handdator

Visa fullständig version : Topplistan reglerna???

Majakovskij
2003-01-10, 20:36
Hallå
Kommer angling räknas i tävlingen?

Bergman
2003-01-11, 08:12
Hmm, ska det det ? Vad tycker ni ?

Foppa
2003-01-11, 12:40
jag tycker INTE att angling ska räknas ! och kommer vi att ha kategorier efter både art och fiskesätt ? jag menar, huvudkategorierna är fiskesättet, och sen olika arter inom fiskesättet ?

Majakovskij
2003-01-11, 13:17
Jag tycker angling borde räknas. är ju många som vill lägga in angelbilder så varför inte räknas i ligan. angeldon räknas inte som sportfiske men är egentligen likadant som ismete bara att det inte bedrivs med spö.

Sebastian
2003-01-11, 14:02
det borde kategoriseras upp i fiskesätten.
men självklart ska angling vara med bland dom.

Stizo
2003-01-11, 16:55
Originally posted by Tim
Jag tycker angling borde räknas. är ju många som vill lägga in angelbilder så varför inte räknas i ligan. angeldon räknas inte som sportfiske men är egentligen likadant som ismete bara att det inte bedrivs med spö.

ööh! Om du skulle ismeta med spö! Skulle du då ha med dig 10-15 spön?

Det tror jag inte... :)

Foppa
2003-01-11, 17:17
Jag har aldrig bedrivit angling, oh har inte stenkoll på hur det går till, men om jag har förstått det rätt så har man inte vanlig lina utan en mycket grövre variant, och det är knappast sportsligt, och som JJJ78 sa, 10 don är en väldig massa.....

Majakovskij
2003-01-11, 17:56
Att linan skulle ha nån inverkan på att det inte är sportfiske kan du stryka direkt för har du tänkt på flugfisket? Och det finns inget som säger att man just har den vanliga blålinan på spolen! Och att man har upp till 10 don är upp till fiskaren. Även om ismetaren har färre spön kan jag lova att de fiskar av lika mycket. De är väldigt aktiva när de fiskar. de flyttar alla spön var 15:e minut speciellt när de fiskar abborren som har korta huggrusher. Jag tycker angling ska finnas i en egen kategori för det är nog en hel del angelfiskare här. För det är ju trots allt väldigt roligt.:cool2:

rapala
2003-01-11, 17:58
Jag säger nej till anglingskategorin:skaka: :nej: :(

Majakovskij
2003-01-11, 18:12
Vadå nej? Varför skulle de störa er att ha en tex ismete/angel kategori. Är ju en hel del fina fiskar som skickats in och det är alltid kul o kunna hålla koll på fåmgsterna och så förekommer det ju angeltävlingar så varför skulle det inte funka här? alla kanske inte gillar isfiske men man kan inte gå emot förslagen enbart för man aldrig testat? men det är ju inte min sida så är webbmasters och redaktionen som självklart bestämmer

Majakovskij
2003-01-11, 18:41
mm haha :)

Foppa
2003-01-11, 19:27
visst, vi kan ha en angelkategori försig, men de fiskarna orde inte jämföras med de andra ! och visst kan man ismeta med 10 spön, men jag undrar om man inte tjänar mer på att koncentrera sig på 5 spön, och justera dem efterhand, byta bete etc än med 10 spön !

Sturgeon
2003-01-11, 19:30
Skall angling räknas, så skall också mina långrevar räknas, har ju bara 400-500 krokar på varje rev.:)

zeus88
2003-01-11, 19:30
jag tycker också att angling borde få vara med.. i en egen kategori, vad är det för fel med det? dom som spinner efter gädda blir ju inte skadade av att det finns en egen kategori för angling eller?

Sturgeon
2003-01-11, 19:39
Originally posted by NEO
Till Sturgeon: Det äv väl ändå en viss skillnad på en långrev och angeldon?
Självklart, annars hade de haft samma namn.

Var förövrigt ironisk ovan, för er som inte uppfattade det.

zeus88
2003-01-11, 19:40
ja och kan du säga ett vettigt skäl till att angling inte ska få ha en EGEN lista?

zeus88
2003-01-11, 19:47
ja men ändå ett populärt fiske sätt som man ofta förknippar med sportfiske samt att man ofta kominerar med vanligt pimpel

zeus88
2003-01-11, 19:50
fast det inte är sportfiske

zeus88
2003-01-11, 20:05
jo det tycker jag med.. enda anledningen till att inte jag ismetar utan att jag anglar är att det är så dyrt med ismete.. ett set kostar lika mycket som 10-15 angeldon..

