer "stumma" nylonlinor som ironsilk som är relativt stumm

gjutet
2004-08-05, 20:32
jag har alltid problem men flätlina på ambassedeurer. (säkerligen felstavat) köpte en fireline ochsatte på brände nästan halvalinan direkt. efter det kör jag med nylon på havet.

Stizo
2004-08-05, 21:17
Originally posted by gjutet
jag har alltid problem men flätlina på ambassedeurer. (säkerligen felstavat) köpte en fireline ochsatte på brände nästan halvalinan direkt. efter det kör jag med nylon på havet.

Varför du brände halvarullen med fireline kan inte bero på linan. Om du vill ha en lite rundare och mjukare lina som passar multirullar väldigt bra så testa Power Pro!

Du kanske körde med dem tunna dimensionerna. Dem har en tendens att trassla något mera!

gjutet
2004-08-08, 04:38
Originally posted by Stizo
Varför du brände halvarullen med fireline kan inte bero på linan. Om du vill ha en lite rundare och mjukare lina som passar multirullar väldigt bra så testa Power Pro!

Du kanske körde med dem tunna dimensionerna. Dem har en tendens att trassla något mera!

jo det är helt sant. har för mig att det var runt 0,23 eller liknande.

Sturgeon
2004-08-08, 11:34
Fireline 0.25 tycker jag är tjock, och den trasslar inte nämnvärt mycket, speciellt innte på multirulle, även om PP eller dylik lina är bättre.:)

greyscale
2004-08-08, 12:23
Kör själv inte med multirulle men en kompis spola på en rulle flätlina på en sådan o det blev lite krångel till att börja med.. tänk på att grund med vanlig nylonlina i botten o skarva sedan på flätlinan på den samt att inte spola på linan för löst för då kan den skära ner bland den underliggande linan vid fisk eller bottennapp.

Många gör av med ett par dra när de skaffar sin första flätlina pga de har problem med knutarna i början.

Kör själv både med flät o nylonlina vid lite olika tillfällen o tycker att de båda har sina för- och nack-delar.

Stizo
2004-08-08, 13:01
0,23 är inte så tunnt när det gäller flätlinor... Det borde inte trassla...

KalleTking
2004-08-08, 15:56
Ni som verkar ha erfarenhet av flätlinor.. Finns det nån sådan lina som funkar bra vid haspelfiske i minusgrader??? Jag fiskar med dynacable nu , vilken inte funkade i vintras. Lite surt att behöva köra nylon. Tacksam för tips!!

Zeke
2004-08-08, 19:21
Power Pro - Power Pro - Power Pro!

mayday
2004-08-09, 03:02
kör enbart med fireline
blev lurad av en dum säljare att spider wire skulle vara bra .. vist han kanske käna nåra kroner på mig men förlorade en massa kunder ..... hatar när man går till en ny butik tacka vetja Sporting där personalen är kunnig

MangeM
2004-08-09, 03:26
Bra tankar om linorna, nylonens töjbarhet gör nog att när fisken väl är krokad, så sitter den bra. Men flätlinan är bättre på att kroka, men sen är det ganska stumt. Flätlinan kanske sliter ut kroken ur munnen på fiskar som har mjuk mun, men nylonlinan hade kanske aldrig krokat fisken ?
Valet blir nog efter egna erfarenheter, jag fördrar flätlina till de flesta fiskemetoder, särskilt långdistansfiske.

Kalletking: Anledningen till att flätlina inte funkar vid minusgrader är att de flesta flätade linor suger åt sig ganska mkt vatten, och vattnet i linan fryser. Jag har inte hittat nån lina som är bra i minusgrader, så det blir fluocarbon lina för min del under vintern.

linu_z
2004-08-09, 09:34
Mangem därför får du kontra med ett mjukare spö när man lirar med flätalina så att man inte riskerar att kroken slits ut ur munnen...

CDan
2004-08-09, 10:27
Originally posted by MangeM
Bra tankar om linorna, nylonens töjbarhet gör nog att när fisken väl är krokad, så sitter den bra. Men flätlinan är bättre på att kroka, men sen är det ganska stumt. Flätlinan kanske sliter ut kroken ur munnen på fiskar som har mjuk mun, men nylonlinan hade kanske aldrig krokat fisken ?
Valet blir nog efter egna erfarenheter, jag fördrar flätlina till de flesta fiskemetoder, särskilt långdistansfiske.

Kalletking: Anledningen till att flätlina inte funkar vid minusgrader är att de flesta flätade linor suger åt sig ganska mkt vatten, och vattnet i linan fryser. Jag har inte hittat nån lina som är bra i minusgrader, så det blir fluocarbon lina för min del under vintern.
Jag hörde att TUF linan skall inte suga åt sig vatten och då skulle vara lämpad för vinterfiske. Det återstår att prova.

Sub-Zero
2004-12-15, 00:32
Ni som verkar ha erfarenhet av flätlinor.. Finns det nån sådan lina som funkar bra vid haspelfiske i minusgrader??? Jag fiskar med dynacable nu , vilken inte funkade i vintras. Lite surt att behöva köra nylon. Tacksam för tips!!

Japp för hasspel är det fireline som gäller (även om det är en skitlina Powerpro funkar med men den vissar sitt rätta jag på Ambassaduer rulrar :cheers:

Bubblefish
2004-12-15, 09:28

Jag fiskar med Spiderwire stealth nu och den fungerar finfint i minusgrader.

BBRF
2005-01-19, 19:55
Jag kör så gott som alltid med flätlina på havet, oftast powerpro 0,19, men nylon fungerar ju hyfsat ned till cirka 30 meters djup.....

kingkong
2005-01-22, 01:23
Fireline är en oval flät lina som passar bäst på haspel..Powerpro och stealth är runda flätlinor som gör sig bäst på multi rullar..Nackdelen med flätlinor är att dom kan frysa om dom suger vatten, alla gör det mer eller mindre..Vid vinter fiske byter jag flät linan mot en stum nylon tex. Sufix XL..En viktig del vid fiske med flätlina och multirulle är att inte gå ner för mycke i dimension det är garanterat skatbo..

GäddJävel
2005-01-22, 12:01
Jag fiskar mest i öresund på djup mellan 10 och 30 meter och tycker faktiskt att nylonlina är mycket bättre där. Jag tappar betydligt mindre antal fiskar med nylon och upplever mig dessutom att jag har fler hugg.

Det där fenomenet känner jag igen från i somras då jag för FÖRSTA gången testade en flätad lina vid spinnfiske. Visst, den var stum och känslan var fantastisk MEN när fisken "krånglar" så kan den skapa sig slaklina och därigenom slita sig. DET upplevde jag. Nylonlinan ger efter lite grann och skapar inte det utrymmet.
Måste väl tillägga att det statistiska materialet är uruselt... :)