handdator

Visa fullständig version : De mindre torskarna öppnar för bättre fiske i framtiden

Christoffer Sundén
2004-08-20, 16:46
Jag har märkt,när jag har fiskat i havet, att alla (nästan alla) torskar jag har tagit varit sådana på 0,1 till 1,0 kg. Detta öppnar ju för bättre fiske i framtiden. Att det inte finns så stora nuförtiden är ju inte endast negativt! OM 5 år kan vi återigen fiska stort när vi är ute. För att om de inte infinner sig just nu betyder ju inte det att vi nu och för alltid kan glömma fisket efter de allra största torskarna. Så om dessa mindre fiskar får hållas kvar där de hör hemma (inte i fiskenäten) kan vi få ett mycket intressant fiske framöver...

(Jag har tagit alla dessa torskar på djupt vatten långt utanför land)

BeBest
2004-08-20, 17:44
Djupt vatten långt utanför land, låter i mina landkrabbeöron, som att det möjligen kan gå att tråla där.
Gör det det, står det inte på innan småtorskarna är insamlade som ”bifångst”.

raniceps
2004-08-20, 17:45
Så har det varit ganska länge nu tycker jag, tidvis bra med småtorsk men aldrig något större.
En teori som forskarna har är att det driver in yngel som växer upp här inne. När dom sedan blir större så simmar dom ut i Nordsjön. Har för mig jag läste att det kustnära beståendet redan är utrotat.

Jag är inte alls säker på att fiskbestånden kommer återhämta till så det var förr. Det är så oerhört stor skillnad på "fisksammansättningen" nu och säg 30-50 år sedan.

Salvenius
2004-08-31, 15:23
Det kan nog vara en bra idé att även fånga en del mindre fiskar (i alla fall om de ska ätas) och praktisera C & R på de större fiskarna om man ska tro nedanstående artikel. Verkar väl ganska rimligt, eller vad säger ni?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8041674.asp

Christoffer Sundén
2004-08-31, 17:28
Om jag förstår detta rätt så vore det bättre för framtiden att sätta ett maximummått för de fiskar man får ta upp. Vilket inte får vara mycket längre än dagens minimimått om de stora skall bevaras (vilket är ca.37 cm eller vad det är..)

Om denna teori stämmer är det ju helt galet att endast ta upp de stora torskara och låta de små vara kvar. Eller hur?

Mr Hygård
2004-09-02, 17:14
Kustmetade i sommras. fick 15 Torskar varav 13 vägde 100 g eller mindre :(

brosme
2004-09-03, 11:34
Jag tror, efter att ha sett hur det funkar i många mycket välskötta fiskevatten i USA, att det bästa är att ha både ett minimi- och ett maximimått. De stora fiskarna är oerhört värdefulla som erfarna avelsdjur, och man måste se till att bestånden av småfisk inte blir alltför täta.

Är inte säker på att man kan överföra tankesättet direkt från söt- till saltvatten, men jag håller i alla fall på den iden.

Kungen
2004-09-03, 12:06
Den svenska torsken blir allt mindre. Intligenta yrkesfiskare (fast igentligen är det kanske politikerna som styr fiskepolitikens fel attt allt går åt hellvette!?) fiskar med allt för små maskor.
För många år sedab typ 1940 talet blev en torsk pökmogen vid ungefär 70 cm. Om då en trålare kommer och plockar alla torskar ner till 37 cm, så har bara de allra kåtaste hunnit göka. Gener och grejer gör så att torskarna hela tiden blir könsmogna tidigare...

Tycker i borde sänka alla STORA trålare. De är intet alls bra för torsken och inte hheller för alla de "mindre" yrkesfiskare" som bor i kustnära samhällen. Dessa konkkureras ut, ibland dör hela samhällen...

Tycker inte man bör förbjuda allt yrkesfiske. Traditionelt yrkesfiske får gärna fortsätta, MEN inte med moderna metoder!

Så snälla, sluta ät Östersjötorsk!! Vill ingen ha östersjötorsk är det ingen ide att fiska efter det. Konsumenterna bestämmer!

Till sist ett litet citat från ett gäng klippska fiskare i göteborg.

"Det är inte alls mindre fisk nu än förr, i får precis lika mycket nu som för 50 år sedan"

(Vad kille inte tänkte på är att då hadde de ett par botten nät, nu har de en svullen trål som de släopar efter sig 24 timmar (typ?) innan de tar upp den....

Tänk om folk skulle lägga ner mindre tid på att argumentetera om någon stackars gädda som får smaka klubba i ett litet vatten, och istället lägga ner kruteet på något viktigt!?

Tänk om fiskeriverket skulle göra något utan att "rådfråga" yrkesfiskarna först!?