Visa fullständig version : Ritningar till Jerkbaits
Gäddkompis
2005-01-28, 10:33
Tja alla wobblertillverkare.... Har fått många goda tips och råd här ifrån. Börjat på allvar med tillverkning utav wobblers denna vinter och det går framåt hela tiden......... Hittade sidan för ett tag sedan och blev medlem..
Är intresserad av mallar i orginalstorlek med utförliga mått som underlättar tillverkningen. Sedan skulle jag gärna vilja ha tips på vilka jerkbaits som fungerat bäst för er, så man kan koncentrera sitt tillverkande på 3 st olika jerkbaits.
Tack på förhand.
jah har gjort en bra beskrivning på mitt bästa bete "cobbs crazy" hur du tillverkar den sj..
Gäddkompis
2005-02-02, 00:03
Tackar ödmjukaste......
Skall se vad jag kan få till av det det där, får väl lägga upp en bild på vad jag åstadkommit lite senare... Tack än en gång....
Gäddkompis
2005-02-07, 18:31
Någon som har en mall till Swim Whizz??
Våren börjar krypa allt närmare.........
Denna mall använde jag mig av, blev perfekt storlek på den när jag skrev ut. Det går att förstora den och skriva ut, om man gör det bra kan du göra den hur stor eller liten du vill. Problemet blir tyngdpunkten, men det löser du med lite bly och mycket vilja.
Tog bort bilden, tror inte att Hans Nordin skulle uppskatta att jag delar ut kopior ur hans bok. Iof gillar säkert inte skaparna bakom swim whizz m.fl. att Hans Nordin gör pengar på att stjäla andras ideer. :nej:
Denna mall använde jag mig av, blev perfekt storlek på den när jag skrev ut. Det går att förstora den och skriva ut, om man gör det bra kan du göra den hur stor eller liten du vill. Problemet blir tyngdpunkten, men det löser du med lite bly och mycket vilja.
Den har du tagit från Nordins bok om snideri eller hur?.... förresten, har imitationen samma rörelses som originalet?... är de lika bra fiskfångare?
Den har du tagit från Nordins bok om snideri eller hur?.... förresten, har imitationen samma rörelses som originalet?... är de lika bra fiskfångare?
Oops! Tänkte mig inte för där :oj:.. visst kommer den ifrån nordins bok, har inte testat än men den ser riktigt bra ut.
Gäddkompis
2005-02-07, 19:10
Det får man verkligen hoppas på....
Nordin´s bok är mycket bra, framför allt i början av karriären som träbitskarvare. Kopiatormetoden kan användas på de flesta vobblerna i boken. Det roligaste av allt var kanske när man började experimentera mer med skedarnas form och storlek, eller alternativa blyplaceringar för annorlunda gång och ökad kastlängd.
Pike, var inte rädd för att experimentera. Har du gjort några pinnar lär du dig snart komma på egna idéer och att "programmera" vobblern till att funka för just ditt ändamål.
homemade
2005-02-08, 09:55
Börja med något du verkligen tror på och som är lätt att få till en fin gång på. Annars kommer du inte att fiska tillräckligt flitigt med din egengjorda wobbler och risken för fjasko är stort.
Swim Whizz är en svår wobbler att börja med, den är jobbig att tälja til och den är svår att blya rätt.
Som "förstawobbler" rekommenderar jag start min beskrivning här på forumet "...bygg en Cisco Cid.." Denna modell är enkelt att göra, den får en bra gång i vattnet och formen på den gör den enkel att måla. Du kan bygga den av i princip vilket träslag som helst, gran, furu, abachi, bok eller ask, den kommer att fungera trots allt!
Jag känner till besvikelsen när man har lagt timmar på en wobbler och den inte blir så fin (gång + utseende) som man hade väntat sig, den blir lätt liggande i draglådan.
Sist men inte minst, ge inte upp bara för att första modellen inte blir perfekt!
I'm Homemade
Kjelle Lundberg
2005-02-08, 13:34
Du kan ju alltid kolla in www.lurebuilding.nl om du inte gjort det redan.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.