handdator

Visa fullständig version : lätt vs tungt virke för jerkbaits

pikeAlert
2005-01-14, 16:14
tjaba, när man kollar in handgjorda jerkbaits, verkar det som att det finns en skiljelinje mellan us made och european made. jenkarna kör med lätta träslag och holländarna med tunga. Jag har funderat lite på skillnaderna och kollat runt lite + provat tungt och lätt. Tungt=massivt=hållbart. tungt virke kräver ej heller så mycket bly för att sjunka. Men.. Kan det vara så att eftersom tyngdpunkten på ett bete av lätt material med samma vikt som ett motsvarande byggt i tungt, har 1: lägre tyngdpunkt, vilket ger större stabilitet 2: mer definierad axel (vid viktning fram och bak)? Jag kan tänka mig att detta kan vara en fördel vid byggnation av gliders. Jag har också noterat att ett bete vobblar mer när det sjunker ju lägre tyngdpunkten är, dvs på ett bete byggt av ett lätt material.
Detta är min högst ovetenskapliga teorier, men det känns som att jenkarna inte kan ha fel när det gäller saker som handlar om våld, jakt och slakt!

truttakungen
2005-01-14, 16:19
Resonerar själv i samma banor då det gäller JB:s..
Betydligt roligare med ett lättare träslag och sen experimentera med blyningen....Betesgången kan bli otroligt läcker, men det är samtidigt lättare att totalhaverera betet! ;)

ALQ
2005-01-14, 16:29
[QUOTE=det känns som att jenkarna inte kan ha fel när det gäller saker som handlar om våld, jakt och slakt!QUOTE]

:appl: :appl: :appl: :appl:

Jenk
2005-01-14, 16:40
En del av jenkarna ar javligt vassa pa att gora beten de har ocksa manga mer ars erfarenhet av att gora beten. De fiskar dock javligt annorlunda och framfor allt i varmare vatten. Darfor maste man vara forsiktig nar man bestaller jenkar beten. Det ar inte manga jenkare som jerkar i december eller januari sa manga av deras beten spricker i vara kalla vatten. Ta reefhawg ett av de mest populara betena har borta. Fiska det i Sverige i kallt vatten och den spricker direkt.
En annann kul grej ar att the pig som vi alskar i Sverige blev utsedd till samsta jerkbete pa en popular muskiesida har borta. Det beror pa att jenkarna kan fan inte fiska den ratt. De har tafsar pa 200 pounds lina pa som haller for 100 pounds och fiskar piggen som ett pullbait istallet for med finess som Svenskarna. Vi har mycket att lara av dem samtidigt som de skulle kunna lara sig myckat av oss.

Kjelle Lundberg
2005-01-14, 19:40
Inte alla jenkar beten är byggda i lätta träslag.Jag vet många som bygger i rock-maple,mahogny och körsbärsträ.Den mest kända i Sverige,Jack cobb använder dock cederträ.Inte så lätt att få tag i men kul att bygga i.Jag kan även tipsa om lind och ask,riktigt bra att bygga av och billigare än importerat.