Stizo
2003-01-11, 20:31
Originally posted by zeus88
jo det tycker jag med.. enda anledningen till att inte jag ismetar utan att jag anglar är att det är så dyrt med ismete.. ett set kostar lika mycket som 10-15 angeldon..

Man behöver 4 spön! 99kr/st
99x4=396 kr.

Sen använder man samma rullar som man gör annars. Dem flesta som fiskar relativt ofta brukar ju ha ett par rullar i alla fall.

Sen är det diverse små grejer som inte kostar så himla mycket!

Majakovskij
2003-01-11, 21:37
Jag säger som så att nu under högvintern är det bara dom med motorborr som har mer än 5 angeldon, och man tjänar på att ha max 5 angeldon för att fiska aktivt med än att placera 10 stycken på isen. Jag fiskar själv med 4 stycken nu jag tycker det tärcker för att sedan exprementera med att palcera dom på nya ställen. roligare med aktivt fiske enligt mig

Fire Tiger
2003-01-12, 00:22
Till Bergman---> Det va tydligen många som hade olika åsikter här! Gör så att du gör en enkel röstning så ser du ju hur många som vill och inte vill!

Sebastian
2003-01-12, 01:34
Jag brukar vanligen ta med ca 10 don när jag anglar. Brorsan lika många. det är långt ifrån inaktivt, eftersom vi inte har ngn motorborr kan man bli ganska svettig redan efter att ha borrat ett par 200mm's hål i 40 cm's tjock fast kärn is. Jag har sagt det förut och säger det igen. Angling är ej ett latmans fiske för dom som är någorlunda seriösa. Man får flytta runt donen lite då & då för att på så vis leta reda på fisken. Det verkar som om majoriteten av dom som är kritiska till angelfiske inte har någon större koll på hur det går till. Det är knappast någon större skillnad mellan isfiske med spö eller don. Jag förstår att det är roligt att drilla en fisk på spö ute på isen, men det är sällan fiskaren håller i spöt när det hugger (även om det förekommer ibland)
Ibland har man tur & får fällningar på flera don samtidigt, då gäller det att springa och det kan bli rätt kaotiskt.
Det finns don som har vev på spolen vilket kan vara skönt när det är riktigt kallt och man inte vill ta av sig handskarna.
Fast roligast är att tillverka donen själv.
För dom som inte provat angling kan jag bara varmt rekommendera det.
Och jag kan nästan lova att när du får syn på det stora krokodiltrynet som blänger upp på dig ur hålet med sin psykopatiska blick, så ändrar nog även den mest kritiske sin uppfattning om det hela.

Foppa
2003-01-12, 10:14
Jag tycker att det ska räknas för sig !

Stizo
2003-01-12, 10:51
Originally posted by Sebastian
Jag brukar vanligen ta med ca 10 don när jag anglar. Brorsan lika många. det är långt ifrån inaktivt, eftersom vi inte har ngn motorborr kan man bli ganska svettig redan efter att ha borrat ett par 200mm's hål i 40 cm's tjock fast kärn is. Jag har sagt det förut och säger det igen. Angling är ej ett latmans fiske för dom som är någorlunda seriösa. Man får flytta runt donen lite då & då för att på så vis leta reda på fisken. Det verkar som om majoriteten av dom som är kritiska till angelfiske inte har någon större koll på hur det går till. Det är knappast någon större skillnad mellan isfiske med spö eller don. Jag förstår att det är roligt att drilla en fisk på spö ute på isen, men det är sällan fiskaren håller i spöt när det hugger (även om det förekommer ibland)
Ibland har man tur & får fällningar på flera don samtidigt, då gäller det att springa och det kan bli rätt kaotiskt.
Det finns don som har vev på spolen vilket kan vara skönt när det är riktigt kallt och man inte vill ta av sig handskarna.
Fast roligast är att tillverka donen själv.
För dom som inte provat angling kan jag bara varmt rekommendera det.
Och jag kan nästan lova att när du får syn på det stora krokodiltrynet som blänger upp på dig ur hålet med sin psykopatiska blick, så ändrar nog även den mest kritiske sin uppfattning om det hela.

