handdator

Visa fullständig version : Tackel för havsmete

Lasse_56
2004-08-16, 19:58
Vilket är det bästa tacklet att meta sandskädda,rödspätta och knot från båt?Hade tänkt ställa upp i en tävling..
Gärna med en beskrivning hur det skall se ut.

;) :sol:

brosme
2004-08-17, 12:12
Det överlägset bästa är en släptafs på en dryg meter försedd med två krokar med ca 40 cm mellanrum. Krokstorlek runt 2-4. Innan du knyter fast kroken trär du upp några pärlor på linan, det gillar särskilt plattfisken. Bra beten är kokt räka, fiskstrimla eller sandmask.

Detta tackel fiskas lämpligen med glidbom så att fisken kan nappa utan att känna sänkets tyngd. Lämplig sänkesvikt är runt 70 gram om du fiskar från ankrad båt, och lite större om du driftar, men kör alltid med så lätt sänke som möjligt.

För knot är det bra att lyfta upp tacklet från botten då och då, knotnappet kommer ofta längst upp i lyftet.

Jag har en skiss på tacklet, men lyckas inte bifoga den till detta svar. Mailar gärna över den om du vill, meddela bara din adress i så fall.

Lasse_56
2004-08-17, 16:26
Tack för tipset!Skall prova......
Min adress är lasse_1956_9@hotmail.com
om du vill skicke en skiss...:cheers:

squeed
2004-08-17, 16:53
Det beros också på var du ska fiska. Om det är i Öresund ska du köra ett botten tackel med en ca 30-40 cm tafs efter pilken och en ganska lång upphängare. På linan kan du trä på några kulor och lite slang. Till knoten kan du köra ett gldbomstackel som bromse beskrev, fast inte så mycket kulor och så på det, det funkar ofta bra med bara en eller ingen lyspärla. Annars om tävlingen är i norge skulle jag göra som bromse sa!

BBRF
2004-08-17, 17:17
Brosme. Hur gick rockafisket i år?

squeed
2004-08-17, 18:09
Frågar du mig(?) så gick det bra fick ganska bra fick väl ca 20 st på båten, den största vägde 5,35.

brosme
2004-08-17, 19:00
Vi körde ett tretimmarspass och fick 28 rockor på tre man. De största var 5,96; 5,64; 5,26 och 5,22. Alla utom två över 3,5 kg. Skulle vilja prova att drifta där nån gång så att man kanske kan undvika rockorna, för det borde finnas annat där också.

BBRF
2004-08-17, 19:07
Originally posted by squeed
Frågar du mig(?) så gick det bra fick ganska bra fick väl ca 20 st på båten, den största vägde 5,35.

Låter helt OK.....Bara 10 gram under mitt pb....He, he...

BBRF
2004-08-17, 19:10
Originally posted by brosme
Vi körde ett tretimmarspass och fick 28 rockor på tre man. De största var 5,96; 5,64; 5,26 och 5,22. Alla utom två över 3,5 kg. Skulle vilja prova att drifta där nån gång så att man kanske kan undvika rockorna, för det borde finnas annat där också.

OK. På samma ställe som du tappade 8-kilosen?.....Min teori är att om det är gott om rocka så är det i a f ont om t ex pigghaj. Tror dom konkurrar ut varandra.....

squeed
2004-08-17, 20:22
Ni pratar väl också om knaggrocka vid sula antar jag? Det var där vi låg. Då fångade vi rocka, pigghaj fans det gott om fast inte någon vidare storlek. Den största vägde 4,1 och resten runt två. På natten fick jag också en småfläckig rödhaj och grannbåten tappade en mindra kveite precis i ytan. Så arter finns det!

BBRF
2004-08-17, 21:40
Jo, visst brukar det vara artrikt på dom bottnar där knaggrocka huserar. Jag har fått vitling, knot, sandskädda. makrill, hälleflundra, pigghaj, kolja och havskatt på knaggrockaställen. Minns bara att när jag vid ett tillfälle fiskade på en plats där det landats fina knaggisar så var dom som bortblåsta, däremot så var det gott om pigghaj.

brosme
2004-08-18, 10:49
Squeed - Vi pratar om knaggrocka, fast på ett annat ställe i Fröyaarkipelagen. Den första fisk jag fick på det stället någonsin var en rödspätta, men sedan dess har det bara blivit knaggrockor, och de är mycket större än vid Sula, troligen pga att stället är mindre känt.

Jag skulle som sagt vilja prova att drifta över den här platsen för att om möjligt kunna sortera bort rockorna. De verkar ju ta ordentligt med tid på sig för att nappa, så därför borde en mycket långsam drift funka. Tyvärr var det för mycket vind den dagen vi fiskade där, men nästa år kanske!

Precis som du har jag fått både pigghaj och rocka på samma pass och plats så jag tror nog att dom kan samsas på ett ställe med gott om mat.

Vi var på Fröya ett par-tre veckor efter er, och såg inte skymten av någon pigghaj. Inte någon i vårt gäng på drygt trettio fiskare, varav många är rutinerade artjägare, lyckades få en enda pigghaj. De lokala förståsigpåarna skyllde på kallt vatten, men det håller ju inte eftersom ni fick haj tidigare på säsongen.

Minns att du sade att du fick den småfläckiga på 22 meter. Jag snurrade en hel del på rockastället vid Sula, men hittar ingen slätbotten så grunt. Låg ni så nära kanten att du hade bergbotten under båten när du fick hajen, eller är det bara jag som inte hittar rätt?

Kan tillägga att vi fick en bergskädda vid Sula, vilket var en ny art för oss på den platsen. Skall ju vara en vanlig fisk, men de är rackarns så svåra att fånga. Det är egentligen bara på Fedje som vi lyckats få dem annat än som ren slumpfångst.

squeed
2004-08-18, 11:24
När jag fick den var klockan kanske halv tre på natten och vi låg nära land vid en gammal fiskodling.Ingen berg, bara lera eller sand!.. Kan du beskriva lite om fisket på Fedje? nästa norge tur kanske blir dit!