Visa fullständig version : Jerka runt Gbg
Är lite nyfrälst på jerk. Har införskaffat ny utrustning och tagit en del roliga fiskar på detta. Men min fråga är, eftersom jag har lite svårt att få tag i båt stundtals, är det nån som har några tips på var man kan jerka från land runt gbg? Och då menar jag inte att stå som en pascha i en lerig och sumpig vass längs göta älv halvt drunknad. Nej, nån bra sjö eller sjyssta spots där man kan jerka FRÅN LAND..
Lite lat kan man ju få vara ibland.. ;)
finns mängder med sjöar runt gbg. bara titta på närmaste karta och testa dig fram.
Jovisst, och jag har testat många med varierande resultat. Ville därför ha ett mer precist tips från någon som har varit på plats någonstans. Fast det är klart, jag kanske hittar min drömspot från land ikväll... Men ändå.
personligen föredrar jag att hitta mina smultronställen(sjöar) på egen hand.
Men ett tips är att ta dig utåt mot härryda kommun. Finns många sjöar i den trakten och du kan iaf hitta minst ett bra landställe vid varje större sjö.
pikefriend, jo jag är med på vad du menar. Föredrar oxå att hitta mina egna ställen men det kändes som jag började köra fast och behövde ett tips på åt vilket håll jag skulle börja leta. Men Härryda är ny mark för mig så jag tackar för tipset!
testa kärrsjön precis brevid landvetter flygplats kanske kan funka
Martin_G
2004-08-25, 11:45
Köp Gula Kortets häfte med djupkartor så får du bra info att utgå ifrån. Där kan du ju se om det verkar finnas lämpliga ställen att jerka/fiska från land.
Generellt är de flesta sjöar i närheten av Göteborg lite olämpliga för jerkbait. De är ofta spricksjöar med få grunda områden, det kan ofta vara 15 meter djupt 5 meter från land! I dessa sjöar är jerk nästan bara effektivt några veckor om året i vikarna, annars står de flesta gröna djupare eller ute på frivattnet. Undantag finns givetvis.
/Martin
PS. Rådasjön kan jag tänka mig passar för jerk från land. Har inte fiskat där så mycket, men det finns ställen att stå på vid ställen som verkar "giftiga"
PM:a åsunden. han har koll...(på haspelrullar;-)
Martin_G: Har använt Gulas kartbok flitigt under sommaren och kommit fram till samma slutsats som du, de flesta sjöarna är olämpliga för jerk. De gånger man är ute med båt är ju förutsättningarna helt andra och har haft riktigt roligt fiske med jerk. Men jag bugar och bockar för svaret. Vad gäller Rådasjön har jag fått en del tips tidigare och ska allt prova där. Kanske även med jerk.. :)
Kalven76
2004-08-25, 16:44
Ursäkta min dumhet, men "Gula kortets häfte med djupkartor"? Vad är detta och hur får man tag i den?
Hrm kan inte kanalerna inne istan vara bra kanske?Jag brukar fiska där och tycker det är riktigt kul gädd och abbore fiske (fiskar visserligen inte med jerk)...Man kan ju gå i stort sett runt hela stan, allt från ullevi ner till fiskekörkan . Men som sagt fiskar inte med jerk. kör mest ul fiske där och det är kanon kul. Men det är klart man får inte vara folkskygg ; )
Kalven76: Gula kortets häfte med djupkartor är ett häfte som kan köpas till det gula fiskekortet med en förteckning över de sjöar och vatten som ingår i kortet. I den finns även ett urval av sjöar där djupkartor över dessa presenteras.
Lundh82: Mja, kanske inte drömmen för jerk kanske. Och som du sade, man får ju inte vara folkskygg. :) Men du säger att ul-fiske är intressant där? Kanske skulle prova nån gång..