Jo det är sant det du säger!
Själv ismetar jag för det mesta... Men om du skall bedriva C & R så hur hinner du med att kroka fisken snabbt... Om nu du och din bror har 20 st don ute!

Det blir ju lätt att man krokar fisken väldigt djupt. Resultatet av det hela blir en skadad fisk som ej går att returnera till sitt rätta element!

Jag tycker att det inte spelar någon som helst roll om angling finns med på listan!

Jag tänkte bara mest på eftersom det här är en sportfiske sida, och angling räknas ju inte in som sportfiske...

Stizo
2003-01-12, 11:13
Originally posted by NEO
Till JJJ78: Om du kollar i bildarkivet så ser du att det inte bara är sportfiske på den här sidan. Där hittar du bland annat bilder på fiskar fångade i nät.

Jag hittar inte dem?

yoxler
2003-01-12, 11:13
Angling är ju ett fiskesätt, precis som spinn o fluga.

Håller inte på med det själv för jag tycker det är för jäkla tråkit men tycker ändå att det förtjänar en egen kategori.

Majakovskij
2003-01-12, 11:17
Jag gilla både ismete och angelfiske. och jag kan garentera att hälften av alla som är emot ett angel/ismete platts i galleriet och i topplistan aldrig testat utan bara hänger på de andra för att dom aldrig testat? Vad skadar det att ha ett galleri, ni behöver ju inte kolla?:cool2:

Stizo
2003-01-12, 11:20
Originally posted by Tim
Jag gilla både ismete och angelfiske. och jag kan garentera att hälften av alla som är emot ett angel/ismete platts i galleriet och i topplistan aldrig testat utan bara hänger på de andra för att dom aldrig testat? Vad skadar det att ha ett galleri, ni behöver ju inte kolla?:cool2:

Jag har sagt att det inte spelar någon roll om angel finns med!

Men det räknas forfarande inte som sportfiske...

Stizo
2003-01-12, 11:28
Originally posted by NEO
Till JJJ78: Om du kollar i bildarkivet så ser du att det inte bara är sportfiske på den här sidan. Där hittar du bland annat bilder på fiskar fångade i nät.

Du sa väl bilder? Det är plural...

Eller finns det fler bilder?

Sebastian
2003-01-12, 11:39
det är bara mycket sällan som fisken ej har gått att återutsättas. det är precis lika riskabelt som med vilket fiske som helst. 10 don är inte så mycket som man tror.
Angling är spännande, skitkul och vi återutsätter all fisk..
Varför skulle inte det räknas som sportfiske? Vad är det för spån som bestämt det? Det kan ju liknas med trolling, fast på is och att man inte fiskar av lika mycket vatten som vid trolling..
fundera på den.

Foppa
2003-01-12, 12:05
men varför anglar man då när man kan ismeta ?????

Sebastian
2003-01-12, 12:26
Det är inte billigare att ismeta.
Dom flesta som ismetar har oftast även någon typ av modifierade don till hjälp, som dom låter spöt vila på.
som sagt jag har tillverkat alla mina don själv och det har inte kostat mig många kronor. Jag skaffar nog även en uppsättning små-spön snart. eftersom ismete verkar förbannat skoj, om inte roligare än angling.

Stizo
2003-01-12, 13:23
Till Tim:

Din kommentar på abborrarna och den stora siken i bildgalleriet:

"hm jag trodde du tog dom på mete men är de fångade på nät har de inte på en sportfiske sida o göra, eller?"

Nätfiske är inte sportfiske och angel är inte sportfiske...

Då skall dem inte vara med på denna hemsida om sportfiske. Eller?

Sebastian
2003-01-12, 17:04
nä nu jävlar....
Hur ska du ha det egentligen? först så säger du att det spelar ingen roll för dig om angelfiske är med bland kategorierna, sedan säger du att det inte hör hemma här på sidan?
Jämnför du angling med nätfiske så har du uppenbarligen inte en susning om hur angelfiske går till, och därmed borde du inte ens uttala dig om saken.
Hur gammal är du? 12?? http://www.click-smilie.de/sammlung/sauer/sauer026.gif

Bergman
2003-01-12, 17:36
Nu ska vi vara snälla mot varann igen ... fotoalbumet är till för alla fiskebilder tycker jag. Ska komplettera med lite fler fält som fiskemetod och sånt när polaren ändå ska fixa till albumet för topplistan.

Majakovskij
2003-01-13, 17:28
Du kan ju inte komma där o säga varför ismetar ni inte? Jag tror alla har råd med ismetespön men man tycker fortfarande angling är kul så varför byta om man inte vill

zeus88
2003-01-13, 18:36
vad jag har förstått så har ismete inte funnits längre än ett par år så om man hade angeldon före det eller köpt för ett tag sen varför köpa ismetespön också? det är i stort sett samma grejj förutom att man drar in fiske istället för vevar in på rulle å spö.
ismete spön blir det inte för ej på ett par år när jag redan har angeldon, och inga pengar;)

Stizo
2003-01-13, 20:23
nä nu jävlar....
Hur ska du ha det egentligen? först så säger du att det spelar ingen roll för dig om angelfiske är med bland kategorierna, sedan säger du att det inte hör hemma här på sidan?
Jämnför du angling med nätfiske så har du uppenbarligen inte en susning om hur angelfiske går till, och därmed borde du inte ens uttala dig om saken.
Hur gammal är du? 12?? http://www.click-smilie.de/sammlung/sauer/sauer026.gif

Sebastian! Jag tycker du skall läsa först vad som står innan du börjar hoppa på folk...! Jag citerade vad en annan person skrev i bildgalleriet...

Jag skall förtydliga det för dig efter som du tydligen inte fattade:

Detta sa tim i bilgalleriet: """"hm jag trodde du tog dom på mete men är de fångade på nät har de inte på en sportfiske sida o göra, eller?""""

Ser du citat tecknen " ". Du kanske inte vet vad det är???

Han vill att angel skall vara med i topplistan. Men så som det är idag så räknas inte angel som SPORTFISKE...

Fösrtår du nu sebastian hur min kommentar hänger ihop med det han sa i bildgalleriet... Jag tyckte bara att han sa emot sig själv lite!!!

Det ända som jag påstår är att ANGEL räknas fortfarande inte som sportfiske.

Det spelar fortfarande inte nån som helst roll för mig om det finns med i topplistan sen...

Bergamn får ta med Nätfiske om han vill...
Det sista jag skrev var: "Då skall dem inte vara med på denna hemsida om sportfiske. Eller?"

Du kanske inte förstår ironin i det hela!!! Sen skrev jag Eller i slutet bara för att markera. Det sista ordet i Tims mening.

Det som nätfiske och angel har gemensamt är att båda räknas inte som sportfiske. Det är det enda...

Sen din kommentar om åldern... "Hur gammal är du? 12??"

Om du vill veta hur gammal jag är så står det i min profil till skillnad från din!!! :yiack:

Stizo
2003-01-13, 20:33
Det är inte billigare att ismeta.
.

Jag tycker att du skall läsa ordentligt innan du skriver...

Vem har skrivit att det ska vara billigare att ismeta???

Foppa skrev så här:
"Men varför anglar man då när man kan ismeta ?????"

Det NEO skrev innan din kommentar var:
Till Foppa: Förmodligen för att det är billigare.

Han menade att angling är billigare!

LÄS ORDENTLIGT SÅ BLIR DET INGA MISSFÖRSTÅND!!!

Majakovskij
2003-01-13, 20:37
Men hur många här tycker nätfiske passar perfekt o ha med i en fiskeliga?

Stizo
2003-01-13, 20:53
Originally posted by Tim
Men hur många här tycker nätfiske passar perfekt o ha med i en fiskeliga?

Jag tycker inte det, men angel går bra!

Ismete/angel är ju stortsett samma sak! Skillnaden är bara att angel inte räknas som sportfiske!

Bergman
2003-01-14, 13:13
Nätfiske hör absolut inte hemma i en topplista, angeldon vetetusan, ismete självklart ... personligen tycker jag att fångstsätt när man ens inte är i närheten när det händer inte hör hemma i en topplista. Men om man separerar fångstsätten så spelar det väl egentligen ingen roll ?

yoxler
2003-01-14, 13:22
Originally posted by JJJ78

Ismete/angel är ju stortsett samma sak! Skillnaden är bara att angel inte räknas som sportfiske!

Om inte angel räknas som sportfiske så tycker jag inte att det hör hemma här heller. Men det är bara min personliga åsikt ;)

Foppa
2003-01-14, 17:08
Ha angel i en lista för sig ! vad är det för fe på det, då får anglarna ha med det, och ismetatana slipper få sina fiskar jämförda med angel-fiskarna